Permalänk
Inaktiv

Gaming & Streaming Dator 20-30k

Behov:
Jag behöver en dator som klarar av att köra alla moderna spel med hög grafik, utan någon form av lagg eller andra problem. Jag vill även kunna livestreama mina spel på alla plattformar såsom Youtube och Twitch, samt ha Discord igång samtidigt. Dessutom vill jag kunna redigera videor utan något krångel.

Med andra ord, jag behöver en kraftfull dator som möjliggör högkvalitativt spelande och streaming samtidigt. Att kolla på film / youtube och reviewa det live streaming, hade inte varit dåligt heller.

Alla produkter/delar är tagna från Netonnet

Case: Fractal Design North Black TG -- 1799kr. Är denna bra, får allt plats?
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D -- 5290kr. Ska jag ta denna eller 7950x3d?
CPU Cooler: ASUS ROG Strix LC II 360 -- 2699kr. Är denna cooler bra och prisvärd? finns det bättre?
GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB OC NITRO+ -- 14490kr. Vad är det för skillnad mellan 7900 xtx modellerna
Motherboard: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI -- 2799kr. Är denna motherboard bra? har jag missat något?
Memory: Kingston Fury Beast DDR5 32GB DIMM 6000MHz (2x16GB) KF560C36BBEK2-32 -- 1399kr. Är denna bra?
Storage: Seagate FireCuda 520 SSD 2TB Gen4 -- 1599kr. Är denna bra?
Power Suppy: Cooler Master MWE Gold 850W FM V2 -- 1599kr. Bör jag ta 1000W?

Totalpris: 31674 kr

Budget:
Jag har en budget på mellan 20-30k, men kan tänka mig att gå över den om det är värt det. Dock vill jag undvika att betala extra för onödiga saker som till exempel en fancy design, då det inte är viktigt för mig. Mitt enda önskemål är att få en kraftfull dator som kan utföra de uppgifter jag nämnde till ett bra pris.

Är 7800X3D bra eller ska jag välja 7950x3d?
Vad är det för skillnad mellan de olika 7900 XTX modellerna, de ligger inom olika prisklasser mellan 12000 - 15000 kr. Ska jag ta Geforce Rtx 4090 istället?

Jag önskar att få det bästa möjliga för min budget och att alla delar passar bra ihop. Jag har inte mycket kunskap om datorer och detta är första gången jag försöker bygga min egen. Jag ber er vänligt att gå igenom min lista och se om det finns något som kan förbättras eller alternativt sänkas utan att det påverkar prestandan.

Har jag valt bra delar / produkter, har jag glömt bort något eller missat något? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Måste du köpa allt från Netonnet? Kan försöka göra en ny lista i sådana fall.

Här har du samma/bättre prestanda för mindre pengar annars.
Chassi - North är bra (har det själv). Du betalar ju extra för utseendet så bestäm själv.
CPU - 7800X3D räcker. Alternativt köra 7950X utan 3D om det andra är mycket viktigare än gamingen.
Kylaren - alldeles för överdriven, kyls lika väl av bästa luftkylaren. Om du vill ha AIO räcker en 240-280 mm.
GPU - tog den billigaste 7900XTX så länge bara.
Moderkort - ingen extra prestanda mellan de två, detta är billigare. Vill man framtidssäkra är det B650E som gäller.
RAM - inget fel på de du valde men tog med cl30 för liknande pengar (2 ns snabbare).
Lagring - tom Firecuda 530 finns billigare (samma pris som den jag valde här).
PSU - inget fel här heller men valde ett liknande lite billigare. Vissa recensioner på Inet hade klagat på missljud men senare recensioner märkte inget. Avgör själv.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Inaktiv

måste jag stänga av iGPU för att få GPU att användas?

hej,

jag kan inte mycket om datorer men tänker nu bygga ny dator och eventuellt köpa CPU: ryzen 7 7800x3d
och GPU: Radeon 7900 XTX.

nu till mina frågor, är lite förvirrad.

Har min CPU också graphics card? dvs är min 7800X3D iGPU? kan den alltså användas som GPU också? då behöver jag alltså inte köpa extra GPU.

Är alla nya CPU:s iGPU?

Om jag bestämmer mig för att köpa 7800X3D och 7900 XTX, måste jag då stänga av någon funktion på CPU:n för att min dator istället ska använda 7900 XTX GPU:n instället för att använda 7800X3D iGPU. Eller hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Ja CPUn har en inbyggd GPU, men den är väldigt väldigt väldigt väldigt väldigt dålig. Den är istortsett bara till för felsökning så du kan starta datorn ifall ditt riktiga grafikkort skulle paja. Inget du vill spela med.

Du borde inte behöva stänga av någon funktion. Datorn ska fatta automatiskt att du har ett riktigt grafikkort och prioriterar att använda den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Allt du behöver göra är att se till att koppla in skärmen i grafikkortet istället för i moderkortet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Inaktiv

CPU för Gaming & Streaming

Hej,

vilken CPU är bäst för gaming och streaming?

På benchmark för gaming så ser jag att 7800X3D får väldigt bra resultat fastän det är billigare än i9 13900k, och billigare än 7950X3D. samtidigt som den har färre kärnor och också färre GHZ (förutom i9). Hur kommer det sig? Vilken av dessa är nyare (release date)? Vad menas med X3D?

Jag trodde att Fler kärnor samt mer GHZ var bättre för gaming och streaming
7800X3D: 8 kärnor 4.2GHZ
i9 13900k: 24 kärnor 3.2GHZ
7900X: 12 kärnor 4.7GHZ
7950X3D: 16 kärnor 4.5GHZ

Vilken är bäst för gaming och streaming?
svårt att bestämma mig.

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 7800X3D har en inbyggd grafikdel, eller iGPU som det också kallas. Det betyder att du tekniskt sett kan klara dig utan ett externt grafikkort. Men om du är sugen på att spela moderna spel, är ett dedikerat grafikkort som Radeon 7900 XTX verkligen att rekommendera. Det ger dig mycket bättre prestanda än vad den inbyggda grafiken klarar av.

Och oroa dig inte för att behöva stänga av iGPU:n manuellt eller något sånt. När du sätter i det externa grafikkortet så fattar datorn vanligtvis grejen och kör på det istället. Så du behöver inte pilla i några inställningar för det, det mesta sköts automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Behöver du verkligen en i9?

Jag hade annars satsat på en Intel Core i5-13600K.

Väldigt kapabel och grym CPU, 14 kärnor varav 6 är Performance-cores.

Dessutom billigare än i9.

Sitter själv på en i5-12600K men skall uppgradera till 13 generation snart.

Permalänk
Inaktiv

jag tänker skaffa GPU: 7900 XTX eller 4090, så ja, jag behöver bra CPU annars är det onödigt att ha så dyr GPU pga bottleneck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aniron:

Allt du behöver göra är att se till att koppla in skärmen i grafikkortet istället för i moderkortet.

Skrivet av minizick:

Och oroa dig inte för att behöva stänga av iGPU:n manuellt eller något sånt. När du sätter i det externa grafikkortet så fattar datorn vanligtvis grejen och kör på det istället. Så du behöver inte pilla i några inställningar för det, det mesta sköts automatiskt.

Så jag behöver endast tänka på att koppla in skärmen i grafikkortet, då kör datorn på 7900 XTX. Men om jag kopplar in skärmen på moderkortet, så kör datorn på 7800X3D iGPU. Har jag förstått det rätt?

Permalänk
Inaktiv

kommer totalt att bli 32545 kr om jag köper från inet & netonnet.

Vad är skillnaden mellan Amazon och Amazon MP?

Någon förbättring jag kan göra här? något jag kan spara pengar på? vill framtidssäkra också, alltså att jag kan använda den i 5+ år, allafall 3+ år.

Permalänk
Medlem

Vill du bara hålla dig till de två sidorna?

Det blir inte korrekt på Komponentkollen med Amazon och Amazon MP, men MP är där det inte är Amazon som står för både försäljning och frakt. Det är något annat företag och vissa av dessa är hur bra som helst medan andra kan vara skräp, man får kolla omdömen där. Det bästa är ju om det Amazon som står för affären.

Återigen om den överdrivna kylaren. Om du då nu vill ha AIO och Fractal Design North så blir livet mycket enklare om du väljer en 240 mm AIO. Detta då 360 mm bara får plats i fronten. Så med en 240 mm installeras den som utblås i taket och allt blir bra.

Om det bara skulle vara Inet och Netonnet så föreslår jag billigaste B650E jag hittar på dessa sidor. Samt en bra 240 mm AIO som kommer kyla 7800X3D galant och passa i taket på Fractal Design North. Påverkar inte prestanda eller hållbarhet något, endast att moderkortet är billigare och AIO som passar bättre i chassit.

Edit: lägger in dem i ditt bygge här, blir t.ex. 31983 kr för allt från Inet:

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snusious:

Vill du bara hålla dig till de två sidorna?

Det blir inte korrekt på Komponentkollen med Amazon och Amazon MP, men MP är där det inte är Amazon som står för både försäljning och frakt. Det är något annat företag och vissa av dessa är hur bra som helst medan andra kan vara skräp, man får kolla omdömen där. Det bästa är ju om det Amazon som står för affären.

Återigen om den överdrivna kylaren. Om du då nu vill ha AIO och Fractal Design North så blir livet mycket enklare om du väljer en 240 mm AIO. Detta då 360 mm bara får plats i fronten. Så med en 240 mm installeras den som utblås i taket och allt blir bra.

Om det bara skulle vara Inet och Netonnet så föreslår jag billigaste B650E jag hittar på dessa sidor. Samt en bra 240 mm AIO som kommer kyla 7800X3D galant och passa i taket på Fractal Design North. Påverkar inte prestanda eller hållbarhet något, endast att moderkortet är billigare och AIO som passar bättre i chassit.
https://komponentkoll.se/bild/gUOKZ.png

Edit: lägger in dem i ditt bygge här, blir t.ex. 31983 kr för allt från Inet:
https://komponentkoll.se/bild/CnDvU.png

vill hålla mig till "säkra" sidor så jag slipper krångel, men kan tänka mig att köra på andra sidor också.

När jag läste andra PC-builds så föreslog många att man använder sig utav 360 kylare. Jag vet personligen själv inte om det är nödvändigt. Vad menar du med att en 240 mm installeras som utblås i taket? är det något bra?

Jag tror att min GPU har en installerad kylare med den?

Jag bryr mig inte om design osv, anledningen till att jag valde Fractal Design North är eftersom att jag såg många välja just den Chassit. Men om det finns andra Chassi som är billigare samt är minst lika bra, kan jag välja det. Är Lian Li 216 en bra?

Vilken moderkort är bättre, den du valde B650E eller den jag valde ovan X670E? prisskillnaden är endast 500kr.

Behöver jag ha 64GB ram eller räcker 32GB?

Är nätaggregatet bra?

Permalänk
Inaktiv

Vattenkylare eller luftkylare: Vilket är bäst för din dator?

Hej,

jag är inte särskilt insatt i kylare, men lite förvirrad kring de olika rekommendationerna. Skulle ni kunna hjälpa mig att förstå?

CPU: 7800X3D eller 7950X3D
GPU: 7900 XTX sapphire Nitro+
Chassi: Fractal north Design eller Lian li 216

Är CPU, GPU och chassityp avgörande faktorer vid valet av vatten- eller luftkylare? Har jag missat andra viktiga aspekter som t.ex. moderkort?

Vissa hävdar att en 360 vattenkylare är nödvändig medan andra anser att en Thermalright Assasin luftkylare är tillräcklig. Skillnaden i pris är också märkbar - cirka 2 000 till 3 000 kronor.

Så vem har egentligen rätt? När är en 360 vattenkylare nödvändig och när räcker en Thermalright Assasin luftkylare till? Vad är nödvändigt och vad är endast rekommendationer.

Vilken ger best performance för gaming och streaming.

Något annat viktigt jag bör tänka på?

Är alla vattenkylare AIO (all-in-one)? Ser att vissa vattenkylare från inet inte har den beskrivningen. T.e.x. https://www.inet.se/produkt/5323554/arctic-liquid-freezer-ii-...

Permalänk
Inaktiv

Ultimata dator för gaming och streaming under 30k – Vad hade du valt? Vilken Skärm?

Vilken är din ultimata datorbyggnad under 30k? Dela med dig av dina bästa tips och trix här!

Ni får gå lite över 30k gränsen, ifall det lilla extra kostnaden leder till mycket bättre performance/produkter för datorn.

jag är ute efter bästa performance dator för gaming och streaming för ca 30k. Bryr mig inte om design och massa färger

Lägg också gärna till en Skärm ni hade valt att köpa till datorn, den ingår inte i 30k budgeten!

Motivera gärna varför ni valde så som ni gjorde

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/JqQbAUi7kK9cu2hCtAKXFnwY5xo/7800x3d

Bästa gaming cpun och en bra gpu, alla andra delar är också bra, och minnen kan köra 6000 mhz expo enligt QVL

Och denna https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie...

Oled widescreen behöver jag ens säga mer?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Hej,

jag är inte särskilt insatt i kylare, men lite förvirrad kring de olika rekommendationerna. Skulle ni kunna hjälpa mig att förstå?

CPU: 7800X3D eller 7950X3D
GPU: 7900 XTX sapphire Nitro+
Chassi: Fractal north Design eller Lian li 216

Är CPU, GPU och chassityp avgörande faktorer vid valet av vatten- eller luftkylare? Har jag missat andra viktiga aspekter som t.ex. moderkort?

Vissa hävdar att en 360 vattenkylare är nödvändig medan andra anser att en Thermalright Assasin luftkylare är tillräcklig. Skillnaden i pris är också märkbar - cirka 2 000 till 3 000 kronor.

Så vem har egentligen rätt? När är en 360 vattenkylare nödvändig och när räcker en Thermalright Assasin luftkylare till? Vad är nödvändigt och vad är endast rekommendationer.

Vilken ger best performance för gaming och streaming.

Något annat viktigt jag bör tänka på?

Är alla vattenkylare AIO (all-in-one)? Ser att vissa vattenkylare från inet inte har den beskrivningen. T.e.x. https://www.inet.se/produkt/5323554/arctic-liquid-freezer-ii-...

Alla aio är all In one (där av dess namn) artic är den mest prisvärda ihop med alphacool och ek.
Fördelen med en aio är att den kan sättas på en lägre RPM med bibehållen prestanda, vilket även swec test visade.

För priset är Thermalright PE riktigt vass men det kan bli tajt med ram och man inte kommer åt lika enkelt i datorn eller ens ser något. Förvissa är det en del av upplevelsen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

vill hålla mig till "säkra" sidor så jag slipper krångel, men kan tänka mig att köra på andra sidor också.

När jag läste andra PC-builds så föreslog många att man använder sig utav 360 kylare. Jag vet personligen själv inte om det är nödvändigt. Vad menar du med att en 240 mm installeras som utblås i taket? är det något bra?

Jag tror att min GPU har en installerad kylare med den?

Jag bryr mig inte om design osv, anledningen till att jag valde Fractal Design North är eftersom att jag såg många välja just den Chassit. Men om det finns andra Chassi som är billigare samt är minst lika bra, kan jag välja det. Är Lian Li 216 en bra?

Vilken moderkort är bättre, den du valde B650E eller den jag valde ovan X670E? prisskillnaden är endast 500kr.

Behöver jag ha 64GB ram eller räcker 32GB?

Är nätaggregatet bra?

Okej men de sidor som finns på Komponentkollen är ändå bra. Utom möjligtvis då Amazon MP, men som sagt ibland står det MP där men går man via länken är det ändå Amazon som säljer. Det brukar även stå fel med vad som är i lager eller inte på. Så bra att dubbelkolla.

7800X3D är inte en svårkyld CPU, så en luftkylare eller 240 mm AIO räcker gott. Visst man kan köra på 360 mm och kan nog köra lite lägre rpm på fläktar och få systemet lite tystare, men det är marginellt och till mycket högre kostnad.
Man kan installera AIOn på lite olika platser i chassit. Oftast bäst utrymme i fronten, sedan toppen, och sist där bak eller botten (dessa två vill man dock undvika - bak blir för liten radiator och botten blir pumpen högsta punkt). Kör man i fronten blir det naturligt att den ersätter frontens fläktar som insug. Kör man i toppen blir det naturligt som utblås för att följa luftflödet.

