Lättare att skripta när Excel får stöd för Python

Permalänk
Melding Plague

Lättare att skripta när Excel får stöd för Python

Microsoft Excel är redan ett kraftfullt verktyg för dataanalys men blir nu ännu mer kompetent tack vare stöd för populära Python.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju inte helt... pyt(h)on.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Coolt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Underbart. Inte för att Python är perfekt, men det är otroligt mycket bättre än VBA. Kombinera visualiseringen i Excel med lite Pandas och NumPy kommer göra det lättare när man tvingas jobba med det programmet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Underbart. Inte för att Python är perfekt, men det är otroligt mycket bättre än VBA. Kombinera visualiseringen i Excel med lite Pandas och NumPy kommer göra det lättare när man tvingas jobba med det programmet.

Kommer förhoppningsvis bli mycket lättare att dela med sina mindre tekniska kollegor också.

Förhoppningsvis blir det inte allt för dyrt tillägg.

Permalänk

Jag kommer testa Python senare i Excel, det blir spännande.

VBA har 2st megaproblem.

1: Säkerheten. Det är i princip omöjligt att göra en säker lösning lika kraftfull som VBA.
Om man från kod i ett word eller exceldokument i princip har full kontroll över datorn och alla dess applikationer, så blir en programkod i word/Excel otroligt kraftfull. Koden blir dock så kraftfull så ingen vettig människa vågar öppna någon annans Word/exceldokument med macro i. Detta enligt mig är det som främst har gjort att folk ej använder VBA.

Lösningen är att ta fram nya lösningar som med Python. Men det kommer i närheten inte bli lika kraftfullt, för då är Microsoft dumma där uppe och återinför den största bristen i VBA.

2: VBA slutade att utvecklas början av 2000talet och bara småändringar har gjorts därefter.
Detta leder till brister som enkelt hade kunnat fixas ej har löst. Jag påstår att VBA inte skulle vara helt kass om det hade utvecklas. VBA har superlätt syntax, enkel utvecklingsmiljö. Det är bara det att det ej har hänt något på 20år.

Permalänk
Medlem

Nice att slippa VBA!
Någon som har koll på säkerhetsaspekten i detta? MS har ju haft hyfsat lång tid på sig att säkra VBA - hur mycket av det arbetet kan de dra nytta av för att säkra upp pythonstödet?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

"...After the Preview, some functionality will be restricted without a paid license..."

Förlåt men det ända jag får upp i huvudet just nu är nästa steg:
En billigare subscription med innehållande reklam, var 10 cell innehåller en reklam banner x)

Visa signatur

Varför gick nätverkskabeln till terapeuten? För att den kände sig utdragen och aldrig kopplad på rätt sätt!

Permalänk
Medlem

Lite smolk i bägaren: "När Python i Excel är färdigutvecklat kommer det säljas som en tilläggsprenumeration". Då blir det ju inte något man kan förlita sig på att det finns tillgängligt.

I LibreOffice kan man redan scripta sina kalkylblad med Python utan att betala något. Hoppas att det går att få till kompatibilitet mellan lösningarna (MS lär ju göra allt för att undvika det, men det borde gå att lösa från LibreOffices håll).

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Nice att slippa VBA!
Någon som har koll på säkerhetsaspekten i detta? MS har ju haft hyfsat lång tid på sig att säkra VBA - hur mycket av det arbetet kan de dra nytta av för att säkra upp pythonstödet?

Det ser rätt tafatt ut vad man kan göra i Python enligt bilderna. Men det är lätt och tydlig kod som går snabbt att göra.
Angående säkerhet i VBA så är det döfött. Folk har i över 20år gjort riktigt avancerade VBA lösningar som gör det ena och andra, skapar kataloger, ta bort filer, uppdatera registret, styr andra program genom OLE Automation osv.
Dessa lösningar bör fortfarande fungera och det enda microsoft kan göra är att motverka folk skapar nya VBA lösningar.
Folk som har sina gamla VBA lösningar vet vad de har gjort själva, de känner till sin egen kod.
Men ge som sagt tusan i att skapa nya lösningar.

Permalänk
Medlem

Såg en annan nyhetsartikel om det här som detaljerade att det hela körs i Azure, dvs Python i Excel fungerar endast när du är online och kommer vara mer eller mindre isolerad gentemot maskinen du sitter med. Lär ge vissa (positiva) begränsningar ur säkerhetssynpunkt, men å andra sidan lever din data nu hos Microsofts moln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Såg en annan nyhetsartikel om det här som detaljerade att det hela körs i Azure, dvs Python i Excel fungerar endast när du är online och kommer vara mer eller mindre isolerad gentemot maskinen du sitter med. Lär ge vissa (positiva) begränsningar ur säkerhetssynpunkt, men å andra sidan lever din data nu hos Microsofts moln.

Japp, samtidigt kör Libreoffice pythonkoden lokalt. Men men, Microsoft är ju alltid bättre oavsett om de är det eller inte...

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Japp, samtidigt kör Libreoffice pythonkoden lokalt. Men men, Microsoft är ju alltid bättre oavsett om de är det eller inte...

Körs pythonkoden lokalt på datorn? Vad i h-vete är vinningen?

Det här har jag gjort för många år sedan - modifiera lokalt excelfiler och det var inga problem. Jag förmodar att det är att du ska kunna visa dynamiska uppdateringar direkt i excel filen väl? Nu antar jag friskt att VBA är en M$ konstruktion men isåfall vore det ju rätt komiskt att "använd vårt skriptverktyg gratis, men om ni vill använda ett open-source skapat programmeringsspråk som vida överträffar vår så får ni betala ett tillägg på en produkt som ni redan betalar för."

Permalänk
Medlem

Det här låter ju coolt! Hoppas det kommer starta nån youtubeserie eller liknande där man kan lära sig både Python och att skripta i Excel. Två flugor i en smäll

Permalänk
Medlem

Det här låter trevligt! Vi jobbar mycket med Excel, som är fantastiskt i att tröskeln är så låg, det är lätt att göra små program som användare enkelt kan jobba i, men jag har till slut börjat kika på python för att vi helt enkelt tagit Excel så långt det går. Vi gör beräkningar för hållfasthet inom stål och betong, och det är så stora och omfattande beräkningar, massiva matrisformler som itererar fram jämviktslägen, att det börjar bli riktigt segt. Och speciellt efter att MS gjorde någon uppdatering i hur Excel hanterar matrisformler för något år sen så är det riktigt segt.

Att gå över till VBA känns för knöligt och inte så säkert, det måste vara enkelt nog att granska så det inte blir något fel. Att helt bygga ett program i python med webbaserad gui har varit planen. Python i Excel kanske kan vara ett sätt att successivt ta sig dit, men om det inte kommer vara tillgängligt för alla utan extra betald licens känns det ju som det kommer bli för nischat.

Edit: läste kommentarerna till posten från MS i länken i artikeln och det här är ju för nu vara för data-analys, inte automation eller beräkningar, och det fungerar bara som script i formler på formen =PY(#python script) inte som en dedikerad editor likt VBA. Med andra ord är detta bara för en liten skapa personer som kan python och hellre använder det än Excels redan bra verktyg för att just analysera data. Suck.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Lite smolk i bägaren: "När Python i Excel är färdigutvecklat kommer det säljas som en tilläggsprenumeration". Då blir det ju inte något man kan förlita sig på att det finns tillgängligt.

I LibreOffice kan man redan scripta sina kalkylblad med Python utan att betala något. Hoppas att det går att få till kompatibilitet mellan lösningarna (MS lär ju göra allt för att undvika det, men det borde gå att lösa från LibreOffices håll).

