Valve öppnar dubbeldörren till Counter-Strike 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Konstigt att jag har dubbelt så många timmar på CS:GO/CS:2 än något annat spel även fast att det är så "simpelt och tråkigt" då ?

Helt ärligt så är det simpla vad jag gillar mest med CS spelen och därmed anledningen varför jag har fastna för det alla dessa år. Har aldrig fastnat för spel som Rainbow six siege och Valorant tycker att det är alldeles för "komplicerade" för att vara ett FPS spel.

Inte svårare än att vi har olika förväntningar. Finns ju tillräckligt många som vill fortsätta springa i hamsterhjulet för att det ska funka.

Man kan förnya saker utan att ändra formulan också, t.ex nya vapen, kartor eller varför inte något nytt gamemode - kasta in klassiska VIP vettja! Men valve gillar att reworka osv. det gjordes med kartor, vapenljud och nu en bredare approach, funkar för dig men inte för mig.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Inte svårare än att vi har olika förväntningar. Finns ju tillräckligt många som vill fortsätta springa i hamsterhjulet för att det ska funka.

Man kan förnya saker utan att ändra formulan också, t.ex nya vapen, kartor eller varför inte något nytt gamemode - kasta in klassiska VIP vettja! Men valve gillar att reworka osv. det gjordes med kartor, vapenljud och nu en bredare approach, funkar för dig men inte för mig.

För 99% av dom kör CS så är detta uppdatering man ville ha och inte en massa stora ändringar kommer nog komma en del uppdateringar under dom kommande åren som kommer förbättra spelet en hel del kolla bara på hur CS:GO såg ut när det släpptes och hur det var i slutet typ 2 helt olika spel. Men fortfarande lika "simpelt" som när det släpptes. Vilket värkar vara ett vinnande koncept kolla bara hur bra CS:GO gick under dessa 11 åren jämfört med andra FPS spel under den perioden.

Tycker dock att var lite tråkigt att det inte släppte en Operation i samband med lanseringen av CS:2 men lär ju komma inom kort huvud fokuset nu är väl att fixa all små buggar och sådant först innan man börjar släppa events.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha privata servrar direkt? Hittar inte i browsern… trött direkt på att lira på ryssar i casual🫣

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

1.6 kanske kan sägas vara klassiskt men GO var på väg att gå ett öde värre än Source till mötes innan valve började pusha skins och så vidare. CS2 är resultatet av att man spelar det allra säkraste kortet som kommer genrera maximal vinst med minimal förlust men bevisligen räcker det för att valve ska höjas till skyarna.

För spelarna är det egentligen bara tråkigt. Ingen av spelen du nämner frångår den formulan särskilt mycket heller för den delen, bara massa iterativ smörja.

Med andra ord har du inget att komma med.

Det som är så tur med en fri värld är att både du och jag kan välja att spela vilket spel som helst utan att den ena ska känna sig dummare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Med andra ord har du inget att komma med.

Fast det är ju du som väljer att inte besvara det jag framförde.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag får nog skruva lite på inställningarna:
<Uppladdad bildlänk>
Dippar ner till 90FPS ibland.

Hur får du fram den fps mätaren?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Oavsett, spelet känns handikappat att spela när man kommer från de "modernare" spelen. Men jag tror man får titta på CS mer som en digital sport och då man ändrar inte förutsättningarna oavsett om det finns modernare lösningar. De e dock kul att man iallafall accepterat bättre grafik och såklart de där omtalade rök granaterna

Absolut, förstår helt. Men det är ju just därför CS är det största spelet på steam. Man kan plocka upp det flera år efter man slutade eller bara testade det och mycket har inte förändrats och det är lika basic(på ett positivt sett imo).

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem

När kommer Sweclockers CPU-test av CS2 då? Så jag vet vad som är bästa uppgraderingen från en 5800X när det kommer till FPS, har inväntat släppet då nya motorn kanske skalar bättre med X3D jämfört med CS:GO. Som gammal gubbe så behöver man alla fördelar man kan få för att ens komma till 10% av hur bra man var på spelet för 15-20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Synd att man fortfarande verkar matchas med ryssar hela tiden

Det är för att alla har migrerat till esportal.
Alla 30+ bekanta som spelar CS i min krets spelar enbart via esportal, aldrig via laddern.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwertan:

Synd att man fortfarande verkar matchas med ryssar hela tiden

Jag provade lite igår och det är ju fan ospelbart pga det. Varisig det gäller vanligt casual eller om man vill spela en match.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag provade lite igår och det är ju fan ospelbart pga det. Varisig det gäller vanligt casual eller om man vill spela en match.

Japp, som sagt... som min fråga gällde, kommer det komma upp så man kan ha egna servrar?

Permalänk
Medlem

Releasen var mycket bättre än Betan när det gäller spray och hur det visuella faktiskt stämmer överens med vad servern registrerar.
I CSGO kände man rekylen i handen och kunde justera sprayen on the fly. Under Betan fanns det ingen kontakt mellan handen och vad som visades på skärmen, allt kändes fel, så det är skönt att det är löst.

Premier mode är riktigt kul men jag tycker de bör byta åtminstone en map varje Season. Får hoppas en Operation dyker upp snart också, missions och maps behövs efter typ 2 år av väntan.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur får du fram den fps mätaren?

Laddade hem PresentMon och kör i bakgruinden, så trycker man Ctrl + Shift + O för att stänga av & på den.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Tips:

Finns en inbyggd FPS mätare i Steam om man inte orkar med CS2's version av net_graph cl_showfps 1

/* Net_graph verkar vara borttaget ur CS2 */

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Japp, som sagt... som min fråga gällde, kommer det komma upp så man kan ha egna servrar?

