Bethesda: "Starfield presterar bara dåligt på dåliga datorer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

So what? Det är herr Howard som slår sig för bröstet och konstaterar hur pass väloptimerat starfield är. Om så vore fallet skulle inte patchning ge mycket mer prestanda. CD Project Red tog inte till den sortens brösttoner vid release.

CD project lurade ju folket totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

vilket jag förväntar av en high-end dator som jag har byggd och betalat en mindre förmögenhet i delar för att funka bra dom 10 åren jag har förväntad mig av datorn.

Ja så funkar det ju inte i verkligheten, att du kan få en dator att ha aktuell prestanda genom att betala mer för den vid inköpstillfället. Det borde vara en av de mest grundläggande kunskaperna i datorvärlden.

Allt blir gammalt precis lika fort, det som ger mest är att använda pengarna till att uppgradera oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Meh, han har väl inte helt fel, jag har en 80.000 sek dator som är 6 år gammal, den kör Starfield helt okay med 38-60fps på ultra settings...vilket jag förväntar av en high-end dator som jag har byggd och betalat en mindre förmögenhet i delar för att funka bra dom 10 åren jag har förväntad mig av datorn.

Hade hellre köpt 3 datorer över 6 år för 26k styck i stället för en för 80k.

Över en viss summa så är det verkligen diminishing returns. Det lärde jag mig när jag köpte en dator för länge sedan som jag maxade för att den skulle köra ett spel så bra som möjligt. Några år till, sen var den långt ifrån tillräcklig till AAA-spel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Creation Engine 2 har inte funnits ute före 2023. Fallout 76 hade den sista iterationen av Creation Engine [1]. Där är hyfsat enkelt att jämföra och se vilka förändringar som skett, och jag har ca 800 timmar i FO76 så jag har en liten aning om vad jag snackar om.
Vad finns ute i världen i Star Citizen då? Jag har bara försökt spela det under någon gratisvecka, men det var såna extrema buggar med världen att det ens var svårt att ta sig till sitt eget skepp så det blev inte många timmars testande innan jag gav upp. När man läser på t.ex. Reddit så verkar världen vara extremt kal och innehållslös i jämförelse med valfritt Bethesda-spel, vilket framstår som helt naturligt eftersom man blir tvungen att prioritera det ena eller det andra då folks datorer exempelvis inte har oändligt med minne.
Du är medveten om att detta är det första Bethesda-spelet där du som spelare överhuvudtaget kan kontrollera ett fordon?
Ja, vart vill du komma med detta? Att himlen är blå, att björnar bajsar i skogen och att påven är katolik?
Ok, då lider du ju inte av laddtiderna som noobs på Reddit gnäller om, där de försöker spela från gamla SATA-enheter och undrar varför det funkar dåligt.
Jag kan personligen inte komma på någon gång när ett Bethesda-spel blivit med lättdrivet av moddcommunityns insatser, men jag kanske har missat det. Har du något konkret exempel...?

Orkar inte ens en fortsatt argumentering. Därav mina 5 cents.
Jag har ett par hundra timmar i fo76 och många hundra i Skyrim och F4. Men det är inte något som helst bevis på att man vet eller ser något som andra inte ser.

Om du inte ser och känner att detta är ett Bethesda spel i princip samma utförande som tidigare fast i annan setting så vet jag inte vad mer jag kan säga. Det är inte ursäkt att att släppa ett spel som detta, med denna grafik och som fungerar på detta sätt.

Lika lite som det har att släppa ett helt trasigt Fallout 4 eller Fy76. Men vi Bethesda veteraner vet hur det fungerar.

Bara nu har du exempel på modcommunityn som släppt dlss i både Skyrim och Starfield. Vilket i senare iterationer garanterat kommer hjälpa prestandan.

Bara för att Bethesda inte gjort fordon tidigare ursäktar inte att de inte tagit inspiration av spel som gör det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag gjorde ett litet album med shadows från low till ultra. Jag kommer inte gå under medium

https://imgur.com/a/EisuurP

Man ser skillnaden tydligt till vänster och om man kollar skuggorna från "railings" på högersidan av gången framför.

Nu kör jag också DLSS-modden på dessa bilder, så de är inte native. Mest för att kolla hur det ser ut i spelet.

Aaah, fast jag är nog en sån som faktiskt inte tittar på skuggor så mycket verkar det som (jag kommer inte ens ihåg att det fanns skuggor på just de ställena). Jag vill bara ha så högupplösta texturer som möjligt sen om skuggor inte är högupplösta är inte så viktigt vilket då blir billigare i längden.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reizung:

Orkar inte ens en fortsatt argumentering. Därav mina 5 cents.
Jag har ett par hundra timmar i fo76 och många hundra i Skyrim och F4. Men det är inte något som helst bevis på att man vet eller ser något som andra inte ser.

Om du inte ser och känner att detta är ett Bethesda spel i princip samma utförande som tidigare fast i annan setting så vet jag inte vad mer jag kan säga. Det är inte ursäkt att att släppa ett spel som detta, med denna grafik och som fungerar på detta sätt.

Lika lite som det har att släppa ett helt trasigt Fallout 4 eller Fy76. Men vi Bethesda veteraner vet hur det fungerar.

Bara nu har du exempel på modcommunityn som släppt dlss i både Skyrim och Starfield. Vilket i senare iterationer garanterat kommer hjälpa prestandan.

Bara för att Bethesda inte gjort fordon tidigare ursäktar inte att de inte tagit inspiration av spel som gör det bättre.

Jag bara har försökt påpeka att du slår in vidöppna dörrar, inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Problemet är att folk sitter med något jävla 10-serien (7 ÅR GAMMAL SKIT!) och tycker att de ska köra på Ultra och få minst 60 FPS, och när det inte gör det så är "spelet dåligt optimerat" p.g.a. "jag kan ju faktiskt köra Daggerfall och det är ju exakt samma motor, så det är ju jämförbart även om grafiken är lite bättre nu". 🥴

Jag gjorde en förklarande grafik i en diskussion kring detta för många år sedan, då handlade det om Oblivion vs Fallout 3, och hade gjort två screenshots som visade hur liten radie runt spelaren som faktiskt var själva spelet i Oblivion. ALLT utanför den radien är bokstavligen bara en lågupplöst kuliss med noll interaktivitet. Kollade upp siffrorna då men minns tyvärr inte längre, men säg att Oblivion hade en radie på 50 meter runt spelaren som laddade berörda celler i spelvärlden. Vad jag minns så dubblerades den till Fallout 3, vilket plötsligt ger fyra gånger mer spelvärld att hålla igång, och sådär har det fortsatt uppåt i senare titlar. Någon skrev ett inlägg i ämnet om att "Starfield kräver 14x mer prestanda" och svamlade om att det var omotiverat. Ja jo, det är säkert omotiverat om man bortser ifrån hur mycket större värld som ska hållas igång. Även om det är EXAKT SAMMA teknologi med antalet polygoner/texturer så kan man räkna ut med högra skinkan att det inte krävs så många fördubblingar av ytan som hålls laddad runt spelaren för att kräva 14x mer prestanda då värdet ökar i kvadrat.

Väldigt många verkar helt omedvetna om att det är en skicklig grafisk illusion i Bethesdas [och många andra] spel som ligger bakom de till synes enorma öppna ytorna, och det verkar vara ytterst få som förstår hur liten del av spelet som är igång samtidigt. Spelade ganska mycket Fallout 76, var samma gnäll där, åter igen en större radie runt spelaren i jämförelse med Skyrim/Fallout 4. Jag hade ett nytt RTX 2080 när FO76 kom ut och hade problem att komma över 60 FPS, även innan frameraten cappades på 63 FPS.

Folk jämför med speltitlar som är tomma korridorer/kulisser, vilket inte heller hjälper att sätta rätt förväntningar.
Ingen mindre än John Carmack fantiserade om att alla skulle köra 4K-upplösning "snart". Det var 2013, och börjar kännas som några bevingade ord i bemärkelsen kontraindikator. Tar man 2013 års pixelmängder och bara sprider ut dem på en större yta så är det kanske inte så svårt, men grejen är ju just att de flesta förväntar sig/kräver att 4K-upplösningen utnyttjas till mer än bättre interpolering/kantutjämning. Samma problem som ovan, att när detaljnivån ska ökas på 4x större yta så blir det snabbt mycket större mängder data som ska behandlas i realtid.
Alltså, man kan ju egentligen förvänta sig vad man vill, men i fallet med Starfield får man nog försöka hålla sig så nykter att man ser vad som tillkommit i jämförelse med tidigare Bethesda-titlar. En stor grej är ju detta med städerna som är sömlöst integrerade på kartan, en annan är att det är första Bethesda-titeln med ett fordon som spelaren kan styra. Folk verka tro på någon slags internet-lore om att Todd Howard lever på att hindra folk från att få bra spel, när det rimliga nog är att han försöker sälja nyheterna de utvecklar så gott han kan och att de som vet bäst om hur mycket som går att klämma in på samtida datorhårdvara faktiskt är Bethesda själva.

