Tog bort hårddisk av misstag - få tillbaka data

Permalänk
Medlem

Tog bort hårddisk av misstag - få tillbaka data

Jag har gjort en riktig tabbe. Jag skulle här om dagen ta bort en partition av en hårddisk men med det tog jag också bort hela hårddisken så hade två stycken oallokerade lagringsenheter. Jag gjorde så att jag skapade en ny volym utan att formatera för att jag trodde jag skulle behålla datan då. Men icke en helt tom hdd har jag nu.

Har använt några av de gratisprogrammen som många tipsar om men de visar sig ha en paywall när man väl ska återskapa sina filer. Har ni något tips? För det andra är det bågot konstigt då de nya lagringsenheterna inte är primärlagringsenhet utan är "dynamisk".. Är så förtvivlad

Permalänk
Medlem

https://www.ubackup.com/data-recovery-disk/how-to-recover-del...

Kanske är rätt för dig.

Jag har tidigare använt AOMEI och det har fungerat bra. Tror de vill ha $70, men skulle säga att det är värt det.

Permalänk
Hedersmedlem

TestDisk är gratis och gjort för att få tillbaka data i liknande fall.
Att du skapade en ny volym kan ha varit en stor nackdel för att det ska fungera dock, men jag har inte själv använt det.

Om du har plats så skulle jag STARKT rekommendera att du tar en avbildning/image på hela disken i fråga, så att risken att skriva över (mera) data på disken försvinner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Recuva, det fungerar relativt bra och finns i en gratisvariant.

Permalänk
Medlem

Gparted kan söka efter förlorade partitioner.

Men du ska använda en skrivskyddad avbild av disken så du inte ändrar något i innehåll och struktur.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon