Värde på en speldator med 3090, inköpt 2020?
Hej!
Jag känner att det börjar bli dags att köpa ny dator inom en icke alltför avlägsen framtid. Köpte ny senast i slutet av 2020, och tror att allt slutade på ca 45k då.
OBS: Jag är fullt medveten om att vissa skulle tycka att det är onödigt/slösaktigt/idiotiskt att köpa ny dator efter så kort tid när jag har så pass high end-grejer. Men:
- Detta är i princip det enda jag lägger pengar på.
- Jag vill uppdatera riggen oftare än många.
- Jag tänker att jag får mer för den om jag säljer innan det blir flera generationer gammalt.
- Jag är en nojig person som inte vill hålla på och meka - jag vill byta ut grejerna innan något börjar bråka (har inte haft några som helst problem med burken under dessa år, och det finns ju inget som tyder på att saker skulle paja snart - men ändå).
Processor: Intel i9 10900K
Grafikkort: ASUS 3090 ROG Strix OC
RAM: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz CL16
Lagring: 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB
Moderkort: ASUS ROG Maximus XII Hero
Nätagg: Corsair RM850X v2
Chassi: be quiet! Pure Base 500DX
Kylning: be quiet! Dark Rock 4 Pro + 3x Silent Wings 3 140mm PWM
En grej som kan vara värd att nämna är också att grafikkortet pajade efter ca ett år (Inet hade aldrig varit med om nåt liknande, men det gamla kortet var stendött i deras testrigg också) så jag fick ett nytt utbyteskort - exakt likadant men vitt. Så alla komponenter är svarta förutom GPUn som är vit - spelar säkert roll för vissa.
Vad skulle ett rimligt pris vara för detta idag?