Blockera Copilot och andra "spionerande" Windows-funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acidphiber:

Wsl och onedrive fungerar super i Windows 11. Har inte behov av nas och virtuella maskiner längre och nu med copilot integrerat i Windows 11 blir det bara bättre och bättre. Dessutom kan man köra ms github copilot i det bästa utvecklar verktyget som finns även detta från Microsoft. Apple och Google har verkligen inget att imponera med längre

Frågan är vad man ska göra med all sin lediga tid när AI gör allt åt oss: Svarar på inkommande telefonsamtal, övervakar mina solpaneler och optimerar laddningen till bilen, hanterar mitt fondsparande. När jag kommer till jobbet så är AIn redan färdig med allt, så jag tar en kopp kaffe på det tomma kontoret och åker hem igen. Sedan kör bilen själv och hämtar barnen på dagis, medan jag står och beundrar robotgräsklipparen som nu kan klippa mönster från GIF-bilder. Framtiden är ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Felrapporteringstelemetri är det väl inget fel på, ska vara av yttersta grad nödvändigt faktiskt...men Microsofts spårning är men är det, mycket mer. Och sen kan man inte stänga av sån "god" telemetri heller även om man är medveten och accepterar att det kan leda till att Microsoft inte kan hjälpa dig personligen med ditt problem...men liksom - när har man någonsin personligen tagit kontakt med Microsoft?

Har aldrig tagit kontakt med MS nej.

Skrivet av Yasko:

Inte du men du har kontakt med någon vars liv kan förstöras kanske? En vän om 10 år som kommer i nån position där han kan utpressas?

En vän får väll se till att denne är skyddad från spårning så fall?
Varför skulle nån annan få livet förstört om jag inte gör allt för att förhindra spårning och datasamling på mig?
Du vet att datasamling insig är intressant som klump inte på individnivå.

Sen vad är det som skulle orsaka att livet förstörs?
Är känslorna så sköra kanske det är nått man ska jobba på ist

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vethut:

Är Apple likadana? Alltså lika giriga som Microsoft? I just detta avseende att iOs rapporterar hem allt man gör. Isåfall vete fan om jag vill köra med Mac heller. :/

På macOS använder jag bland annat LuLu för att stoppa snokande program:
https://objective-see.org/

Just Microsoft Office är väldigt pratigt där.

Edit: Ang. ocsp.apple.com, så glöm inte bort ocsp2.apple.com

Permalänk
Medlem

På med ännu en foliehatt...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Inte du men du har kontakt med någon vars liv kan förstöras kanske? En vän om 10 år som kommer i nån position där han kan utpressas?

Ja denhär biten verkar folk totalt ignorera. Att alla våra politikers vanor också spåras och sparas och således enkelt kan användas för utpressning av illvilliga oligarker.

Att rika människor vill ha makt över politiken är liksom ingenting nytt, det är någonting som pågår och har pågått i hela människans historia.

Men folk har blivit för bekväma och tar demokrati och frihet för givet. Någonting som människor har dött i miljontals för att skapa åt oss.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Ja denhär biten verkar folk totalt ignorera. Att alla våra politikers vanor också spåras och sparas och således enkelt kan användas för utpressning av illvilliga oligarker.

Att rika människor vill ha makt över politiken är liksom ingenting nytt, det är någonting som pågår och har pågått i hela människans historia.

Men folk har blivit för bekväma och tar demokrati och frihet för givet. Någonting som människor har dött i miljontals för att skapa åt oss.

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Ingen öppen källkod... öka din privacy? Hard pass.

Använd GPOer och powershell för att hantera windows.

Finns även det där gigantiska powershell-mähät från chris nånting som har öppen källkod men bjuder på en myriad med BSOD problem eftersom han ändrar på saker som man inte borde röra om man vill ha ett fungerande OS.

Skrivet av b-earl:

Jag använder ShutUp10++ av O&O https://www.oo-software.com/en/shutup10 har använt den sen Windows 10 kom.

Det där programmet är i princip ett interface för policies som redan finns inbyggda i Windows.

Finns sjukt många olika program och windows tweaks som foliehattar köper med hull och hår. Sitter man och tankar ner program för att göra windows bättre utan insikt är risken att man gör det sämre istället.

