Permalänk
Medlem
Skrivet av Runeclaw:

Beror på vilken prisklass du är ute efter, men nya Elegoo Saturn 3 Ultra är nog bland de bästa när det gäller upplösning, utskriftstorlek och hur snabb den är.
https://www.elegoo.com/cdn/shop/files/Saturn-3-_-Saturn-3-Ultra_.png_1_2048x2048.png?v=1694081762

Tack för svaret. Jag landade i en anycubic photon mono m5s, den skeppades idag

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har länge varit tveksam till att använda något medel för att hjälpa att få fäste på bädden men efter att jag nu börjat använda spray så har det verkligen gjort en tydlig skillnad. Kom till ett läge där ingenting ville fästa på bädden, jag försökte rengöra med både alkohol och tvål, försökte torka filamenten, bytte munstycke och nivellerade bädden men inget verkade hjälpa. Sen testade jag nu att skaffa en spray och det har fungerat felfritt. Behövs verkligen inte mycket heller, jag använde lite mycket första gången och pjäsen satt verkligen som berget, det var på en glasbädd som jag fick lägga i frysen.

Om det är fler som tvekat kan jag rekommendera spray. Lim ville jag undvika för det kändes som bädden blev så kladdig och ful. Sprayen har fungerat fint, den är genomskinlig och lämnar inget kladd än så länge. Lite lukt av hårspray såklart men inget farligt och jag skulle ändå säga att jag är känslig för det.

Permalänk
Medlem

Vart köper ni er filament från oftast? Kör bara pla just nu men behöver alternativ för bra sidor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yompe:

Vart köper ni er filament från oftast? Kör bara pla just nu men behöver alternativ för bra sidor.

https://ebb3d.se/

Mailade supported en gång strax innan midnatt och fick svar vid 00:30. Det tycker jag är ett bra betyg för det är inte något jag förväntar mig av någon butik. De har levererat utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

https://www.3dprima.com/se Brukar levera snabbt och stort utbud

Permalänk
Medlem
Skrivet av yompe:

Förutom ovanstående svar, även https://www.creedo3d.se

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Lim ville jag undvika för det kändes som bädden blev så kladdig och ful.

Jag körde med lim och visst blev bädden lite ful efter ett tag, tills jag upptäckte att limmet var vattenlösligt.
Lite tvätt med en blöt papperstuss och bädden blir som ny igen. (Tog bara ett år innan jag upptäckte det...)

Permalänk

Tjohej,

Funderar på att vada ut i 3D-skrivarträsket. Till att börja med hade jag tänkt att fråga om butiken 3D Prima är lika bra som namnet antyder och såg att ni bara strax ovan här i alla fall rekommenderar att köpa filament därifrån. Antar att det även är ett bra ställe att köpa själva skrivaren på också?

Sen är det då det där med att välja en skrivare. Helst får det ju vara så billigt, men när jag har tittat runt känns det som att jag saknar vissa grejer hos en del modeller i den prisklassen. Har fastnat för två stycken här: Anycubic Kobra 2 Neo och Ender 3 V3 SE.

Ett snäpp upp i pris(och kvalitet och funktionalitet) kollar jag på Ender 3 V3 KE. Snabbare, hetare och har till exempel wifi. Att den har sensor för att känna av när filamentrullen tar slut känns också som en trevlig grej att ha!

Något jag har sett är att en del menar att man ska undvika PC-beläggning på skrivarbädden och istället satsa på en med PEI. Det återfinns ju hos både den billigaste och dyraste i trion av skrivare jag presenterat ovan. Är det viktigt?

Det är absolut nödvändigt för mig att kunna fjärrstyra skrivaren, och wifi:et i Ender 3 V3 KE känns ju himla smidigt då. Men jag har också möjlighet att koppla in 3D-skrivaren i en liten dator, NUC eller PI, så det kan jag ju lösa ändå.

Är det här med sensorn för att känna av när filamentet tar slut en riktigt bra grej att ha eller? Känns som att det kanske är extra värdefullt för mig i och med att jag sällan kommer vara i närheten av skrivaren när den jobbar.

