Ska firmware-fel täckas av garanti?

Permalänk

Ska firmware-fel täckas av garanti?

Uppdaterade precis min krånglande monitor (cooler master Tempest GP27Q), vad händer: jo den dör totalt.
Efter en "successfully updated"-text så blev den bara svart och den går inte längre att sätta på (nej det verkar inte finnas någon återställningsfunktion). Monitorn har en knapp, provat hålla inne, dutta till, dubbelklicka. Samt hålla inne knapp medans man sätter på strömmen samtidigt (på viss elektronik kan detta vara återställning eller liknande funktion).

Enda anledningen att jag behållit den så länge och inte bara skickat tillbaka (3 veckor sedan beställning) är att jag varje dag kollat efter ny firmware som ska fixa till så att den inte blir svart då och då te.x ändrar från HDR till SDR eller tvärtom, men även andra förändringar man gör som involverar skärmen på något sätt kan göra så den blir svart. Varje gång måste man trycka av/på för att få bild igen.

Är detta något som ska gå på garanti eller är det användarens fel att han vill ha en fullt fungerande, buggfri produkt och uppdaterar med en officiell firmware?

Jag hoppa såklart det går på garanti, men man vet inte. Inet visste inte och skulle återkomma. Någon som varit med om något liknande kanske, pajat moderkort eller något med firmware som varit felaktig från tillverkaren?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bemushroomed:

Uppdaterade precis min krånglande monitor (cooler master Tempest GP27Q), vad händer: jo den dör totalt.
Efter en "successfully updated"-text så blev den bara svart och den går inte längre att sätta på (nej det verkar inte finnas någon återställningsfunktion). Monitorn har en knapp, provat hålla inne, dutta till, dubbelklicka. Samt hålla inne knapp medans man sätter på strömmen samtidigt (på viss elektronik kan detta vara återställning eller liknande funktion).

Enda anledningen att jag behållit den så länge och inte bara skickat tillbaka (3 veckor sedan beställning) är att jag varje dag kollat efter ny firmware som ska fixa till så att den inte blir svart då och då te.x ändrar från HDR till SDR eller tvärtom, men även andra förändringar man gör som involverar skärmen på något sätt kan göra så den blir svart. Varje gång måste man trycka av/på för att få bild igen.

Är detta något som ska gå på garanti eller är det användarens fel att han vill ha en fullt fungerande, buggfri produkt och uppdaterar med en officiell firmware?

Jag hoppa såklart det går på garanti, men man vet inte. Inet visste inte och skulle återkomma. Någon som varit med om något liknande kanske, pajat moderkort eller något med firmware som varit felaktig från tillverkaren?

Jag är av åsikten att Firmware är en central del av produkten (utan firmware så går inte produkten att använda). Lika så drivrutiner. Köper jag en produkt med en firmware som gör att enheten inte går att använda eller starta så är jag chanslös att göra något själv. Dessutom något som kommer från tillverkaren.

När man köper en produkt så är firmware alltså lika centralt som knapparna, panelen eller kontakterna på enheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Uppdaterade precis min krånglande monitor (cooler master Tempest GP27Q), vad händer: jo den dör totalt.
Efter en "successfully updated"-text så blev den bara svart och den går inte längre att sätta på (nej det verkar inte finnas någon återställningsfunktion). Monitorn har en knapp, provat hålla inne, dutta till, dubbelklicka. Samt hålla inne knapp medans man sätter på strömmen samtidigt (på viss elektronik kan detta vara återställning eller liknande funktion).

Enda anledningen att jag behållit den så länge och inte bara skickat tillbaka (3 veckor sedan beställning) är att jag varje dag kollat efter ny firmware som ska fixa till så att den inte blir svart då och då te.x ändrar från HDR till SDR eller tvärtom, men även andra förändringar man gör som involverar skärmen på något sätt kan göra så den blir svart. Varje gång måste man trycka av/på för att få bild igen.

Är detta något som ska gå på garanti eller är det användarens fel att han vill ha en fullt fungerande, buggfri produkt och uppdaterar med en officiell firmware?

Jag hoppa såklart det går på garanti, men man vet inte. Inet visste inte och skulle återkomma. Någon som varit med om något liknande kanske, pajat moderkort eller något med firmware som varit felaktig från tillverkaren?

Eftersom du fortfarande har reklamationsrätt för skärmen så är det en reklamation du ska göra (mot den återförsäljare du köpte den av - inet). Lämna in med hänvisning till att den helt enkelt inte startar längre efter uppdatering Att inet skulle neka ser jag som väldigt osannolikt...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Jag har fått ny produkt som har blivit brickad som din. Om jag förstår TS rätt så är skärmen helt död? Då lär inte ny firmware hjälpa.

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka och nämn inte firmware uppgraderingen alls.

har du inte den möjligheten så bruka garantin istället, i värsta fall så pekar dom på att du har gjort fel och du får ingen hjälp.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom du fortfarande har reklamationsrätt för skärmen så är det en reklamation du ska göra (mot den återförsäljare du köpte den av - inet). Lämna in med hänvisning till att den helt enkelt inte startar längre efter uppdatering Att inet skulle neka ser jag som väldigt osannolikt...

Ska bli spännande att följa. Hoppas verkligen det löser sig men läser man följande på HallåKonsument:

Enligt konsumentköplagen kan du klaga till företaget om:
felet är ursprungligt och fanns när du tog emot varan (ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt)

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...

Så då är ju inte varan defekt när den kom (förutom det felet att den blev svart men den startar som den ska) men nu har ju TS försökt lösa det själv med en firmware som pajar skärmen. Vissa BIOS uppdateringar MÅSTE man ju installera för att lösa kompatibilitet etc. och samma borde ju gälla där. Som sagt hoppas det löser sig och jag tycker självklart att du ska kunna reklamera den men vore intressant med ett "prejudicerande" fall kring liknande problem.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Jag har redan pratat med inet och dom vet att jag uppdaterat med firmware, som jag sa, de visste inte om det täcks av garanti. ja ibland är man dum som är ärlig kanske?

det finns egentligen inte så mycket fel man kan göra. till och med instruktionerna beskriver proceduren som helt säker och även om man installerar FEL firmware så kan inget hända, man behöver bara flasha om (deras ord). Det finns 3 mappar att välja på, jag valde EU mappen, jag är i EU, har en EU monitor, mappen har 1 fil. Så jag har inte gjort något fel vad gäller filen. Däremot misstänker jag starkt att den firmware de laddat upp var felaktig, för jag kollade sidan igen och nu är den uppdaterat med ny fw IGEN och det står (Updated), inte samma filstorlek alls. Jag har såklart även kontaktat cooler master.

Felet att den blev svart då och då är ett fel som alla verkar ha med denna monitor f.ö, så det var alltså inget speciellt fel med bara min skärm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Sen vet man ju inte, kan ju varit en slump att te.x nätadaptern eller monitorn pajar (av annan anledning) just efteråt. Ganska osannolikt, absolut! Men det kan absolut ske.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Varifrån laddade du ner din firmware?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Varifrån laddade du ner din firmware?

https://coolermaster.egnyte.com/fl/uZ784wesPK

det är den sidan som länkas om man går till monitorn på Coolermasters sida och kollar "firmware" på downloads.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

https://coolermaster.egnyte.com/fl/uZ784wesPK

det är den sidan som länkas om man går till monitorn på Coolermasters sida och kollar "firmware" på downloads.

Alla firmware där har ju samma storlek, så det är ju rätt suspekt om de haft en med väsentligt mindre storlek som är borta nu.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Alla firmware där har ju samma storlek, så det är ju rätt suspekt om de haft en med väsentligt mindre storlek som är borta nu.

Ja det är väsentlig skillnad.

Hur som helst jag beklagade mig på deras Discord och Cooler Master EU/NL svarade:

"yes, if reloading the new FW doesn't work go claim warranty at the store you bought the monitor"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Firmware är ju en uppdatering som även tillverkaren rekommenderar så det vore helt otroligt om det inte täcktes av garantin såvida man inte har gjort ett fel, typ laddat in fel firmware eller så.
För användare är ju apparaten brickad men tillverkaren kan ofta fixa detta. Det görs ju sällan nuförtiden dock då det är slit och släng som gäller, men när jag jobbade på Biltema så kunde vi ladda in ny firmware i deras elcykel-controllers(på vissa) och det fanns en funktion för att göra det även om man inte fick kontakt med controllerns gamla firmware. Jag gjorde aldrig detta dock, jag bara läste infon. Biltema var nämligen för snåla för att förse mig med en laptop, lol!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

ja en moddad firmware där man kanske överklockar nått, det kommer inte garantin täcka, och det kan man förstå. men en krånglande hårdvara där något måste fixas, klart det ska täckas.

Fått retursedel av inet, så den kommer gå tillbaka.

fan, precis innan cyberpunk 2077 2.0 och DLC'n jag som hade hoppats på att spela det i HDR med denna monitor (riktigt nöjd med den förutom buggarna). får väl skjuta upp det...

undrar om den skickas på reparation eller om man får en ny? vad tror ni?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Tycker definitivt att det ska täckas av garanti. Inet om någon är väl ändå ofta på konsumentens sida?
Tråkigt att höra om problemet dock. Läste en liknande kommentar nånstans på youtube om svart skärm och har själv gått i tankarna på att slå till nu efter ett par uppdateringar men känns ju lite sådär när problemen fortsätter...

Permalänk
Medlem

Firmware täcks av garantin. Kan omöjligt nekas...
De skall gå att forcera en ny FW uppdatering men kan vara svårt på vissa skärmar och man kan eventuellt behöva hjälpmedel.

Min lg skärm klarade inte av över 90 hz innan FW uppdatering på Dp 1.4. Alltid kul när den skall klara 160Hz!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Skickade in den igår, inet skickar redan en ny skärm.

Det är rätt bra jobbat!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"