Här kan man göra en del intressanta observationer i Oblivion/Skyrim. Oblivion har ju t.ex. spår på kartan av att man hade planerat för rinnande vatten (som i Skyrim) i naturen, men att prestandan på folks datorer 2006 inte räckte till för att ge en bra upplevelse med någon vettig grafisk kvalitet. Likadant med vissa föremål i spelet som moddare återställde detaljnivån på, saker som senare såg likadana ut när de väl levererades i Skyrim fem år senare.

Sånt är folk såklart inte intresserade av, utan det är Todds fel att deras laptop från 2013 inte kan köra Starfield.

Bra resonemang!

Jag ville verkligen köra Starfield, det var inte svårt att motivera mig för ett RTX4080 i förväg för att slippa "strul", detta trots att jag har RTX3080 i ett par burkar som med facit i hand bör fungera ok eftersom jag ännu inte haft över 8GB allokerat när jag har kollat. Man får inte glömma att detta spel även är CPU-intensivt, mina 16 kärnor i upp till 5.8GHz verkar räcka till bra. Jag har även DDR5-minne som går i ~100GB/s vilket säkert hjälper till. Det rullar, men jag skall kolla längre fram hurpass bra det går på RTX3080 med långsammare DDR4.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Aaah, fast jag är nog en sån som faktiskt inte tittar på skuggor så mycket verkar det som (jag kommer inte ens ihåg att det fanns skuggor på just de ställena). Jag vill bara ha så högupplösta texturer som möjligt sen om skuggor inte är högupplösta är inte så viktigt vilket då blir billigare i längden.

Jag hajade till över hur mycket bättre Skyrim såg ut när jag fick igång skuggor ordentligt med hjälpa av moddar, gör en hel del för immersion.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobot:

Det är inte bara utseende som är krävande.

Nej det är det förstås inte, men då borde ju kravet för grafikkort vara lägre? Det är ju uppenbarligen något de gör som är oerhört ineffektivt. Vad är det som är så krävande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon138754:

Nej det är det förstås inte, men då borde ju kravet för grafikkort vara lägre? Det är ju uppenbarligen något de gör som är oerhört ineffektivt. Vad är det som är så krävande?

Har skrivit det innan, men tänk dig alla tusentals samtidigt laddade objekt. De ska inte bara ha varit textur utan också hållas koll på beträffande fysik, position, vad spelaren ser och allt annat. Gå och spela ett kalt spel utan lösa föremål om du vill, typ CP2077, men det är inte Starfield (eller något annat Bethesda-spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har skrivit det innan, men tänk dig alla tusentals samtidigt laddade objekt. De ska inte bara ha varit textur utan också hållas koll på beträffande fysik, position, vad spelaren ser och allt annat. Gå och spela ett kalt spel utan lösa föremål om du vill, typ CP2077, men det är inte Starfield (eller något annat Bethesda-spel).

Med tanke på alla laddzoner så kan det väl omöjligen vara så mycket? Sen är väl fysiken inget speciellt i Starfield? Eller har jag missat något bortsett från potatis videon.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag hajade till över hur mycket bättre Skyrim såg ut när jag fick igång skuggor ordentligt med hjälpa av moddar, gör en hel del för immersion.

Så kan det nog absolut vara men implementeringen av skuggor i Starfield verkar vara mer av kosmetisk karaktär än att faktiskt bidra till någon högre visuell upplevelse. Det är mycket rena ytor och inte så mycket skog och grottor som i Skyrim det är väl kanske det som är orsaken.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Hehe rolig kille. Borde testa på standup.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på alla laddzoner så kan det väl omöjligen vara så mycket? Sen är väl fysiken inget speciellt i Starfield? Eller har jag missat något bortsett från potatis videon.

Vad menar du med "inget speciellt bortsett från potatisvideon"?

