Mina skärmar (2st Asus VG27AQ1A) ser helt olika ut i HDR

Permalänk
Medlem

Mina skärmar (2st Asus VG27AQ1A) ser helt olika ut i HDR

När jag försökte få Alan Wake II att lira bra med HDR upptäckte jag att mina skärmar, 2st. VG27AQ1A) ser helt olika ut i HDR. Efter att ha kollat runt litet för att försäkra mig att det inte kör olika color profiles o.s.v. så lade jag märke till att Advanced display settings säger att de har olika peak brightness. Den ena monitorn har 960 nit, den andra 590:

Så nu är den ena monitorn alldeles för ljus medans den andra har urtvättade färger. Jag förstår inte hur det här funkar. Monitorn i fråga har i princip noll inställningar i HDR-läge, så varför rapporterar de att de har olika peak brightness? Eller är det något som Windows bestämt sig för?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ingenting om det här, men några tankar:

1. Använder du samma kontakt på skärmarna (DisplayPort etc)?
2. Använder du samma typ av port på grafikkortet eller är det någon adapter eller liknande inblandat?
3. Prova att byta kablar och kontakter mellan skärmarna i alla möjliga varianter. Blir det någon skillnad eller är det alltid samma skärm som rapporterar 590 nit?
4. Prova att bara använda en skärm. Är det alltid så att samma skärm rapporterar 590 nit?
5. Gör någon slags fabriksåterställning av skärmarna om det finns i någon meny.

Permalänk
Medlem

OK, det var skit bakom spakarna. Jag hade SDR content brightness satt till olika nivåer under System > Display > HDR. När jag satt samma värde för båda monitorerna kunde jag göra en HDR-kalibrering och få ett ganska OK resultat med tanke på att det inte är några supermonitorer när det gäller HDR.

Det båda monitorerna rapporterar fortfarande olika peak brightness, men den enda monitorn rapporterar inte 960 nits längre.

Det är litet synd att Alan Wake II slår på HDR och lämnar det på för den monitor spelet kör på. Det känns fippligt att behöva slå av det hela tiden.

Visa signatur

Ljud

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Phod:

OK, det var skit bakom spakarna. Jag hade SDR content brightness satt till olika nivåer under System > Display > HDR. När jag satt samma värde för båda monitorerna kunde jag göra en HDR-kalibrering och få ett ganska OK resultat med tanke på att det inte är några supermonitorer när det gäller HDR.

Det båda monitorerna rapporterar fortfarande olika peak brightness, men den enda monitorn rapporterar inte 960 nits längre.

Det är litet synd att Alan Wake II slår på HDR och lämnar det på för den monitor spelet kör på. Det känns fippligt att behöva slå av det hela tiden.

Ah, spännande – då får man en ledtråd för hur Windows fungerar med HDR. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, spännande – då får man en ledtråd för hur Windows fungerar med HDR. Tack.

Då kan du få en ledtråd till. Båda mina monitorer är konfigurerade likadant (uppfattar jag det som), och så här ser det ut i Nvidias kontrollpanel:

Olika "Current colour accuracy mode" alltså, och jag har ingen aning om varför. Jag har alldeles för många möjligheter att fippla med färgerna.

Edit: OK, skit bakom spakarna igen! Den enda monitorn hade två color profiles efter att ha kört Windows HDR Calibration av någon anledning. Efter att ha satt samma profil som advanced color profile på båda monitorerna ser allt likadant ut i Nvidia Control Panel och display setttings.

Så den helt intuitiva arbetsgången var alltså:

• Ladda ner och köra programmet Windows HDR Calibration.

• Kontrollera hur det blev i Color Managment.

Desktopen ser OK ut, Star Wars Battlefront II (som har HDR-stöd) ser bra ut, men ett spel som kör igång med Auto HDR får ett sjukt ljust UI. Av med den funktionen alltså.

Visa signatur

Ljud