Permalänk
Medlem

Ett konstigt problem (7900x)

Efter en rad testandet har jag kommit fram till att detta händer.

ASUS ROG Crosshair X670E Hero - 7900x - 4080 - G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL36 Trident

Startar Apex Legends eller Battlebit - CPU drivna spel -

Efter ungefär 5 minuter av att spelet är igång så går cpu 0 till 100% i 30 sek, under dessa 30 sek laggar hela systemet. Efter dessa 30 sek så är systemet helt normalt och kan lira hur många timmar som helst (tror jag)

Om jag startar om spelet kan jag återskapa felet. Har allting uppdaterat till senaste.

Warzone, Cyberpunk, Forza Horizon, Farcry 5 så har det aldrig hänt så tror det är cpu drivna spel.

Förtydligande
Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X870 Hero / 7900X / 4080 / 1200W

Permalänk
Medlem

Bumpar den här tråden på grund av att jag har fortsatt testa

Jag kan ej köra EXPO på minnena men jag kan om jag har bara i ett minne, och båda fungerar men så fort båda är inne så går det inte.

A2 minnet fungerar själv (expo av/på fungerar)

B2 minnet fungerar själv (expo av/på fungerar)

Och om man byter platser fungerar dom själva (expo av/på fungerar)

Men så fort båda är inne går det inte.

Apex legends eller Battlebit efter exakt 5 min så börjar lagget och varar i 30 sek, ju mer man rör musen ju mer laggar det. Man behöver inte vara ingame heller, händer i lobbyn också. Aura sync går bananas också. Har testat det med av och på förövrigt.

Har någon stött på detta?

Alla andra spel jag har testat fungerar utan problem, CS2 nu också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så för att inte se ut knäppare än vanligtvis så har jag hittat vad som orsakar detta underbara problem.

Det var thunderbolt USB4 support enabled som var boven, efter bytet till disabled så har det inte varit några problem alls. Så om någon har funderingar, för att det har varit många hittills i denna tråd varför det orsakar detta

EXPO problemet kvarstår dock. Singel fungerar men inte tillsammans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Så för att inte se ut knäppare än vanligtvis så har jag hittat vad som orsakar detta underbara problem.

Det var thunderbolt USB4 support enabled som var boven, efter bytet till disabled så har det inte varit några problem alls. Så om någon har funderingar, för att det har varit många hittills i denna tråd varför det orsakar detta

EXPO problemet kvarstår dock. Singel fungerar men inte tillsammans.

Om nu inte expo funkar är minnena med på moderkortets support lista?

Samt har du provat ställa in alla inställningar för minnena manuellt när båda sitter i?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jodå den är med i listan, kollade innan jag beställde (det var Inet som byggde den). Manuellt har jag inte testat faktiskt, måste kolla vidare på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Jodå den är med i listan, kollade innan jag beställde (det var Inet som byggde den). Manuellt har jag inte testat faktiskt, måste kolla vidare på det.

Om de är på QVL och Inet byggde så ska de ha aktiverat EXPO ju. Fick du den utan EXPO och utan någon kommentar angående det?

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Har du provat sänkt MHz till 200 under?
Om du har 6000mhz prova sätt 5800mhz.
Är det Asus moderkort så använd EXPO 1 eller Tweaked

Skrivet av Snusious:

Om de är på QVL och Inet byggde så ska de ha aktiverat EXPO ju. Fick du den utan EXPO och utan någon kommentar angående det?

Aktiverar de verkligen Expo vid köp av byggd dator? Är aldrig någon garanti att Expo är stabilt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Aktiverar de verkligen Expo vid köp av byggd dator? Är aldrig någon garanti att Expo är stabilt.

Uppfattar det som att datorbyggaren använts med byggnation. Då skriver de såhär angående minnesprofiler:

"Minneshastigheter vid montering:
Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter.
Vi hänvisar till moderkortets QVL-lista för att se vilka minnen som är kompatibla med respektive moderkort."

Kan ju tolkas men min tolkning blir att de i alla fall försöker aktivera EXPO. Då kan jag tycka att de borde ge någon information om de gjort det samt om de inte gjort det, varför.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Skrivet av ronz:

Ska klargöra så det inte spårar

När jag fick datorn så var minnena på "stock" vet ej om dom testade EXPO.

EXPO fungerade dock tom BIOS version 0805. Så Inet kan ha testat det och sett att det var stabilt. Alla versioner efter 0805 har det inte fungerat dock. (Dubbla minnen) Singel fungerar.

Det var då det blev skriverier om att det "började brinna/ kortslutningar osv. med detta moderkort samt andra från Asus. Och att dom nu täcker garanti fast EXPO är på.

Jag kör bios 1602. 1709 kom i förrgår, har ej testat ännu. Ska testa imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

EXPO fungerade dock tom BIOS version 0805. Så Inet kan ha testat det och sett att det var stabilt. Alla versioner efter 0805 har det inte fungerat dock.

Det var då det blev skriverier om att det "började brinna/ kortslutningar osv. med detta moderkort samt andra från Asus. Och att dom nu täcker garanti fast EXPO är på.

Jag kör bios 1605. 1705 kom i förrgår, har ej testat ännu. Ska testa imorgon.

Okej men då är jag lite lugnare i alla fall 😅.

Har själv ett Asus Prime X670-P med bios 1636 vilket borde motsvara typ 1516 på ditt om man tänker vilken som är agesa 1007b. Har inga problem med EXPO så kanske jag ska stanna kvar på denna bios ett tag 😅

Hoppas en uppdatering kan hjälpa dig. Har du då redan testat 1516 förresten?

Fortsätt gärna uppdatera med hur det går. Guld värt att du gjorde det innan trots att ingen svarade, så andra som kanske upplever samma har en tråd där lösningen finns!

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

EXPO fungerade dock tom BIOS version 0805. Så Inet kan ha testat det och sett att det var stabilt. Alla versioner efter 0805 har det inte fungerat dock. (Dubbla minnen) Singel fungerar.

Jag kör bios 1602. 1709 kom i förrgår, har ej testat ännu. Ska testa imorgon.

Allt ändrades efter det där. Funkade för mig först också på biosversionen moderkortet kom med.
Dock bäst att uppdatera oavsett. Släpps väl en ny version i månaden.

Men som sagt. Finns ingen garanti för att EXPO fungerar. Därav prova sänk hastigheten något.
Bättre med fungerande EXPO vid 5800mhz än ostabilt vid 6000mhz.
Även 5600mhz är bättre än 4800mhz stock.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Okej så har testat 1709 några dagar. EXPO I och II bootar inte fortfarande för mig men tweaked fungerar! Skönt att kunna rulla minnena i 6000mhz. Hittills stabilt!

1801 beta testas fullt så borde komma ut strax.

Visa signatur