Är det så svårt att greppa att den samtidiga simuleringen av tusentals lösa, samtidiga objekt kostar massor av prestanda? Vilket annat spel har det överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Tycker Starfield följer i Bethesdas vanliga inkörda spår. Fokus på mycket innehåll och bygga hype innan release.
Sedan genar man när det gäller spelmotor och optimering, det märks verkligen att Creation engine är lastgammal nu. Hade dock förväntat mig mer buggar.

Sedan tror jag man ska vara försiktig med att slänga AMD under bussen för den dåliga prestandan. Tror varken AMD eller Nvidia kan göra så mycket åt Creation engine.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad menar du med "inget speciellt bortsett från potatisvideon"?

Är det så svårt att greppa att den samtidiga simuleringen av tusentals lösa, samtidiga objekt kostar massor av prestanda? Vilket annat spel har det överhuvudtaget?

Nej det svåra att greppa är din taskiga attityd.

Starfields fysik motor är inget speciellt, att spel renderar "tusentals lösa samtidiga objekt", gör ju knappt Starfield vad det verkar. Alla objekt går väl inte ens att påverka?

Nu har jag enbart sett videos, men grafiken är daterad, vore kanon runt 2016, och vad spelet begär mot vad det gör är inte försvarbart.
Då spelet knappt använder gpu (väldigt lågt snitt effekt för många användare) så tyder det på att dem är cpu begränsade.
Men med tanke på hur warhammer 3 ser ut i full 4k med avsevärt mer som händer och dess prestanda inte ens går så lågt så är något fel.
Dem flestas cpuer går inte 100% heller.

Det finns otroligt mycket att hämta för dem att byta motor eller lära sig att optimera koden. Byta motor kanske vore bäst.

Men du kan väl knappast försvara hdr, skuggor, reflektioner och vissa bakgrunds objekt typ träden i new Atlantis som värdigt ett AAA spel?

Jag hade otroligt höga förväntningar då sci fi är min favorit genre men jag hoppas verkligen spelet ordnas till via dlc och moddare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Tycker Starfield följer i Bethesdas vanliga inkörda spår. Fokus på mycket innehåll och bygga hype innan release.
Sedan genar man när det gäller spelmotor och optimering, det märks verkligen att Creation engine är lastgammal nu. Hade dock förväntat mig mer buggar.

Sedan tror jag man ska vara försiktig med att slänga AMD under bussen för den dåliga prestandan. Tror varken AMD eller Nvidia kan göra så mycket åt Creation engine.

Problemet är att Bethesda siktar mot 30 fps till xbox och får 30 fps till xbox och är stormnöjda då det är vad dem ville ha... Personligen kanske dem borde satsat på 80 fps + till xbox S och hamnat runt 60

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det var ett dj*vla gnäll... Som att gå igenom en vattenpöl i sandaler och ynka sig för att man blir blöt om fötterna.

Gilla läget och acceptera förutsättningarna.

5600x, 2080 och 1080p. Lvl 22 men har ingen koll på antal timmar. En (1) krash. FPS? Ingen aning, men det flyter på bra.

Men bara en sådan sak som att det går att bygga ett skepp och det renderas korrekt i cut scenes osv visar på, bland annat, vad som gör spelet så tungdrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Det var ett dj*vla gnäll... Som att gå igenom en vattenpöl i sandaler och ynka sig för att man blir blöt om fötterna.

Gilla läget och acceptera förutsättningarna.

5600x, 2080 och 1080p. Lvl 22 men har ingen koll på antal timmar. En (1) krash. FPS? Ingen aning, men det flyter på bra.

Men bara en sådan sak som att det går att bygga ett skepp och det renderas korrekt i cut scenes osv visar på, bland annat, vad som gör spelet så tungdrivet.

Att rendera ett korrekt moddat skepp måste vara bland det enklast man kan implementera i en cut scene.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det svåra att greppa är din taskiga attityd.

Starfields fysik motor är inget speciellt, att spel renderar "tusentals lösa samtidiga objekt", gör ju knappt Starfield vad det verkar. Alla objekt går väl inte ens att påverka?

Nu har jag enbart sett videos, men grafiken är daterad, vore kanon runt 2016, och vad spelet begär mot vad det gör är inte försvarbart.

Ja här finns det ju egentligen inte mycket utrymme att diskutera vidare, men bra att du är ärlig med att du inte har spelat det [liksom de flesta andra som klagar].

Skrivet av Swedishchef_90:

Då spelet knappt använder gpu (väldigt lågt snitt effekt för många användare) så tyder det på att dem är cpu begränsade.
Men med tanke på hur warhammer 3 ser ut i full 4k med avsevärt mer som händer och dess prestanda inte ens går så lågt så är något fel.
Dem flestas cpuer går inte 100% heller.

Mitt 3080 OC ligger och pendlar runt 97-99% användning hela tiden, så det är mest sannolikt noobs som har problem med sina datorer. CPU-belastningen är också typisk 80-90% mer eller mindre konstant, men så har jag en gammal i7-8086K (6c/12t), en jättegammal CPU jag skulle pensionerat för längesen men har kvar av olika anledningar, så det förklarar ju den höga CPU-användningen i mitt fall.

Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns otroligt mycket att hämta för dem att byta motor eller lära sig att optimera koden. Byta motor kanske vore bäst.

Men du kan väl knappast försvara hdr, skuggor, reflektioner och vissa bakgrunds objekt typ träden i new Atlantis som värdigt ett AAA spel?

Fast det finns inga "bakgrundsobjekt" i New Atlantis (eller någon annan stad), det du ser finns där på plats. Det som eventuellt är "fult" beror uteslutande på olika LOD-fenomen hos folk som inte har Ultra-inställningar. När man spelar så är det lätt att se att träden i bl.a. New Atlantis är uppbyggda av extremt många polygoner.

"Men träden i Doom tankar ju inte prestandan??!" 🙄

Det här är problemet, folk sitter och klagar utifrån populära strömningar i sociala medier, och anledningen till att jag säger att det nästan helt saknar mening att kolla några recensioner på någonting år 2023 då hit pieces/negative news tagit över som den dominerande formen av rapportering. 🤷‍♂️

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade otroligt höga förväntningar så sci fin är min favorit genre men jag hoppas verkligen spelet ordnas till via dlc och moddare

Det kommer aldrig nå den nivån så att alla internet-kverulanter blir nöjda.

Permalänk
Medlem

Ja han har ju inte fel.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja här finns det ju egentligen inte mycket utrymme att diskutera vidare, men bra att du är ärlig med att du inte har spelat det [liksom de flesta andra som klagar].
Mitt 3080 OC ligger och pendlar runt 97-99% användning hela tiden, så det är mest sannolikt noobs som har problem med sina datorer. CPU-belastningen är också typisk 80-90% mer eller mindre konstant, men så har jag en gammal i7-8086K (6c/12t), en jättegammal CPU jag skulle pensionerat för längesen men har kvar av olika anledningar, så det förklarar ju den höga CPU-användningen i mitt fall.

Problemet är inte load % utan effekten. Du kanske har 98% load men kortet drar 70% av max effekt, det betyder att kortet inte används optimalt. Precis som om du kör Folding at home så kan gpu'n tugga på 110W med 97% load men när den verkligen beräknar så ligger man runt 220W med 98% load. Och att du får 98% load med en sådan cpu tyder på att spelet inte är optimerat, din cpu är precis som du säger last gammal och ganska medelmåttig nu för tiden.

Skrivet av Sveklockarn:

Fast det finns inga "bakgrundsobjekt" i New Atlantis (eller någon annan stad), det du ser finns där på plats. Det som eventuellt är "fult" beror uteslutande på olika LOD-fenomen hos folk som inte har Ultra-inställningar. När man spelar så är det lätt att se att träden i bl.a. New Atlantis är uppbyggda av extremt många polygoner.

"Men träden i Doom tankar ju inte prestandan??!" 🙄

Det här är problemet, folk sitter och klagar utifrån populära strömningar i sociala medier, och anledningen till att jag säger att det nästan helt saknar mening att kolla några recensioner på någonting år 2023 då hit pieces/negative news tagit över som den dominerande formen av rapportering. 🤷‍♂️
Det kommer aldrig nå den nivån så att alla internet-kverulanter blir nöjda.

Att man som utvecklare lägger in onödigt många "polygoner" där det inte behövs tyder ju på kass optimeringen. Lite som det där spelet med extra effekter under spelets mark, glömt bort dess namn.

här är ett vackert träd i ultra 4k iaf 😊

och här 4k ultra träd från RdR2.
Ena spelet ger 120+ fps de andra knappt 60

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

En människa från en spelutvecklare har bara sagt en sanningens ord.

