Apple kan vinkla bytet till USB Type-C som eget påhitt

Permalänk
Skrivet av mpat:

Källa på det? För det finns inga officiella siffror, och alla gissningar jag sett från analytiker är att det är en fis i rymden - Apple säljer själva Lightning-kontakten och gör en mindre vinst på den, men det är några cent per kontakt.

Den här skräcken att Apple skall begränsa laddströmmen är rätt lustig.

1) 3A * 5V är 15W. Det är inte långsamt. Apples officiella spec är att iPhone kan laddas med max 20W idag. Varför begränsa något men så lite? Ingen kommer ju att bry sig.

2) De begränsar inte iPadden eller Macarna så idag, så det är rätt osannolikt att de skulle göra det.

Du har fel. Nuvarande regel är att man skall kunna återanvända laddaren, så den måste ha en USB-A eller USB-C i den änden. Finns inga regler om vad själva prylen som skall laddas måste ha, utan de träder i kraft 2024.

Hoppas inte det blir begränsningar , dom är kanske rädda att det ska bli för hög värmeutveckling i batteriet och mobilen inte hinner transportera bort värmen lika bra då den är mer kompakt än paddan eller macbooken och batteriet sväller eller snabbare tappar sin max kapacit. Bara ren gissning av mig .
Ja nu ser jag det hittade en gammal artikel om det

https://www.nyteknik.se/nyheter/apple-kan-tvingas-dumpa-iphon...

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Ser framför mig hur de står och säger något i stil med:
"Introducing the revolutionary USB-C charging port for the iPhone"

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ser framför mig hur de står och säger något i stil med:
"Introducing the revolutionary USB-C charging port for the iPhone"

1. Compared to iPhone 5.
2. Previously seen on every other f-ing phone, tablet and computer, inlcuding other Apple devices.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Apples USB-C to 3.5 mm Headphone Adapter DAC är bland det sämst producerade skräpet jag någonsin köpt

Den känns förvånansvärt klen och tunn. Köpte nyligen en sådan till jobbet. Men visst, den funkade väl. Men kan tänka mig att det inte är någon vidare DAC i den pytteadaptern.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Skit i vem som uppfann hjulet, det är bättre nu än det var från början i alla fall och så var det med den diskussionen.

Finns det inte en chans till bättre snabbladdning i och med USB-C?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skit i vem som uppfann hjulet, det är bättre nu än det var från början i alla fall och så var det med den diskussionen.

Det hade du säkert också tyck om det var du som ägnade dit liv åt att uppfinna hjulet...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Den känns förvånansvärt klen och tunn. Köpte nyligen en sådan till jobbet. Men visst, den funkade väl. Men kan tänka mig att det inte är någon vidare DAC i den pytteadaptern.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Permalänk
Medlem

Enligt Apple så uppfann dom ljudet 😄

Permalänk
Medlem

Lightning är skit. Bra att det byts.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dom är ett företag som vilket annat som enda mål är att tjäna pengar, detta kan knappast vara förvånande så länge dom byter så får dom vinkla det hur mycket dom vill

Hört talas om konceptet "falsk marknadsföring"?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Varför blir man inte ens förvånad?! HAHAHA....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Skit i vem som uppfann hjulet, det är bättre nu än det var från början i alla fall och så var det med den diskussionen.

Finns det inte en chans till bättre snabbladdning i och med USB-C?

Absolut. MacBook Pro använder högre hastighet vid användning av USB-C så det är inte kontakten som begränsar . Så det är upp till Apple att välja hur fort det ska gå att ladda iPhonen.

Permalänk
Medlem

Haha! Där ser man!
Känns aldrig fel att ändra uppfattning med lite objektiv data i botten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av star-affinity:

Haha! Där ser man!
Känns aldrig fel att ändra uppfattning med lite objektiv data i botten.

Rekommenderar den till alla som vill ha lurar i telefon, för alterantivet är inte billigt och inte smidigt
Körde min mojo portabel en gång va inte smidigt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför Ni håller på att snacka om USB-C och Apple.
Alla vet ju att den INTE kommer ha det namnet.

Det finns ju inte en enda Appleprodukt (hårdvara eller mjukvara) som har ett vanligt namn?

Bra video: https://www.youtube.com/watch?v=kvN5_GXlg2Y

De kommer ju att lansera nåt fancy namn på en kabel som råkar vara kompatibel med USB-C

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fattar inte varför Ni håller på att snacka om USB-C och Apple.
Alla vet ju att den INTE kommer ha det namnet.

Det finns ju inte en enda Appleprodukt (hårdvara eller mjukvara) som har ett vanligt namn?

Bra video: https://www.youtube.com/watch?v=kvN5_GXlg2Y

De kommer ju att lansera nåt fancy namn på en kabel som råkar vara kompatibel med USB-C

// A

De kallar portarna på både Mac och iPad Pro för USB-C, så tror du har fel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Stor del av denna tråden luktar kränkt. Självklart är det ett intressant ämne att se hur Apple väljer att presentera detta. De är notoriska för att ta åt sig äran även om de inte alltid själva utvecklat\designat. Här tvingas de anamma en bättre teknik som de själva varken utvecklat eller för den delen, råder över.

Nyhet? Allt måste inte vara nyheter från högsta djuret, Sweclockers postar ofta artiklar som är ämnade för diskussion och det är ju lite intressant att faktiskt se hur de väljer att presentera detta, om inte annat så av ren marknadsförings teknisk anledning

Fast nu var ju Apple med och tog fram USB typ C ... 😄

Skrivet av joakim99:

Jag antar att de Apple anställda som nämns i arbetet med att ta fram USB-c endast kokade kaffe och tog fram fikabröd.

