Hög Ping (MS) vid Ps5, Låg Ping (MS) vid datorn!

Permalänk

Hög Ping (MS) vid Ps5, Låg Ping (MS) vid datorn!

Hej!

Jag har ett problem jag brottats med ganska länge nu. Jag är inget geni när det kommer till nätverk osv. Men jag har ett gaming intresse och det jag spelar enbart är FIFA (FC24). Jag tycker att min uppkoppling är väldigt seg. Min ping ligger alltid på 30,38 ping medans mina vänner har 12. När jag gör en sökning på bredbandskollen.se på datorn för jag runt 12 i MS.

Jag har internet ifrån tele2/comhem. En hastighet på 1200/100. Jag har en höghastighets nätverkskabel (Cat6e). Har även testat andre spel och pingen ligger runt 30+ varje gång.
Modemet har en COAX anslutning så måste använda modemet som router. Funderar på att köpa en sån adapter som omvandlar COAX till ETHERNET. Men dom ligger mellan 1500-2000 och om inte det skulle hjälpa så är det onödiga pengar. Modemet jag har ifrån comhem är deras C3 version. Finns en C4 men osäker om det skulle hjälpa.

Jag har även testat brygga comhem modemet och köra med en router ifrån Asus men blev ingen skillnad.

Är det någon som har en lösning på detta så skulle jag vara evigt tacksam. Snälla hjälp mig förstå vad som är fel…

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken server mäter du ping mot?

Om du inte mäter mot samma server på ps5 och på datorn kan du inte jämföra resultatet, hur hög ping du får beror främst på hur lång väg trafiken har att färdas ute i den verkliga världen. Mäter du då mot servrar som finns på olika orter, är det det som avgör hur många ms det tar att nå fram.

Om du får lägre fördröjning när du testar från datorn, är det osannolikt att det är din uppkoppling eller modem som är orsaken.

sökning på bredbandsroller

Kan du beskriva steg för steg, vad det är du gör då?

Hur upplever du att din uppkoppling är seg? Är det mätresultaten du menar, eller märker du av det på något annat sätt?

En MOCA adapter som du nämner, kommer inte att fungera i din situation.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bauerinho:

Hej!

Jag har ett problem jag brottats med ganska länge nu. Jag är inget geni när det kommer till nätverk osv. Men jag har ett gaming intresse och det jag spelar enbart är FIFA (FC24). Jag tycker att min uppkoppling är väldigt seg. Min ping ligger alltid på 30,38 ping medans mina vänner har 12. När jag gör en sökning på bredbandsroller på datorn för jag runt 12 i MS.

Jag har internet ifrån tele2/comhem. En hastighet på 1200/100. Jag har en höghastighets nätverkskabel (Cat6e). Har även testat andre spel och pingen ligger runt 30+ varje gång.
Modemet har en COAX anslutning så måste använda modemet som router. Funderar på att köpa en sån adapter som omvandlar COAX till ETHERNET. Men dom ligger mellan 1500-2000 och om inte det skulle hjälpa så är det onödiga pengar. Modemet jag har ifrån comhem är deras C3 version. Finns en C4 men osäker om det skulle hjälpa.

Jag har även testat brygga comhem modemet och köra med en router ifrån Asus men blev ingen skillnad.

Är det någon som har en lösning på detta så skulle jag vara evigt tacksam. Snälla hjälp mig förstå vad som är fel…

Har du kopplat in både ps5 och datorn med ethernetkabel? Eller jämför du med eller utan wifi?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Coax ofta resulterar i en 20-30ms minimum. Jag kan i princip inte få under 12-13ms oavsett hur nära det är. Det handlar om uppströms-kanalen som är delad mellan många kunder vad jag förstått.

En MoCA adaptor hjälper inte. Du måste använda modemet från Comhem/Tele2.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Vilken server mäter du ping mot?

Om du inte mäter mot samma server på ps5 och på datorn kan du inte jämföra resultatet, hur hög ping du får beror främst på hur lång väg trafiken har att färdas ute i den verkliga världen. Mäter du då mot servrar som finns på olika orter, är det det som avgör hur många ms det tar att nå fram.

Om du får lägre fördröjning när du testar från datorn, är det osannolikt att det är din uppkoppling eller modem som är orsaken.

sökning på bredbandsroller

Kan du beskriva steg för steg, vad det är du gör då?

Hur upplever du att din uppkoppling är seg? Är det mätresultaten du menar, eller märker du av det på något annat sätt?

En MOCA adapter som du nämner, kommer inte att fungera i din situation.

Jag vet inte vad du menar med steg för steg?
Jag använder enbart kabel för gillar inte Wi-Fi så fler i huset använder wifi.