Fractal Design North är inget speciellt chassi när det kommer till luftflöde. Folk väljer det för utseendet. Sen får man bara plats med en 240 mm AIO i taket i det chassit. Så en större AIO hade fått installerats i fronten varav man hade tagit bort de medföljande fläktarna därifrån. Det blir mer jobb för väldigt liten vinning helt enkelt. Lian Li Lancool 216 är ett av de absolut bästa (det bästa?) när det kommer till luftflöde, man får med alla fläktar som behövs och de är stora så därav tysta. Om du mest bryr dig om prestanda i form av luftflöde från chassit så är det definitivt Lancool 216 som gäller, speciellt till dess pris. Med 216 kan du gå upp i storlek på AIO om du vill (får plats med upp till 360 mm i taket). Jag tycker dock fortfarande att en luftkylare (Thermalright Peerless Assassin) räcker.

Moderkorten: för gamingprestandan och ditt vardagliga liv - ingen skillnad. För framtidssäkerhet - ingen skillnad.
Det är någon skillnad på hur IO panelen ser ut med antal USB och så. Där är en mer m.2 slot på X670 (tror dock 3 st räcker långt). Där är WiFi på B650E. Det är lite sådana småsaker som inte kommer märkas. Sen har de olika nätverkskort och ljudkort och jag är ingen expert i vilket som är bättre eller annorlunda i det.
Ingen anledning att överspendera här! Båda korten finns i lager på Amazon (med Amazon som säljare) eller till liknande pris hos Proshop.

Om du inte gör något alldeles speciellt som kräver mycket RAM så räcker 32 GB.

Ja nätaggregatet blir bra (även om 850 W räcker).

Notera att om du inte ska uppgradera något på dessa 5 år du nämner så är där ingen prestandaskillnad på de olika förslagen i tråden.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla aio är all In one (där av dess namn) artic är den mest prisvärda ihop med alphacool och ek.
Fördelen med en aio är att den kan sättas på en lägre RPM med bibehållen prestanda, vilket även swec test visade.

För priset är Thermalright PE riktigt vass men det kan bli tajt med ram och man inte kommer åt lika enkelt i datorn eller ens ser något. Förvissa är det en del av upplevelsen.

Kan du utvekla för en person som inte kan mycket
vilken ska jag ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Kan du utvekla för en person som inte kan mycket
vilken ska jag ha?

Tycker du om att se in i datorn och pilla/uppgradera är aio att föredra, man kan använda en långsammare fläktkurva då vattnet värms upp långsammare.
Aio håller 5-10år och oftast är det pumpen som ger upp. Sätt att den går i olika rpm så kommer den hålla länge istället för 100% hela tiden.

Tornkylare är billigare och mer driftsäkra det som kan gå sönder är fläkten vilket är lätt att byta ut.

Bästa tornkylare ligger runt 500 ish
Bästa budget aio är runt 900-1000 för motsvarande prestanda.
240 aio räcker långt i dag

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv

7900 XTX, vilken modell ska jag välja?

hej,

Jag ska köpa ny GPU, är intressad av 7900 XTX.
problemet är att jag inte vet vilken jag ska välja, det finns så många olika modeller i prisklasser 12000-15000 kr.

Vad är det för skillnad mellan dem och vilken är bäst? Vilken ska jag välja för gaming & streaming?.
Jag bryr mig endast om performance och prestanda, inte hur fin den är.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har ett inslag som belyser dessa frågor. Den har några år på nacken, men principerna lär gälla även idag.
TL;DR är ungefär att båda funkar fint, vatten kyler något bättre och de beprövade systemen är inte i närheten så felbenägna som man kan luras att tro. Luftkylning kommer dock alltid att ha färre saker som kan gå sönder, så det är mer installera-och-glöm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Tycker du om att se in i datorn och pilla/uppgradera är aio att föredra, man kan använda en långsammare fläktkurva då vattnet värms upp långsammare.
Aio håller 5-10år och oftast är det pumpen som ger upp. Sätt att den går i olika rpm så kommer den hålla länge istället för 100% hela tiden.

Tornkylare är billigare och mer driftsäkra det som kan gå sönder är fläkten vilket är lätt att byta ut.

