Guide: Beställ från Mindfactory med Mailboxde.com

Permalänk
Medlem

Varför går man via mailbox.de? Är det för att man slipper betala skatt eller är de för att Mindfactory inte levererar till Sverige?

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://svensktiger.com
Svensk Arma Reforger server uppe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Varför går man via mailbox.de? Är det för att man slipper betala skatt eller är de för att Mindfactory inte levererar till Sverige?

Det sistnämnda.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det sistnämnda.

Tack. Är mindfactory.de billigt eller vad är unikt med dem

Visa signatur

Sveriges största Hell Let Loose Community - https://svensktiger.com
Svensk Arma Reforger server uppe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krok777:

Tack. Är mindfactory.de billigt eller vad är unikt med dem

Ja, på en del saker kan priset skilja en del mot Svenska återförsäljare, kanske inga jätte summor för enstaka produkter men beställer man flera saker så kan det skilja upp till några hundra lappar.
Dock så är det lite tveksamheter om deras MindStar erbjudande går att beställa då Mailboxde är ett företag (de står nämnligen som mottagare av beställningen) och MindStar erbjudandena är riktade mot privatpersoner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte registrera mig på saturn.de? Jag skriver in Mindfactory.De GmbH som namn, och sedan mitt fulla namn och id som efternamn, men det står bara "ange ditt namn" i rött och jag kommer inte vidare?

Permalänk

Beställde nytt mobo, ett par 18TB Toshiba MG09 (€269/st 👍) och lite annat smått och gott ikväll. Lite beroende på hur mkt mailboxde tar i frakt så bör jag ha sparat minst 20-40% på motsvarande grejer i Sverige. Tack för guiden, och hoppas det fungerar som det ska.. För visst förstod jag det rätt som att man registrerade konto på Mailboxde.com först, sen handlade grejer och fick de skickade till den angivna adressen man fick. Först därefter när Mailboxde fått grejerna så betalar man dem? (Var få antal kvar på HDD:arna så fick skynda mig och hann inte göra 100% research… 😏)

EDIT: Bara en varning om någon funderar på att köpa Toshiba-hårddiskar, du får ingen 5-årsgaranti om du inte köper disken direkt från Toshiba. Så handlar man Toshiba på Mindfactory (eller Amazon, eBay, ProShop osv) så bör man vara medveten om att det endast är återförsäljarens egna garanti som gäller. I Mindfactory's fall så får man 24 månader.
http://toshiba.semicon-storage.com/eu/product/storage-product...

Tilläggsinformation om garanti.
Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med att skicka tillbaks saker? T ex om en hårddisk är doa. Är det få bara att bita i det sura äpplet och gå vidare eller finns det möjlighet att skicka tillbaka saker?

Permalänk

Någon som vet hur det fungerar gällande om man handlar ett grafikkort på Mindfactory och garanti, kan man lämna in grafiikortet här i Sverige till Asus, AsRock, Msi, Hllbound, Sapphire mfl?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Enligt chatgpt ska transportören vid inleverans i Sverige momsdeklarera och lägga på svensk moms som då ska betalas i efterhand. Hur fungerar det egentligen? Missas det så kan det räknas som skattebrott.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Peterrrrr:

Någon som vet hur det fungerar gällande om man handlar ett grafikkort på Mindfactory och garanti, kan man lämna in grafiikortet här i Sverige till Asus, AsRock, Msi, Hllbound, Sapphire mfl?

Kan nekas. Hänger på tillverkaren.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kan nekas. Hänger på tillverkaren.

Jag funderar på att beställa en mac mini därifrån när de släpps. Men åläggas man ändå svensk moms i efterhand?

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag funderar på att beställa en mac mini därifrån när de släpps. Men åläggas man ändå svensk moms i efterhand?

"Därifrån"? Vad innebär det?
Om du beställer inom EU och får skickat till Sverige så läggs ingen mer moms på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

"Därifrån"? Vad innebär det?
Om du beställer inom EU och får skickat till Sverige så läggs ingen mer moms på.

Precis vad jag tänkte. Alltså om man använder mailboxde sä åläggs ingen momsmellanskillnad när paketet når transportör i sverige? Jag betalar alltså endast tysk moms om 19%? Chatgpt påstår att momsdeklaration vid produktens inträde i landet ska göras och att man ska bekosta det i efterhand. Men det tilllommer alltså inte vid handel på det här sättet? Är det i så fall inte ännu billigare att beställa från butik i luxenburg som bara har 16% moms?

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chris_Kadaver:

Precis vad jag tänkte. Alltså om man använder mailboxde sä åläggs ingen momsmellanskillnad när paketet når transportör i sverige? Jag betalar alltså endast tysk moms om 19%? Chatgpt påstår att momsdeklaration vid produktens inträde i landet ska göras och att man ska bekosta det i efterhand. Men det tilllommer alltså inte vid handel på det här sättet? Är det i så fall inte ännu billigare att beställa från butik i luxenburg som bara har 16% moms?

Om du beställer från Tysk ÅF till Sverige så ska de ta ut svensk moms.
Om du beställer från Tysk ÅF till Tyskland så tar det givetvis ut Tysk moms.
Om du beställer från Luxemburg till Tyskland så betalar du Tysk moms.

Momsdeklaration görs om man är en Amerikans chat-bot som inte förstår europeiska marknaden.

Mailboxde är inte involverade i dina momssiffror. De vet inte ens värdet på det du beställer. De får en box, som de skickar vidare till dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en del grejer på Hi-FI international som enbart skickar till 3 länder, kan jag använda mailboxde för att få grejerna hit?

Permalänk
Medlem

Fråga dom, det borde fungera, kolla även med mailboxde. Det kan även ta stopp hos mailboxde.
Det ska finnas några andra tjänster också som vidarebefodrar paket/post.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem

Mindfactory verkar ha väldigt dyra frakter på grafikkort, iaf till mailboxde.com, det spelar ingen roll att beställa där då frakten är ca 1600 kr på ett grafikkort. Då blir slutsumman samma som i Svergie.
Ibland t.o.m dyrare.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem

Synd att precis alla "bra" deals (de som är "max X per kund") tar stopp när den märker att din adress är i Zittau... Frågan är om någon annan forwarding fungerar...