Värde på en speldator med 3090, inköpt 2020?

Permalänk
Medlem

Värde på en speldator med 3090, inköpt 2020?

Hej!

Jag känner att det börjar bli dags att köpa ny dator inom en icke alltför avlägsen framtid. Köpte ny senast i slutet av 2020, och tror att allt slutade på ca 45k då.

OBS: Jag är fullt medveten om att vissa skulle tycka att det är onödigt/slösaktigt/idiotiskt att köpa ny dator efter så kort tid när jag har så pass high end-grejer. Men:

- Detta är i princip det enda jag lägger pengar på.
- Jag vill uppdatera riggen oftare än många.
- Jag tänker att jag får mer för den om jag säljer innan det blir flera generationer gammalt.
- Jag är en nojig person som inte vill hålla på och meka - jag vill byta ut grejerna innan något börjar bråka (har inte haft några som helst problem med burken under dessa år, och det finns ju inget som tyder på att saker skulle paja snart - men ändå).

Processor: Intel i9 10900K
Grafikkort: ASUS 3090 ROG Strix OC
RAM: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz CL16
Lagring: 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB
Moderkort: ASUS ROG Maximus XII Hero
Nätagg: Corsair RM850X v2
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX
Kylning: be quiet! Dark Rock 4 Pro + 3x Silent Wings 3 140mm PWM

En grej som kan vara värd att nämna är också att grafikkortet pajade efter ca ett år (Inet hade aldrig varit med om nåt liknande, men det gamla kortet var stendött i deras testrigg också) så jag fick ett nytt utbyteskort - exakt likadant men vitt. Så alla komponenter är svarta förutom GPUn som är vit - spelar säkert roll för vissa.

Vad skulle ett rimligt pris vara för detta idag?

Permalänk
Medlem

Jag skulle värdera den till runt 12 000 kr. Bara din 3090 går för ca. 7-8K här på SweC t.ex.

Och om du har kul med sakerna du lägger pengarna på så är det knappast onödigt/dumt. Det är det pengar är till för att läggas på. Livet är till för att ha kul.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Jag skulle värdera den till runt 12 000 kr. Bara din 3090 går för ca. 7-8K här på SweC t.ex.

Och om du har kul med sakerna du lägger pengarna på så är det knappast onödigt/dumt. Det är det pengar är till för att läggas på. Livet är till för att ha kul.

Tack! Ja jag känner lite så också. Dator och mobil är något jag använder varje dag, både i jobb och privat, till en massa saker. Så då känner jag att jag kan lägga en del pengar på det, och kanske uppdatera oftare än andra skulle göra.

Men 12k alltså? Jag hade ändå förväntat mig 15-20 med tanke på att det är så pass dyra kompontenter i övrigt - men där är det ju två-tre generationer tillbaka och det kanske mest är GPUn som behåller något slags värde? Hade jag bara fått 4000 för hela datorn exkl grafikkort? Opponerar mig inte direkt alltså; är det så så är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Tack! Ja jag känner lite så också. Dator och mobil är något jag använder varje dag, både i jobb och privat, till en massa saker. Så då känner jag att jag kan lägga en del pengar på det, och kanske uppdatera oftare än andra skulle göra.

Men 12k alltså? Jag hade ändå förväntat mig 15-20 med tanke på att det är så pass dyra kompontenter i övrigt - men där är det ju två-tre generationer tillbaka och det kanske mest är GPUn som behåller något slags värde? Hade jag bara fått 4000 för hela datorn exkl grafikkort? Opponerar mig inte direkt alltså; är det så så är det så.

Inte omöjligt att du kan få 15k, men jag skulle nog inte ge det personligen. Vissa saker skulle jag säga tappar extremt mycket värde, särskilt high end moderkort. Jag vet inte vad ditt kostade men jag antar runt 5k+? Jag skulle personligen aldrig ge mer än 1k för ett begagnat moderkort idag oavsett vad det började på.

Däremot tycker jag absolut att det är värt att lägga pengarna du lagt från början även om begagnatvärdet inte är toppen. Jag lägger liknande summor på brädspel och Kickstarter-projekt för det är min största hobby (med datorprylar som god tvåa). Har man pengar och tid att lägga på sina hobbies så ska man unna sig det tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Yes, det är GPU:n som räddar och för att du har en toppmodell också. Sedan är folk (med rätta) försiktiga med att köpa begagnade moderkort och nätaggregat så dessa tappar mycket värde också som ovanstående skrev, särskilt efter snart fyra år. Utöver detta har RAM-minnen och M2 SSD:er blivit mycket billiga och Black Friday är på intåg.

På Blocket lär du kunna få ut mer om du skriver "Nypris 45k, mitt pris: XX" men här på SweClockers som ändå är ett entusiastforum, så går ju folk på nuvarande prestanda per krona och har stenkoll på tabeller, reor och erbjudanden.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag försökt sälja grafikkortet separat från övriga burken, tror det blir mer lättsålt.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED