Köpa ny Brother laserskrivare (scanna till fil?)

Permalänk
Medlem

Köpa ny Brother laserskrivare (scanna till fil?)

Jag har en Brother laserkrivare (svart/vit) DCP-7030 som jag tycker är helt perfekt. Skriver ut ett papper någon gång om året, och det är detta som är problemet. Den matar inte fram papper längre- bara ibland fungerera det- tror gummitrissan är torr.
1. Finns klister att kleta på?

Vill köpa en ny exakt likadan. Men denna tillverkas nog inte längre. Helst ingen wi-fi eller airprint. Helst ansluten via USB, men accepterat också via nätverkskabel
2. Förslag på ny Brother laserskrivare mottages tacksamt (print och scanning A4)

Vill också skriva ut alltså scanna till fil med nuvarande intorkade skrivar´n
3. Kan man skanna till fil, helst pdf. Går det?

Jag vet att man kan printa ut till fil, men skanna.... ?

Det finns ju många väldigt kunniga här i forumet och jag är faktiskt lite borta i detta ämne... (också)

Permalänk
Rekordmedlem

Känner inte till hur det är med reservdelar men tvivlar på att klister är lämpligt utan den kanske behöver rengöras eller så är det nått gummihjul som behöver bytas om det är möjligt att få tag på nått nytt.

Skanna till fil beror mest på vilken mjukvara du använder och det finns fler mjukvaror för att skanna än den tillverkaren skickar med om den saknar funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu är ju Brother väldigt duktiga på att uppdatera program och drivrutiner långt efter att produkten slutat säljas, mycket duktigare än många andra tillverkare skulle jag spontant säga.

Tittar vi på skrivaren du nämner har den inte fått någon uppdatering på mjukvaror sen 2013, inga firmware uppdatering sen 2010 och skrivaren är lanserad någon gång förmodligen kring 2006-2008, därmed så får man ju ändå säga att vissa saker ej fungerar eller att den har kompatibilitets problem eller rent av saknar funktioner är inte konstigt.

Just för att funktionerna aldrig funnits eller för att drivrutiner och program inte kan kommunicera korrekt längre för gapet på ett operativsystem från 2023 och en drivrutin från 2013 är för stort.

Jag skulle inte säga att det spontant är värt att lägga tid eller pengar på den skrivaren utan kör på och skriv ut tills att bläcket är slut och sedan titta på t.ex. en Brother 2530DW som är liknande skrivare och som säkerligen fyller funktionerna du efterfrågar betydligt bättre.

Det du beskriver med pappersmatningen är precis som du säger ett gummihjul i framkant men finns även andra delar i maskinen som har med matningen av papper där gummit kan ha blivit gammalt, att byta ut detta kan kosta allt mellan 150kr och uppemot 500kr skulle inte säga att det är värt att lägga dom pengarna på en såpass gammal skrivare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Hej,

Nu är ju Brother väldigt duktiga på att uppdatera program och drivrutiner långt efter att produkten slutat säljas, mycket duktigare än många andra tillverkare skulle jag spontant säga.

Tittar vi på skrivaren du nämner har den inte fått någon uppdatering på mjukvaror sen 2013, inga firmware uppdatering sen 2010 och skrivaren är lanserad någon gång förmodligen kring 2006-2008, därmed så får man ju ändå säga att vissa saker ej fungerar eller att den har kompatibilitets problem eller rent av saknar funktioner är inte konstigt.

Just för att funktionerna aldrig funnits eller för att drivrutiner och program inte kan kommunicera korrekt längre för gapet på ett operativsystem från 2023 och en drivrutin från 2013 är för stort.

Jag skulle inte säga att det spontant är värt att lägga tid eller pengar på den skrivaren utan kör på och skriv ut tills att bläcket är slut och sedan titta på t.ex. en Brother 2530DW som är liknande skrivare och som säkerligen fyller funktionerna du efterfrågar betydligt bättre.

Det du beskriver med pappersmatningen är precis som du säger ett gummihjul i framkant men finns även andra delar i maskinen som har med matningen av papper där gummit kan ha blivit gammalt, att byta ut detta kan kosta allt mellan 150kr och uppemot 500kr skulle inte säga att det är värt att lägga dom pengarna på en såpass gammal skrivare.

2530DW har jag tittat på... men uppkopplingen? Via wi-fi? Är detta verkligen framtiden?
Jag blir nog tvungen att köpa denna om jag inte får tips på någon annan.
ps. Bättre med ethernet då, eller både ethernet och wi.fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

2530DW har jag tittat på... men uppkopplingen? Via wi-fi? Är detta verkligen framtiden?
Jag blir nog tvungen att köpa denna om jag inte får tips på någon annan.
ps. Bättre med ethernet då, eller både ethernet och wi.fi

På grund av att det som skrivare tar emot och skickar tar såpass lite data så brukar wifi räcka gott och väl därav har man ofta på billigare modeller tagit bort rj45 uttaget skulle jag tro.
Även för att det inte är så många som placerar skrivarna där dom har nätverks uttag och möjlighet att koppla och därav enbart använder wifi.

Man kan även gå upp till t.ex. Brother MFC-L2710DW den har så du kan koppla in nätverkskabel, kanske även finns något mellanting.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

"MFC-L2710DW" Denna har jag. Kanon och billig i drift. Ger den 5 papper av 5 möjliga.

Vad är det ni pratar om wifi eller lan. Jag har kört wifi på båda mina sen jag fick dom. Skulle aldrig vilja ha en med kabel.

Permalänk
Medlem

Köp något som använder ett standardiserat skrivarspråk (PCL, Postscript t.ex) så behöver du aldrig oroa dig för drivrutiner. Är den lastgammal så kommer den säkerligen köra någon lastgammal version av SMB (Samba) som inget stödjer längre så du kommer förmodligen få köra FTP isf. Problem två med MFP och Wifi är att wifimodulen är usel (dålig stabilitet), långsam (påverkar allmänprestandan på ditt trådlösa nät den sitter mot samma radio) och stödjer i regel bara WPA2 som bäst ("legacy").

Ett är att köra bottom of the barrel men som iaf har PCL-stöd,
https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6475199_...
Skanna är väl lite quirky iom displayen men kan man leva med det och (förmodligen) bara FTP eller e-mail stöd så kan det väl funka om man i princip aldrig skriver ut något.

Edit: Rätt länk

Permalänk
Medlem

2530DW har både USB och WIFI anslutning. Ett bra val. Skanna till "fil" gör man väl alltid ? När skanningen kommer upp på skärmen har du normalt valet att spara som... Med tex Free PDF maker installerat kan du gå andra vägen och starta skanningen från programmet och automatiskt skapas en pdf fil. Som vanligt får man välja namn och plats att spara till.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

2530DW har både USB och WIFI anslutning. Ett bra val. Skanna till "fil" gör man väl alltid ? När skanningen kommer upp på skärmen har du normalt valet att spara som... Med tex Free PDF maker installerat kan du gå andra vägen och starta skanningen från programmet och automatiskt skapas en pdf fil. Som vanligt får man välja namn och plats att spara till.

Att den inte stödjer att vanligt skrivarspråk är ett stort varningstecken sen verkar resten mer eller mindre kräva någon form av hjälpmjukvara för att kunna skanna?

Permalänk
Medlem

har en MFC-L2710DW. Kanonpryl, scanning funkar fint även till en linuxdator.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

2530DW har både USB och WIFI anslutning. Ett bra val. Skanna till "fil" gör man väl alltid ? När skanningen kommer upp på skärmen har du normalt valet att spara som... Med tex Free PDF maker installerat kan du gå andra vägen och starta skanningen från programmet och automatiskt skapas en pdf fil. Som vanligt får man välja namn och plats att spara till.

Låter helt rätt... fick mig att testa lite

Nu har jag lyckats tillverka en jpg- fil, alltså en kopia av ett dokument från skrivaren direkt i min nuvarande gamla skrivare. Var tvungen att titta i skrivarens lilla "fönster" och välja scanna till fil. Inte illa! Visste inte att det gick. Funderar lite på dpi och kvalitet, med tanke på mitt kommande inköp av ny laserskrivare.

JPG-fil verkar inte proffsigt. Hur skapa PDF-fil (hittar inte din förslag Free PDF maker)

Här hittade jag gamla skrivarens spec. https://support.brother.com/g/b/spec.aspx?c=us_ot&lang=en&pro...
Kan jag hitta en bättre än detta? Vill helst ligga under 2500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Låter helt rätt, alltså att starta från programmet Free PDF maker (i datorn) och lägga papperet i skrivaren, och sen skanna/läsa av tex ett dokument och sedan skapa fil (pdf). Sökte men hittar bara online versioner (hundratals) vilken är det. Vill ladda hem och installera. Så litet program som möjligt

(Jag har Adobe Acrobat om det hjälper?)

Du kan ju även titta på: DCP-L2510D som är samma skrivare som den andra fast utan WiFi.
Men som sagt bara för att det finns behöver man inte använda det.

Själv ser jag hellre nätverkskabel till skrivare, mindre problem än med WiFi (av egna erfarenheter) samt att man kan skriva ut från flera datorer utan att behöva krångla med utdelning från datorn den är kopplad mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Du kan ju även titta på: DCP-L2510D som är samma skrivare som den andra fast utan WiFi.
Men som sagt bara för att det finns behöver man inte använda det.

Själv ser jag hellre nätverkskabel till skrivare, mindre problem än med WiFi (av egna erfarenheter) samt att man kan skriva ut från flera datorer utan att behöva krångla med utdelning från datorn den är kopplad mot.

Redigerade mitt inlägg för jag lyckades faktiskt fixa en scan till fil med min gamla skrivare.

Skall titta på ditt förslag också. Blir ett köp i veckan troligen.

Permalänk
Medlem

MFC-L2710DW som några rekommenderar ersattes av 2730DW för några år sedan.

2730DW kommer "fasas ut" nästa år fick jag höra från våran leverantör, 2750DW kanske håller något år till.

Nu har du ju garanti om det rasar men att köpa EOL-prylar är inte smart om man senare vill få tag på reservdelar.

För övrigt har vi runt 10x av 2710/2730 på företaget som körs dagligen sedan 5 år tillbaka, aldrig varit något problem med dem.

Vad jag vet så finns WiFi, USB och RJ-45 på alla av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Låter helt rätt... fick mig att testa lite

Nu har jag lyckats tillverka en jpg- fil, alltså en kopia av ett dokument från skrivaren direkt i min nuvarande gamla skrivare. Var tvungen att titta i skrivarens lilla "fönster" och välja scanna till fil. Inte illa! Visste inte att det gick. Funderar lite på dpi och kvalitet, med tanke på mitt kommande inköp av ny laserskrivare.

JPG-fil verkar inte proffsigt. Hur skapa PDF-fil (hittar inte din förslag Free PDF maker)

Här hittade jag gamla skrivarens spec. https://support.brother.com/g/b/spec.aspx?c=us_ot&lang=en&pro...
Kan jag hitta en bättre än detta? Vill helst ligga under 2500 kr.

Du vill inte skapa PDFer från JPG som är lossy från början. Skaffa en skrivare som stödjer det ootb om du nu vill ha kopior som PDF-filer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

Låter helt rätt... fick mig att testa lite

Nu har jag lyckats tillverka en jpg- fil, alltså en kopia av ett dokument från skrivaren direkt i min nuvarande gamla skrivare. Var tvungen att titta i skrivarens lilla "fönster" och välja scanna till fil. Inte illa! Visste inte att det gick. Funderar lite på dpi och kvalitet, med tanke på mitt kommande inköp av ny laserskrivare.

JPG-fil verkar inte proffsigt. Hur skapa PDF-fil (hittar inte din förslag Free PDF maker)

Här hittade jag gamla skrivarens spec. https://support.brother.com/g/b/spec.aspx?c=us_ot&lang=en&pro...
Kan jag hitta en bättre än detta? Vill helst ligga under 2500 kr.

Det låter som du skulle kolla på ocr program de läser texten och gör ett dokument av den i stället för en bild.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du skulle kolla på ocr program de läser texten och gör ett dokument av den i stället för en bild.

Idag så får du en modern multifunktionsmaskin (färglaser) från ca. 3000 kr som själv skapar en sökbar PDF och sedan skickar den till dig via mail, eller sparar dokumentet på önskad molnlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Idag så får du en modern multifunktionsmaskin (färglaser) från ca. 3000 kr som själv skapar en sökbar PDF och sedan skickar den till dig via mail, eller sparar dokumentet på önskad molnlösning.

Mycket intresserad! Ge gärna förslag (länk) så köper jag.
Alla andra förslag i tråden som är mycket bra, verkar vara slutsålda, eller ha mycket lång leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du skulle kolla på ocr program de läser texten och gör ett dokument av den i stället för en bild.

Har du förslag? Länka. (verkar finns OCR i både Brother ControlCenter 3 och 4)

Mitt behov av scanning har hittills under åren varit mycket lågt. Men nu råkar jag plötsligt ha två dokument som måste! skannas (skiss A4) som jag vill scanna in som pdf- filer. Jag ser ett dock framtida behov av ökad användning av skanner hos mig själv (och andra antagligen).

