6700XT hjälp med inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

Hehe menade ditt 6700XT.

Kan du se hur mycket ditt 5770 drar i idle? Den har en väldigt låg TDP så bara för att det är relativt tyst betyder det inte att den inte har problem.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hehe menade ditt 6700XT.

Kan du se hur mycket ditt 5770 drar i idle? Den har en väldigt låg TDP så bara för att det är relativt tyst betyder det inte att den inte har problem.

Med bara chrome uppe: Temp 49º, Speed 35%. Aktivitet 0%. Är det rimligt?
Kan också stoppa i kortet i min gamla dator och jämföra, då får vi nog svaret på vad som är tokigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

Med bara chrome uppe: Temp 49º, Speed 35%. Aktivitet 0%. Är det rimligt?
Kan också stoppa i kortet i min gamla dator och jämföra, då får vi nog svaret på vad som är tokigt.

Speed som i fläkthastighet? Eftersom kortet inte har 0 rpm läge så kan det defintivt ändå vara så att kortet ligger o drar nära max TDP med tanke på hur strömsnålt det är.

Du får ursäkta att jag tjatar men varför vill du inte säga vilken modell ditt 6700XT är? Jag menar alltså inte märket (Asus) utan vilken Asus modell det specifikt är. Dual, TUF eller ROG Strix?

Hur som helst, ja testa definitivt kortet i en annan dator. Det är det bästa och snabbaste sättet du har att tillgå när vi behöver utesluta komponenter.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Speed som i fläkthastighet? Eftersom kortet inte har 0 rpm läge så kan det defintivt ändå vara så att kortet ligger o drar nära max TDP med tanke på hur strömsnålt det är.

Du får ursäkta att jag tjatar men varför vill du inte säga vilken modell ditt 6700XT är? Jag menar alltså inte märket (Asus) utan vilken Asus modell det specifikt är. Dual, TUF eller ROG Strix?

Hur som helst, ja testa definitivt kortet i en annan dator. Det är det bästa och snabbaste sättet du har att tillgå när vi behöver utesluta komponenter.

Ah, ursäkta. ASUS Dual AMD Radeon RX 6700 XT 12 GB spelgrafikkort (GDDR6-minne, PCIe 4.0, 1 x HDMI 2.1, 3 x DisplayPort 1.4, DUAL-RX6700XT-12G).
Fick leta lite.
Edit: Dett kort är för stort i min gamla dator, så kan bara prova det gamla kortet för att jämföra.

La till lite info.
Permalänk
Medlem

Gör så!

Använd gärna Hwinfo så kan du jämföra hur mycket 5770 drar i de olika systemen om det är inte alldeles uppenbart att de skiljer sig åt i hur de beter sig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Gör så!

Använd gärna Hwinfo så kan du jämföra hur mycket 5770 drar i de olika systemen om det är inte alldeles uppenbart att de skiljer sig åt i hur de beter sig.

Känns som en bra idé. Provar det. Kan förresten Windows orsaka sånt här? Jag har ju bara gått från Nvidia till AMD, rensat alla drivers ooch installerat nya från scratch.

Kom på en annan sak: Kabeln till PSU:n sitter i 6-stiftsuttaget. Det finns ju ett 8-stifts uttag också. Den borde väl sitta där egentligen.

Ny info.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

Känns som en bra idé. Provar det. Kan förresten Windows orsaka sånt här? Jag har ju bara gått från Nvidia till AMD, rensat alla drivers ooch installerat nya från scratch.

Väldigt svårt att tro det om du inte hade några problem innan/har installerat suspekt programvara. Att dina RAM strulade är också märkligt. Jag skulle inte bli förvånad om det i slutändan visar sig vara ditt moderkort men vi får väl se.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Väldigt svårt att tro det om du inte hade några problem innan/har installerat suspekt programvara. Att dina RAM strulade är också märkligt. Jag skulle inte bli förvånad om det i slutändan visar sig vara ditt moderkort men vi får väl se.

Nu sitter jag på min gamla speldator från 2009 och AMD kortet 5770 monterat. Värdena är ganska likvärdiga i viloläget:
GPU klocka 157 MHz
Minnesklocka 300 MHz
Temp 42ºC
Fläkthastighet 35 %
Temperaturen är ju något mindre här om än marginellt. Fläkten verkar ha en konstant drift.
Kanske svårt att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

Nu sitter jag på min gamla speldator från 2009 och AMD kortet 5770 monterat. Värdena är ganska likvärdiga i viloläget:
GPU klocka 157 MHz
Minnesklocka 300 MHz
Temp 42ºC
Fläkthastighet 35 %
Temperaturen är ju något mindre här om än marginellt. Fläkten verkar ha en konstant drift.
Kanske svårt att jämföra.

6 grader känns ändå som en betydelsefull skillnad. Vad säg hwinfo angående effekten, hur mycket watt drar den?

Edit: Kollade dina värden med 5770 i din moderna PC. Det skiljer stort mellan dessa konfigurationer.

300 vs 1200 minnesklocka
157 vs 400 GPU klocka
Temp 42 vs 49

Något är suspekt med din moderna PC och jag tror faktiskt det inte har att göra med din nya GPU.

För att slippa blåsa Windows, byt plats på installationerna en gång. Ta din gamla dators windowsdisk och testa i den moderna dator. Rensa drivers också!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

6 grader känns ändå som en betydelsefull skillnad. Vad säg hwinfo angående effekten, hur mycket watt drar den?

Edit: Kollade dina värden med 5770 i din moderna PC. Det skiljer stort mellan dessa konfigurationer.

300 vs 1200 minnesklocka
157 vs 400 GPU klocka
Temp 42 vs 49

Något är suspekt med din moderna PC och jag tror faktiskt det inte har att göra med din nya GPU.

För att slippa blåsa Windows, byt plats på installationerna en gång. Ta din gamla dators windowsdisk och testa i den moderna dator. Rensa drivers också!

Nu har jag windows på en SSD och i den gamla på en vanlig disk. Hur gör jag enklast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

Nu har jag windows på en SSD och i den gamla på en vanlig disk. Hur gör jag enklast?

Koppla ur SSDn och ta HDDn och sätt in den istället. Det är samma kablar som används oavsett SSD och HDD, förutsatt att SSD använder SATA-kablar. Sen är det bara att kolla igenom värdena på GPUn för att se om det skiljer sig åt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Koppla ur SSDn och ta HDDn och sätt in den istället. Det är samma kablar som används oavsett SSD och HDD, förutsatt att SSD använder SATA-kablar. Sen är det bara att kolla igenom värdena på GPUn för att se om det skiljer sig åt.

JAg har nog nått vägs ände som det ser ut. Satte i de resterande ramminnena. Det funkade inte. Tog ur dem igen. Sen ingen bild på skärmen med något av korten.Kortplatserna kanske är skadade nu efter allt plockande fram och tillbaka. Försökte få bild på den gamla datorn med det gamla kortet, men inget där heller. Kanske får resignera och köpa en ny dator i stället. Nu verkar allt bli sämre. Kan ju reklamera kortet till att börja med. Surt.

Permalänk
Medlem

Så gamla datorn är också obrukbar? Du har inte raggsockorna på väl ESD skador är lömska.

Hann du testa HDDn från den gamla datorn i din moderna dator? Att fippla med ramminnen var liksom inte prio nu. 😬

Jag tror knappast kortplatserna är sönder av det du har gjort idag. De ska hålla för mycket mer än ett tiotal in och ut kopplingar.

Har någon av datorerna iGPU i CPUn? Starta datorerna utan GPUerna och kolla om det funkar överhuvudtaget. Notera även att skärmkabeln går till rätt del, antingen GPU eller moderkort beroende vad du testar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Så gamla datorn är också obrukbar? Du har inte raggsockorna på väl ESD skador är lömska.

Hann du testa HDDn från den gamla datorn i din moderna dator? Att fippla med ramminnen var liksom inte prio nu. 😬

Jag tror knappast kortplatserna är sönder av det du har gjort idag. De ska hålla för mycket mer än ett tiotal in och ut kopplingar.

Har någon av datorerna iGPU i CPUn? Starta datorerna utan GPUerna och kolla om det funkar överhuvudtaget. Notera även att skärmkabeln går till rätt del, antingen GPU eller moderkort beroende vad du testar.

Jag hann aldrig testa diskarna. Får ingen bild på skärmen alls. Får upp startbilden och ska kunna välja att starta UEFI men det händer inget, skärmbilden ligger fast.

Permalänk
Medlem

Har du låtit datorn stå ett tag efter du startat den, den kanske vill minnesträna?

Edit: insåg just att du har en intel så minnesträning är nog inte problemet.

Permalänk
Medlem

Plocka ut allt ur datorn och börja om. Moderkort, cpu och ett ramminne. Koppla ihop nätagget och sätt dit din SSD. Funkar det normalt ja/nej? Har du inte iGPU så koppla in 6700XT också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Jag hade en 11900k, z590 och 3070.. gick nyligen över till 6950xt. hade skumma problem som dig med att fläktarna varva upp och kortet verkade belastas trots att jag inte gjorde något.

körde in senaste bios, Blåste om hela windows, formatera och fräsch installation, alla problem försvann! nu ligger kortet stabilt i 33c i webbläsaren medans jag skriver här. Jag misstänker att det är för många gamla nvidia filer som ligger kvar och spökar i windows, försökte använda DDU men problemen kvarstod. det är 2 helt skiljda arkitekturer så mitt råd är att du blåser om och kör fräsch install av windows

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Jag hade en 11900k, z590 och 3070.. gick nyligen över till 6950xt. hade skumma problem som dig med att fläktarna varva upp och kortet verkade belastas trots att jag inte gjorde något.

körde in senaste bios, Blåste om hela windows, formatera och fräsch installation, alla problem försvann! nu ligger kortet stabilt i 33c i webbläsaren medans jag skriver här. Jag misstänker att det är för många gamla nvidia filer som ligger kvar och spökar i windows, försökte använda DDU men problemen kvarstod. det är 2 helt skiljda arkitekturer så mitt råd är att du blåser om och kör fräsch install av windows

TAck för tipset. Roligt att höra någon som löst samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Plocka ut allt ur datorn och börja om. Moderkort, cpu och ett ramminne. Koppla ihop nätagget och sätt dit din SSD. Funkar det normalt ja/nej? Har du inte iGPU så koppla in 6700XT också.

