Vilket nätagg är minst sämst?

Permalänk

Vilket nätagg är minst sämst?

Kan inget om vad specifikationerna på ett nätagg står för. Båda är så kallade "500W" nätagg, men misstänker att dom i bästa fall snarare är någonstans runt 300W? Ingen av nätaggen har en PCIE kontakt men båda har molex kontakter, så jag hade velat använda ett av dom med en 2x molex till 6 pin PCIE adapter för att kunna koppla in ett strömsnålt grafikkort.

Jag förstår att båda aggen är skräp och inget av aggen antagligen har några säkerhetsfunktioner mot överspänning eller liknande, men om man måste välja mellan pest eller kolera, vilket agg är minst sämst? Förklara gärna varför.

Permalänk
Hedersmedlem

12 V är klart viktigast i dagens datorer, och moderna nätagg brukar kunna leverera hela effekten på 12 V, medan de där bara klarar 312 resp 336 W av 500 W på 12 V.
Baserat enbart på det är det nedre bättre, men det är ju ingen jätteskillnad, och om du har ett relativt strömsnålt grafikkort tror jag inte det spelar roll.
Kanske viktigare är väl allmän byggkvalitet och liknande, som nog är svårt att hitta för mindre kända märken (eller noname).

Det nedre har också helt OK recensioner på Amazon för ett så billigt nätaggregat.

Fastän du nämner det själv så vill jag ändå nämna att det egentligen är bäst att undvika båda om möjligt. Speciellt om det är en dator som har några andra delar i sig du bryr dig om.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det undre är enligt specifikationerna kraftfullare på 12v-linorna. Men vad som faktiskt sitter i, eller om specifikationerna stämmer är ju omöjligt att veta om ingen recenserat aggen heller. Skulle jag koppla in molex till pci-e oavsett effektförbrukning på grafikkortet så hade jag nog inte våga lämna rummer med datorn igång. Kanske överdrivet men skitagg kan ju orsaka brand.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Det där ser inte ut som några kvalitetsingivande agg. Har aldrig hört talats om dem.