Blockera Copilot och andra "spionerande" Windows-funktioner

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Usch. Förhoppningsvis kan man fortsättningsvis kringgå Microsofts idéer om hur en startmeny ska se ut mha t.ex. OpenShell.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

För det första ger man sitt samtycke när man använder produkten och därmed bryts inga lagar. Det är bara att välja en annan produkt om du inte godtar detta. Sedan är Microsoft ett amerikanskt företag som alltså inte lyder under GDPR. Dotterbolag i EU kan förstås ställas inför rätta, men i grunden kan de göra vad de vill utifrån amerikansk lagstiftning. Detta får man ju helt enkelt acceptera om man använder mjukvara ifrån Microsoft, Apple, Google mfl.

Fungerar inte riktigt så i EU, det du beskriver är ett bundet samtycke och sådant är ej giltiga.
Du kan inom EU inte genom en EULA förhandla bort dina rättigheter som i USA.
MS kan sluta göra affärer i EU, det är upp till dom, men fram tills dess måste de följa lagstiftningen på denna sida Atlanten också.

Permalänk
Medlem

Undrar om vi är många nog som ledsnat på spioneriet för att det ska gå att göra kartläggningen helt meningslös för MS/Apple/Google genom att på något vis skicka bogusdata till dem?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är mest intresserad av sånt här om det ger prestandaförbättringar.
Jag jobbar inte hemligt åt stat eller organisation eller bär foliehatt så känner inte att jag behöver göra allt för att skydda mig från spårning.

Jag kan inte påstå att jag är oroad för min säkerhet eller att jag skulle ha något att dölja, jag är däremot av princip emot att gratis dela med mig av mina vanor och beteenden till företag. Användardata och beteendeinformation är bland det mest värdefulla företag kan ha, att då "mot min vilja" bara dela med mig av detta gratis ställer jag mig emot, utöver att det är ett ingrepp i mitt privatliv.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns lösningar... än så länge

Microsoft har påbörjat en enorm kanpanj med att spionera på sina användare redan sedan Windows 8 men det har sedan Windows 10 exploderat i aggresivitet.

Bara idén att VARJE UWP (Universal Windows Platform, från Microsoft Store) applikation har alla en egen EULA och alla appar enskilt samlar information om din anvädning.
Nu har M$ börjat ersätta alla vanliga standard applikationer med just UWP appar så som Snipping and Scetch, Gallery, Settings, Onscreen keyboard eller Calculator. Alla dessa appar kontaktar M$ servrar enskilt...

Min lösning är PiHole + Wireglass. (köpte Glasswire Premium via Steam innan dem lämnade och bytte till Prenumerations modellen, nu är ju Portmaster det bästa alternativet)

Permalänk
Skrivet av kaput:

Undrar om vi är många nog som ledsnat på spioneriet för att det ska gå att göra kartläggningen helt meningslös för MS/Apple/Google genom att på något vis skicka bogusdata till dem?

Det är en så liten minoritet som bryr sig tillräckligt mycket om det för att försöka så du troligen inte ens märks i statistiken.

On topic: Helt ärligt förstår jag mig inte på fåtöljaktivister: om man tycker illa om vad en tillverkare gör, sluta då använda tillverkarens produkter. Företag drivs av tillväxt och omsättning. Enda språket de som organisationer förstår är när det kostar att göra dumheter. Någon som fulkopierar ett program motiverar bara mer call-home och mer DRM: det är en potentiell kund bara det blir jobbigt nog att snylta. Men någon som varaktigt byter sina standardprogram eller hela plattformen är en förlorad kund. Det svider mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Varje gång du startar ett program så skickas den infon till Apple, samma sak med installation av program.

Kan till och med haverera så att du inte kan öppna program på mac-datorer: https://www.macrumors.com/2020/11/12/mac-apps-not-opening/

Detta händer ju på Linux också, detta är för att verifiera att signaturen för programmet och utvecklaren är giltig. Problemet som uppstod var att en bugg orsakade detta till att skickas okrypterat, något som åtgärdades snabbt efter det upptäcktes.