KE:n är även mycket snabbare än de andra två. Om den i praktiken faktiskt kan hålla den hastigheten och göra ett bra jobb känns ju också det som en himla gó grej att ha.

Verkar lite som att ingen av modellerna har lanserats än så att någon egentligen kan veta om de faktiskt är bra. Men får en känsla av att det skulle kunna funka rätt bra med vilken som helst av dessa tre? Jag är inte alls insatt i det här ämnet och vet inte riktigt vad man ska hålla utkik efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Är det här med sensorn för att känna av när filamentet tar slut en riktigt bra grej att ha eller? Känns som att det kanske är extra värdefullt för mig i och med att jag sällan kommer vara i närheten av skrivaren när den jobbar.

Det är ju egentligen bara ett problem om man planerat dåligt - är ju rätt lätt att undvika genom att kolla hur mycket filament som ska gå och se till att det finns nog på rullen (slicern anger förväntad vikt plast som går ut, du kan väga rullen före du startar). Sen är det generellt inget enormt problem om den fortsätter printa utan plast - mer än att du slösat den plasten som användes på en halvfärdig modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Tjohej,

Funderar på att vada ut i 3D-skrivarträsket. Till att börja med hade jag tänkt att fråga om butiken 3D Prima är lika bra som namnet antyder och såg att ni bara strax ovan här i alla fall rekommenderar att köpa filament därifrån. Antar att det även är ett bra ställe att köpa själva skrivaren på också?

Jag har köpt två skrivare och det mesta av mitt filament därifrån. Dom har alltid varit hjälpsamma när något strulat och filamentet håller hög kvalitet överlag.

Skrivet av grasklippare:

Sen är det då det där med att välja en skrivare. Helst får det ju vara så billigt, men när jag har tittat runt känns det som att jag saknar vissa grejer hos en del modeller i den prisklassen. Har fastnat för två stycken här: Anycubic Kobra 2 Neo och Ender 3 V3 SE.

Ett snäpp upp i pris(och kvalitet och funktionalitet) kollar jag på Ender 3 V3 KE. Snabbare, hetare och har till exempel wifi. Att den har sensor för att känna av när filamentrullen tar slut känns också som en trevlig grej att ha!

Jag skulle rekommendera den billigaste varianten om det skiljer mycket. Spara pengarna till nästa skrivare. Då vet du mer vad du behöver

Skrivet av grasklippare:

Något jag har sett är att en del menar att man ska undvika PC-beläggning på skrivarbädden och istället satsa på en med PEI. Det återfinns ju hos både den billigaste och dyraste i trion av skrivare jag presenterat ovan. Är det viktigt?

PEI är bäst enligt min erfarenhet.

Skrivet av grasklippare:

Det är absolut nödvändigt för mig att kunna fjärrstyra skrivaren, och wifi:et i Ender 3 V3 KE känns ju himla smidigt då. Men jag har också möjlighet att koppla in 3D-skrivaren i en liten dator, NUC eller PI, så det kan jag ju lösa ändå.

Jag skulle strunta i inbyggd wifi och köra på Raspberry Pi med Octoprint. Vad gäller filamentsensorn så är det för all del ingen nackdel men du måste ändå vara på plats och byta rullen när det tar slut. Du bör inte låta skrivaren stå länge innan du byter.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Då jag är en total nybörjare på detta med 3d-skrivare så skulle jag behöva lite tips...

Jag får "skruffs" på min utskrifter och jag skulle behöva lite hjälp med vad jag kan göra för att få det bättre.

Denna utskrift är Adura X från Addnorth och utskriven på en Bambu Labs X1C Carbon. Har linknande problem med andra material också.

Permalänk
Skrivet av Bulleit:

Då jag är en total nybörjare på detta med 3d-skrivare så skulle jag behöva lite tips...

Jag får "skruffs" på min utskrifter och jag skulle behöva lite hjälp med vad jag kan göra för att få det bättre.