Om Libre office har stöd för python Idag, vad händer om man öppnar en sådan fil i Excel? Ligger förresten python med i filen för kalkylbladet, på samma vis som VBA, eller är det separata filer som kopplad mot kalkylbladet? Och kommer python miljön inkluderad i libre office eller måste man fixa den själv?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Betala för Python i Excel? Nej tack? Jag fortsätter att öppna Excel-filer i Python istället, fixa med datan, o sen spara i nytt excelark. Så som vi alltid gjort

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Fuck me! Som att man inte har nog med problem med Excel i arbetslivet idag. Finns det -en- sak jag skulle kunna få ogord inom mitt arbetsliv så är det Excels existens, det där jävla programmet har gjort allt från ekonomer till vaktmästaren till "jag kan visst själv". Jag har nog lagt år av mitt arbetsliv på att reda ut skit som blivit följder till att folk har snekodat excelsnurror.

Edit: Ett konkret exempel är att folk har behov av att samköra olika typer av data. Det som ofta händer är att dom inte förstår hur datat är uppbyggt, så när dom försöker merga data av flera olika typer så får dom felaktiga resultat.
Ett annat problem är att det blir horribelt, jag menar HORRIBELT mycket cut 'n paste problem. Mänskliga faktorn. Saker hamnar i fel kolumner, all data kommer inte med, etc etc.

Bästa var när jag en gång dök in på en relativt stor finansiell förvaltare och fick förklarat för mig att "vi har ett excelark som <någon vi vet inte vem> har <kodat vid något tillfälle>. Varje morgon matar vi in nya siffror och sen får vi ut lite data vi kan ta beslut efter". FUCK ME.

Sist men inte minst har vi där jag är idag ett problem då det finns krav på att all kod ska källkodhanteras och granskas av minst 2 personer, försök förklara det för alla dårar som sitter (försöker..) koda celler/VBA i Excel.

Jag såg att någon annan såg det som en fördel att tröskeln är låg, jag är av uppfattningen att det är problemet, då folk tar sig vatten över huvudet och gör skit dom inte har kompetens till. Utan Excel hade dom inte haft en chans att ens försöka ställa till det, och hade istället fått se till att skaffa sig en korrekt lösning på problemet.

Förvisso så kan man ju tänka att tröskeln på Python är högre, men man har likförbannat problemet med att det i verksamheten existerar tusentals Excelark utan verisonshantering som modifieras och mailas till höger och vänster.

Permalänk
Medlem

Excel är så mycket mer än många användare inser.

Kan tänka mig att det nog vore till nytta att kunna göra mer där, inte haft tid & ork att ta tag i det.
Sett när en del av användarna vi stöder, som är forskare och ingenjörer, använder det och vad de gör ibland.

Kan tänka mig att Python är att föredra framför VBA, så nyheten är säkert positiv. Beror ju också mycket på hur pass integrerat och tillgängligt det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Passionerat tal om all skit folk gör i Excel

Jag håller med dig till fullo, fasen vad folk kan klanta till saker i Excel. Man klipper och klistrar och förstör formler och ignorerar till och med varningar om att just sådant händer. Helst hade man velat ha något där det inte gick att klanta till. En idiotsäker lösning. Men finns det inte nåt talesätt att om man tror att man har gjort en idiotsäker lösning så har man sannolikt underskattat idioternas uppfinningsrikedom...

Det jag menade med låg tröskel är att i de fall där det kanske inte finns resurser att köpa in riktigt programmerade verktyg eller anlita en egen programmerare, där kan Excel göra mycket bara man har lite kreativitet. Och i ditt exempel kan man ju lika gärna peta in data i nåt annat verktyg/program som ingen kan läsa utan att vara programmerare, och det blir lika mycket en svart låda som Excel för verksamheten som man likt förbaskat baserar sina beslut på. Inget verktyg kan lösa "skit bakom spakarna".

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Låter som om det är dags att lära sig python på allvar, alltså. Har haft det på att göra listan i många år nu. VBA har jag aldrig varit vän med.

Skrivet av BasseBaba:

Ett annat problem är att det blir horribelt, jag menar HORRIBELT mycket cut 'n paste problem. Mänskliga faktorn. Saker hamnar i fel kolumner, all data kommer inte med, etc etc.

Folk vet inte vad "klistra in som värden" är för något enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Så jävla nice! VBA är inte så upphetsande precis.

Dock drygt att det ska säljas som en tilläggsprenumeration...

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Folk vet inte vad "klistra in som värden" är för något enligt min erfarenhet.

Jag tror mycket av problemen med hantering av Excel hade lösts om det klistrade in värden som default, istället för formler, formatering osv. Jag menar, kan man inte formler så ska man inte heller klippa och klistra i dem...

När jag gör verktyg i Excel så försöker jag alltid tänka vad som kan hända om en användare sätter på sig ögonbindel och börjar klippa och klistra eller drar i rader och kolumner hej vilt, och låser sen allt som inte är en input cell. Måste man låta antal rader eller kolumner vara dynamiskt så kan lite VBA kunna göra det via dedikerade knappar, så ingen kan infoga rader själv på fel sätt. Det brukar fungera bra.

Olåsta ark där man tydligt markerat i färg och skrivna instruktioner vad som är input och hur allt fungerar, och därtill muntligt haft genomgång med användarna hur man ska göra, dessa fungerar aldrig ändå. Speciellt ekonomer har inga skrupler i att manuellt skriva över nån formel mitt i en nån kolumn med hundratals rader, istället för att skicka in rätt data.

Med det sagt låter det ju inte som python i Excel kommer råda nån bot på detta. Tyvärr.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Betala för Python i Excel? Nej tack? Jag fortsätter att öppna Excel-filer i Python istället, fixa med datan, o sen spara i nytt excelark. Så som vi alltid gjort

Ja precis, brukar vara den smidigaste lösningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Fuck me! Som att man inte har nog med problem med Excel i arbetslivet idag. Finns det -en- sak jag skulle kunna få ogord inom mitt arbetsliv så är det Excels existens, det där jävla programmet har gjort allt från ekonomer till vaktmästaren till "jag kan visst själv".

Problemet är ju att fungerande alternativ saknas och att "jag kan visst själv" snarare är "jag måste visst själv".

Permalänk

pfft! Exemplet på bilden är ju inte ens i PEP8...

Permalänk

Excel fortsätter bara bli kraftfullare och kraftfullare, vi har ju knappt hunnit kolla på "ai"-integrationen. Däremot har man ju kunnat arbeta med python ett tag på andra sätt.

Däremot har ju R funnits ett bra tag att nyttja till de områden som det skiner i.
(för er python-fanboys/girls/hens där ute, R är bättre på vissa saker och python på andra)

Prenumeration bör väl inte vara ett problem då målgruppen mest troligt redan ligger med i någon form av prenumeration på 365, andelen hemmapulare som "behöver" detta är mest troligt tämligen låg.

Excel är fantastiskt, jobbar som excel/bi-konsult och hittar ständigt nya användningsområden och funktioner där "konkurrenterna" inte ens är med på kartan för mer avancerade implementationer.
Dessvärre stöter man också på kunder som till hälften ersätter sitt erp för att de inte förstår dem ordentligt.
Rätt sak på rätt plats.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Betala för Python i Excel? Nej tack? Jag fortsätter att öppna Excel-filer i Python istället, fixa med datan, o sen spara i nytt excelark. Så som vi alltid gjort

Jo men lycka till att få någon beslutsfattare att godkänna extra löpande kostnader på x tkr per år om den gratislösningen fungerar…

Permalänk
Skrivet av traetaona:

Jo men lycka till att få någon beslutsfattare att godkänna extra löpande kostnader på x tkr per år om den gratislösningen fungerar…

Man kommer ju fortfarande behöva betala för pythonutvecklare x tkr extra löpande kostnader + lite extra avgifter till M$ och cementera sig in ytterligare i deras ekosystem. Men ja du har rätt i sak att beslutsfattare inte nödvändigtvis är de som fattar bäst beslut.