Apple spionerar däremot inte, de är väldigt tydliga med att du äger din data. Apple tjänar pengar på hårdvara i första hand också, de har ingen större business för marknadsföring och därmed din data. Till skillnad från mjukvaruföretagen som inte lever på hårdvara i synnerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Detta händer ju på Linux också, detta är för att verifiera att signaturen för programmet och utvecklaren är giltig. Problemet som uppstod var att en bugg orsakade detta till att skickas okrypterat, något som åtgärdades snabbt efter det upptäcktes.

Apple spionerar däremot inte, de är väldigt tydliga med att du äger din data. Apple tjänar pengar på hårdvara i första hand också, de har ingen större business för marknadsföring och därmed din data. Till skillnad från mjukvaruföretagen som inte lever på hårdvara i synnerhet.

I vilken/a Linux-distribution/er?

Apples andra största inkomstkälla efter direktförsäljning av iPhone-telefoner är "services"-segmentet, som är direkt kopplat till skrappningen av köpvanor, användarmönster och dylikt. Och företagets reklamförsäljning är dess snabbast växande inkomstsegment....

Apple är inte ett unikum. Företaget är inte din vän.

*inte
Permalänk
Skrivet av JasBC:

Apples andra största inkomstkälla efter direktförsäljning av iPhone-telefoner är "services"-segmentet, som är direkt kopplat till skrappningen av köpvanor, användarmönster och dylikt. Och företagets reklamförsäljning är dess snabbast växande inkomstsegment....

Jag håller med om att företag inte är goda, men jag hade gärna sett källan till att Apples reklamförsäljning är en stor inkomst.

Vi vet att de tjänar miljarder på att låta Google vara förstaval för webbsök i Safari, och att de tjänar 15-30% på alla transaktioner som görs av appar som säljs via App Store oavsett hur oetiskt det som säljs är. Men jag ser inte riktigt var reklamintäkter skulle komma in i deras OS och egna appar…?

Permalänk
Medlem

Ett varningens finger när man använder DoNotSpy11, förmodligen användarfel från min sida men iaf.
EFter att ha använta de "säkra" och "gula" alternativet så hittades inte längre boot device efter omstart på min dator.

Kan såklart berott på något annat, men detta var det enda jag gjorde före/efter omstarten, så se till att ha en restorepoint och backup utifall.
Blev en ominstallation för mig iaf, inga verktyg för reparation eller för att laga BCD etc. fungerade.
Hårdisken gick att nå iaf så jag lyckades spara undan filer från den genom att boota WinPE och lagra dem på en annan hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Vad jag får utav av typ alla svar så borde ingen här ha en dator alls och leva off grid utan el och telefon osv. Lycka till, 😂

Vill du ha en kamera i ditt badrum? Inte? Då kanske du borde flytta till en pappkartong istället.
Det är väl inget vidare bra argument?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Idag kom copiloten till mitt W10 ltsc med inbakat med lite andra uppdateringar. Fick blockerat installationen, men hur jag ska hålla den borta i längden vet jag inte riktigt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Va? Jag tycker inte det är okej att någon gör det...kör Linux på datorerna och Google-fritt ROM på mobilen + DNS-blockerare....

Gör likadant med Linux Mint LMDE (= Linux Mint Debian Edition) på alla datorer och Debian på servrarna.
Nya mobiler så jag har inte bytt ROM (ännu), dock var det ganska tidsödande att rensa mobilerna från all bloat med UAD (Universal Android Debloater).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Idag kom copiloten till mitt W10 ltsc med inbakat med lite andra uppdateringar. Fick blockerat installationen, men hur jag ska hålla den borta i längden vet jag inte riktigt.

Usch! LTSC 2021? Sitter kvar på 2019 här för att slippa Edge helt.