Sensorer kan nu trigga händelser genom Google Home

Permalänk
Medlem

Sensorer kan nu trigga händelser genom Google Home

Bara sensorer från Philips Hue har tidigare gått men i natt upptäckte jag att min noname WiFi dörrsensor fått fullt stöd direkt genom Google Home. Provade att genast skapa en rutin som triggades genom att jag öppnade dörren och fyra olika lampor skulle tändas och det funkade perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Bara sensorer från Philips Hue har tidigare gått men i natt upptäckte jag att min noname WiFi dörrsensor fått fullt stöd direkt genom Google Home. Provade att genast skapa en rutin som triggades genom att jag öppnade dörren och fyra olika lampor skulle tändas och det funkade perfekt.<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag visserligen inte haft en Wi-Fi version, men mina Aqara dörrsensorer har funnits i Google Home appen ett bra tag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur länge det har fungerat då jag inte har någon användning av det, men jag testade att exponera en sensor för Google genom Home Assistant och de verkar funka bra där med

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Philips har börjat integrera Matter i sin Hub sen typ igår så man kommer nog få se detta mer framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu har jag visserligen inte haft en Wi-Fi version, men mina Aqara dörrsensorer har funnits i Google Home appen ett bra tag

Ja det stämmer. Aqara har ju också fungerat har jag läst. Glömde det när jag skrev att bara Philips Hue fungerat. Men sensorer i allmänhet har inte fungerat, men verkar nu funka. D.v.s. sensorer som du lagt till genom ex. Tuya/Smart Life.

Permalänk
Medlem

Om ni är lite händiga så har Google öppnat upp för egna script i Home.

Minns inte om man var tvungen att gå med i Preview-programmet för tillgång, men annars finns scripteditorn här: https://home.google.com/