Majoriteten av svenskarna vill kunna jobba hemifrån

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls intresserad av att sitta hemma och jobba, tycker om att vara på kontoret.
Men har som mål i livet att kunna jobba på distans medans jag reser eller flytta Asien, så stor skillnad för mig på ”hemmajobb” och distansarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Gå ned 10% i lön mot att gå ner 20% av tiden (dagar i veckan). Inte svårt att förstå hur många lockas av det, men det känns inte hållbart. Jag vet att ett argument är att man kan vara mer effektiv de andra 4 dagarna, men det där håller bara en tid innan det klingar av.

Fast den forskningen jag har läst antyder på att det är just långsiktigt effektivare snarare än kortsiktigt? Som jag förstår det så handlar det inte så mycket om att det blir mer motiverande som exempelvis en löneökning, även om det kan vara det också. Löneökning håller jag med om att det blir kortsiktig produktivitetsökning. Med sänkt arbetstid däremot så är min förståelse av forskningen att man har sett att stressen minskar och mental fokus ökar markant. Det är långsiktiga förbättringar, speciellt stress som leder till färre sjukskrivningar. Mentala fokusen är lite som att mötestid utan avbrott över en timme sällan är produktiva så håller många människor inte bra mental fokus i 8-9h sträck.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jobbar större delen hemma, tycker det är smidigt.
Underlättar veckorna jag har barnen och mitt team är distribuerat så alla möten och samtal är ändå på distans. Men blir någon dag i veckan i snitt på kontoret.

Permalänk
Medlem

Arbetet jag utför kan utan problem utföras på distans vilket blev uppenbart från hösten 2020, det spelar dock ingen roll för hela arbetsplatsen som har flera olika verksamhetsområden har som policy att man arbetar på kontoret. Vår del fick något utökade möjligheter att jobba på distans efter men vad avser att rekrytera inom ett väsentligt vidare område så existerar inte den, folk behöver pendla regelbundet. Det gör inte mig nåt som inte pendlar, uppskattar promenad var dag men eftersom jag fick exakt lika mycket gjort hemifrån (har inte barn eller familj) och tekniken fungerade väl och själva arbetets art fungerar väl för distans så är det lätt att tänka sig vad som skulle kunna vara.

Folk är generellt väldigt fästa vid fysiska möten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

jobbar på industri, hade hellre haft 6h arbetsdag

Permalänk

Sitter hemma och jobbar sedan Covid, hela teamet gör likadant.
Tycker det fungerar ass bra, mycket skype kontakt när det behövs.
Friheten att kunna gå ut och springa om solen tittar fram, hämta barn i skolan, ha icke jobb möte mitt på dagen, kunna jobba på kvällen, eller tidigt på morgonen istället för 8-16 helt underbart. Slippa kontorslandskap och restid.
Innan så var vi också delvis splitrade med folk i fyra olika delar av landet, men då var man tvungen att åka in till sitt lokala kontor.
Har möjlighet att åka in till det lokala kontoret och träffa folk men har inte det behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Varför hatar du att vara på kontoret om jag får fråga? Låter ju inte som du har rätt jobb eller kollegor eller chef om du behöver söka tillflykt bort från kontoret?

Jag kan förstå de som har långt att resa och som har väldigt självständiga roller som kräver lite interaktion med andra. Klart det är praktiskt att jobba hemma. Men det är viktigt att komma ihåg att verksamheter byggs av människor, och människor behöver mötas och interagera. Digitala möten fungerar bra i många avseenden, men de fungerar så mycket bättre om de kompletteras med att ses fysiskt ibland. Kanske inte ses i konferensrum, utan då är kaffe-pausen desto viktigare.

Trivs väldigt bra för mig själv. Jag kan utföra hela mitt arbete på distans och gjorde det i 2 år under covid. Att vara på kontoret i ett öppet landskap med massa ljud runt omkring mig är extremt störande. Jag har lite halvdålig hörsel när det kommer till sorl och när andra pratar runt mig så har jag svårt att höra vad den jag pratat med säger. Trots aktiv noisecanceling på lurar så hörs det igenom. Jabra nånting. Jag arbetar med support över telefon och fjärrstyrning så träffar aldrig kunden.

Då jag inte dricker kaffe eller röker så blir rasterna väldigt få och korta. Jag tycker att det räcker bra med chat eller ett kort samtal om det behövs kontakt med kollegor. Jag får all min kontakt med andra över telefon så behöver inte det utanför också.
Sambo o vänner blir kväll o helg.

Samt, tar mig 15 min med bil enkel resa eller 45 min med buss.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag pendlade uppsala<->stockholm i tre år 4-5 dagar i veckan. Jag kan inte minnas en hel vecka alla dessa år som jag kom hem rätt tid varje dag. Minst en försening på en timme eller mer åt något håll

Tidsåtgången på dessa resor är ju också strax under fyra timmar per dag. Längsta sammanhållna resan är 55 minuter (om man tar sega sl-pendeln). Effektivt kan du nog inte jobba mer än en halvtimme om ens det.

Lägg på det till att du aldrig kan lova något om att hämta på förskolor eller möta upp någon. Vid fyra tillfällen på dessa tre år var alla tåg helt döda. Min fru fick sätta sig i bilen och hämta mig i arlanda/upplands-väsby/bålsta eller hur långt jag nu lyckades ta mig

Det finns inte på kartan att jag skulle göra det igen

När vi dessutom har halva teamet i olika länder i europa blir vitsen med att samlas dessutom ännu mindre, alla ses ju ändå inte och vissa är aldrig inne. Man får hitta andra sätt att umgås. Ofta sitter vi och parkodar något med teams igång och delar skärm en halv dag. Finns sätt att göra det bra

Plus att jag kan nästan alltid hämta, lämna, handla, tvätta, diska… finns dötid och sega möten man kan göra något vettigt med

Det tråkiga i sammanhanget är väl dock att jag gillar mina kollegor och kontoret. Men det är inte dragkraft nog över huvud taget

Sidnot:
Artikelns exempel med en lokförare är väl precis sånt som skulle kunna automatiseras eller skötas på distans. Kan en tesla köra själv på amerikas tiofiliga motorvägar så borde väl ett tåg kunna hålla sig på ett spår (i alla fall i teorin). Många delar av många jobb kan nog skötas mer på avstånd.

Kolla alla mobilapp-baserade vårdcentraler som effektivare kan diagnostisera sjukdomar utan sterilisering, smittspridningsrisk och slänga massa engångsutrustning. Även kirurger har visats kunna operera på andra sidan havet via robotar. Allt går såklart inte, men om det finns en vilja finns det ofta en väg

Permalänk
Medlem

Rätt skrämmande hur världsfrånvänd verklighetsuppfattning en mycket stor del av befolkningen verkar ha.

Det går liksom inte att ens föreställa sig att någon alls arbetar med något som inte kan utföras med en laptop bara man har internettillgång....

Lagstadga rätt till arbete hemifrån? Jag gillar då idén att de arbeten som faktiskt innebär att arbeta och utföra något verkligt på plats i verkligheten då borde få lagstadgad rätt till 32tim arbetsvecka, det blir då frivilligt om man vill jobba 6tim dagar eller 4 dar i veckan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Rätt skrämmande hur världsfrånvänd verklighetsuppfattning en mycket stor del av befolkningen verkar ha.

Det går liksom inte att ens föreställa sig att någon alls arbetar med något som inte kan utföras med en laptop bara man har internettillgång....

Lagstadga rätt till arbete hemifrån? Jag gillar då idén att de arbeten som faktiskt innebär att arbeta och utföra något verkligt på plats i verkligheten då borde få lagstadgad rätt till 32tim arbetsvecka, det blir då frivilligt om man vill jobba 6tim dagar eller 4 dar i veckan.

Jag har inget alls emot att de som behöver vara på plats kan få det bättre. Det känns som vi närmar oss en kritisk massa av förändringar som kräver stärkande av skydd för arbetstagare och bättre villkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Ja det är lite orättvist, ni kanske skulle ha en dag mindre i veckan istället?

Arbetar i snitt 36 timmar och 36 minuter per vecka utan rast 3-skift, vi har korta veckor ibland vid eftermiddag och varannan nattvecka är 4 dagars.. annars nej.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Är snart inne på mitt tredje år på mitt nuvarande jobb och har träffat kunder en gång och kollegor en gång. Mycket skönt. Kommer nog bli tvungen att åka till Düsseldorf i januari dock.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte detta gnäll

Är väl helt enkelt bara att byta arbetsgivare om man inte trivs?

