Något spökar, problem med minne? Moderkort? CPU?

Permalänk
Medlem

Något spökar, problem med minne? Moderkort? CPU?

Jag har ett litet problem jag inte vet riktigt vart jag ska börja med. Min dator har lite spökerier för sig då och då som börjar bli lite jobbiga.

Moderkort. Z490 Aorus Pro AX
CPU: 11700KF
RAM: 2x Corsair Vengeance LPX och 2x Corsair Vengeance RGB-nått, alla fyra specade till 3200Mhz (16GB-moduler).

Det började egentligen med att ett grafikkort tvärdog efter att jag hade bytt chassi. Fläkt på 100% direkt från boot, ingen bild. Startade ibland men datorn tvärhängde sig efter några minuter (fryst bild, ljudet fungerar i några sekunder innan det också hänger sig). Tänkte att det kanske inte riktigt överlevde att ligga på en kartong i tio minuter och tänkte inte mer på det, bytte ut det mot ett annat och det fungerade bra efteråt.

Sen någon vecka senare så märker jag att alla rar-arkiv blir korrupta här och där och det är omöjligt att packa upp något eftersom olika filer är korrupta varje gång. Då drar jag öronen åt mig och börjar testa ramminnen och mycket riktigt sprutar memtest ur sig fel redan efter 15 sekunder.

Då testar jag alla minnen (4x16GB) en och en men bara ett fungerar ö.h.t. Med alla andra minnen så startar inte datorn alls. Det finns en liten lampa på moderkortet för diagnostik (Z490 Aorus Pro AX) och den pendlar mellan att indikera fel på RAM och något annat (OS Not loaded tror jag) och i takt med att lampan som lyser ändras så varvar fläktarna upp och ner, upp och ner. Inget annat händer. Jag testar alla ramminnen i alla slots i diverse kombinationer och helt plötsligt så startar datorn med 3/4 minnen i. Efter lite byten till så startar den med alla fyra, dock med fel i memtest. Identifierar en sticka som orsakar minnesfel och kör utan den.

Märk av min förvåning när ett till grafikkort till synes tvärdör någon vecka senare med liknande fel. Inte riktigt rimligt. Testar att rycka ett till minne och då startar datorn igen. Testar det första grafikkortet som var "stendött" och det fungerar igen. Däremot fungerar inte samma kombination av minnen igen, nu är det en annan sticka som är död och gör att datorn inte startar (som alltså vid det här tillfället fungerade bra för 10 minuter sen) medan det som orsakade fel tidigare fungerar bra och inte genererar några fel längre.

Ja ni förstår, det är något som inte riktigt står rätt till och jag vet inte vad jag ska misstänka riktigt.

XMP är avslaget (och har varit sen jag först började byta ut stickor) och CPUn kör på sina vanliga gränser så det är ingen överklockning inblandat.

Några gissningar? Själv börjar jag misstänka att moderkortet inte har alla hästar hemma men någon som är lite mer uppdaterad på hårdvarufelsökning än vad jag är får gärna killgissa för fulla muggar.

Permalänk
Medlem

Vilken bios version kör du? Testat andra?

Testat reseta cmos? Bytt cmos batteri?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilken bios version kör du? Testat andra?

Testat reseta cmos? Bytt cmos batteri?

Senaste BIOS (behövdes för att 11-serien skulle fungera) och ja BIOS har varit nollställt i omgångar med tanke på att den vill ladda defaults om den misslyckas boota för många gånger. Kan ju göra det en vända till för all del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Senaste BIOS (behövdes för att 11-serien skulle fungera) och ja BIOS har varit nollställt i omgångar med tanke på att den vill ladda defaults om den misslyckas boota för många gånger. Kan ju göra det en vända till för all del.

Version F20 krävs minst för 11th gen, men det finns F21 och F22 också att testa för att se om det gör någon skillnad. Du har alltså 3 möjliga BIOS-versioner.

Har du senaste versionen av Intel management engine?

Kollat så att det inte råkat komma något skit i socket eller att någon pin har blivit böjd?

Klarar den ett fullständigt test med memtest86 utan fel om du kör enbart en minnessticka?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Version F20 krävs minst för 11th gen, men det finns F21 och F22 också att testa för att se om det gör någon skillnad. Du har alltså 3 möjliga BIOS-versioner.

Har du senaste versionen av Intel management engine?

Kollat så att det inte råkat komma något skit i socket eller att någon pin har blivit böjd?

Klarar den ett fullständigt test med memtest86 utan fel om du kör enbart en minnessticka?

