Meta inför prenumeration för reklamfritt Facebook och Instagram

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig lita på det bullshit företaget! ✊

Permalänk
Musikälskare

Mina tankar går åt att göra sig av med allt vad FB heter

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Facebook var annorlunda när det kom...använder det nästan enbart idag pga en hel del välsorterade köp/sälj grupper som berör mina intressen.

Har redan gett upp andra sociala plattformar och detta skulle även vara en anledning att överge även Facebook...utan att behöva känna dåligt samvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Ganska saltad avgift.

Det tjänar inte lika mycket på alla användare. Ett företag som vill visa en viss reklam på facebook för tex amerikaner kommer att få betala mer än vad det skulle få betala för att visa samma reklam för tex indier.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som kommer ta bort FB och Instagram nu? Eller kommer ni fortsätta för det verkar vara gratis om man vill bli spårad ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det verkar som det, men jag håller på att kollar på det för närvarande. Som Meta presenterar det är det helt OK att de tar betalt för opt-out, för då GÅR det tekniskt sett att inte samtycka till det och fortsätta använda tjänsten, även om haken är att man då får betala för det.

Jag ser fram mot den artikeln. Det finns rimligtvis minst en tant/gubbe vid varje högskola eller universitet som är sugen på att ha åsikter om det.

Jag gissar att det kokar ner till praxis vad gäller tolkningen av GDPR artikel 7 punkt 4.

Citat:

4. Vid bedömning av huruvida samtycke är frivilligt ska största hänsyn bland annat tas till huruvida genomförandet av ett avtal, inbegripet tillhandahållandet av en tjänst, har gjorts beroende av samtycke till sådan behandling av personuppgifter som inte är nödvändig för genomförandet av det avtalet.

Jag gissar också att Meta kommer få på tafsen, men att det går att fördröja och överklaga några år, vilket är hela poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Är det någon här som kommer ta bort FB och Instagram nu? Eller kommer ni fortsätta för det verkar vara gratis om man vill bli spårad ?

Hur menar du? Inget förändras för existerande användare. Var man fine med spårning innan så lär det inte ha ändrats med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Asså wtf, är dom höga?

Uppenbarligen inte..

För mig ska fortfarande en app kosta 7kr och hemsidor ska finansieras via reklam och inte användarna.
Nuförtiden kostar en jävla miniräknare 29kr i månaden och att gå in och läsa en artiklar kostar över 50kr i månaden på flertalet sidor.
Problemet är väl som i de flesta fatala misslyckanden, att vi, folket, accepterar detta och inte bojkottar skiten.

Jag har aldrig använd sociala medier så detta berör mig inte. Har dock läst att det är rejält reglerat på vad du får skriva och inte. Så att betala sanningsministeriet och få vad andra anser vara sanningen är faktiskt skrattretande underhållande. Dumheten och fyrkantstänkandet slår rekord efter rekord.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om man enbart har instagram och inget facebook-konto kommer det ändå kosta lika mycket?

Permalänk
Medlem

Såssciala medier.... o betala dom en peng för att de inte ska visa reklam... när jag knappt använder det.

Ja, lycka till med det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Kommer inte betala ett ända öre till Facebook och kommer inte ge samtycke till att de får dela data, hur blir det då då?

Fast enligt Meta så ger du implicit ditt samtycke till att de delar dina data om du inte betalar. Eller missförstår jag?

De kanske behöver mer pengar för att betala nya rättegångskostnader/böter?
https://www.businesswire.com/news/home/20231030082004/en/Thre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Uppenbarligen inte..

För mig ska fortfarande en app kosta 7kr och hemsidor ska finansieras via reklam och inte användarna.
Nuförtiden kostar en jävla miniräknare 29kr i månaden och att gå in och läsa en artiklar kostar över 50kr i månaden på flertalet sidor.
Problemet är väl som i de flesta fatala misslyckanden, att vi, folket, accepterar detta och inte bojkottar skiten.

Jag har aldrig använd sociala medier så detta berör mig inte. Har dock läst att det är rejält reglerat på vad du får skriva och inte. Så att betala sanningsministeriet och få vad andra anser vara sanningen är faktiskt skrattretande underhållande. Dumheten och fyrkantstänkandet slår rekord efter rekord.

