RX 7900XTX eller RTX 4070 TI?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om RT är så dåligt på 7900 XTX, det ligger ju ofta på 3080/3090-nivå - dvs i nivå med 4070 Ti. Men visst, ska man köra Cyberpunk pathtracing så presterar säkerligen 4070 Ti bättre; där är fördel DLSS solklar.

Såg precis HUB:s benchmarking i Starfield. 7900 XTX presterar bättre än 4090 och dubbel fps mot 4070 Ti. Så spelar man hellre det kan det vara värt det…

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet med amd är att skärmen inte fungerar speciellt bra, framförallt med hdr då bilden blir urtvättad .. Iaf med 7900 xt/x
Även denna
https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/106o7ic...

Detta gäller Samsung oled G8/G9

Att nvidia inte får ut 240hz är för dem inte har dp 2.1 😊

Jo men med Display Stream Compression som nVidia väljer att använda ska de kunna få ut det. Men DSC krånglar mycket för nVidia. Och för G8 och G9 behövs ju inte DP 2.1 för 1440p 240 Hz.

Dock för nya https://www.inet.se/produkt/2223478/samsung-57-odyssey-g9-min... som är 2160p (4K) på bredden så har det nVidia kämpigt just nu.

Dessutom tråden du länkar till har 4 svar, och avslutas med:

Sadly, I haven't. I've sinced tried having my mobo replaced (and many other possible solutions) and doesn't appear to be exclusively an issue with AMD. I borrowed my brother's 3080 Ti and had the same TDR issue. I suppose it may be a WoW issue. Though, I'm confused why this never happened with my previous build.

Dvs. samma problem med nVidia.

Men ja det är känt att samsung skärmar och AMD kort har inte fungerat bra ihop med HDR och freesync, men eftersom det händer bara för Samsung då andra tilllverkare med exakt samma panel får det att funka gör det till ett Samsung problem, INTE ett AMD problem. Förövrigt så har Samsung delvis fixat problem via firmware för en modell i deras QD oled serie.

Men nu är jag väldigt offtopic, sorry.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz ocked | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

RTX 4070 Ti eller RX 4900XTX?

Mitt svar är 7900XTX alla gånger

Jag har under våren och sommaren byggt/Uppgraderat 5 datorer :
7800X3D RTX4090 ( min dator som finns i galleriet )
7800X3D 7900XTX ( Bonusbilden på min frus dator på ovanstående galleri )
7800X3D 7900XTX ( Byggdes till en vän för 2 veckor sedan i princip kopia på min frus dator fast i svart)
Uppgradering 5800X 3070Ti ->7900XTX
5800X3D 6800 OC ( min sons dator tidigt i våras )

Jämför man Radeon korten mot de kort vi har i familjen som tex 3080Ti så har du i vissa nya titlar högre och jämnade FPS
på tex 6800 OC jämfört med 3080 Ti, Vram verkar ha större betydelse idag

Jag har under senaste decennierna kört nästan 100% Intel / Nvidia datorer men sedan i våras har bägaren vänt till team AMD.

För och nackdelar:
Intel / Nvidia:
Positivt: stabilare mjukvara, bättre gjorda drivrutiner från start.
Negativt: Dyra och har blivit lite snåla med hårdvaran som tex Vram på grafikkorten vilket nu straffar sig

AMD :
Positivt : Får mycket för pengarna som dessutom verkar bli bättre över tid när mjukvaran mognar
Negativt: Mjukvaran har varit lite strulig fortfarande, tex råkade två av våra datorer ut för allt för höga spänningar på
Asus B650E-F moderkorten med 7800X3d CPUna

Min bild är att AMD jobbar hårt med att förbättra mjukvarorna vilket jag bla sett med biosarna på moderkorten.
Vi har inga problem eller ser något negativt på någon av våra AMD datorer idag.

Gällande raytracing, de titlar vi kört raytracing med 7900XTX har fungerat bra, men kör inga spel där RT gör någon stor skillnad
och ej så många spel, så jag kan ej ge ge ett uttömmande och rättvis bild utav hur skillnaden skulle vara mot 4070Ti.

