Svullet batteri i en surfplatta, vad gör man?

Permalänk
Medlem

Svullet batteri i en surfplatta, vad gör man?

Upptäckte idag att surfplattans batteri (en Lenovo nånting, säkert 5 år gammal) hade svällt upp så bakstycket tryckts ut, googlingar gör mig nervös så la den i badkaret för nu, men vad gör man av eländet ? ta med den i bilen till återvinningen o så känns inte bra, Litium batteri på 7200mha, eller hur pass farligt är det flytta på den ?

Permalänk
Medlem

Ett svullet batteri kan påverka den enhetens prestanda och i vissa fall skada produktens hölje. Ett svullet batteri är inte ett säkerhetsproblem men bör bytas ut så fort det upptäcks

Så länge du inte punkterar batteri är det egentligen inte någon fara.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mahava:

Upptäckte idag att surfplattans batteri (en Lenovo nånting, säkert 5 år gammal) hade svällt upp så bakstycket tryckts ut, googlingar gör mig nervös så la den i badkaret för nu, men vad gör man av eländet ? ta med den i bilen till återvinningen o så känns inte bra, Litium batteri på 7200mha, eller hur pass farligt är det flytta på den ?

Du bör byta batteri eller lämna det på miljöstationen, är du osäker på skicket så transportera det brandskyddet tex plåthink med lock

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja jag kommer kassera paddan såklart, det är fast batteri i den, svullet till säkert dubbla storleken, lagt det i badkaret med en upponervänd plåt samt tyngd ovanpå förnu, men ja pra idee lägga i något obränbart

Permalänk
Medlem

Ett svullet batteri är ett säkerhetsproblem. Risken för att en cell punkteras ökar och risken för en intern kortslutning ökar. Därmed ökar också risken för en brand. Man ska givetvis inte överdriva risken, för det är lyckligtvis sällan som det uppstår någon brand.

Apparater med svullna celler kan man med fördel förvara på något ställe där en eventuell brand inte orsakar någon större skada. Om/när man laddar apparaten så bör man göra det under uppsikt.

Att ta med sig apparaten, eller bara batteriet, till återvinningen torde inte vara ett problem, du har ju uppsikt över den/det och kan agera om något händer.

Om man vill vara riktigt säker på att batterier är ofarliga så kan man slänga ner dom i saltvatten ett par dagar så blir dom helt urladdade (men vattnet tenderar att bli riktigt slajmigt och jag är osäker på hur miljöriktigt det är att hälla vattnet i avloppet).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tack bra tips, jag tog en promenad med plattan i några plastpåsar bort till återvinningen , men det gick bra slänga bland vanliga elektroniken inkl plastpåsarna , ena cellen hade börjat läcka lite i badkaret så klart otrevlig upplevelse och jäkla tur man upptäckte känns det som,