Permalänk
Avstängd

Utbildning

Hej! Jag har tänkt söka till dessa 2 utbildningar men behöver hjälpa med att veta vilken som är bredaste utbildningen? Vilken på långsiktigt är bättre för senare i framtiden att jobba inom IT-branschen? Och vilken anser ni är bättre ?

https://campusnykoping.se/yrkeshogskola/utbildningar/systemut...

https://www.du.se/sv/Utbildning/Program/digitala-tjanster---p...

Permalänk
Medlem

En riktig högskole-/universitets-utbildning är nästan alltid bredare och ger en bättre teoretisk grund än YH-utbildningar.
De ger däremot oftast inte lika mycket kunskaper och färdigheter som är direkt användbara i arbetslivet.

En YH-utblidning är nog bättre för att komma direkt ut i arbete, men sämre om du vill göra karriär eller byta yrkesbana senare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

En riktig högskole-/universitets-utbildning är nästan alltid bredare och ger en bättre teoretisk grund än YH-utbildningar.
De ger däremot oftast inte lika mycket kunskaper och färdigheter som är direkt användbara i arbetslivet.

En YH-utblidning är nog bättre för att komma direkt ut i arbete, men sämre om du vill göra karriär eller byta yrkesbana senare.

Vad menar du med det sista? Att det är svårare senare om man vill byta till ett annan it jobb ? Det går väl att göra en karriär om man tar en yh

Permalänk
Medlem

Jag har en högskoleexamen i Informatik (Motsvarande länken från Dalarnas högskola), jag hade valt det andra, dvs systemutvecklare på YH.

Men det beror lite på vad du vill jobba med inom IT?

Permalänk
Medlem

Jag går en YH utbildning nu men inte inom IT men gemensamt för alla YH är att det finns företag som de samarbetar med som tar fram utbildningen. Den är fokuserad på att möta behov som finns på arbetsmarknaden och utbildningen får bara godkännande om den möter ett behov som finns.

Universitetet har inte samma fokus på jobb utan mer ge teoretisk bakgrund. Du har även LIA på YH där man får praktisera i verkliga jobb.

Men det är också upp till en själv vad man tycker om. Man kanske vill fokusera på teorin. Men om man vill fokusera på det som arbetslivet faktiskt behöver så är YH svårslaget.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Men om man läser på yh dvs den andra, kan jag göra karriär inom IT ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Men om man läser på yh dvs den andra, kan jag göra karriär inom IT ?

Såklart att du kan. Jag upplever det som att för mina två första anställningar så var det viktigt med betyg eller examen, men sedan dess har ingen efterfrågat att få se dem. Ibland frågar man mig vad jag studerade, men sällan spelar det någon större roll.

Viktigare är att du har rätt erfarenhet och rätt inställning till det jobb som du söker.

Permalänk
Medlem

Har märkt en del under min tid som handledare till LIA (praktikanter) från YH, att de inte lär ut självtänk och problemlösning. De fokuserar alldeles för mycket på "Såhär skriver man kod" och alldeles för lite på hur man faktiskt bryter ner ett problem och löser det.
YH har också väldigt stort vinsintresse och det är i deras intresse att pumpa ut så många godkända betyg som möjligt.

Jag kommer själv från en YH-utbildning, men jag tror vi hade väldig tur med vår utbildare.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CB17:

Men om man läser på yh dvs den andra, kan jag göra karriär inom IT ?

Det kan du säkert. Efter några år i arbetslivet är det ändå ingen som bryr sig om vad du har för utbildning.

Men, en YH-utbildning är smalare och mer praktiskt inriktad på just de kunskaper du behöver för att hantera ett visst jobb. En universitetsutbildning ger dig en bredare teoretisk grund vilket vanligtvis hjälper för att följa med i teknikutvecklingen eller för att lära dig utföra ett annat jobb inom IT.