Permalänk

Köpråd WiFi-förbättring

Bor i en villa med källare, där min router står i en garderob i källaren där fibern kommer in.
Med routern stående där har jag typ WiFi-täckning i hela huset, men det är bra knappt.
Min laptop har på dess normala plats så pass klen signal på 5GHz att jag ofta istället kör på 2.4GHz, och jag funderar på att förbättra läget lite.

Routern jag har är en Asus RT-AC68U med rätt många år på nacken nu, men bortsett från just WiFi-täckningen på några ställen i huset tycker jag den duger fint.
Så, jag funderar då på det här med AiMesh men är lite osäker på vad som krävs.
Kan jag köpa vilken Asus router som helt med AiMesh-möjlighet och sätta den i "mesh-läge" och magiskt få bättre täckning?
Då jag inte betalar för snabbare än 100Mbit/s i fibern tänker jag att jag skulle kunna klara mig med det billigaste de har. Eller?

I princip ser jag två nackdelar med att göra såhär.
1. Asus har världens fulaste routrar, och en ny med syfte att förbättra WiFi bör ju nästan sitta synligt...
2. Jag köper mig kvar i lite äldre teknik

Alternativet är ju att "börja om" med ett nytt mesh-nätverk med wifi6.
Går det att komma någorlunda billigt undan om man vill att basstationen (eller vad det nu heter) är minst lika kapabel som min RT-AC68U? (4 lan-portar, USB, VPN in osv)

/GC

Permalänk
Medlem

Steg ett hade ju varit att flytta ut routern ur garderoben och placera på en bättre plats i källaren och se om det hjälper.

Annars hade jag köpt den här som aimesh nod, finns även i vit om det passar bättre.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5448449

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Steg ett hade ju varit att flytta ut routern ur garderoben och placera på en bättre plats i källaren och se om det hjälper.

Annars hade jag köpt den här som aimesh nod, finns även i vit om det passar bättre.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5448449

Tack för svar.
Ja, det hade ju varit en tanke, men routern är kopplad till allt möjligt inne i den där garderoben så det blir lite bökigt.

Hmm, den noden du länkade är en "ZenWiFi". Är inte det ett annat system än AiMesh?

Edit:
Ser ju nu att det faktiskt står AiMesh även på de som är Zen...

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Tack för svar.
Ja, det hade ju varit en tanke, men routern är kopplad till allt möjligt inne i den där garderoben så det blir lite bökigt.

Hmm, den noden du länkade är en "ZenWiFi". Är inte det ett annat system än AiMesh?

Edit:
Ser ju nu att det faktiskt står AiMesh även på de som är Zen...

/GC

Ja det är lite förvirrande med namnen där, försök få till en dragning med kabel. Annars behöver du tänka på att noden behöver stå på en plats med bra wifi täckning.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Ja det är lite förvirrande med namnen där, försök få till en dragning med kabel. Annars behöver du tänka på att noden behöver stå på en plats med bra wifi täckning.

Ja, när man kollar på Asus site och sorterar fram AiMesh-enheter kommer ju inte Zen-enheterna med, men AiMesh nämns som feature på dem. Skumt. Skulle vara nice att kunna lägga till en eller i värsta fall två sådana, för de är bra mycket snyggare än de antenn-monster som deras vanliga routers är.

Kabeldragning tror jag inte jag kommer få till, men jag tror att en "bara" wifi-ansluten i mitten av huset fast på entréplan borde fungera.

/GC

Permalänk
Medlem

Dra en kabel från routern till ett mer centralt ställe i huset och sätt en accesspunkt där, om du kan. Allt annat är plåster för att läka brutna ben, så att säga.