Känslan i spelet är segt som om gubbarna är trötta redan ifrån start samt att responsen hur jag styr kontra hur spelaren rör sig har ett delay. Och speciellt när jag spelar en viss speltyp i FIFA online. Champions (Weekend League). När jag spelar Rivals som är ett annat spellägen online är det mer segt bara. I känslan alltså. Men pingen är samma innan match (30-35)

Permalänk
Skrivet av maDa:

Min erfarenhet är att Coax ofta resulterar i en 20-30ms minimum. Jag kan i princip inte få under 12-13ms oavsett hur nära det är. Det handlar om uppströms-kanalen som är delad mellan många kunder vad jag förstått.

En MoCA adaptor hjälper inte. Du måste använda modemet från Comhem/Tele2.

Ok så det finns inget man kan göra eller rättare sagt så är det inget fel på min uppkoppling för 30ms är normalt för en COAX anslutning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bauerinho:

Jag vet inte vad du menar med steg för steg?
Jag använder enbart kabel för gillar inte Wi-Fi så fler i huset använder wifi.

Jag menar att sökning på bredbandsroller är ett uttryck jag aldrig hört förut och jag vet inte vad du menar med det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bauerinho:

Ok så det finns inget man kan göra eller rättare sagt så är det inget fel på min uppkoppling för 30ms är normalt för en COAX anslutning?

Jag skulle våga säga att en 15-20ms "extra" för Coax är normalt. Jag har 12-15ms mot min default gateway. Mindre än detta är inte fysiskt att åstadkomma. Sen kommer vanlig latency ovan på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bauerinho:

Hej!

Jag har ett problem jag brottats med ganska länge nu. Jag är inget geni när det kommer till nätverk osv. Men jag har ett gaming intresse och det jag spelar enbart är FIFA (FC24). Jag tycker att min uppkoppling är väldigt seg. Min ping ligger alltid på 30,38 ping medans mina vänner har 12. När jag gör en sökning på bredbandskollen.se på datorn för jag runt 12 i MS.

Som tidigare inlägg påpekar så verkar du mäta din ping mot olika servrar i din jämförelse. Du nämner att du använder Bredbandskollen, vilket brukar innebära att man mäter sin ping och hastighet mot en server i Sverige, exempelvis Stockholm. När du sedan pratar om din ping i FIFA, så är det ju mot EAs gaming-servrar vi pratar, och åtminstone jag har ingen aning om i vilka länder dessa finns.

Så det rimliga för att utröna om det verkligen är någon skillnad mellan din dator och din PS är att mäta mot samma server. Enklast då är väl att prova köra Bredbandskollen på din PS?

Permalänk
Medlem

Jag har Tele2/Comhem med Coax 200/10 och får 9,94ms mot Stockholm om jag kör Bredbandskollen över tråd.

Var ser du att du får 30ms på PS5? Är det också med bredbandskollen eller är det i spelet du ser det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Det finns ju lite olika Koax. Har du tur så går det fiber till källaren och huset har ett stjärnnät.
Har du otur så ligger fibern en bit bort och huset har kaskadnät.
Blir rätt stor skillnad mellan dessa i fart och ping.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag har Tele2/Comhem med Coax 200/10 och får 9,94ms mot Stockholm om jag kör Bredbandskollen över tråd.

Var ser du att du får 30ms på PS5? Är det också med bredbandskollen eller är det i spelet du ser det?

Ja det 30ms efter att jag fått upp en motståndare i en match sökning. Där kan man då välja starta eller ny sökning.

Vad jag läst ifrån alla som har svarat så verkar det som jag får leva med att gibba med en ping på 30+ pga mitt comhem hus är byggd så med kablar och dylikt….

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bauerinho:

Ja det 30ms efter att jag fått upp en motståndare i en match sökning. Där kan man då välja starta eller ny sökning.

Vad jag läst ifrån alla som har svarat så verkar det som jag får leva med att gibba med en ping på 30+ pga mitt comhem hus är byggd så med kablar och dylikt….

Du verkar ju ha en relativt okej ping till Bredbandskollen (12 ms), vilket ju i så fall inkluderar "allt skräp i källaren", så de kommentarer om att COAX skulle addera 20-30 ms känns ganska ogrundat (eftersom du bevisligen har 12 ms ut till en extern server). Sen kan det såklart vara så att operatören har ett litet "snabbspår" till Bredbandskollen för att kunna leverera bra mätvärden, men kanske något sämre till andra externa parter. Så du kan ju för all del prova andra mättjänster än Bredbandskollen.

Sedan skulle jag också vilja poängtera att 30 ms inte är dålig ping. Det går absolut att ha lite bättre, men det är inte dåligt på något sätt. Jag tvivlar starkt på att det överhuvudtaget är märkbart i ett spel som FIFA. Är man en pro-gamer i CSGO så kanske det märks, men annars så tror jag mer att det är hjärnspöken än något annat.

Permalänk
Medlem

Man får nog räkna så här: Minimum bas-latency (10-15ms) + faktisk latency till spelservern (vart den nu finns)