Sade faktiskt upp mitt konto för typ 7-8 år sen, lätt det bästa jag gjort.
Vart hittar man prenumerationsbaserade miniräknare?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Stäng ner Facebook och Instagram i EU istället.

Permalänk
Medlem

om man inte betalar eller accepterar att de spårar en så borde de ju vara tvungen att ta bort hela kontot kan man tycka.
Men vad finns det för andra sociala medier som känns lite sjystare än FB eller Musk för den delen?

Permalänk
Medlem

Varför har folk så otroligt svårt att förstå?

Det handlar inte om reklam, det är inte där problemet ligger. Det handlar inte om att "betala för att slippa se reklam".

Det som ligger som grund för dessa regeländringar och medföljande krav från EU är övervakningen, insamlingen och processandet av "användardata", att man som globalt företag kartlägger sina användares vanor och beteende..... Det är där skon klämmer för de som orkar tänka och bry sig aningen längre än näsan räcker.

Jag skulle inte ha något alls emot reklamen i sig för att nyttja en tjänst som FB eller instagram "gratis" om de bara slutade upp med kartläggningen av mitt beteende för att visa mig reklam anpassat för just mig.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

Tar de även bort all betald propagandaskit man får också? Alltså där algoritmen försöker få en arg på något och matar en med saker man tryckt bort förut.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det.

Permalänk
Medlem

150:- per månad för att slippa ALL reklam på ALLA websidor på nätet hade nog varit värt det, men för två? För jävla dyrt. Och jag kommer ALDRIG ge mina pengar till en robot. Om det inte är en sexrobot då, givetvis.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

HAHA, R.I.P Facebook.
Jag slutade med det beroendet för 5 år sedan och har mått bättre för varje dag som gått.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Marketplace är den enda kvarlevan som är värt något och finns det någon reklambanner där så stör det inte.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

De måste ju satt detta pris med syftet att folk inte ska välja betalprenumerationen. Därmed kan de fortsätta håva in reklamintäkter och tanka användardata med mera från användarna vilket är värt mer än kostnaden för en reklamfri prenumeration i månaden.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det var en hiskeligt hög summa ändå. Måste ju ge mångdubbelt mer än reklamanvändare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ser gärna reklam men jag vill inte bli spårad.

Får se hur nedstängd man blir om man vägrar betala. Messenger är det enda jag använder frekvent

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Hade verkligen gillat ett instagram där jag ser vilka jag följer och en ordning på inlägg som förut där nyast hamn längst upp. Nu blandas alla inlägg de jag följer med reklam, konton som de försöker rekommendera till mej, betalda konton som är reklam och vanligt reklam. Var femte inlägg är av någon jag faktiskt följer och allt annat är bara en massa skit som de försöker tracka på mej genom mina tidigare sökningar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Nu använder jag ju ingen ansiktsbok eller insta, men är det inte dags för "Year of the fediverse" snart? Friendica som alternativ till Facebook till exempel. Peertube istället för Youtube. Lemmy istället för Reddit. Mastodon istället för X/twatter.

Eller är det fortfarande för krångligt för folk?

Alternativen är fortfarande för bedrövligt värdelösa, så nej massan kommer inte att byta.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Måste ju vara riktat till folk som på något sätt använder Facebook i yrket, eller är grav användare av tjänsten. Jag hörde nyheten på radio och trodde då de menade per år, men icke tydligen.

Jag börjar bli prenumerationstrött. Inte bara kostnaden utan alla abb att hålla koll på. Kanske behövs en app för alla prenumerationer så man har översikt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Ohhhh jag hoppas så att detta är början på slutet för dessa plattformar. De började bra, men har sakta över tid förvandlats till träsk där trafik genererar pengar och då dynga och uppenbara lögner genererar trafik (= pengar) så är incitamenten att på riktigt motarbeta dem små.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

"Enshittification" endgame.

Permalänk

Blir ju ingenting kvar av facebook och instagram om man tar bort all reklam

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M