VPN 'blockerar' lokalt nätverk.

Permalänk
Medlem

VPN 'blockerar' lokalt nätverk.

Nu när Mullvad slutar med port forwarding så testar jag nya VPN-tjänster. Med AzireVPN beter sig datorn annorlunda än med Mullvad eller NordVPN.

Jag har alltså en W10-burk som är min Plexserver/torrentlåda. Så fort jag aktiverar VPN så försvinner det lokala nätverket. Men jag vill gärna kunna föra över vissa filer ibland och framför allt kunna fjärransluta till den inom det lokal nätverket.

Försöker jag pinga mina andra datorer från den så får jag bara "General Failure"

Någon som har en aning om vad som pågår?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får säkert rota runt i inställningar osv, din dator ansluter ju mot en server och då skapas en tunnel däremellan. Kan du pinga från andra sidan i nätverket?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Brukar vara en inställning att tillåta lokal lan-trafik eller ej. Kolla igenom inställningarna.

Inte säkert att det är något ”fel” på så vis… utan det är även en feature utav rent säkerhetstänk att inte tillåta lokal lan-trafik med en vpn-tunnel igång.

Vet att private internet access (PIA VPN) har det på detta vis, vill du komma åt den lokala lanet med en aktiv tunnel, (det vill säga att tillåta delvis icke krypterad trafik) - så måste man tillåta det i inställningarna först.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

När du ansluter till vpn så hamnar du ju på de nätverket och tappar kontakten till ditt lokala nätverk i den meningen.

Antingen har får du sätta upp så att du har en gateway som är ansluten till VPN (typ router eller så) och allt bakom den är lokalt.

Eller så får du splitta tunneln men det är lite mera pill och kommer med andra minussidor.

Permalänk

Ingen aning om vad AzireVPN kör för underliggande protokoll (openVPN, Wireguard etc), men normalt så ska man kunna ändra för vilka nät man vill använda VPN. Antingen i själva filen, eller i inställningarna. På Linux så gör man det valet per VPN-anslutning. Om anslutningen ska skicka all trafik igenom tunneln, eller om det bara gäller för specifika IP-nät/destinationer.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av ppr74:

Nu när Mullvad slutar med port forwarding så testar jag nya VPN-tjänster. Med AzireVPN beter sig datorn annorlunda än med Mullvad eller NordVPN.

Jag har alltså en W10-burk som är min Plexserver/torrentlåda. Så fort jag aktiverar VPN så försvinner det lokala nätverket. Men jag vill gärna kunna föra över vissa filer ibland och framför allt kunna fjärransluta till den inom det lokal nätverket.

Försöker jag pinga mina andra datorer från den så får jag bara "General Failure"

Någon som har en aning om vad som pågår?

Tack på förhand!

Bocka i Local network sharing

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får säkert rota runt i inställningar osv, din dator ansluter ju mot en server och då skapas en tunnel däremellan. Kan du pinga från andra sidan i nätverket?

Jag har mejlat deras support så får se vad de säger. Båda sidorna är helt blinda för den andra.

Skrivet av andreas_dock:

Inte säkert att det är något ”fel” på så vis… utan det är även en feature utav rent säkerhetstänk att inte tillåta lokal lan-trafik med en vpn-tunnel igång.

Nej det här är säkert det rätta sättet. Hittar dock inget i inställningar.

Skrivet av SuperNova:

Eller så får du splitta tunneln men det är lite mera pill och kommer med andra minussidor.

Ja jag har hittat lite guider men det ser inte riktigt ut som på min. Har även sett något om "route".

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Bocka i Local network sharing
https://i.imgur.com/7R9oqub.png

Är det där AzireVPN app?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Är det där AzireVPN app?

Nej det är Mullvads app. Han har nog blandat ihop din frågeställning.

Permalänk
Medlem

Men vafan, kör ju mullvad just för att de har portforward..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av krEJZi:

Men vafan, kör ju mullvad just för att de har portforward..

Portforward är ju WAN-LAN, du vill ha typ LAN-sharing

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har inte mullvad men en inställning som kallas Trusted networks i vpnklienten och där kan man lägga till sitt lan om man vill tillåta trafik till lanet när vpn är aktivt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I Windscribes klient heter inställningen "Allow LAN Traffic"

Permalänk
Medlem

Precis som vad tcntad skrev, kolla runt bland mjukvarans inställningar.

Men en sak förstår jag dock inte. Varför förlita sig på port forwarding i en VPN-klient, när man har en router med samma funktionalitet? Är det av säkerhetssyfte? Eller har man en gammal/unik/konstig router som inte tillåter någon sådan funktionalitet, alternativt att man helt enkelt inte får någon tillgång till routerns inställningar?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

I fall någon har samma problem i framtiden så klistrar jag in svaret från supporten här.

"Hello,
When you are using our custom applications, local network is made inaccessible to avoid leaks. Whether you need to access your local network from the device with a VPN tunnel turned on, then you will need to use the official WireGuard client which allows the deactivation of the kill-switch for such purposes.

You can download the official WireGuard client on this page:
https://www.wireguard.com/install/"

Permalänk
Medlem

Då undrar jag också via Mullvad, ska man "Lokal nätverksdelning" eller via "Delade tunnlar" lägga till RD.

Som tidigare skrev i tråden så kommer man inte åt VPN-bruken via LAN när VPNet är på. Verkar som att både 1. och 2. är möjligt.

Men vilket är mest säkert/bäst/mest rätt att göra för att komma åt VPN burken via LANet?

Edit: Läst lite, verkar som att Lokal nätverksdelning är det man bör köra om man vill komma åt bruken via LANet på bästa sätt?