Jag var lite otydlig. Det är senaste BIOS. Jag var tvungen att uppgradera för att kunna använda min CPU och valde naturligtvis då senaste version, även om jag hade kunnat välja en äldre om jag hade velat. Moderkortet är bara någon månad gammalt i min ägo och senaste BIOS släpptes i Juni.

Om du med Management Engine menar Windowsdrivrutinerna för det så är det de senaste, men då Windows kör i en virtuell maskin är jag inte säker på om det gör varken till eller från. Om det går att uppgradera det i firmware på något sätt så vet jag inte hur man gör.

Vilken socket menar du nu? PCIe, RAM eller CPU?

Och ja den klarar memtest just nu för tillfället men det verkar ju som sagt vara lite dagsform hur/vilka ramminnen som fungerar.

Permalänk
Medlem

CPU-kylaren kanske är för hårt åtdragen/monterad utan backplane?
Jag hade ett ASRock Z270 Taichi där ena minneskanalen strulade. Gick inte att starta.
Felet försvann när jag lossade lite på kylaren. Skall tydligen vara ett förekommande fel på vissa moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optaneer:

CPU-kylaren kanske är för hårt åtdragen/monterad utan backplane?
Jag hade ett ASRock Z270 Taichi där ena minneskanalen strulade. Gick inte att starta.
Felet försvann när jag lossade lite på kylaren. Skall tydligen vara ett förekommande fel på vissa moderkort.

Det är en sån här https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Skruvarna går ju att fästa tills de tar stopp i princip så det är svårt att dra åt dem för hårt.

Jag kan inte heller påstå att jag tycker att felet är relaterat till en minneskanal, funkar minnen kan man flytta dem mellan kanalerna utan att få några nya fel. Däremot så verkar ju något äta ramminnen eftersom jag har gått från fyra till två fungerande stickor på två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jag var lite otydlig. Det är senaste BIOS. Jag var tvungen att uppgradera för att kunna använda min CPU och valde naturligtvis då senaste version, även om jag hade kunnat välja en äldre om jag hade velat. Moderkortet är bara någon månad gammalt i min ägo och senaste BIOS släpptes i Juni.

Om du med Management Engine menar Windowsdrivrutinerna för det så är det de senaste, men då Windows kör i en virtuell maskin är jag inte säker på om det gör varken till eller från. Om det går att uppgradera det i firmware på något sätt så vet jag inte hur man gör.

Vilken socket menar du nu? PCIe, RAM eller CPU?

Och ja den klarar memtest just nu för tillfället men det verkar ju som sagt vara lite dagsform hur/vilka ramminnen som fungerar.

Vill du vara tydlig så skriver du versionsnr. "Den senaste" kan om en dag/månad/år vara den näst senaste. Men som sagt så kan det ev vara värt att testa någon av de andra för att utesluta att det är ett problem med en specifik version av BIOS.

IME firmware ska såvitt jag vet uppdateras vid uppdatering av BIOS, men även installeras manuellt i operativssysstemet.

CPU-socket syftar jag på. Som ovan nämnt kan ojämnt tryck mellan cpu och socket också orsaka problem.

Och "för tillfället" syftar till 2 minnen? 4 minnen?
Att köra 2 minnesstickor är oftast bättre än 4 för kompatibilitet. Fler stickor är svårare att driva för cpu:ns minneskontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

CPU-socket syftar jag på. Som ovan nämnt kan ojämnt tryck mellan cpu och socket också orsaka problem.

Och "för tillfället" syftar till 2 minnen? 4 minnen?
Att köra 2 minnesstickor är oftast bättre än 4 för kompatibilitet. Fler stickor är svårare att driva för cpu:ns minneskontroller.

Kollat nu och det är inget skräp varken på CPU eller i socketen och kylaren sitter korrekt monterad och inte för hårt. För tillfället fungerar två minnen av fyra eftersom ett av de andra ger minnesfel och det andra minnet nu är stendött (datorn startar inte med det i).

Webhallens support är obefintlig med så jag antar att jag kommer få leva med detta och se RAM som en förbrukningsvara om det är så att moderkortet äter minnen. De vägrar felsöka enbart ett av minnena utan jag måste skicka tillbaka båda två "i ett par veckor" så det är ju inte riktigt hjälpsamt, så om det är moderkortet som är trasigt antar jag att de vill ha det också "i ett par veckor" och med tanke på att de knappt säljer LGA1200 längre så antar jag att de inte kommer ersätta eller laga det ens om de kan konstatera att det är defekt.