Ni som går all in på att dölja era online-liv. Vad använder ni för andra program?
Hittade av slumpen ett program som heter Portmaster för ett tag sen. Intresset för sånt kanske dött ut helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Inte nödvändigtvis Microsoft som har illvilliga motiv, dataläckor förekommer (ofta) och den datan kan nyttjas av andra som har illvilliga motiv.

Även stora företag som Microsoft, Google och Apple råkar ut för dataläckor och den mängd information dessa sitter på om oss och våra vanor är skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Min tolkning:
Jag tror rädslan mer handlar om de stora bolagens möjlighet att faktiskt profilera stora delar av alla världens individer.
Sedan om det är Microsoft själva som direkt orsakar eventuell efterföljande skada eller någon annan som gör detta spelar ju mindre roll. Möjligheten skapas när all denna information samlas på hög.

Dvs, det finns ju massor av möjligheter hur själva "skadescenariot" uppstår, det kan även vara genom en händelse som är oavsiktlig ur Microsofts perspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alla använder telemetri för att förbättra sina program, det är ingen stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alla använder telemetri för att förbättra sina program, det är ingen stor grej.

Inte alla förstås, men det är ganska vanligt.

Och sedan finns det telemetri och "telemetri" (avser här när ordet används som något slags eufemism för att dölja den egentliga avsikten), och det är ofta som användare svårt att veta vilket som är vilket.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alla använder telemetri för att förbättra sina program, det är ingen stor grej.

"Förbättra" är ju alltid intressant när de också agerar annonsförmedlare och försäljare. Det är ju inte direkt hemligt att dessa big tech-företag försöker personifiera annonser. Detta görs ju genom profilering av dig som individ.
Du tror inte andra människor/företag också vill veta vart du befinner dig eller vem du kontaktar? Eller vad du gör på dagarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Ingen öppen källkod... öka din privacy? Hard pass.

Använd GPOer och powershell för att hantera windows.

Finns även det där gigantiska powershell-mähät från chris nånting som har öppen källkod men bjuder på en myriad med BSOD problem eftersom han ändrar på saker som man inte borde röra om man vill ha ett fungerande OS.

Det där programmet är i princip ett interface för policies som redan finns inbyggda i Windows.

Finns sjukt många olika program och windows tweaks som foliehattar köper med hull och hår. Sitter man och tankar ner program för att göra windows bättre utan insikt är risken att man gör det sämre istället.

Ni som går all in på att dölja era online-liv. Vad använder ni för andra program?
Hittade av slumpen ett program som heter Portmaster för ett tag sen. Intresset för sånt kanske dött ut helt?

Håller med, katastrof för ett program med så mycket access som ändrar så mycket som inte har öppen källkod eller ens ett giltigt cert.

Och ja, som någon som jobbat med windows-klient administation i rätt många år och har rätt stor erfarenhet av policys och microsoft dokumentation för best practice osv när det kommer till windowsfunktioner och säkerhet osv så blir jag rätt mörkrädd när jag ser en del av dessa "script-program" som finns på internet som folk kör. Vissa av dessa (eller faktiskt dom flesta jag sett) är rena katastroferna ur många perspektiv.

Vill man begränsa Microsoft data-insamlande så hade jag också rekommenderat att lösa det med GPOer och läsa igenom den här artikeln. https://learn.microsoft.com/en-us/windows/privacy/windows-10-...

Permalänk
Medlem

Konstigt att så få reagerar på att Windows sedan Windows 7 gradvis har implementerat mer och mer övervakning. Malware som förr illvilliga trojaner kunde ladda ner i datorn finns nu mer inbyggt i operativsystemet och går inte ta bort.
Visserligen kan man slå av det mesta, men det ligger där en och kan sättas på av de som kan ta sig in och bakdörrar finns det garanterat.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Lite konstigt dock att EU går hårt åt Meta och Google, men inte verkar lägga in tex Microsoft och andra som rimligen har ännu mindre anledning att använda avancerad telemetri, Windows betalar man på ett eller annat sätt för, att Microsoft ger iväg en ny version som uppdatering för att öka användarbasen på en ny version förändrar inte att man på något sätt någon gång betalt för en kopia och och är ett strategiskt beslut av MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Det där programmet är i princip ett interface för policies som redan finns inbyggda i Windows.