Denna utskrift är Adura X från Addnorth och utskriven på en Bambu Labs X1C Carbon. Har linknande problem med andra material också.

https://i.imgur.com/yYJspzh.jpg

Du behöver öka retraction något alt. Sänka temperaturen lite. Tanka hem en retraction modell. Brukar vara två torn eller pyramider. Finns ibland färdiga modeller i slicern.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

https://ebb3d.se/

Mailade supported en gång strax innan midnatt och fick svar vid 00:30. Det tycker jag är ett bra betyg för det är inte något jag förväntar mig av någon butik. De har levererat utan problem.

kan intyga att ebb3d är bra skit, har vart och hämtat på plats trevlig som bara den och hjälpsam!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulleit:

https://i.imgur.com/yYJspzh.jpg

Använder du Addnorths Adura X-config till BambuStudio/OrcaSlicer? Finns under filer på https://addnorth.se/product/Adura%20X/Adura%E2%84%A2%20X%20-%201.75mm%20-%201000g%20-%20Black

Jag har inte testat just Adura X, men på PLA har jag fått mycket bättre resultat med Addnorths egna filer jämfört med Generic PLA i slicern.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Det är ju egentligen bara ett problem om man planerat dåligt - är ju rätt lätt att undvika genom att kolla hur mycket filament som ska gå och se till att det finns nog på rullen (slicern anger förväntad vikt plast som går ut, du kan väga rullen före du startar). Sen är det generellt inget enormt problem om den fortsätter printa utan plast - mer än att du slösat den plasten som användes på en halvfärdig modell.

Okej, men det är liksom inte så att skrivaren klappar ihop om den kör vidare i timtal trots att filamentet tar slut?

Skrivet av Roffe:

Jag har köpt två skrivare och det mesta av mitt filament därifrån. Dom har alltid varit hjälpsamma när något strulat och filamentet håller hög kvalitet överlag.

Jag skulle rekommendera den billigaste varianten om det skiljer mycket. Spara pengarna till nästa skrivare. Då vet du mer vad du behöver

PEI är bäst enligt min erfarenhet.

Jag skulle strunta i inbyggd wifi och köra på Raspberry Pi med Octoprint. Vad gäller filamentsensorn så är det för all del ingen nackdel men du måste ändå vara på plats och byta rullen när det tar slut. Du bör inte låta skrivaren stå länge innan du byter.

Jomen det skiljer rätt mycket. 2100 kr för Anycubic Kobra 2 Neo, 2800-3100kr för Creality Ender 3 V3 SE. Jag har faktiskt svårt att se vad som gör att SE:n kostar så mycket mer? Är det märket man betalar för och Anycubic är mer kexiga rent allmänt? En funktion som Ender 3 V3 SE:n har är att den klarar av att fortsätta en utskrift i fall av strömavbrott, det har jag inte sett att Kobra 2 Neo:n fixar.

Ender 3V3 KE, för runt 3700 kr framstår som mindre värd om man som du säger struntar i slut-på-filamentsensorn, wifi och fixar fjärråtkomst på egen hand. Den har ju en på papperet mycket högre hastighet, nästintill dubbla mot de två billigare. Är den hastigheten något som man tror faktiskt går att använda i praktiken?

När du säger att man "...inte bör låta skrivaren stå länge..." innan man byter, menar du alltså att den står igång och fortsätter skriva ut fastan filamentet är slut? Eller varför skulle det vara dåligt för skrivaren att bara vara utan filament om den bara står där och inget gör?

Permalänk
Medlem

Vad köper ni för cleaner /alkohol till era resin prints? Känns som att det är ockerpriser på det, och man borde ju kunna komma undan lite billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Okej, men det är liksom inte så att skrivaren klappar ihop om den kör vidare i timtal trots att filamentet tar slut?

Nä sliter eventuellt på något lite mer på något - men bör vara lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Lite filament kommer alltid finnas kvar i munstycket och det kan bränna fast om den står på flera timmar. Jag skulle gissa att du inte kommer att råka ut för det särskilt ofta dock. En rulle räcker många timmar och du kan alltid väga den innan du börjar printa (förutsatt att du vet vad själva spolen väger) så ser du om det borde räcka.

Skrivet av grasklippare:

Jomen det skiljer rätt mycket. 2100 kr för Anycubic Kobra 2 Neo, 2800-3100kr för Creality Ender 3 V3 SE. Jag har faktiskt svårt att se vad som gör att SE:n kostar så mycket mer? Är det märket man betalar för och Anycubic är mer kexiga rent allmänt? En funktion som Ender 3 V3 SE:n har är att den klarar av att fortsätta en utskrift i fall av strömavbrott, det har jag inte sett att Kobra 2 Neo:n fixar.

Creality och Anycubic är två företag som hängt med ett tag och kvalitetsmässigt tror jag dom är rätt likvärdiga. Sovol är ett annat märke som dykt upp relativt nyligen men som vissa påstår gör riktigt bra budgetskrivare. Jag har dock personligen ingen erfarenhet av någon av dessa tre.

Att kunna fortsätta efter strömavbrott kan vara en bra funktion om man har problem med frekventa, korta avbrott. Tar avbrottet för lång tid kommer byggplattan att kallna och printen riskerar att lossna. En UPS är ett bättre alternativ om man ofta har strömavbrott. Har man inte det så är det ju skit samma.

Skrivet av grasklippare:

Ender 3V3 KE, för runt 3700 kr framstår som mindre värd om man som du säger struntar i slut-på-filamentsensorn, wifi och fixar fjärråtkomst på egen hand. Den har ju en på papperet mycket högre hastighet, nästintill dubbla mot de två billigare. Är den hastigheten något som man tror faktiskt går att använda i praktiken?

Printtiden beror, förutom maxhastigheten, även på vilken acceleration motorerna orkar med samt vilken kvalitet du strävar efter. Modeller med små detaljer innebär en massa korta rörelser där motorerna ofta aldrig hinner komma upp i den inställda hastigheten. Hög hastighet och acceleration leder till vibrationer som kan synas i väggarna, främst vid skarpa vertikala hörn och kanter. Vidare kan materialet kräva att man saktar ner så att det hinner stelna någorlunda innan nästa lager läggs på. Så i praktiken kommer du kanske sällan upp i angivna hastigheter men självklart kommer det att göra viss skillnad, särskilt på stora okomplicerade modeller.

Skrivet av grasklippare:

När du säger att man "...inte bör låta skrivaren stå länge..." innan man byter, menar du alltså att den står igång och fortsätter skriva ut fastan filamentet är slut? Eller varför skulle det vara dåligt för skrivaren att bara vara utan filament om den bara står där och inget gör?

Som jag skrev så kommer det alltid finnas lite filament kvar i munstycket som inte kommer ut eftersom inget trycker på uppifrån. Sen kan vissa skrivare (beroende på tillverkarens säkerhetstänk) slå av värmen efter en viss tids inaktivitet för att undvika skador och brandrisk. Detta gör dock att printen troligtvis lossnar från plattan och går förlorad. Helt klart bäst att kolla hur mycket filament man har kvar och planera efter det.

Visa signatur

Permalänk

Jag är i färd att köpa min första 3D-skrivare och har en fråga angående temperatur.

Räcker 260 C eller blir man begränsad och borde välja en skrivare med högre temperatur?

Jag har förstått att olika material kräver olika temperatur men jag skulle vilja veta om det finns personer i forumet som köpt en skrivare med 260 C och sen insett att man nog borde köpt en med högre temperatur. Eller tvärtom, att detta inte är något man reflekterat överhuvudtaget på.

Permalänk
Medlem

Det går ofta att byta munstycke och värmare senare om det skulle vara något problem

Jag själv har aldrig behövt mer än 250, men beror kanske på om du vill använda lite mer exotiska material

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenderbender2:

Jag är i färd att köpa min första 3D-skrivare och har en fråga angående temperatur.

Räcker 260 C eller blir man begränsad och borde välja en skrivare med högre temperatur?

Jag har förstått att olika material kräver olika temperatur men jag skulle vilja veta om det finns personer i forumet som köpt en skrivare med 260 C och sen insett att man nog borde köpt en med högre temperatur. Eller tvärtom, att detta inte är något man reflekterat överhuvudtaget på.

260°C räcker för de vanligaste materialen, dock inte nylon. Det räcker gott för PLA och PETG. ABS och ASA ska inte vara några problem heller, förutom att du då behöver en inkapslad skrivare. Vilken modell funderar du på?

Visa signatur

Permalänk

Jag funderar på en Creality Ender-3 V3 SE som klarar 260 C. Det verkar komma en ny variant senare i år som heter Creality Ender-3 V3 KE och som klarar 300 C så jag velar fram och tillbaka om jag ska vänta på den eller inte

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en Creality Ender-3 V3 SE som klarar 260 C. Det verkar komma en ny variant senare i år som heter Creality Ender-3 V3 KE och som klarar 300 C så jag velar fram och tillbaka om jag ska vänta på den eller inte

Köp du den du tänkte dig först och börja printa istället

Ska du skriva ut ABS eller ASA får du dock kapsla in den, de gillar ~50-60c i kammaren men brukar fungera med lite lägre med.

Permalänk
Medlem

Ender-3 är en bra instegsmodell men inget direkt upphetsande. Det finns en viss logik i att köpa den mest kapabla modellen då det kanske tar längre tid innan man vill ha något vassare, men personligen skulle jag rekommendera att köpa den billigaste varianten och spara pengar till nästa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Generellt tips som funkar för det mesta:
Köp det absolut billigaste verktyget som täcker precis det du behöver av det just nu. Gärna begagnat. Sen när det går sönder så vet du mer om vad du behöver och vill ha, och kan då köpa rätt sak som matchar dina behov

Rimligen är det en basmodell med dugliga funktioner som är rimligast att börja med, sikta inte på skyarna direkt, bättre att köpa något alls och börja använda det

Permalänk

Gud, måste skriva av mig. Jag har en Creality Ender 3 v2 som jag har haft lite problem med, till synes helt slumpmässigt.
Efter att jag slice'at filen som ska printas och slänger över den till printern, så händer det ibland att printern bumpar upp speed till över 400%. Ibland mer ibland mindre. Detta beror tydligen på att filnamnet är får långt och över 20 tecken.
Jag som gillar att notera vad som ändrats på de olika iterationerna i filnamnet stöter på det här problemet rätt ofta. Det har gett mig sjuk huvudbry och jag hoppas att det kanske någon gång finns någon som av en händelse tittar igenom denna tråd och hittar problemet innan printern går i soptunnan.
I framtiden blir det att titta efter annan firmware, tror jag...

Permalänk
Skrivet av SnakeBite:

Gud, måste skriva av mig. Jag har en Creality Ender 3 v2 som jag har haft lite problem med, till synes helt slumpmässigt.
Efter att jag slice'at filen som ska printas och slänger över den till printern, så händer det ibland att printern bumpar upp speed till över 400%. Ibland mer ibland mindre. Detta beror tydligen på att filnamnet är får långt och över 20 tecken.
Jag som gillar att notera vad som ändrats på de olika iterationerna i filnamnet stöter på det här problemet rätt ofta. Det har gett mig sjuk huvudbry och jag hoppas att det kanske någon gång finns någon som av en händelse tittar igenom denna tråd och hittar problemet innan printern går i soptunnan.
I framtiden blir det att titta efter annan firmware, tror jag...

Skumt vad kör du med för slicer? Denna fw är väldigt populär om du inte vill ta klivet till klipper.

https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Skumt vad kör du med för slicer? Denna fw är väldigt populär om du inte vill ta klivet till klipper.

https://github.com/mriscoc/Ender3V2S1

Jepp, väldigt märkligt.
Kör Cura slicer.
Jag får kolla in båda. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Krillec:

Vad köper ni för cleaner /alkohol till era resin prints? Känns som att det är ockerpriser på det, och man borde ju kunna komma undan lite billigare?

Jag köper Isopropanol ifrån 3djake.se, kostar 126:- per liter, köper man 5 liter eller mer får man 10% rabatt. Tycker jag känns rätt så ok

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Skrivet av SnakeBite:

Jepp, väldigt märkligt.
Kör Cura slicer.
Jag får kolla in båda. Tack för tipset!

Testat orcaslicer?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]