RTX 4070 Ti eller RX 4900XTX?
Mitt svar är 7900XTX alla gånger
Jag har under våren och sommaren byggt/Uppgraderat 5 datorer :
7800X3D RTX4090 ( min dator som finns i galleriet )
7800X3D 7900XTX ( Bonusbilden på min frus dator på ovanstående galleri )
7800X3D 7900XTX ( Byggdes till en vän för 2 veckor sedan i princip kopia på min frus dator fast i svart)
Uppgradering 5800X 3070Ti ->7900XTX
5800X3D 6800 OC ( min sons dator tidigt i våras )
Jämför man Radeon korten mot de kort vi har i familjen som tex 3080Ti så har du i vissa nya titlar högre och jämnade FPS
på tex 6800 OC jämfört med 3080 Ti, Vram verkar ha större betydelse idag
Jag har under senaste decennierna kört nästan 100% Intel / Nvidia datorer men sedan i våras har bägaren vänt till team AMD.
För och nackdelar:
Intel / Nvidia:
Positivt: stabilare mjukvara, bättre gjorda drivrutiner från start.
Negativt: Dyra och har blivit lite snåla med hårdvaran som tex Vram på grafikkorten vilket nu straffar sig
AMD :
Positivt : Får mycket för pengarna som dessutom verkar bli bättre över tid när mjukvaran mognar
Negativt: Mjukvaran har varit lite strulig fortfarande, tex råkade två av våra datorer ut för allt för höga spänningar på
Asus B650E-F moderkorten med 7800X3d CPUna
Min bild är att AMD jobbar hårt med att förbättra mjukvarorna vilket jag bla sett med biosarna på moderkorten.
Vi har inga problem eller ser något negativt på någon av våra AMD datorer idag.
Gällande raytracing, de titlar vi kört raytracing med 7900XTX har fungerat bra, men kör inga spel där RT gör någon stor skillnad
och ej så många spel, så jag kan ej ge ge ett uttömmande och rättvis bild utav hur skillnaden skulle vara mot 4070Ti.
Summerat, skulle jag lägga 10,000:- eller mer på ett grafikkort idag så är valet solklart för mig, AMD RX 7900XTX.
I den prisklassen ser jag ej att något annat kort ger så mycket för pengarna, nästa steg blir RTX 4090 som fortfarande är bästa
kortet jag känner till , men till ett ruskigt högt pris.
Lycka till med ditt köp
Mvh
Petri