Däremot händer det fortfarande då och då att datorn totalt fryser så det vore ju intressant att ta reda på vad som orsakar det, även om det är lite jobbigare att felsöka. Datorn hinner inte logga något när det sker så vitt jag kan se så det är också en gissningslek. Och det händer naturligtvis inte ofta nog att man ska kunna dra någon direkt slutsats av att koppla loss saker (det är lite trist att köra utan halva hårdvaran i någon vecka för att se om det fortsätter)

Permalänk
Medlem

Om du byter ut de 2 minnesstickorna som fungerar, mot de två du misstänker inte fungerar, funkar det problemfritt då?

I så fall handlar det om att cpu:ns minneskontroller inte orkar driva 4 stickor. Ev kan det avhjälpas genom att höja spänningen till minnena något, allt klocka ner till lägre minneshastighet och/eller högre latenser.

Alternativet är annars att köpa ett nytt kit på enbart 2 stickor med den minnesmängd du behöver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du byter ut de 2 minnesstickorna som fungerar, mot de två du misstänker inte fungerar, funkar det problemfritt då?

I så fall handlar det om att cpu:ns minneskontroller inte orkar driva 4 stickor. Ev kan det avhjälpas genom att höja spänningen till minnena något, allt klocka ner till lägre minneshastighet och/eller högre latenser.

Alternativet är annars att köpa ett nytt kit på enbart 2 stickor med den minnesmängd du behöver.

Nej, de är lika trasiga oavsett vad man gör med dem. Och om moderkortet och CPUn inte klarar av att ha fyra stickor hade de ju varit att klassa som defekta oavsett i och med att de är specade för att hantera det.

Problemet verkar alltså vara att PCIe-kort ibland slutar funka/kraschar samt att minnen går sönder. Jag tycker ju att det känns som om moderkortet spökar. Jag kan förstå att en CPU kan orsaka fel på både det ena och det andra, men att minnen faktiskt går sönder vet jag inte hur den skulle mäkta med.

Chansen finns ju även att minnena helt enkelt på total slump har gått sönder ungefär samtidigt utan annan anledning, alternativt att ett av dem dog av att bli utplockat och isatt men det hade varit första gången på 20 år det hänt mig.

Permalänk

Jag är inte särskilt vass på hårdvarufelsökning, men efter att läst igenom tråden tänker jag ... har du kollat spänningen och matningen till moderkortet? Vet du att den är ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRealNyllet:

Jag är inte särskilt vass på hårdvarufelsökning, men efter att läst igenom tråden tänker jag ... har du kollat spänningen och matningen till moderkortet? Vet du att den är ok?

Den tanken har också slagit mig men jag har funderat på om det inte borde vara tydligare fel i så fall. Jag har ingen multimeter eller något till hans för att mäta med men jag kan ju se om jag kan få tag på en och se så att det är korrekt ström som kommer till moderkortet åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Nej, de är lika trasiga oavsett vad man gör med dem. Och om moderkortet och CPUn inte klarar av att ha fyra stickor hade de ju varit att klassa som defekta oavsett i och med att de är specade för att hantera det.

Problemet verkar alltså vara att PCIe-kort ibland slutar funka/kraschar samt att minnen går sönder. Jag tycker ju att det känns som om moderkortet spökar. Jag kan förstå att en CPU kan orsaka fel på både det ena och det andra, men att minnen faktiskt går sönder vet jag inte hur den skulle mäkta med.

Chansen finns ju även att minnena helt enkelt på total slump har gått sönder ungefär samtidigt utan annan anledning, alternativt att ett av dem dog av att bli utplockat och isatt men det hade varit första gången på 20 år det hänt mig.

Att moderkortet har 4 minnesplatser innebär inte att man kan stoppa i 4 stickor av vilket minne som helst och förvänta sig att det fungerar. Det räknas enbart som en defekt om det inte funkar när/om du kör ett minneskit som finns med i moderkortets QVL-lista, som alltså är testat och verifierat av tillverkaren.

Men om du har testat med de troligen defekta minnena i samma platser som de fungerande, så spelar ovan mindre roll just nu.

Du kan börja med att övervaka olika spänningar i mjukvara (t.ex hwinfo). Det är inte lika precist som med en multimeter, men det kan ge en indikation på att något är galet om de skiftar mycket eller ligger långt utanför vad atx-specen säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som en ssd som lägger av! Klassiskt med korrupta rar filer allt verkar normalt men skriv och läsfelen blir jättetydliga på rar zip