Bästa tornkylare ligger runt 500 ish
Bästa budget aio är runt 900-1000 för motsvarande prestanda.
240 aio räcker långt i dag

Skrivet av Fryngel:

Gamers Nexus har ett inslag som belyser dessa frågor. Den har några år på nacken, men principerna lär gälla även idag.
TL;DR är ungefär att båda funkar fint, vatten kyler något bättre och de beprövade systemen är inte i närheten så felbenägna som man kan luras att tro. Luftkylning kommer dock alltid att ha färre saker som kan gå sönder, så det är mer installera-och-glöm.

Vilken ska jag välja, enligt nedan specs?

CPU: 7800X3D eller 7950X3D
GPU: 7900 XTX sapphire Nitro+
Chassi: Fractal north Design eller Lian li 216

Är CPU, GPU och chassityp avgörande faktorer vid valet av vatten- eller luftkylare? Har jag missat andra viktiga aspekter som t.ex. moderkort?

Permalänk
Medlem

Är inte Nvidia bättre för Streaming? 🤔

Permalänk
Medlem

"performance och prestanda" vad är skillnaden?

Om du inte ska överklocka spelar det inte så stor roll vilken tillverkare du väljer, köp en med en bra tredjepart-kylare bara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Är inte Nvidia bättre för Streaming? 🤔

Jag vet ej ÄR den det, vilken då da?

Skrivet av dlq84:

"performance och prestanda" vad är skillnaden?

Om du inte ska överklocka spelar det inte så stor roll vilken tillverkare du väljer, köp en med en bra tredjepart-kylare bara.

Vilken ska jag köpa om jag ska överklocka, och vilken tredjepart-kylare är bra, vilken föredrar du.

Permalänk
Medlem

Köp billigaste. Typ denna https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P...

Skillnaden i prestanda är minimal. Varför betala 2000kr mer för kanske 1% bättre prestanda?

Överklocka gör knappt skillnad med dagens grafikkort. Inte som förr.

Om du vill spendera mera så kan du köpa ett RTX 4080 istället eller 4090. Då får du åtminstone något för pengarna. Spenderar du pengar på en finare kylare får du väldigt lite i prestanda för det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Köp billigaste. Typ denna https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P...

Skillnaden i prestanda är minimal. Varför betala 2000kr mer för kanske 1% bättre prestanda?

Överklocka gör knappt skillnad med dagens grafikkort. Inte som förr.

Om du vill spendera mera så kan du köpa ett RTX 4080 istället eller 4090. Då får du åtminstone något för pengarna. Spenderar du pengar på en finare kylare får du väldigt lite i prestanda för det.

Köpa det billigaste är alltid rätt svar om man inte har några speciella krav på tex ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Köp billigaste. Typ denna https://www.proshop.se/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-P...

Skillnaden i prestanda är minimal. Varför betala 2000kr mer för kanske 1% bättre prestanda?

Överklocka gör knappt skillnad med dagens grafikkort. Inte som förr.

Om du vill spendera mera så kan du köpa ett RTX 4080 istället eller 4090. Då får du åtminstone något för pengarna. Spenderar du pengar på en finare kylare får du väldigt lite i prestanda för det.

Är man lite om sig och kring sig kan man hitta 4080 för 12000’-isch med ojämna mellanrum.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon352238:

Vilken ska jag välja, enligt nedan specs?

CPU: 7800X3D eller 7950X3D
GPU: 7900 XTX sapphire Nitro+
Chassi: Fractal north Design eller Lian li 216

Är CPU, GPU och chassityp avgörande faktorer vid valet av vatten- eller luftkylare? Har jag missat andra viktiga aspekter som t.ex. moderkort?

Det är tämligen ointressant vilken arbetsprincip kylaren har så länge du väljer en modell som är avsedd för den sockel och effekt du vill kyla bort och om du ska ha den i en låda så behöver du kolla på måtten så den får plats i den låda du tänkt använda.

En större kylare brukar gå tystare än en liten så är du ute efter låg ljudnivå så välj så stor kylare som är fysiskt möjligt kombinerat med en låda med många fläktar och eller maximalt öppen konstruktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.