Lågt "skallrande" ljud från datorn vid uppstart efter GPU byte.

Permalänk

Lågt "skallrande" ljud från datorn vid uppstart efter GPU byte.

Hej!

Jag bytte grafikkort nyligen och har märkt en underlig grej. Varje gång jag startar/stänger av datorn så hör man ett mycket lågt "skallrande" från datorn. Tror det kommer från grafikkortet men är inte säker. Provade maxa fläktarna genom mjukvara men hörde inget skallrande då. Provade köra ett spel, men hörde inget då heller.

Vad kan detta bero på? Är det fel på kortet?

Tacksam för svar!
/Krig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Hej!

Jag bytte grafikkort nyligen och har märkt en underlig grej. Varje gång jag startar/stänger av datorn så hör man ett mycket lågt "skallrande" från datorn. Tror det kommer från grafikkortet men är inte säker. Provade maxa fläktarna genom mjukvara men hörde inget skallrande då. Provade köra ett spel, men hörde inget då heller.

Vad kan detta bero på? Är det fel på kortet?

Tacksam för svar!
/Krig

Nån slags resonansfrekvens.

Vad händer om du lägger en hand på datorn när den skallrar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Nån slags resonansfrekvens.

Vad händer om du lägger en hand på datorn när den skallrar?

Den skallrar bara någon sekund under uppstart eller när man stänger av den. Inget som håller i sig en längre stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Den skallrar bara någon sekund under uppstart eller när man stänger av den. Inget som håller i sig en längre stund.

Frågan kvarstår, om du håller handen på datorn när det skallrar, försvinner ljudet då?

Då lär det vara att just vid uppstart rör sig fläktar med exakt en sån frekvens att det resonerar i datorlådan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Frågan kvarstår, om du håller handen på datorn när det skallrar, försvinner ljudet då?

Då lär det vara att just vid uppstart rör sig fläktar med exakt en sån frekvens att det resonerar i datorlådan.

Kan vara resonans som du säger. Jag provade sätta tillbaka sidopanelen och nu verkar ljudet ha upphört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Kan vara resonans som du säger. Jag provade sätta tillbaka sidopanelen och nu verkar ljudet ha upphört.

Det låter rimligt, kan behöva väldigt lite för att resonansen ska försvinna

Visa signatur