Installera soundbar + bas + 2 surroundhögtalare på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Installera soundbar + bas + 2 surroundhögtalare på bästa sätt?

Hej!

Jag har beställt paketet Samsung HW-Q935C tillsammans med en Samsung 75" QN85C 4K Neo QLED TV som tillsammans även samarbeta genom Q-Symphony och systemet har även stöd för Dolby Atmos.

Jag har har aldrig haft denna typ av ljudsystem och min fråga är kort och gott:
Vilken höjd skall man ha högtalarna? Både soundbaren i förhållande till TV men framförallt surroundhögtalarna (två bakre?).

Har googlat lite o vissa skriver öronhöjd och andra skriver takhöjd då högtalarna även riktas upp men vad är era erfarenheter här?

En annan fråga, hur viktigt är HDMI kabeln mellan TVn och soundbaren? Kostnaden är ju gigantisk mellan de olika kablarna och finns det någon ni kan rekommendera?
Specen säger iofs att det fungerar trådlöst mellan TVn och soundbaren så det kanske är tillräckligt bra?

Tack och trevlig kväll!
Hälsar
Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hej!

Jag har beställt paketet Samsung HW-Q935C tillsammans med en Samsung 75" QN85C 4K Neo QLED TV som tillsammans även samarbeta genom Q-Symphony och systemet har även stöd för Dolby Atmos.

Jag har har aldrig haft denna typ av ljudsystem och min fråga är kort och gott:
Vilken höjd skall man ha högtalarna? Både soundbaren i förhållande till TV men framförallt surroundhögtalarna (två bakre?).

Har googlat lite o vissa skriver öronhöjd och andra skriver takhöjd då högtalarna även riktas upp men vad är era erfarenheter här?

En annan fråga, hur viktigt är HDMI kabeln mellan TVn och soundbaren? Kostnaden är ju gigantisk mellan de olika kablarna och finns det någon ni kan rekommendera?
Specen säger iofs att det fungerar trådlöst mellan TVn och soundbaren så det kanske är tillräckligt bra?

Tack och trevlig kväll!
Hälsar
Andreas

Nördic Ultra High Speed certiferade HDMI kablar funkar jättebra å är billiga. Hur många meter behöver du? Har själv 2 st 2 m å 1 1 m. Jag kör själv Dolby Atmos 5.2.2,via en hemmabio recveir. Mina Atmos högtalare är sk "takstudsare" (Polk Monitor XT 90), som ligger ovan mina fronthögtalare, dessa kan även som kan även väggmonteras. Finns även speciella Atmos högtalare som kan byggas in i tak/vägg. Mina bakre surroundhögtalare har jag i öronhöjd (stativhögtalare, Polk T15).
Atmos ljudeffekterna som t.ex regn, bör Atmos högtalarna vara takmonterade.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra Dolby Atmos så måste du ha eARC, och jag tror att du då måste ha en Ultra High Speed (eller 2.1 som lekman kallar det). Köp på Nördic som ovan nämnde.

När det gäller högtalare. Sätt de bakre i örönhöjd och soundbar under TVn, krångligare är det inte.

Permalänk
Medlem

Jag har minna bakre i så gott som öron höjd och främre under tv. Troligen kommer det stå i snabb start giden vad som är bärst lämpat och hur du ska göra.

Hdmi kabeln spelar inte så stor roll som många vill tro, men vist den spelar en liten roll i alla fall. Det du ska leta efter är Ultra High Speed certiferade HDMI kabllar, och ska den inte vara längre än 5-10 meter så behöver du igentligen inte tänka direkt på kvaliteten på kabeln häller.
Certifieringen är en glansig klisterlapp med en QR kord som du kan skanna.
https://www.hdmi.org/spec21sub/ultrahighspeedcable

Om det kommer med en HDMI kabel så använd den bara helt änkelt

När du sän kopplar ihop enheterna så kan du gå in i TV menyn och ändra ljud ut till bitström/pasthrue eller vad det nu står på din tv för bättre upplevelse/ljud. Om du vill.
Du kanske även behöver ändra/sätta på några andra grejer med. Men det står i sådana fall i manualen och vi kan hjälpa dig med det när det väl är dags för det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Hej, och tusen tack för era svar - uppskattas!

Permalänk
Medlem

Angående placering så Soundbar under tv'n och surround i öronhöjd. De bakre högtalarna på dessa har uppåtriktade (och sidoriktade) för att studsa ljudet i taket för att återskapa atmos-effekten. Så för att få optimalt ljud bör rummet vara fyrkantigt med platt tak och lika långt till sidoväggarna från varje bakre högtalare.

Och ja, placeras de inte optimalt eller har väldigt olika lång väg att studsa ljudet i sidoväggarna försvinner även surround-effekten ganska kraftigt, testade det med föregående ljudlimpa från Samsung.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal