Blockera Copilot och andra "spionerande" Windows-funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det är inte den den avgörande faktorn, men du kan ju inte utan stor teknisk kunskap (sniffa nätverkstrafik) veta vad proprietär mjukvara gör till skillnad från öppen källkod där sånt är allmänt känt. Alla regler har väl undantag och Ubuntu kan vara ett, har inte använt det på åratal. Men nyligen när Fedora gick ut med ett förslag om att aktivera telemetri by default så tog det hus i helvete direkt.

Fedora... Det råkar också vara ägt av ett företag som vill tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Det värsta är ju dock denna skribent på SweClockers som verkar hysa personligt agg mot Microsoft och som oftast kommer med dåliga rekommendationer eller upplysningar som kan vara direkt felaktiga. AVGÅ!

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Kör samma här 👍 LinageOS utan google å Mint på burkarna.

Och Quad9 för DNS och Mullvad på det också? Mullvadshålet är djupt här, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Fedora... Det råkar också vara ägt av ett företag som vill tjäna pengar

Fedora ägs inte av Red Hat, det sponsras av Red hat; de flesta utvecklarna för Fedora Linux är frilansare som utvecklar frivilligt. Fedora har dock en stor beroende-ställning gentemot Red Hat i.e företaget betalar hosting.

Permalänk
Medlem

Finns det någon lista över denna "all" information som samlas in?

Menar folk här att MS skiter fullständigt i gdpr?

Finns det nån här som har något faktabaserat att tillägga annat än "det vet ju alla".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Fedora ägs inte av Red Hat, det sponsras av Red hat; de flesta utvecklarna för Fedora Linux är frilansare som utvecklar frivilligt. Fedora har dock en stor beroende-ställning gentemot Red Hat i.e företaget betalar hosting.

"sponsrat" - Som CentOS var innan redhat valde att bara döda den vanliga centos?
Fedora är ett redhat-projekt även om de ibland försöker göra sken av att det inte är det, precis som med CentOS.

Det är också en snygg taktik imo för att inte behöva ta ansvar för saker men samtidigt få alla fördelar av att använda det som upstream till RHEL.

Edit: Här är de som styr Fedora. Är det 7 av 9 som jobbar för Redhat?
https://docs.fedoraproject.org/en-US/fesco/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Finns det någon lista över denna "all" information som samlas in?

Menar folk här att MS skiter fullständigt i gdpr?

Finns det nån här som har något faktabaserat att tillägga annat än "det vet ju alla".

Såklart MS inte hanterar GDPR korrekt men det är ju inte direkt lätt att bevisa innan någon satt dit dom i domstol.
Annars kan ju allt avfärdas som subjektivt.

Vi kan börja längst ner, med indirekta personuppgifter som IP-adresser.
Sedan det nya "tvånget" av att kräva online-konto.

Att då regga en email+namn+IP. Det är personuppgifter.
Används/Lagras detta för mer än att erbjuda nödvändig funktion? Vilket svaret måste vara uppenbart eftersom det finns ingen nödvändighet att avkräva epost/namn för att få logga in i sitt lokala system.

Används sedan min profil för annonsering? Uppenbart med tanke på vad som öppnas Edge by default på startsidan. Med profilering och shopping etc.

Så ja. MS bryter mot GDPR överallt om man bara försöker se vad GDPR innebär och vad MS håller på med.
Har jag rätt att de tar bort alla personuppgifter? Hur ska jag isåfall kunna logga in på min lokala dator?

Har de åkt dit i domstol ännu? Nej, men tyvärr har de flesta big tech-bolagen inte fått smäll på fingrarna ännu.
Men tids nog åker de dit, likt facebook och andra som sitter i skiten just nu.
Kommer det påverka MS däremot, inte förens EU förbjuder Windows antagligen.

Men att svara faktabaserat? Är det akademisk forskning eller åtal du söker?
Vi vet ju att de samlar in personuppgifter och att de skickar telemetri som innehåller detta.
Vad är det då som behöver bevisas? Vill du ha en pcap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Ja denhär biten verkar folk totalt ignorera. Att alla våra politikers vanor också spåras och sparas och således enkelt kan användas för utpressning av illvilliga oligarker.

Att rika människor vill ha makt över politiken är liksom ingenting nytt, det är någonting som pågår och har pågått i hela människans historia.

Men folk har blivit för bekväma och tar demokrati och frihet för givet. Någonting som människor har dött i miljontals för att skapa åt oss.

Yes. Det är som när folk säger att de har rent mjöl i påsen och inte behöver bry sig. Men om 10 år så kanske fel regering gör det rena mjölet olagligt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Såklart MS inte hanterar GDPR korrekt men det är ju inte direkt lätt att bevisa innan någon satt dit dom i domstol.
Annars kan ju allt avfärdas som subjektivt.

Vi kan börja längst ner, med indirekta personuppgifter som IP-adresser.
Sedan det nya "tvånget" av att kräva online-konto.

Att då regga en email+namn+IP. Det är personuppgifter.
Används/Lagras detta för mer än att erbjuda nödvändig funktion? Vilket svaret måste vara uppenbart eftersom det finns ingen nödvändighet att avkräva epost/namn för att få logga in i sitt lokala system.

Används sedan min profil för annonsering? Uppenbart med tanke på vad som öppnas Edge by default på startsidan. Med profilering och shopping etc.

Så ja. MS bryter mot GDPR överallt om man bara försöker se vad GDPR innebär och vad MS håller på med.
Har jag rätt att de tar bort alla personuppgifter? Hur ska jag isåfall kunna logga in på min lokala dator?

Har de åkt dit i domstol ännu? Nej, men tyvärr har de flesta big tech-bolagen inte fått smäll på fingrarna ännu.
Men tids nog åker de dit, likt facebook och andra som sitter i skiten just nu.
Kommer det påverka MS däremot, inte förens EU förbjuder Windows antagligen.

Men att svara faktabaserat? Är det akademisk forskning eller åtal du söker?
Vi vet ju att de samlar in personuppgifter och att de skickar telemetri som innehåller detta.
Vad är det då som behöver bevisas? Vill du ha en pcap?

"Vad är det då som behöver bevisas".... Normalt sett krävs mer än "Det vet ju alla" innan man slår fast att någon gör fel.
Om man t.ex. med trovärdighet vill påstå att "MS bryter mot GDPR överallt" så skulle det vara fördelaktigt att komma med mer än att man tycker reklamen känns ovanligt träffsäker.

Fast i och för sig, om de så uppenbart bryter mot lagen så kommer väl en fetingböter inom kort. 👍🏻

Permalänk

Jag har en enkel filosofi ang spårning och personlig integritet, njut av möjligheterna som utvecklingen bjuder på och glöm inte du är inte centrum på jorden. Gör det enkelt för det finns dom som har mer hybis än du och har kunskapen att stoppa så mycket det går. Android kräver Netguard för att bli vaccinerad, varje enskild app kan bli förhindrad att ringa hem priset knappt en hundring och livstid uppdateringar. Microsoft och Windows ska ses som olika grader i helvetet, själv har jag två laptops och en desktop den stationära är den som jag vill hålla uppdaterad och så välgående det går jag spelar på den och använder mycket program som uppdateras lika ofta som jag byter kallingar, att ta bort all telemetri på den motverkar syftet med bästa möjliga resultat. En laptop används för betalningar och kommunikation min heliga mailadress finns här och bara här. Laptop nr två är den man aldrig hittar för den används till pure shit surfa kolla en slöfilm i sängen och dagligen har den minst tre olika användare och den återställs en gång i månaden av ren nödvändighet och den har allt avstängt. Jag köper de flesta abonnemang via andrahand Xbox och streaming köps kontant plus ett betalkort som bara används på nätet och det blir enkelt när man vant sig men det hjälper ju självfallet inte men den som vill veta får jobba lite. Livet är för kort för att låta parasiterna störa det för mycket.

Permalänk

Tack för artikeln :]]

Har letat efter detta program utan att veta vad jag ska söka efter.
Precis vad jag behöver för min Win 10

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Bara en fördel om politiker inte kan ha hemligheter

"För en vanlig svensson spelar det kanske inte så stor roll men för en aspirerande statsminister/president kan alternativen vara "lyd eller din karriär är förstörd" och inte alla är empatiska nog att kliva åt sidan."

Det är väl bara en fördel om en politiker inte kan dölja sitt förflutna. Det är väl något som media brukar försöka rota fram och också ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Fedora ägs inte av Red Hat, det sponsras av Red hat; de flesta utvecklarna för Fedora Linux är frilansare som utvecklar frivilligt. Fedora har dock en stor beroende-ställning gentemot Red Hat i.e företaget betalar hosting.

Vad tror du kommer hända om RH inte längre betalar utvecklare att bidra med kod till Fedora?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Fedora! Fedora!! Fedora!!!

I princip vilken linux distro som helst fyller det grundläggande kravet, särskilt om man aktivt håller sig till open source där koden kan kontrolleras av vem som helst. Men är man extremt petig så hade jag snarare rekommenderat arch eller arch-baserad som endeavouros eller Gentoo där du från början kan välja exakt vilka paket du behöver, för att minimera risken att något privat skickas utan din kännedom.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

I princip vilken linux distro som helst fyller det grundläggande kravet, särskilt om man aktivt håller sig till open source där koden kan kontrolleras av vem som helst. Men är man extremt petig så hade jag snarare rekommenderat arch eller arch-baserad som endeavouros eller Gentoo där du från början kan välja exakt vilka paket du behöver, för att minimera risken att något privat skickas utan din kännedom.

Koden kan inte kontrolleras av vem som helst; det kräver djup kunskap, duktiga utvecklare och stora resurser. Supply chain attacks är rätt så vanliga inom open source. Det är en för stor yta som ska försvararas från attackerare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Koden kan inte kontrolleras av vem som helst; det kräver djup kunskap, duktiga utvecklare och stora resurser. Supply chain attacks är rätt så vanliga inom open source. Det är en för stor yta som ska försvararas från attackerare helt enkelt.

OK, ja ska man gå in på djupet så är det ju så. Men om jag får omformulera mig; Den är tillgänglig att inspekteras. Det minskar viljan att föra in oönskat då risken att det uppdagas är större än med sluten kod

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

I princip vilken linux distro som helst fyller det grundläggande kravet, särskilt om man aktivt håller sig till open source där koden kan kontrolleras av vem som helst. Men är man extremt petig så hade jag snarare rekommenderat arch eller arch-baserad som endeavouros eller Gentoo där du från början kan välja exakt vilka paket du behöver, för att minimera risken att något privat skickas utan din kännedom.

Arch-baserade distron är för jobbiga att arbeta med, och Gentoo...det är Gentoo - vem har tid med det?

Permalänk
Medlem

Att man betalar för ett operativsystem, och så beter det sig ändå så här...

Skrivet av JasBC:

Arch-baserade distron är för jobbiga att arbeta med, och Gentoo...det är Gentoo - vem har tid med det?

Arch är vad jag vet i alla fall inte Canonical bakom, vilka höll på med nån sorts telemetri i Unity om jag minns rätt.

Jag kör både Arch och Gentoo och jag rekommenderar verkligen inte gentoo för kortlivade installationer, det är ett hobby-OS som tar tid att sätta upp och lära sig.
Arch däremot, går att göra väldigt mycket med. Jag skulle kunna använda det istället för Windows. Faktum är att jag mycket väl kommer göra det om Microsoft avlivar W10 och påtvingar 11 och 12 på sin användarbas.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Så länge datan samlas in så finns risken att det missbrukas.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Någon som testat Diagnostic Data Viewer för att se vad Microsoft samlar in om er?

https://learn.microsoft.com/en-gb/windows/privacy/diagnostic-...

https://privacy.microsoft.com/en-us/data-collection-windows

Kommer ihåg att Microsoft tidigare samlade in datornamn, Xbox Live ID och annat som lätt kan knytas till en unik användare.

Tycker det är ganska glasklart att Microsoft tidigare brutit mot GDPR på flera punkter. Bland annat kring rimlighet i insamlingen, tydligt syfte samt härledning till en unik individ.

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Problemet för de allra flesta är inte de stora organisationerna per se, utan att ingen verkar vara kapabel att driva företag utan att läckor då och då sker. En firma som inte vill ha onödig information om dig är då i en betydligt bättre sits än en som bygger sin affärsmodell på att veta så mycket som möjligt om dig.

Med det sagt: jag har inget emot att dela telemetri med företag vars arbete jag uppskattar - om jag vet vad de samlar in. Däremot bidrar jag definitivt inte frivilligt till att folk berikar sig på att veta saker om mig som de inte har med att göra.

Permalänk
Medlem

Vad jag får utav av typ alla svar så borde ingen här ha en dator alls och leva off grid utan el och telefon osv. Lycka till, 😂

Permalänk
Medlem

Hur gör myndigheter och företag för att förhindra att Microsoft och deras "samarbetspartners" inte suger upp information som de inte ska tillgång till?

Apples, Googles och Microsofts tjänster och produkter känns som enorma säkerhetshål i svensk IT-infrastruktur.

