Intel öppnar förhandsbokning av Core 14000 för stationära

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Det är inget trams, finns typ nästan inga nackdelar. AMD kommer börja med det i framtiden också.

Nästan inga nackdelar utom att dom är rejält slöare. Lite mindre än 50% prestanda jämfört med en P-core.
Gillar tanken med E-cores för bärbara, men vill inte ha dom i närheten av en desktop som inte har begränsad till strömtillförsel.
Amd kommer med Zen 4c, men till skillnad från att spara ström handlar det om att få plats mer fler kärnor på samma yta.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Redan köpt men blir inget nytt bygge utan en refresh på befintliga. så byter ut mitt dark hero mot apex encore och 13900k mot ett 14900kf då de i vissa fall klockar bättre än k. Dock förlorar man grafik delen men sitter på en 4090 och en i hyllan extra från sponsor så kan inte bry mig mindre. Fick i dagarna ett viper extreme 5 8200mhz som ska lekas med och testas till max. mina ek radiatorer från quantum serien var skit måste jag säga så går tillbaka till alphacool och ska köra 2st utav deras nya 360 monsta raddar med t30 i push pull config.

Hahaha min fru fick en LV väska utav mig för 20k så hon har inte mycket till att våga öppna munnen och klaga. 60 fan grattis i förskott.

Inte riktigt där än, och har inte heller bråttom
Men jag vägrar bli för gammal. Tycker sånt här är skitskoj fortfarande.
Min nuvarande 12900k är en riktig citron av en cpu. Gör 5200 stabilt med frame, men herregud vilken tråkig minnekontroller jag fick. Inte en chans med mer än 6400. Men klarar knivskarpa timings i stället som väger upp.
Grattis med nya grejer. Tror du kommer få skoj!
https://www.amazon.com/TEAMGROUP-T-Force-6800MHz-PC5-54400-De...

Är lite inne på det kitet med just Encore. En jag känner lite sedan gamla dagar kör det i 7400. Inte så illa med 96GB ram. Han håller på med en tredagars test nu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Nästan inga nackdelar utom att dom är rejält slöare. Lite mindre än 50% prestanda jämfört med en P-core.
Gillar tanken med E-cores för bärbara, men vill inte ha dom i närheten av en desktop som inte har begränsad till strömtillförsel.
Amd kommer med Zen 4c, men till skillnad från att spara ström handlar det om att få plats mer fler kärnor på samma yta.

Du har helt missförstått E-cores, dom är inte direkt strömsnålare än P-cores (sett till prestanda). E står för efficiency, och med efficiency menas yta. Du får 4st E-cores på samma yta som en P-core. Och 4 E-cores utpreseterar en P-core rätt rejält. Så om vi tar en 14900K som exempel med 8 P-cores och 16 E-cores, så om du vill ta bort E-coresen så hade du haft 12 P-cores istället. En CPU med 12 P-cores presterar identiskt med en som har 8 P-cores när belastningen är upp till 8 trådar. Mellan typ 9 och 16 trådar så vinner CPUn som bara har P-cores, men sen när du använder mer än 16 trådar så vinner CPUn med E-cores. Så nackdelen med dessa hybrider är när man använder specifikt mellan typ 9 och 16 trådar. Den stora majoriteten av use-cases för användare använder dock antingen mindre än 9 trådar, eller använder oändligt många trådar. Program som specifikt utnyttjar mellan 9 och 16 trådar är väldigt ovanligt. Därför har en sån här mix av P-cores och E-cores nästan inga nackdelar.

Strömsnåla kärnor introduceras som en tredje typ av kärna i nästa generation Intel Laptops, då kommer du ha P, E och LP cores.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Nej, P-cores är med Raptor Cove arkitekturen och E-cores är med Gracemont arkitekturen. Det är helt olika kärnor, och ger olika prestanda. En CPU med bara P-cores ger bra low thread-count performance men dålig multi-thread performance. En CPU med bara E-cores ger low thread-count performance men dålig multi-thread performance. En mix som vi ser i dagens Intel CPU ger det bästa av båda världarna typ. Men när det kommer till Threadripper och Epyc så är det oftast just mutli-thread man är ute efter, så bara E-cores är en rimlig approach där.

Som sagt, så länge alla kärnor är likvärdiga får de kallas precis vad som helst för mig. Det är just att det är en mix av kärnor med olika egenskaper och prestanda som gör att det, i dagsläget, inte är någon bra kombination med virtualisering eftersom det inte finns någon scheduler inblandad som kan hantera det. Kör man en sån CPU i Windows 11 så är det säkert toppen, men det är ju inte allas use case som ser ut så. Därav min besvikelse att de inte kan fortsätta leverera CPUer som bara kör "P-cores" för de som vill ha det. Men jag antar att Intel de facto inte hade klarat av att sälja en CPU med 12 kärnor/24 trådar utan att den hade brunnit upp med tanke på hur mycket ström de redan drar.

Men man kan ju hoppas att stödet för att mixa olika kärnor kan komma in i VM-världen innan jag måste byta upp mig av prestandaskäl. Annars får man väl spara ihop pengar och köpa en rackserver och sätta i garderoben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Som sagt, så länge alla kärnor är likvärdiga får de kallas precis vad som helst för mig. Det är just att det är en mix av kärnor med olika egenskaper och prestanda som gör att det, i dagsläget, inte är någon bra kombination med virtualisering eftersom det inte finns någon scheduler inblandad som kan hantera det. Kör man en sån CPU i Windows 11 så är det säkert toppen, men det är ju inte allas use case som ser ut så. Därav min besvikelse att de inte kan fortsätta leverera CPUer som bara kör "P-cores" för de som vill ha det. Men jag antar att Intel de facto inte hade klarat av att sälja en CPU med 12 kärnor/24 trådar utan att den hade brunnit upp med tanke på hur mycket ström de redan drar.

Men man kan ju hoppas att stödet för att mixa olika kärnor kan komma in i VM-världen innan jag måste byta upp mig av prestandaskäl. Annars får man väl spara ihop pengar och köpa en rackserver och sätta i garderoben.

E-cores är inte mycket ström-effektivare än P-cores, så 12 P-cores hade inte varit några problem. Men för 99.9% användare är 8P+16E bättre, bara för att du tillhör dom 0.1% så betyder inte det att det är "trams" att mixa kärnor.

Vad är det för stöd du saknar i virtualisering för mixade kärnor förresten? Jag har aldrig stött på ett problem med det.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Mitt 13500 för fantastiska 2799kr får hänga med i väldigt många år till! (Ser inget behov att byta a770 heller). Allt är svindyrt och ärligt talat inte värt slitet på jobbet. Finns roligare saker att spendera pengar på, tack Nvidia...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Kostar exakt samma poeng nu. Kolla MSI Tomahawk B660 vs B650, Strix F B660 vs B650, osv.

Åh fy, då är nu alla svindyra med andra ord.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Åh fy, då är nu alla svindyra med andra ord.

Moderkorten är inte billiga nuförtiden :/
Fick smärre chock när nya Gigabyte Z790 Aorus Pro X kosta 6K.