Soundbar som slutat fungera

Permalänk

Soundbar som slutat fungera

Hej 👋
Det här är mitt första inlägg på detta forum. Om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig skulle jag vara evigt tacksam. Obs: jag är (vilket jag motvilligt erkänner) en absolut teknikanalfabet. Jag har FÖRSÖKT att förstå hur man kopplar grejer men det slutar alltid med att jag antingen häver ner apparaten i grovsoprummet eller ringer min bror som bara suckar och förklarar saker med ord som lika gärna skulle kunna vara antik grekiska. Jag tänker att jag är bra på andra grejer och inte ska ta det som personliga misslyckanden varje gång jag försöker installera en ny apparat i hemmet, men det är svårt. Och jag VILL verkligen lära mig.

Döm min försvåning när en Soundbar som jag köpte och kopplade in med Bluetooth faktiskt FUNGERADE! I ca 2 månader fungerade den, innan den plötsligt la av att funka. Jag. Blir. Galen!

Innan soundbaren körs bort till återvinningsstationen vill jag ge det ett försök att fixa den… med lite hjälp… och kanske jag kan lära mig någonting?

Ska försöka ge så mycket info jag bara kan.

Soundbaren är en Sony Sound Bar HT-X8500 och TV:n är en LG webOS TV OLED65C16LA.

TV:n är en stor platt sak som vi monterat fast i väggen och den går inte att rubba. Och jag vågar absolut inte försöka lossa den för lossnar den kommer jag inte kunna hålla i den och då har vi ingen TV heller… på sidan av TV:n finns några HDMI-uttag. Men det är det. Annars ser jag inga uttag.

Jag har testat att parkoppla med Bluetooth genom att hålla in input på Soundbar fjärrkontrollen och Bluetooth knappen på soundbaren. TV:n kan inte hitta några enheter.

Jag har testat att koppla en HDMI-sladd mellan soundbaren och TV:n. Inget händer. På menyn på TV:n syns Sony Sound Bar på ett av HDMI-uttagen men inget händer när jag klickar på det. Soundbaren lyser när man sätter på den en stund. Men inget ljud kommer från TV:n. Har hållit på med detta i 3 timmar ikväll. Vill gråta. Kan tilläggas att jag är småbarnsförälder och har ca 0 timmars egentid. Känner mig därför extremt deppig för att helgens enda egentid användes åt att sitta på golvet i en extremt oergonomiska ställning och svära åt en soundbar.

Uppskattar så mycket all hjälp, guidning eller bara att någon konstaterar att jag kan slänga ut skitapparaten och sluta slösa min tid på att få den att funka om det är ett redan förlorat race.

Permalänk

Du behöver koppla in HDMI kabeln i tvns ARC uttag och säkerställa att du kör rätt ingång på ljudlimpan
Denna guide bör hjälpa
https://www.youtube.com/watch?v=F2RUcMLVS9o&ab_channel=Vinnel...
Ett tips är att använda en annan HDMI kabel än den du använt tidigare

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Tack! Men.. hur vet man att HDMI-uttaget är ett arv-uttag? Ingen av uttagen på sidan av TV:n har någon märkning…

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmymatildak:

Tack! Men.. hur vet man att HDMI-uttaget är ett arv-uttag? Ingen av uttagen på sidan av TV:n har någon märkning…

Det är vanligtvis HDMI 1 om TVn har ARC. Ibland även 2 om den har många kontakter.

Tänk på att du ev även måste aktivera ARC i inställningarna i TVn.

Och på soundbaren du har tror jag sladden från TVn ska kopplas till HDMI ut. Så det kan låta lite kontraintuitivt.

Tillägger: Om det verkligen inte står ARC vid någon av TVns kontakter så kan man nog anta att den inte har funktionen.

Koppla med en optisk kabel istället, om nu det finns på TVn, kan vara enklare att fungera utan krångel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Det är vanligtvis HDMI 1 om TVn har ARC. Ibland även 2 om den har många kontakter.

Tänk på att du ev även måste aktivera ARC i inställningarna i TVn.

Och på soundbaren du har tror jag sladden från TVn ska kopplas till HDMI ut. Så det kan låta lite kontraintuitivt.

Nja tror inte det är HDMI 1 på LG? Du får nog kolla manualen https://www.manua.ls/lg/oled65c16la/manual?p=2

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Nja tror inte det är HDMI 1 på LG? Du får nog kolla manualen https://www.manua.ls/lg/oled65c16la/manual?p=2

Missade helt att TVn var specificerad. Sorry.

På min är det uttag 2. Så det står helt klart på baksidan om det är en LG.