Jag har redan lyckats skannat in dessa "skisser" både som jpg-fil och bmp-bild, varav bmp var överlägset efetrsom bilden blev i färg. Använde Brothers egna programvara ControlCenter3, som redan fanns i datorn (från den gamla intorkade skrivaren). Har läst på ett snäpp, och det verkar som jag måste ha ControlCernter4 för att få pdf- funktion. Frågan är om alla förslag i tråden på Brother- skrivare automatiskt har en medföljande programvara version 4?

Kan man lägga in ControlCenter4 på min gamla skrivare? Målet är dock att köpa ny skrivare, med ny firmware.

Mitt behov av pappersutskrifter är lågt men ibland så måste man ha en pappersutskrift............ måste ha en fungerande skrivare stående. (Helst liten med ett lock. Eg. så gillar jag 2530DW pga. locket. Locket skyddar också mot damm- eftersom skrivaren står orörd större delen av året och samlar damm).

Glöm också alla mina önskemål om anslutningar. Alla föreslagna visar sig ha USB2. Usb och wi-fi verkar tillräckligt, men som bonus gärna rj45 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Du vill inte skapa PDFer från JPG som är lossy från början. Skaffa en skrivare som stödjer det ootb om du nu vill ha kopior som PDF-filer.

Jag har läst ditt inlägg om (PCL, Postscript t.ex) Kollat på din länk och är intresserad av att köpa. Den du föreslog är säkert superbra men lite stor. Mest storleken som gör att jag tvekar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fastcat:

Har du förslag? Länka. (verkar finns OCR i både Brother ControlCenter 3 och 4)

Mitt behov av scanning har hittills under åren varit mycket lågt. Men nu råkar jag plötsligt ha två dokument som måste! skannas (skiss A4) som jag vill scanna in som pdf- filer. Jag ser ett dock framtida behov av ökad användning av skanner hos mig själv (och andra antagligen).

Jag har redan lyckats skannat in dessa "skisser" både som jpg-fil och bmp-bild, varav bmp var överlägset efetrsom bilden blev i färg. Använde Brothers egna programvara ControlCenter3, som redan fanns i datorn (från den gamla intorkade skrivaren). Har läst på ett snäpp, och det verkar som jag måste ha ControlCernter4 för att få pdf- funktion. Frågan är om alla förslag i tråden på Brother- skrivare automatiskt har en medföljande programvara version 4?

Kan man lägga in ControlCenter4 på min gamla skrivare? Målet är dock att köpa ny skrivare, med ny firmware.

Mitt behov av pappersutskrifter är lågt men ibland så måste man ha en pappersutskrift............ måste ha en fungerande skrivare stående. (Helst liten med ett lock. Eg. så gillar jag 2530DW pga. locket. Locket skyddar också mot damm- eftersom skrivaren står orörd större delen av året och samlar damm).

Glöm också alla mina önskemål om anslutningar. Alla föreslagna visar sig ha USB2. Usb och wi-fi verkar tillräckligt, men som bonus gärna rj45 också.

Ocr är när man skannar dokument och vill ha resultatet som ett dokument och skisser ska du nog skanna som bild. Ett program som brukar användas i kontorsskanners är Omnipage
https://www.kofax.com/products/omnipage
Däremot så har du ställt in något fel för jpg eller bmp påverkar inte om det blir färg eller svartvitt men man brukar ofta skanna dokument i svartvitt för att slippa "skräp" och få ett renare resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Du vill inte skapa PDFer från JPG som är lossy från början. Skaffa en skrivare som stödjer det ootb om du nu vill ha kopior som PDF-filer.

Nu har jag lyckats skapa en pdf direkt från datorn. Du har rätt i att en nyare skrivare stödjer detta automatiskt.

Skrivet av mrqaffe:

Ocr är när man skannar dokument och vill ha resultatet som ett dokument och skisser ska du nog skanna som bild. Ett program som brukar användas i kontorsskanners är Omnipage
https://www.kofax.com/products/omnipage
Däremot så har du ställt in något fel för jpg eller bmp påverkar inte om det blir färg eller svartvitt men man brukar ofta skanna dokument i svartvitt för att slippa "skräp" och få ett renare resultat.

Tack för länk. Har fixat en pdf direkt från datorn nu. (tack vare alla tips här!)
Nu återstår bara att köpa en ny skrivare... Upptäckte dock att det är lång leveranstid på tex. Brother

Permalänk
Medlem

Rent generellt skulle jag säga köp en Kyocera eller Canon så löser dig allt men de ligger i en lite högre prisklass och är större.

Dessa verkar ha allt dock även om processor och minne är i klenaste laget,
https://www.amazon.es/dp/B077GBFMQ8
https://www.webhallen.com/se/product/309339-Brother-MFC-L2730...