Att det ska vara en rättighet att arbeta hemifrån är i min värld skrattretande. Måste väl vara upp till arbetsgivaren vart arbetet skall utföras och därmed upp till arbetsgivaren att välja bort de anställda som inte vill ställa upp på det.

Samma sak gäller således också för arbetstagare att man har rätt att välja bort arbetsgivare som inte går med på dom villkor man kräver.

Självsanerande problem som inte behöver lagstadgas

Permalänk

Varken kan eller vill jobba hemifrån eftersom jag är en sån som inte får något gjort men att jobba hemifrån där möjligheten finns borde ju rimligen uppmuntras inte minst med tanke på resornas miljöpåverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag förstår inte detta gnäll

Är väl helt enkelt bara att byta arbetsgivare om man inte trivs?

Att det ska vara en rättighet att arbeta hemifrån är i min värld skrattretande. Måste väl vara upp till arbetsgivaren vart arbetet skall utföras och därmed upp till arbetsgivaren att välja bort de anställda som inte vill ställa upp på det.

Ur ett företags perspektiv så skulle de tjäna på att folk jobbade hemifrån då mindre kontor behövs.

Jag vet inte hur ofta min firma säger "åk in på kontoret och gör Xxx, typ gruppschema/ellinjeschema" men då åker jag på att det inte finns parkering, ingen arbetsplats då vi montörer har 3 dedikerad platser till 115 man... Och bäst av allt är jag kan potentielt åka på förmånskatt på firma bilen....

Näe, dem gångerna man skall göra detta kan man lika gärna sitts hemma och maila till chefen att han får skriva ut och komma ut med det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Är mjukvaruingenjör. Vill absolut inte jobba hemifrån hela (eller ens större delen av) tiden, men vill heller absolut inte bli av med möjligheten att kunna jobba hemifrån när jag vill.

Känner exakt samma sak. Jobba hemifrån på 100% gör att man inte får någon kontakt med sina kollegor och det blir svårare att lära känna dom. Kommunikation blir svårare då man inte längre bara kan knalla över till kollegan eller chefen för att diskutera saker. Men samtidigt är det otroligt skönt att få jobba hemifrån någon dag i veckan.

Permalänk
Medlem

Haha ett lagkrav, finns gott som nötter där ute!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Jag förstår inte detta gnäll

Är väl helt enkelt bara att byta arbetsgivare om man inte trivs?

Att det ska vara en rättighet att arbeta hemifrån är i min värld skrattretande.

Känner du samma sak om lagstadgad semester, föräldraledighet och sjukdagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

För att kunna vara lika effektiv hemma som på kontor behövs en helt annan disciplin på sig själv.

Jag föredrar en blandning. Lättare att hålla fokus då.

Forskningen visar dock på större effektivitet vid distansarbete.

https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-d...

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån 2-3 dagar i veckan, hade inte accepterat en arbetsplats som inte tillåter det nu för tiden. Är dock utvecklare så jobb hemifrån är enkelt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Forskningen visar dock på större effektivitet vid distansarbete.

https://www.forskning.se/2023/03/06/manga-far-mer-gjort-vid-d...

Väldigt beroende på arbetsuppgifter dock.

Kreativt arbete som bygger på multidisciplinär input/utbyte av information blir inte bättre vid distansarbete är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Kommer inte ta ett jobb utan WFH-möjligheter. Det är så himla guld värt.

Hade jag kunnat få välja själv så:
Möjlighet till att jobba hemifrån hur mycket man vill, men också möjlighet till att ta sig till kontoret när man känner för det.

Gillar WFH, men gillar också att ibland gå till kontoret om man ska ta en lunch med någon/några roliga kollegor eller om det finns en vettig anledning till att dra dit.

Så länge jag sköter mitt jobb så ser jag inte poängen med att vara tvingad att vara på ett kontor. Säger bara mer om företaget/mellanchefer om de kräver det eller kräver att folk ska komma tillbaka till kontoret.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Vi har någon 50/50 deal som jag sällan följer, blir väl typ 90/10(hemma/kontor). Jag har väldigt få anledningar att vara på kontoret, jag har inget emot mina kollegor men jag har inget behov av det sociala då jag får ut det av mina vänner och familj. Jag har bättre arbetsmiljö hemma, slippa pendlingen, välja en outfit på morgonen, göra matlådor. Ser bara positiva saker med att jobba hemma.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Ett jobb/tjänst utan möjlighet att jobba iallafall 60-80% på distans är inte överhuvudtaget intressant för mig. Jobbar inom IT-sektorn.

Permalänk
Medlem

WFH all the way. Saknar inte stressen på morgonen med att få ungar till fritids sen stå packad som en sill i 45 min på buss/spårvagn. Jobba som en idiot och hoppa över raster för att komma iväg tidigare så man hinner tillbaka att hämta på fritids. Komma hem som ett vrak och precis hinna med matlagning/läxor och väskpackning innan alla stupar i säng.

WFH innebär inga fritidskostnader, inget månadskort eller slarv med att äta ute på lunchen. 5000+ lätt i plånboken extra bara där per månad. Jag kan träna på lunchen, sköta ärenden och skolprylar utan att begära ledigt. Insåg att jag inte tagit vare sig en sjukdag eller vabdag på fem år vilket till stor del beror på detta. Jag bidrar inte med onödig trängsel och sparar på miljön. Så no brainer eg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Fast den forskningen jag har läst antyder på att det är just långsiktigt effektivare snarare än kortsiktigt? Som jag förstår det så handlar det inte så mycket om att det blir mer motiverande som exempelvis en löneökning, även om det kan vara det också. Löneökning håller jag med om att det blir kortsiktig produktivitetsökning. Med sänkt arbetstid däremot så är min förståelse av forskningen att man har sett att stressen minskar och mental fokus ökar markant. Det är långsiktiga förbättringar, speciellt stress som leder till färre sjukskrivningar. Mentala fokusen är lite som att mötestid utan avbrott över en timme sällan är produktiva så håller många människor inte bra mental fokus i 8-9h sträck.

Jag kan hålla med i att minskad stress kan öka fokus och produktivitet. Men hur kan en dag mindre i veckan leda till mindre stress, utan att också sänka kraven på prestation?

Stress kommer väl ofta från att man inte upplever sig hinna det man ska. Mindre tid att utföra arbetet bör inte lösa detta, är min poäng.

Om något så borde man kanske korta ned arbetsdagen lite men fortfarande jobba 5 dagar, just för att många inte håller fokus en hel dag. Men det finns ju redan system för sådan i form av flex. Jobba in tid när det passar och man är fokuserad, och ta ledigt när man hsr lite sämre fokus och behöver vila hjärnan, eller helt enkelt om man bara ligger bra i fas.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Känns mest som att undersökningen frågat en bortskämd, verklighetsfrånvänd och infantil del av vår arbetsföra befolkning.
Lagstadga hemarbete... kom igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Jag har svårt att tro att någon arbetsgivare kräver att man ska pendla 20+ mil till kontoret. Man kan däremot förvänta sig att de anställda ska dyka upp ibland, och om någon anställd då bor 20+ mil bort och har accepterat anställningen (utan betalda resor), ja är det då arbetsgivarens fel att det är långa resor? Det låter lite som man kanske tagit ett ej genomtänkt beslut från arbetstagaren. Men också arbetsgivaren då en sån situation du beskriver känns som upplagd för problem på sikt.

Håller med dig om att man ska se på möjligheter och hitta kompetens via distans. Men kan säga från erfarenhet att det är svårare att få samma upplärning och utveckling hos de som befinner sig på distans. Vi har ingenjörer som i princip kan jobba på distans, men de som är nära verkstäderna nästan dagligen har långt brantare utvecklingskurva än de som sitter på distans. Vi ser samma sak hos konsulter som aldrig satt sin fot i en verkstad: det blir inte särskilt bra lösningar många gånger, för att de aldrig har pratat med en arbetare på golvet, eller i matsalen, eller en kollega som just själv varit ut och kört sig nåt nytt. Kunskap som kan sprida sig över en kopp kaffe men inte hinns tas upp i nåt digitalt möte.

Men det här beror säkert mycket på typen av arbetsuppgift. Mjukvaruutveckling kanske går bättre än byggkonstruktion.

Mellanchef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Mellanchef.

Vad menar du? Mellanchefer måste pendla?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Känns mest som att undersökningen frågat en bortskämd, verklighetsfrånvänd och infantil del av vår arbetsföra befolkning.
Lagstadga hemarbete... kom igen...

Så sjukt det blivit.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||