Permalänk
Medlem

Om man vill se CS2 spelas redan nu så livestreamar Squirrel (en Twitch stremare) det nu på Twitch.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Såg nyss Akruas video "Cities: Skylines 2 Review, Thoughts and CS1 Comparison" och det ser halvmörkt ut i dagsläget tycker jag. Hans maskin kan inte få en mindre stad/by att rulla i acceptabla bildrutor per sekund med höga grafikinställningar. Får känslan av att mer eller mindre ingen maskin kommer kunna köra spelet med 100 000 invånare.

Ni som har bättre koll på dataspel, hinner dom trolla fram något fem dagar innan spelet släpps? Det blir att vänta och se för min del tyvärr.

Permalänk

https://www.pcgameshardware.de/Cities-Skylines-2-Spiel-74219/...

Lite benchmarks. Preset High i 1080p ger 38fps med en 4090. Yikes. Ungefär dubbla fps med Very Low. Känns inte rimligt att spela med mitt 2070.

Permalänk
Skrivet av kamelbarn:

https://www.pcgameshardware.de/Cities-Skylines-2-Spiel-74219/...

Lite benchmarks. Preset High i 1080p ger 38fps med en 4090. Yikes. Ungefär dubbla fps med Very Low. Känns inte rimligt att spela med mitt 2070.

Haha. Skulle precis lägga upp bilder från samma benchmarks. Milt sagt urusla siffror, det lär nog ta ett tag innan vi kan räkna med vettiga siffror. De har mycket optimisering att göra framåt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av REWplayFF:

Såg nyss Akruas video "Cities: Skylines 2 Review, Thoughts and CS1 Comparison" och det ser halvmörkt ut i dagsläget tycker jag. Hans maskin kan inte få en mindre stad/by att rulla i acceptabla bildrutor per sekund med höga grafikinställningar. Får känslan av att mer eller mindre ingen maskin kommer kunna köra spelet med 100 000 invånare.

Ni som har bättre koll på dataspel, hinner dom trolla fram något fem dagar innan spelet släpps? Det blir att vänta och se för min del tyvärr.

Inte för att jag har superkoll, men hela anledningen till varför de gick ut med att spelet kommer ha ”performance issues” vid start är väl för att de inte kommer hinna fixa till det. Vi får nog räkna med ett antal månader eller mer innan det blir spelbart på riktigt. Om ett RTX 4090 knappt får 40 FPS med very high i 1080p då har de mycket arbete kvar.

Jag kommer förmodligen installera och testa det, men jag kommer förmodligen vänta tills det är bättre optimerat innan jag ger mig på det på allvar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Sjuk siffra att bara ca 7% av alla Steamanvändare når upp till minimikraven, speciellt om det är för att spela i 1080p i hyfsade FPS.
Man fattar ju varför de inte släpper till konsollerna än, lär ju bli ett bildspel rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Inte för att jag har superkoll, men hela anledningen till varför de gick ut med att spelet kommer ha ”performance issues” vid start är väl för att de inte kommer hinna fixa till det. Vi får nog räkna med ett antal månader eller mer innan det blir spelbart på riktigt. Om ett RTX 4090 knappt får 40 FPS med very high i 1080p då har de mycket arbete kvar.

Jag kommer förmodligen installera och testa det, men jag kommer förmodligen vänta tills det är bättre optimerat innan jag ger mig på det på allvar.

sjuka är snarare att ett 4090 inte ens klarar 60 fps med allt på lägsta.

Men vi får hålla tummarna att dom får till det kommande veckorna/månaderna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

sjuka är snarare att ett 4090 inte ens klarar 60 fps med allt på lägsta.

Men vi får hålla tummarna att dom får till det kommande veckorna/månaderna.

Det bör ju vara processorn snarare än grafikkortet som är begränsningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det bör ju vara processorn snarare än grafikkortet som är begränsningen

80% belastning om jag läste recensionen rätt på cpun så kan gott och väl vara gpun som är flaskhalsen.