Du har helt rätt. Jag har precis fått i gång datorn med det gamla grafikkortet. Var svårt att få kontakt tycker jag. I den gamla datorn fick jag inte kontakt. Nu har jag 2 st ramminnen monterade. Samma som strulade men på den plats där de andra två satt. Så minnena är ok. Får hela tiden känslan att moderkortet är problemet. Det sitter något för djupt i chassit (jag har bytt låda vilket kan vara en orsak) 6700 kortet fick bara kontakt i porten om jag böjde upp det bakre fästet lite. Om det har uppstått någon skada då är det lika bra att satsa på något nytt. Får klura lite och backa upp filer och sånt. Flight simulator tar en faslig tid att installera om så jag avvaktar lite innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

TAck för tipset. Roligt att höra någon som löst samma problem.

Jag har lyckats få igång datorn med det gamla kortet. Nu ligger temperaturen på ca 41ºC med Chrome igång. Tidigare var den uppe i närmare 48-50ºC. Enda skillnaden är att jag kopplat bort min 4K skärm. Tidigare hade jag en på 1920 och en 4K. Kan det ha någon betydelse?

Edit: Kopplade in 4K skärmen och då steg temperature.

Ytterligare åtgärder
Permalänk
Medlem

Så ny upptäckt som inte har provats. En 4K skärm som vart inkopplade tillsammans med en 1920 x 1080 höjer temperaturen från 41 - 48º på kort tid. Kopplar jag ur den så går temperaturen ner på en kort stund. Med Radeon 5770 inkopplat då. Fläkthastigheten ligger hela tiden på 35%. Hur ska man förklara detta och kan man komma förbi problemet?
Bör prova samma med 6700XT kortet också, det blir morgondagens jobb. Kommentera gärna.

Permalänk
Medlem

Det du ska kolla är om 5770 beter sig likadant i den gamla som den nya PCn. Effekten ska vara snarlik, kolla upp detta i Hwinfo. Skärmupplösningen ska vara likadan.

Gör endast en sak i taget.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det du ska kolla är om 5770 beter sig likadant i den gamla som den nya PCn. Effekten ska vara snarlik, kolla upp detta i Hwinfo. Skärmupplösningen ska vara likadan.

Gör endast en sak i taget.

Rätt så. Hoppas att jag kan få den upp bild på skärmen i den gamla. Senaste försöket gick inte bra, men får ge mig på det igen.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags att runda av den här problematiken. Först vill jag berätta att ramminnena som stoppade datorn från start är löst. I ett annat forum hittade jag lösningen. Uppdatera BIOS. Det hjälpte även mig så nu fungerar det. 6700XT kortet har jag reklamerat med återbetalning från Amazon. Kör just nu med det äldsta kortet. Kopplat bort två fläktar och ligger på ca 40º. Två fläktar till gjorde i stort sett ingen skillnad. 4K skärmen har jag kopplat bort eftersom den suger en del från kortet. Med två skärmar går det tungt.
Det blir en ny dator med resurser för att möta mina behov och lite till. Har lagt ner så mycket tid nu.

Sen vill jag tacka alla er som försökt att hjälpa till. Det har varit värdefullt och jag har utökat min kunskapsbank. Återkommer om det dyker upp andra frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomo53:

TAck för tipset. Roligt att höra någon som löst samma problem.

varsego! har du blåst om datorn ännu då? hur gick de sen?

edit; ah såg din senaste kommentar. jaha de vart ju synd.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

varsego! har du blåst om datorn ännu då? hur gick de sen?

edit; ah såg din senaste kommentar. jaha de vart ju synd.

Jag ska blåsa den här datorn när den nya är på plats. Ska leta efter ett begagnat grafikkort också för normalbruk. Återkommer när det är klart. Tror att en rensning kommer att göra skillnad.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Har också ett 6700XT, om du vill ha som ref.
2 skärmar, 2 webbläsare och några flikar uppe.
Har inte märkt nått problem med att fläkten kör satan om jag då inte spelar nått.

Hade ett Nvidia kort innan jag bytte så körde DDU. Stängde av datorn och bytte kortet sedan installerade AMD drivarna.
Känns som du gjort samma. Mer pill har jag inte gjort.

För mig jag stängde av dessa också, kommer inte ihåg vilka men för mig vissa var igång som standard.