De är i princip 3 enorma trojanska hästar som står parkerade på Svensk mark. Och då har vi inte ens nämnt Facebook och alla andra utländska program och tjänster från andra sidan atlanten.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hur gör myndigheter och företag för att förhindra att Microsoft och deras "samarbetspartners" inte suger upp information som de inte ska tillgång till?

Apples, Googles och Microsofts tjänster och produkter känns som enorma säkerhetshål i svensk IT-infrastruktur.

De är i princip 3 enorma trojanska hästar som står parkerade på Svensk mark. Och då har vi inte ens nämnt Facebook och alla andra utländska program och tjänster från andra sidan atlanten.

Härda klienter och servrar.
Tillåt inte servrar att prata med internet.
Tillåt inte klienter att prata direkt ut på internet utan använd ett webbfilter/proxy som inte är inline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

De är i princip 3 enorma trojanska hästar som står parkerade på Svensk mark.

Det är väl främst Google, Facebook och Microsoft som står på svensk mark?

Efter ett par mindre skandaler som med Transportstyrelsen och 1177, så finns det krav på att hålla företagens data inom Sverige. Inte minst nu när många länder i vår omvärd har ökat nivån för terrorhot.

Det är väldigt naivt att skicka data till någon gammal öststat eller exempelvis USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Så länge datan samlas in så finns risken att det missbrukas.

Rättelse så länge det finns människor så kommer dom missbruka det dom kan.

Även så länge man har "fri" tillgång till internet så kommer det missbrukas

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Arch-baserade distron är för jobbiga att arbeta med, och Gentoo...det är Gentoo - vem har tid med det?

Jag installerade nyss Arch Manjaro XFCE på min gamla Macbook pga den blev segare och segare med OsX uppdateringar. Det funkade hyfsat från början, behövde dock läsa på för att få igång wifi på den men efter det så är det bara små finjusteringar. Visst, touchpaden fungerar inte lika smidigt som i OsX men det duger.
Framför allt så känns Macbooken lika snabb och smidig som den gjorde när jag köpte den under 2013

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

...men liksom - när har man någonsin personligen tagit kontakt med Microsoft?

Det är väl rätt sällan som man själv ringer upp.
Å andra sidan har samtalen från supporten i Indien också minskat/upphört...

Permalänk
Medlem

Finns "Donotspy11" som öppen källkod som kan kodgranskas?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Såklart MS inte hanterar GDPR korrekt men det är ju inte direkt lätt att bevisa innan någon satt dit dom i domstol.
Annars kan ju allt avfärdas som subjektivt.

Vi kan börja längst ner, med indirekta personuppgifter som IP-adresser.
Sedan det nya "tvånget" av att kräva online-konto.

Att då regga en email+namn+IP. Det är personuppgifter.
Används/Lagras detta för mer än att erbjuda nödvändig funktion? Vilket svaret måste vara uppenbart eftersom det finns ingen nödvändighet att avkräva epost/namn för att få logga in i sitt lokala system.

Används sedan min profil för annonsering? Uppenbart med tanke på vad som öppnas Edge by default på startsidan. Med profilering och shopping etc.

Så ja. MS bryter mot GDPR överallt om man bara försöker se vad GDPR innebär och vad MS håller på med.
Har jag rätt att de tar bort alla personuppgifter? Hur ska jag isåfall kunna logga in på min lokala dator?

Har de åkt dit i domstol ännu? Nej, men tyvärr har de flesta big tech-bolagen inte fått smäll på fingrarna ännu.
Men tids nog åker de dit, likt facebook och andra som sitter i skiten just nu.
Kommer det påverka MS däremot, inte förens EU förbjuder Windows antagligen.

Men att svara faktabaserat? Är det akademisk forskning eller åtal du söker?
Vi vet ju att de samlar in personuppgifter och att de skickar telemetri som innehåller detta.
Vad är det då som behöver bevisas? Vill du ha en pcap?

För det första ger man sitt samtycke när man använder produkten och därmed bryts inga lagar. Det är bara att välja en annan produkt om du inte godtar detta. Sedan är Microsoft ett amerikanskt företag som alltså inte lyder under GDPR. Dotterbolag i EU kan förstås ställas inför rätta, men i grunden kan de göra vad de vill utifrån amerikansk lagstiftning. Detta får man ju helt enkelt acceptera om man använder mjukvara ifrån Microsoft, Apple, Google mfl.