Soundbar som slutat fungera
Hej 👋
Det här är mitt första inlägg på detta forum. Om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig skulle jag vara evigt tacksam. Obs: jag är (vilket jag motvilligt erkänner) en absolut teknikanalfabet. Jag har FÖRSÖKT att förstå hur man kopplar grejer men det slutar alltid med att jag antingen häver ner apparaten i grovsoprummet eller ringer min bror som bara suckar och förklarar saker med ord som lika gärna skulle kunna vara antik grekiska. Jag tänker att jag är bra på andra grejer och inte ska ta det som personliga misslyckanden varje gång jag försöker installera en ny apparat i hemmet, men det är svårt. Och jag VILL verkligen lära mig.
Döm min försvåning när en Soundbar som jag köpte och kopplade in med Bluetooth faktiskt FUNGERADE! I ca 2 månader fungerade den, innan den plötsligt la av att funka. Jag. Blir. Galen!
Innan soundbaren körs bort till återvinningsstationen vill jag ge det ett försök att fixa den… med lite hjälp… och kanske jag kan lära mig någonting?
Ska försöka ge så mycket info jag bara kan.
Soundbaren är en Sony Sound Bar HT-X8500 och TV:n är en LG webOS TV OLED65C16LA.
TV:n är en stor platt sak som vi monterat fast i väggen och den går inte att rubba. Och jag vågar absolut inte försöka lossa den för lossnar den kommer jag inte kunna hålla i den och då har vi ingen TV heller… på sidan av TV:n finns några HDMI-uttag. Men det är det. Annars ser jag inga uttag.
Jag har testat att parkoppla med Bluetooth genom att hålla in input på Soundbar fjärrkontrollen och Bluetooth knappen på soundbaren. TV:n kan inte hitta några enheter.
Jag har testat att koppla en HDMI-sladd mellan soundbaren och TV:n. Inget händer. På menyn på TV:n syns Sony Sound Bar på ett av HDMI-uttagen men inget händer när jag klickar på det. Soundbaren lyser när man sätter på den en stund. Men inget ljud kommer från TV:n. Har hållit på med detta i 3 timmar ikväll. Vill gråta. Kan tilläggas att jag är småbarnsförälder och har ca 0 timmars egentid. Känner mig därför extremt deppig för att helgens enda egentid användes åt att sitta på golvet i en extremt oergonomiska ställning och svära åt en soundbar.
Uppskattar så mycket all hjälp, guidning eller bara att någon konstaterar att jag kan slänga ut skitapparaten och sluta slösa min tid på att få den att funka om det är ett redan förlorat race.