Det är rätt många här på SweC som verkar blunda för verkligheten och väljer att smutskasta Apple genom att påstå att Apple inte skulle vara med och påverka utvecklingen framåt — till förmån för många i branschen. USB typ C är bara ett av alla exempel. Faktum är att:

Har man USB C på sin Android eller annan enhet, och gillar det, så har man delvis Apple att tacka för detta. Jag undrar varför det är så svårt för en del att bara erkänna det?

Skrivet av Vangen:

Att äpplet aldrig ruttnar är en fråga.

Hur menar du?

Skrivet av Dizzö:

Lightning är skit. Bra att det byts.

Vad baserar du att Lightning är skit på, eller ordbsajasar du bara?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Fast nu var ju Apple med och tog fram USB typ C ... 😄

Det har du helt rätt i faktiskt, Apple var ett av många företag, blandannat HP, Intel, Microsoft som tog fram USB-C. Anledningen till att Apple valde att utveckla sin egen "Lightning" var för att USB-C specifikationerna inte var satta förens 2014 medan Apple behövde en ny lösning på marknaden 2012.

Så ja, Apple kan absolut ta åt sig creed för USB-C och det med all rätt. Dock är den tekniska nyheten kanske inte så ny längre med tanke på att USB-C började bli tillgängligt 2015.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De kallar portarna på både Mac och iPad Pro för USB-C, så tror du har fel där

Ta inte mitt inlägg så seriöst;)

//A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Till alla er som skojar om att Apple kommer säga att de uppfann USB kan jag berätta att Dave Conroy från Apple sitter i styrelsen för USB Implementers Forum.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Till alla er som skojar om att Apple kommer säga att de uppfann USB kan jag berätta att Dave Conroy från Apple sitter i styrelsen för USB Implementers Forum.

Han står i tillägg med som en av de som har bidragit till USB-C specifikationen.

Permalänk
Medlem

Enda positiva med en sådan här flamebait-artikel är väl att man ser vilka "höhö Apple"-användare man ska undvika. Skäms Anders Lundberg.

Det jag inte ser nämnt är bakåtkompatibiliteten med Apples gamla "iPod" 30-pinskontakt. Med tanke på hur spridd den var/är, speciellt i bilar, tror jag den spelade roll för lightnings framtagande och överlevnad. Jag är nyfiken på om det stödet droppas helt (troligen) eller om någon adapter kommer erbjudas (mindre troligt). Annars är väl halvdyra BT-adaptrar motsv BoVee/Invery enda utvägen.

Permalänk
Medlem

Vad man undrar är ju snarare vilken typ av anti-consumer grej, nåt chip eller liknande, som Apple kan hitta på för att använda just deras märkta usb-c kabel.. ifall sådant utrymme finns i lagen dvs.

Sekt-ledarna på Apple förlorar väl massor av miljoner ifall det ska gå att bara använda vilken vanlig usb-c kabel som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Det jag inte ser nämnt är bakåtkompatibiliteten med Apples gamla "iPod" 30-pinskontakt. Med tanke på hur spridd den var/är, speciellt i bilar, tror jag den spelade roll för lightnings framtagande och överlevnad. Jag är nyfiken på om det stödet droppas helt (troligen) eller om någon adapter kommer erbjudas (mindre troligt). Annars är väl halvdyra BT-adaptrar motsv BoVee/Invery enda utvägen.

Det kom en adapter ändå, naturligtvis dock inte direkt USB-C - 30-pin. Men ska bli intressant att se om vad som stöds hela vägen.

https://www.apple.com/se/shop/product/MUQX3ZM/A/usb-c-till-li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Vad man undrar är ju snarare vilken typ av anti-consumer grej, nåt chip eller liknande, som Apple kan hitta på för att använda just deras märkta usb-c kabel.. ifall sådant utrymme finns i lagen dvs.

Sekt-ledarna på Apple förlorar väl massor av miljoner ifall det ska gå att bara använda vilken vanlig usb-c kabel som helst

Haha, i vanlig ordning - de som verkar bry sig mest är de som inte kör Apples prylar

Permalänk
Medlem

Nice att Apple säljer en usb-c för 1600 spänn .. så har dom fått tidningar att publicera röntgen-bilder på den jämfört med 30kr ladd-sladdar 😂 .. men att det finns en uppsjö av bättre kablar än apples för runt 100-200kr nämns inte. Varför inte röntga en kabel från motorola eller samsung och jämför? .. hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenom:

Nice att Apple säljer en usb-c för 1600 spänn .. så har dom fått tidningar att publicera röntgen-bilder på den jämfört med 30kr ladd-sladdar 😂 .. men att det finns en uppsjö av bättre kablar än apples för runt 100-200kr nämns inte. Varför inte röntga en kabel från motorola eller samsung och jämför? .. hahaha

Det var inte en TB4-sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det var inte en TB4-sladd?

Högst sannolikt en 1,8 meter lång sådan. 1603 kr på apple.se i skrivande stund. Den vanlig 1 m laddkabeln som väl är den man får med iPad och (antar jag) nya iPhone kostar 270 kr. Är väl viss "Apple-skatt" på den förvisso, särskilt som den inte är kopplad för USB 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dvs inte en random usb-c kabel.