Sitter den på väggen blir det såklart svårt att se. Men man kan alltid pröva att få en bild via telefonen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du måste resetta soundbaren för att kunna göra om blåtandsparningen. Göres på detta sätt:
Press and hold + (volume up) button, power button, and input select button on the unit for more than 5 seconds to reset the system.

Permalänk
Medlem

CEC måste vara aktiverat (både på TV å "brölimpan"), heter SimpLink på LG, du kan starta å stänga av "brölimpan" å TV:n samtidigt med TV:ns fjärr, jag kan starta å stänga av Apple TV, inkopplad i Marantz NR 1711 (hemmabio recviern å Blu ray spelaren, inkopplad i Marantz;n), du kopplar ARC/eARC till ARC/eARC. Jag kör en hemmabio reveicer (ARC/eARC) inkopplad till TV:ns ARC/eARC HDMI port 2. TV:n är en Panasonic. Hade en budget LG TV för några år sen å ARC porten var HDMI port 2 (på vänster sida).

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Om du ansluter soundbaren till TVn via bluetooth så får du mycket sämre ljudkvalitet även om det i praktiken inte spelar så stor roll i det här fallet. Anslut den istället med HDMI till din TVs HDMI 2-port på baksidan. Du slipper dessutom eventuella problem trådlös överföring osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Tack för råd. Har testat att ansluta HDMI kabeln till port 2. Och hitta arc inställningar på TV:n. Fortfarande knäpptyst. Jag ger officiellt upp. 😰

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmymatildak:

Tack för råd. Har testat att ansluta HDMI kabeln till port 2. Och hitta arc inställningar på TV:n. Fortfarande knäpptyst. Jag ger officiellt upp. 😰

Har du ändrat ljud ut på TVn? Alltså de alternativen där man väljer utmatning mellan tex TV-högtalare / lurar med sladd / blåtandslurar / linje ut / optisk osv.

HDMI CEC är ett av valen där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmymatildak:

Nej för guds skull ge inte upp! Det är ju inget roligt

En fråga
Är det bara mellan TV och Ljudlimpa som det inte blir ljud? Eller är det säg samma om du kopplar den till mobilen med Bluetooth?

Plus att är ljudlimpan soppas ny så har du både garantin och reklamtion innan du behöver "slänga den på soptippen" 😅

Edit: Skulle du kanske kunna ladda upp några bilder på de inställningar som är på och av i tv och ljudlimpa så kan vi se också var/hur du har kopplat in det.

För att ARC ("ljud retur kanal" på eng) ska fungera så behöver man också en hdmi som stödjer enternet (kan stå på kabeln) , men om du inte har en jätte gammal kabel så stödjer den säkert det.
Vad står det förästen på hdmi kabeln? High speed, ultra High Speed eller något annat liknande?
Och kabeln ska sitta mellan portarna som det står ARC eller E-ARC på båda enheterna.

Har du manualerna eller snabb starts giden till enhetena kvar, i så fall vad står det i de hur du bör göra?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tycker SimpLink är mycket klabbig jämfört med Panasonic:s VIERA Link. Hade lite strul när jag hade min budget 4K 55 LG å min Yamaha RX - V485 hemmabio reciever. Har för mig att HiFiklubben plockade bort LG från deras TV sortiment, för vissa hemmabio recveirs (kanske Denon, har läst det i nån tråd här på Swec) hade problem/inte funkade med LG:s SimpLink.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

TACK! Den fungerar nu!!

Jag började testa Mega-Darks förslag och kopplade min telefon till Bluetooth, och det fungerade! Jag klickade runt bland TV:n ljudinställningar för att börja fota av de inställningar jag har… då gick jag av en slump in på avancerade inställningar där jag aldrig varit förut (för det låter läskigt). Där fanns det en icke-okryssad ruta som hette ”eArc-stöd”. Jag aktiverade det och NU FUNGERAR DEN!

Detta har varit värt all blod, svett och tårar. Tur att jag inte gav upp trots att jag var nära.

Utan er hade jag garanterat inte fått igång den eller vetat vad jag skulle leta efter. Tusen tack! 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av emmymatildak:

TACK! Den fungerar nu!!

Jag började testa Mega-Darks förslag och kopplade min telefon till Bluetooth, och det fungerade! Jag klickade runt bland TV:n ljudinställningar för att börja fota av de inställningar jag har… då gick jag av en slump in på avancerade inställningar där jag aldrig varit förut (för det låter läskigt). Där fanns det en icke-okryssad ruta som hette ”eArc-stöd”. Jag aktiverade det och NU FUNGERAR DEN!

Detta har varit värt all blod, svett och tårar. Tur att jag inte gav upp trots att jag var nära.

Utan er hade jag garanterat inte fått igång den eller vetat vad jag skulle leta efter. Tusen tack! 🙏

Gött 👍😊

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.