Summerat, skulle jag lägga 10,000:- eller mer på ett grafikkort idag så är valet solklart för mig, AMD RX 7900XTX.
I den prisklassen ser jag ej att något annat kort ger så mycket för pengarna, nästa steg blir RTX 4090 som fortfarande är bästa
kortet jag känner till , men till ett ruskigt högt pris.

Lycka till med ditt köp

Mvh
Petri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jo men med Display Stream Compression som nVidia väljer att använda ska de kunna få ut det. Men DSC krånglar mycket för nVidia.

Sen så reddit posten du länkar handlar inte om den skärmen jag pratar om, jag menar den nya https://www.inet.se/produkt/2223478/samsung-57-odyssey-g9-min... som är 2160p (4K) på bredden. Den äldre OLED neon är bara 1440p och har inte DP 2.1.

Dessutom tråden du länkar till har 4 svar, och avslutas med:

Sadly, I haven't. I've sinced tried having my mobo replaced (and many other possible solutions) and doesn't appear to be exclusively an issue with AMD. I borrowed my brother's 3080 Ti and had the same TDR issue. I suppose it may be a WoW issue. Though, I'm confused why this never happened with my previous build.

Dvs. samma problem med nVidia.

Men ja ntare samsung skärmar och AMD kort har inte fungerat bra ihop med HDR, men eftersom det händer bara för Samsung då andra tilllverkare med exakt samma panel får det att funka gör det till ett Samsung problem, INTE ett AMD problem. Förövrigt så har Samsung delvis fixat problem via firmware för en modell i deras QD oled serie.

https://youtu.be/jTvqGFBPIw4?t=351

Men nu är jag väldigt offtopic, sorry.

Du får tagga Lodisen som säljer sitt xtx pga skärm strul och fråga... 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petir2:

RTX 4070 Ti eller RX 4900XTX?

Mitt svar är 7900XTX alla gånger

Jag har under våren och sommaren byggt/Uppgraderat 5 datorer :
7800X3D RTX4090 ( min dator som finns i galleriet )
7800X3D 7900XTX ( Bonusbilden på min frus dator på ovanstående galleri )
7800X3D 7900XTX ( Byggdes till en vän för 2 veckor sedan i princip kopia på min frus dator fast i svart)
Uppgradering 5800X 3070Ti ->7900XTX
5800X3D 6800 OC ( min sons dator tidigt i våras )

Jämför man Radeon korten mot de kort vi har i familjen som tex 3080Ti så har du i vissa nya titlar högre och jämnade FPS
på tex 6800 OC jämfört med 3080 Ti, Vram verkar ha större betydelse idag

Jag har under senaste decennierna kört nästan 100% Intel / Nvidia datorer men sedan i våras har bägaren vänt till team AMD.

För och nackdelar:
Intel / Nvidia:
Positivt: stabilare mjukvara, bättre gjorda drivrutiner från start.
Negativt: Dyra och har blivit lite snåla med hårdvaran som tex Vram på grafikkorten vilket nu straffar sig

AMD :
Positivt : Får mycket för pengarna som dessutom verkar bli bättre över tid när mjukvaran mognar
Negativt: Mjukvaran har varit lite strulig fortfarande, tex råkade två av våra datorer ut för allt för höga spänningar på
Asus B650E-F moderkorten med 7800X3d CPUna

Min bild är att AMD jobbar hårt med att förbättra mjukvarorna vilket jag bla sett med biosarna på moderkorten.
Vi har inga problem eller ser något negativt på någon av våra AMD datorer idag.

Gällande raytracing, de titlar vi kört raytracing med 7900XTX har fungerat bra, men kör inga spel där RT gör någon stor skillnad
och ej så många spel, så jag kan ej ge ge ett uttömmande och rättvis bild utav hur skillnaden skulle vara mot 4070Ti.

Summerat, skulle jag lägga 10,000:- eller mer på ett grafikkort idag så är valet solklart för mig, AMD RX 7900XTX.
I den prisklassen ser jag ej att något annat kort ger så mycket för pengarna, nästa steg blir RTX 4090 som fortfarande är bästa
kortet jag känner till , men till ett ruskigt högt pris.

Lycka till med ditt köp

Mvh
Petri

När 4080 landar på under 13 finner jag det 50/50.

Över det och bägaren tippar över till XTX.