Och det ska ha över 240 kommentarer här inne?

SweClockersbladet 1.0.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Älskar DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är inte load % utan effekten. Du kanske har 98% load men kortet drar 70% av max effekt, det betyder att kortet inte används optimalt.

AMD-problem. Klaga hos AMD om optimeringen de köpt.

Skrivet av Swedishchef_90:

Att man som utvecklare lägger in onödigt många "polygoner" där det inte behövs tyder ju på kass optimeringen. Lite som det där spelet med extra effekter under spelets mark, glömt bort dess namn. <Uppladdad bildlänk> här är ett vackert träd i ultra 4k iaf 😊

Aha, du har alltså hittat ett (1) lågupplöst screenshot på internet, och nu VET du att träden i New Atlantis är fula, till skillnad från mig som är snubblande nära 100 timmars speltid?

Förstår du hur löjlig du framstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Funkar finfint på 4090.

1080p/1440 på ett 4090, *skakar på huvudet*

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det någon som har konstaterat det, eller är det din slutsats?
Det finns väl förvisso rastreringstunga scenarion där RX 6800 faktiskt är något snabbare än 3080, så jag tror att generaliseringen hos TPU är problemet, att man redovisar ett snitt som inte jämför exakt samma typ av prestanda så att säga.

Det är ju glädjande om det bara är drivrutinerna, för Nvidia har ju en lång tradition av täta drivrutinsuppdateringar och att faktiskt fixa till såna här saker innan berörda GPUer blivit för gamla för att använda till några nyare spel.
Tvivlar på att det är 'misslyckade drivers' som ligger bakom den klena prestandan, men hoppas på det!

Jag såg precis senaste videon från Digital Foundry (delad två inlägg upp) som delar min åsikt om taskiga drivrutiner. Tex försvinner frame stutter helt på Nvidia om man går ner till high shadows istället för ultra. Något är knas.

De konstaterar också att Starfield upplevs dåligt optimerat eftersom dom flesta sitter med Nvidiakort när Radeon funkar helt OK.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

här är ett vackert träd i ultra 4k iaf

Här är ett fult träd träd av samma sort i 1440p, utan post-processing:

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag såg precis senaste videon från Digital Foundry (delad två inlägg upp) som delar min åsikt om taskiga drivrutiner. Tex försvinner frame stutter helt på Nvidia om man går ner till high shadows istället för ultra. Något är knas.

De konstaterar också att Starfield upplevs dåligt optimerat eftersom dom flesta sitter med Nvidiakort när Radeon funkar helt OK.

Tack för tipset, jag får kolla på den. Vi ska ju som sagt hålla i huvudet att vi är på release-versionen utan några patchar från Bethesda och/eller nya drivrutiner från Nvidia, så jag är inte speciellt orolig över att det är ett permanent problem.

Minns att det var liknande grafikproblem vid releasen av Fallout 4 som löstes efter en kortare tid, alltså någon "grafikresurs" som drog orimligt mycket prestanda i förhållande till vad den borde.

Skrivet av superapan:

De konstaterar också att Starfield upplevs dåligt optimerat eftersom dom flesta sitter med Nvidiakort när Radeon funkar helt OK.

Det är intressant. Spelet kanske blir ett lyckat showcase för att Nvidia tar för mycket för sina kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Att rendera ett korrekt moddat skepp måste vara bland det enklast man kan implementera i en cut scene.

Realtidsrendrering är svårt och var ett stort hinder när det blev möjligt för många år sedan. Ungefär på samma sätt som RT är idag.

Tittar man ut genom ett egendefinerat 'port hole' i sitt skepp eller ser skeppet utifrån (från marken eller från en rymdstation) är det inte heller ett förrendrerat/definierat objekt man ser.

Hur många olika skepp funns det i NMS? Ett fixt antal. Hur många i Starfield? Oändligt många, eftersom de är användardefinierade. Samma sak med vapen?

Jag tror att många är så vana att se fördefinierade objekt att de inte tänker på vad Starfield faktiskt gör?

Sedan undrar jag också hur många av de som har problem med kraftfulla komponenter också har rena nyinstallationer av windows? Men det är nog en annan fråga...