Om du tänker på en egen dedicated så verkar det som att det går.

https://www.reddit.com/r/cs2/comments/16sztvl/guide_for_creat...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babakunde:

Tips:

Finns en inbyggd FPS mätare i Steam om man inte orkar med CS2's version av net_graph

Net_graph finns väl inte i CS:2 ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om du tänker på en egen dedicated så verkar det som att det går.

https://www.reddit.com/r/cs2/comments/16sztvl/guide_for_creat...

Nice!
Borde komma upp svenska servrar snart va? Vet inte om vi (judge) kommer sätta upp nån, hade servrar förr... men dött ut lite då alla spelar andra spel nu för tiden.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Net_graph finns väl inte i CS:2 ?

Det har du helt rätt i! Jag uppdaterar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När kommer Sweclockers CPU-test av CS2 då? Så jag vet vad som är bästa uppgraderingen från en 5800X när det kommer till FPS, har inväntat släppet då nya motorn kanske skalar bättre med X3D jämfört med CS:GO. Som gammal gubbe så behöver man alla fördelar man kan få för att ens komma till 10% av hur bra man var på spelet för 15-20 år sedan.

Jag får bättre fps i cs2 än csgo, med en 5800x3d.
Men då med lite lätt nedställd grafik.
Men runt 400fps med dippar på 300 är inga problem.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Svårt det där med FPS och hur man ska mäta det. Kör jag comp så ligger jag i typ 300-500 i 1440, medan kör jag practice så blir det runt 600-700 istället.

Skulle vilja ha en graf istället för ett värde som konstant ändras så man knappt kan se värdet på.
Någon som vet hur man gör för att köra en benchmark på cs2?
Ladda ner en replay av en match?
Vilket program för att logga fps?

Permalänk
Medlem

Vad har dem gjort med spelet?..
Saknas massa console commando, Cl_showfps 1 ser för jävligt ut, ljudet är för jävligt, community servrar verkar vara helt borta.
Deathmatch är förstört

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad har dem gjort med spelet?..
Saknas massa console commando, Cl_showfps 1 ser för jävligt ut, ljudet är för jävligt, community servrar verkar vara helt borta.
Deathmatch är förstört

Spelet är ju inte "helt släppt" ännu, men den stora massan av spelare bryr sig definitivt inte om konsolkommandon / showfps, ljudet vänjer du dig vid efter typ 10 games (iaf jag i betan)

Alla som lirade CSGO betan och början av CSGO bör ju förså att saker och ting förbättras med tiden

Lite för mycket pengar involverat för att de bara ska skita i det

Dunderspel imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Vad har dem gjort med spelet?..
Saknas massa console commando, Cl_showfps 1 ser för jävligt ut, ljudet är för jävligt, community servrar verkar vara helt borta.
Deathmatch är förstört

Cl_showfps använder väl ingen när steam har en inbyggt en

Ijudet vänjer man sig fort vid.

Community servrar kommer snart bara att plugins inte har släppts en för CS:2 lär komma in 1-2 veckor.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om du tänker på en egen dedicated så verkar det som att det går.

https://www.reddit.com/r/cs2/comments/16sztvl/guide_for_creat...

Verkar inte funka än iaf..?

Permalänk
Medlem

Testade igår och det var rätt trevlig upplevelse. Kommer däremot inte ha tid att hoppa in fler gånger då dom verkar ha plockat bort möjlighet att välja kort match i comp istället för 12+12 rundor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Testade igår och det var rätt trevlig upplevelse. Kommer däremot inte ha tid att hoppa in fler gånger då dom verkar ha plockat bort möjlighet att välja kort match i comp istället för 12+12 rundor?

Jo denna ändringen flrstår jag verkligen inte gillade starkt korta matcherna i CS:GO hoppas det läggs till igen senare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Gamers nexus fan lagg spikar upp till 900ms, dessutom verkar spelet fungera lite hur det vill oavsett tillverkare av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

https://youtu.be/edAVnclEEr8?feature=shared

Gamers nexus fan lagg spikar upp till 900ms, dessutom verkar spelet fungera lite hur det vill oavsett tillverkare av grafikkort.

Jag har inte märkt av det han pratar om iaf, inte några 900ms. Hade varit intressant att logga datan och se det i en graf som han gör.

Permalänk
Viking
Skrivet av pa1983:

https://youtu.be/edAVnclEEr8?feature=shared

Gamers nexus fan lagg spikar upp till 900ms, dessutom verkar spelet fungera lite hur det vill oavsett tillverkare av grafikkort.

Skrivet av PajN:

Jag har inte märkt av det han pratar om iaf, inte några 900ms. Hade varit intressant att logga datan och se det i en graf som han gör.

Har inte heller märkt av det. Dock har jag låg GPU-användning.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Jag har inte märkt av det han pratar om iaf, inte några 900ms. Hade varit intressant att logga datan och se det i en graf som han gör.

Sample of one.

Skrivet av Donnerstal:

Har inte heller märkt av det. Dock har jag låg GPU-användning.

Behöver ju inte bero på gpun över huvud taget, den gör ju inget utan renderingcalls från processorn.
Laggspickar som dom kan ju bero på nästan vad som helst, tex nätverkskoden spökar.

Jag fick ofta långa lag spickar som dom när jag eller nån annan dog så man helt missade det tex.