Är väl det som är grejen, ett enkelt interface med brytare för av/på och en förklaring vad funktionen är och vad den gör, enkelheten helt enkelt. Dessutom ett program som inte behöver installeras, det körs portabelt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Nu ser jag att folk redan har svarat på din frågeställning och jag håller väl i stort med vad som redan skrivits.

Min tanke är i grunden att man inte kan veta hur nått företag ser ut X antal decennier in i framtiden. Risken finns t.ex att Microsoft/Meta/Google i framtiden köps upp av en Rysk/Kinesisk/Whatever oligark och således får tillgång till all info dom sitter på. Eller en hackerattack, eller någon illvillig anställd osv.

Och det "läskigaste" enligt mig är väl att ingen går säker. Alla framtida statsministrar och maktpersoner har lämnat data bakom sig och alla normala människor har nått slags lik i garderoben som kan grävas upp och användas emot en.

För en vanlig svensson spelar det kanske inte så stor roll men för en aspirerande statsminister/president kan alternativen vara "lyd eller din karriär är förstörd" och inte alla är empatiska nog att kliva åt sidan.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alla använder telemetri för att förbättra sina program, det är ingen stor grej.

Den här synen på det hela är ett stort problem. Det här stämmer bara brett gällande proprietär mjukvara som Windows, MacOS osv, men titta istället på Open Source så får du leta ivrigt efter telemetri, och om den mot förmodan finns är den i regel opt in.

Man ska inte dra alla över en kam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är väl det som är grejen, ett enkelt interface med brytare för av/på och en förklaring vad funktionen är och vad den gör, enkelheten helt enkelt. Dessutom ett program som inte behöver installeras, det körs portabelt.

Programmet kör som admin. Det finns säkert hundra likadana program som vill "hjälpa" (eller lura) naiva människor. Hur vet du att just applikationen du hittat är den säkra?

Många som har fastnat i anonym-på-internet-träsket är där för de blir bombade med skrämselpropaganda. Lukrativ marknad för att lura människor som inte har kunskap nog i ämnet att skilja skräp från legitimt.

Se även många som använder anonyma och säkra webbläsare, VPN (för det säger deras favorit youtuber är ett måste), alla tillägg de kan hitta som lovar att du förblir anonym - och ändå loggar in på facebook, google, samma sidor de använt i 10 år.

Grattis nu skickar du information till program som skulle skydda dig, utöver den vanliga privatlivstaxan.

De som går över till ubuntu lär sig förhoppningsvis hur OSet fungerar när de justerar en miljard inställningar för att bli nöjda. Men på windows-sidan verkar det som nästan alla är resistenta mot att lära sig varför det fungerar eller inte fungerar och förlitar sig helt på någon annans kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

På macOS använder jag bland annat LuLu för att stoppa snokande program:
https://objective-see.org/

Just Microsoft Office är väldigt pratigt där.

Edit: Ang. ocsp.apple.com, så glöm inte bort ocsp2.apple.com

Vad skiljer denna från pihole?
De gör väl samma sak på olika ställe bara?

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan Spynot och o&oShutup?
I senaste versionen av O&OShutup kan man stänga av Copilot i W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Vad skiljer denna från pihole?
De gör väl samma sak på olika ställe bara?

Väldigt stor skillnad.
pihole är dns-server som pekar om kända DNS-servrar för annonser.
Det blockerar ingen trafik utan bara pekar bort redan kända dåliga dns records.

Lulu eller än bättre Little Snitch är en applikationsbrandvägg som möjliggör att blockera enskilda anrop, både inbound och outbound från varje applikation.

Glasswire på Windows är aningen närmare men inte lika detaljrik eller granulär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En naiv fråga: är rädslan här att Microsoft som organisation ska använda datan för utpressning? Eller någon anställd på Microsoft? Jag menar inte att vara spydig, jag är mer nyfiken på vilket konkret scenario man är rädd för.

Microsoft har en omsättning på cirka två biljoner. Brott mot GDPR kan leda till bötesbelopp på upp till 4% av globala omsättningen, dvs runt 80 miljarder. Borde inte rädslan vara större för att mindre aktörer har starkare incitament att använda individdata i utpressningssyfte?

Kan vara nån gruppering inom Microsoft, kan vara nån terrorgrupp som infiltrerar Microsoft, kan vara nån underrättelsetjänst som infiltrara Microsoft. Kan vara idioten Bill Gates som redan vill reducera världsbefolkningen som utnyttjar detta eller nån västoligark eller någon som utpressas av en sån som Epstein.

Har inte folks olika användardata läckts ut förut? Vad är det som gör folk så 100000% säker på att det Microsoft samlar aldrig kommer ut?

Skrivet av Mizccc:

För en vanlig svensson spelar det kanske inte så stor roll men för en aspirerande statsminister/president kan alternativen vara "lyd eller din karriär är förstörd" och inte alla är empatiska nog att kliva åt sidan.

Skulle påstå motsatsen, de flesta politiker är redan sociopater som saknar empati överhuvudtaget. De är i princip bots som svarar "rätt" i alla situationer. Såna är ännu lättare att utpressa, de saknar moralkompass.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Edit: Ang. ocsp.apple.com, så glöm inte bort ocsp2.apple.com

Blockera inte OCSP-anropen för att validera programvarornas certifikat, stäng av gatekeeper istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Du måste vara i extrem minoritet, tror de allra flesta har mycket mer personlig info på mobilen än datorn. Själv har mina datorer typ ingen personlig info på sina hårddiskar men telefon däremot...där finns allt, eller ja, "allt" - jag har nog mycket mindre personlig info på min mobil än genomsnittet.

Och ja, att det tillåts att operativsystem har så djupt integrerad spårning är förjävligt.

Jag har inte heller särskilt mycket personlig information på mobilen, på datorn däremot...

Jag använder dock aldrig molntjänster, särskilt inte från Microsoft. Kalla mig paranoid men vad är det som säger att de som håller i servern inte har en "huvudnyckel" till krypteringen och kan läsa precis allt som lagras där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Den här synen på det hela är ett stort problem. Det här stämmer bara brett gällande proprietär mjukvara som Windows, MacOS osv, men titta istället på Open Source så får du leta ivrigt efter telemetri, och om den mot förmodan finns är den i regel opt in.

Man ska inte dra alla över en kam.

Det är inte proprietär vs öppen källkod som är den avgörande faktorn. Projekt som vill tjäna pengar brukar ha telemetri, de vill ju förstå hur deras program används och hur det kan förbättras för att tjäna mer pengar. Ubuntu har också telemetri, opt out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Frågan är vad man ska göra med all sin lediga tid när AI gör allt åt oss: Svarar på inkommande telefonsamtal, övervakar mina solpaneler och optimerar laddningen till bilen, hanterar mitt fondsparande. När jag kommer till jobbet så är AIn redan färdig med allt, så jag tar en kopp kaffe på det tomma kontoret och åker hem igen. Sedan kör bilen själv och hämtar barnen på dagis, medan jag står och beundrar robotgräsklipparen som nu kan klippa mönster från GIF-bilder. Framtiden är ljus.

Bara att lyfta blicken och se sig om. När människan fick tillgång till ständigt uppkopplade "smart phones" och sociala medier så inleddes project doom-scroll med all ledig tid

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Igår: Höstens stora Windows-uppdatering är här och ger användare tillgång till Copilot!
Idag: Blockera Copilot.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zuru1:

Vad skiljer denna från pihole?
De gör väl samma sak på olika ställe bara?

Lite så. Kör även med NextDNS på mobilen som i sig är mer likt PiHole.

Fördelen med LuLu är att det främst blockerar på program-/processnivå. Dvs lätt att blockera Microsoft Office, medan andra programvaror når nätet efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte proprietär vs öppen källkod som är den avgörande faktorn. Projekt som vill tjäna pengar brukar ha telemetri, de vill ju förstå hur deras program används och hur det kan förbättras för att tjäna mer pengar. Ubuntu har också telemetri, opt out.

Det är inte den den avgörande faktorn, men du kan ju inte utan stor teknisk kunskap (sniffa nätverkstrafik) veta vad proprietär mjukvara gör till skillnad från öppen källkod där sånt är allmänt känt. Alla regler har väl undantag och Ubuntu kan vara ett, har inte använt det på åratal. Men nyligen när Fedora gick ut med ett förslag om att aktivera telemetri by default så tog det hus i helvete direkt.