Men kan även vara så enkelt att allt ligger hos drivrutinerna också och så fort det kommer optimerade drivrutiner så funkar det bättre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det bör ju vara processorn snarare än grafikkortet som är begränsningen

Enligt vad jag läst från de som har access så är det GPU-bundet och inte CPU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Enligt vad jag läst från de som har access så är det GPU-bundet och inte CPU.

Känns orimligt att det är GPU som flaskhalskar i 1080p... finns det tester med högre upplösningar?

Edit: de har provat med en AMD Ryzen 5 5600X... vem sitter på en sån med ett 4090? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Känns orimligt att det är GPU som flaskhalskar i 1080p... finns det tester med högre upplösningar?

I samma test fanns ju 1080p 1440p iaf.

Edit: imorgon får vi lite mer tester från City Planner Plays på youtube iaf. 5-6 olika grafikkort och ett par CPUer. Även han nämner att det är GPU-bundet primärt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

80% belastning om jag läste recensionen rätt på cpun så kan gott och väl vara gpun som är flaskhalsen.

Men kan även vara så enkelt att allt ligger hos drivrutinerna också och så fort det kommer optimerade drivrutiner så funkar det bättre.

80% belastning betyder väl snitt på alla kärnor? Har man t.ex 16 trådar (eller ännu mer) så kan ju flera kärnor vara fullt belastade, inte alls omöjligt att det kan vara begränsningar där ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

80% belastning betyder väl snitt på alla kärnor? Har man t.ex 16 trådar (eller ännu mer) så kan ju flera kärnor vara fullt belastade, inte alls omöjligt att det kan vara begränsningar där ändå

står i testet att dom testat även med 11900k och fått 15-40 fps med ett 3080 samt dom har även provat med 13900k och 7800x3d utan att dom fick spelet att fungera ens.

"Testsystemet vi använde för att skapa vår benchmark city består av en Core i9-11900K med Geforce RTX 3080. Vi uppnådde runt 15-40 fps vid medelhöga grafikinställningar, men med kraftiga fluktuationer. Sporadiska, utomordentligt våldsamma stamningar är ordningen för dagen här. Som vi upptäckte när vi testade på helt andra system förändras inte detta ens med toppmodern hårdvara. Även med en manuellt maxad Ryzen 7 7800X3D eller Core i9-13900KS tillsammans med Geforce RTX 4090 fungerar Cities: Skylines 2 inte smidigt. Vi har anmält problemet till förlaget Paradox och de är medvetna om de höga kraven. När du läser detta pågår ytterligare optimeringsarbete för att göra Cities: Skylines 2 så smidigt som möjligt inför lanseringen den 24 oktober."

Översatt med chrome, Men hoppas innerligt att dom hinner fixa det så det är iallafall spelbart nästa vecka.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dom måste skala ner massa effekter. Dom kan ju börja med att ta bort röken från alla skorstenar på industrier.

Inga rörelser på träd och växter.

Statiskt vatten.

Finns många sätt att optimera det. Eller kanske lägga till i inställningar. Sen är jag ingen expert för att säga hur enkelt det är att åtgärda.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Utseendemässigt och prestandamässigt imponerar det sannerligen inte. Enligt IGNs recension så ser ettan bättre ut än tvåan om man zoomar in på gatunivå. Sen ser det förjäkligt ut om man bygger i sluttande terräng med props som pekar åt all världens håll.

Nej, blir att avvakta ett tag och vänta på lite patchar och förhoppningsvis moddar.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Inte för att jag har superkoll, men hela anledningen till varför de gick ut med att spelet kommer ha ”performance issues” vid start är väl för att de inte kommer hinna fixa till det. Vi får nog räkna med ett antal månader eller mer innan det blir spelbart på riktigt. Om ett RTX 4090 knappt får 40 FPS med very high i 1080p då har de mycket arbete kvar.

Jag kommer förmodligen installera och testa det, men jag kommer förmodligen vänta tills det är bättre optimerat innan jag ger mig på det på allvar.

Ja, det lär ta ett tag innan spelet är spelbart. Kikade snabbt på steam och premiumpröjs ska dom fortfarande ha. Tror dom skulle tjäna på att släppa det i early access för 150-200 spänn eller skjutit upp kalaset.

En som är rak på sak "Cities Skylines 2 - Runs like an Asthmatic Hippo with 3 legs." https://www.youtube.com/watch?v=TO95PB-eTEA

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Ja, det lär ta ett tag innan spelet är spelbart. Kikade snabbt på steam och premiumpröjs ska dom fortfarande ha. Tror dom skulle tjäna på att släppa det i early access för 150-200 spänn eller skjutit upp kalaset.

En som är rak på sak "Cities Skylines 2 - Runs like an Asthmatic Hippo with 3 legs." https://www.youtube.com/watch?v=TO95PB-eTEA

Damn… 1080p low och spelet låser varje gång kameran flyttar sig

De borde inte vara i ett så stadie så här sent i utvecklingen, detta borde (och har troligen) flaggats för månader sedan och skjutit upp lanseringen med några månader

Permalänk
Medlem

Jäklar, de har verkligen bajsat ner sängen vad det verkar som.

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

För den intresserade: The Cities Skylines 2 Hardware Benchmarking, Performance, and Settings Guide.
https://www.youtube.com/watch?v=wyNiXYC9eoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

För den intresserade: The Cities Skylines 2 Hardware Benchmarking, Performance, and Settings Guide.
https://www.youtube.com/watch?v=wyNiXYC9eoM

Mycket intressant att det mest är GPU som är problemet, hade verkligen räknat med processorn som största flaskhals

Permalänk
Medlem

Med sådana extrema prestandaproblem undrar jag om det någonsin kommer bli fixat. Det är ju inte som att de nyss upptäckte att prestandan är dålig. De behöver minst dubbla prestandan för att vara spelbart, och då når de Starfield-nivå på optimeringar.

Permalänk
Medlem

Har längtat efter detta spel länge nu.
Spännande att läsa om dessa performance issues. Kommer nog vänta någon vecka innan köp. Se om spelet ens är spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket intressant att det mest är GPU som är problemet, hade verkligen räknat med processorn som största flaskhals

Trodde också cpun skulle flaska först men icke. När en värstingmaskin inte kan driva en stad på 100 000 invånare undrar man. Nu kallar dom CS2 för "next-gen". Visuellt ser det ut som ett lite moddat CS tycker jag, inget märkvärdigt alls. Ja, vi får se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Trodde också cpun skulle flaska först men icke. När en värstingmaskin inte kan driva en stad på 100 000 invånare undrar man. Nu kallar dom CS2 för "next-gen". Visuellt ser det ut som ett lite moddat CS tycker jag, inget märkvärdigt alls. Ja, vi får se hur det utvecklar sig.

Håller med. Ser inte ens snyggt ut. Såklart är det delvis mer detaljer än ettan, men de måste skala detaljerna bättre och inte behöva ha allt i minnet samtidigt. Det är ju det som verkar lagga, att lasta in nya byggnader och detaljrika modeller… då borde man bara rendera de man har tills nästa kommit in, inte vänta på ssdn…

Permalänk
Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

För min del är hypen lite avtrubbad nu. De släpper ett spel som knappt går att spela, tror verkligen inte det kommer funka på konsoler heller. Och sen moddar med paradox istället känns inte som ett steg framåt

Avvaktar nog minst till nästa år innan jag funderar igen

Permalänk
Skrivet av medbor:

För min del är hypen lite avtrubbad nu. De släpper ett spel som knappt går att spela, tror verkligen inte det kommer funka på konsoler heller. Och sen moddar med paradox istället känns inte som ett steg framåt

Avvaktar nog minst till nästa år innan jag funderar igen

Jag sitter lugnt i båten. Kanske att jag testar lite strax efter launch, men jag kommer inte spela på allvar förrän de fixat prestanda-problemen. Känns som att de lika gärna kunde skjutit på släppet ett par månader och ha ett spel som flyter lite bättre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO