Veckans fråga: Hur många timmar har din dator varit på?

Permalänk
Medlem

2 dygn men bara för att jag varit hemma hela tiden. Annars drar jag ur alla sladdar på all elektronik när jag lämnar stugan eller går och lägger mig. Redan fått över 80k värt av utrustning förstört i blixtnedslag en gång och det är inget jag har bråttom att uppleva igen.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Är förvånad, över en vecka. Brukar stänga av jobb datorn helt på fredagar. Men det är en laptop så den får ju sova när jag ger upp för dagen.

Min privata mac har 46 dagars uptid, den startar om när den vill uppdatera os typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nästan tre minuter. Som vanligt startade jag datorn och kollade FZ och Swec.

Det är ju inte direkt som förr när man satt på IRC och drog iväg /uptime i mIRC för att visa hur lång sin manslem var.

Typ så. Nya tider nu. 😃

Permalänk
Medlem

Mer än en vecka (10 dagar) men det beror på att även i avstängt läge så har den snabbstart igång så den stänger nästan aldrig av sig ordentligt. Därför startar jag av den lite då och då.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har precis haft strömavbrott men dom är alltid på, 2 servrar, samt min primära dator. Så har jag alltid gjort sen 90-talet och har nog inte haft en enda PC som pajat endast hårddiskar men då har dom varit rätt gamla. En dator vet jag pajade, det var min Amiga 4000 på slutet av 90-talet, men då hade jag nog stängt av den sen när jag skulle starta igen så var den död.
Bonusdotterns dator är också på, mest för att hon använder den till och från i princip varje dag. Vet jag att hon inte kommer vara här på ett tag brukar jag försöka stänga av den.

Tror rekordet är över 1 år i uptime på en server (ingen UPS).

(kan ha haft en PC som pajade pga. kassa kondensatorer, men jag minns faktiskt inte, men det hade den ju gjort ändå liksom)
(samt nån PSU som gett upp, nu när jag tänker efter)

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

De är lite komplicerat, skall jag bara surfa, kolla mail, youtube osv så ansluter jag till en VM på min proxmox burk. Datorn som jag ansluter med stängs av varje kväll, den virtuella maskinen kan stå på tills windows kräver omstart för någon uppdatering. Proxmox servern stänger jag aldrig av (frivilligt), senast 145 dagar sedan (strömmen gick).
Skall jag spela så stängs den datorn av varje kväll.

Du ansluter till en VM för att kolla mail/surfa? Varför inte göra det på datorn du ansluter med, är det en gammal netbook?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

25 sekunder från powerknapp till loginskärm, så jag stänger nästan alltid av datorn. Ibland blir det sleep om jag vet att jag kommer använda den igen under dagen.

Synologylådan däremot har varit på i 117 dagar just nu.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är ett monster som aldrig låter min stackars jobbdator få slappna av. Nu blev det förvisso omstart för tre dagar sedan, när Windows ruttnade på att det legat en uppdatering och väntat i typ en månad. Jag är en dålig datormamma ibland.

Min stationära stänger jag däremot av typ varje kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan windows 8 så är en "avstängning" inte riktigt en avstängning utan snarare hibernation egentligen.
Kollar man i task manager så fortsätter klockan för up time ticka på ;).

Omstarter är det som faktiskt ger en omstart numer.

(Med brasklappen att den här funktionen antagligen beter sig annorlunda om man stängt av hibernation i windows)

min kommentar är helt irrelevant till tråden, men din signatur går knappt att läsa i nya darkmode!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JonatanR:

min kommentar är helt irrelevant till tråden, men din signatur går knappt att läsa i nya darkmode!

Tackar ödmjukast.
Jag har fått det uppmärksammat i tråden en vända tidigare. Det är medvetet kvar ett gäng timmar för det var feedback angående just det i inlägget- som bara var relevant om problemet kvarstod ;).
Men läge att ta bort nu. Tack igen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av shelter:

Du ansluter till en VM för att kolla mail/surfa? Varför inte göra det på datorn du ansluter med, är det en gammal netbook?

Nae, har flera olika datorer inkl jobbdator. Med ett VM så har jag allt "viktigt" på den tillgängligt på alla datorerna. Enkel backup, gör bara backup på VM och blåser de hårdvarubaserade vid behov (exkl jobbdator). Spelar jag så kör jag VM på en skärm bredvid.
Jobbdatorn är begränsad i vad jag kan göra med den pga olika policys, men jag kan ansluta till min VM och ha "hemma datorn" tillgänglig.
Behöver inte oroa mig för hårdvarufel annat än på servern (och den är stabil). Kan superenkelt uppgradera hårdvaran efter behov (bara att tilldela mer cores, ram eller disk). Kommer nog att skaffa en vGPU i framtiden när de inte kostar en förmögenhet och även höra gaming via VM.

Permalänk
Medlem

Spel-PCn står på konstant. Går i sleep mode då och då, annars är det bara vid krascher eller Windows-uppdateringar som den startas om, så just nu var det ett drygt dygn som jag fick kryssa i. Innan dess kanske någon vecka, eftersom Diablo 4 har haft en del buggar bl.a.

Filserver-PCn står och tuggar konstant i ett hörn på skrivbordet i datorrummet också, den har säkert varit igång någon månad eller två sedan vi hade strömavbrott. Kanske borde byta ut den mot en NAS någon gång, men det kostar ju massa pengar...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det tar ju typ 15 sekunder att starta datorn så ser ingen anledning att inte stänga av den när man är färdig.

Permalänk
Medlem

Ca 5-7 dagar blir sällan mer pga olika Windows 11 Pro Workstation uppdates dyker up.

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Mitt ideal är ungefär en månad mellan omstarterna med Windows 10 LTSC 2021. Ju längre uptime, desto bättre. Liknande siffror i Linux, kör sålänge som möjligt.

Permalänk
Medlem

Alltid stängt av när jag ska vara borta från datorn några timmar och jag inte laddar ner något. Nu med AM5 börjar jag fundera på att ha den på för evigt, att starta datorn tar ju typ 45 sekunder och det har ingen tid med.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Mitt ideal är ungefär en månad mellan omstarterna med Windows 10 LTSC 2021. Ju längre uptime, desto bättre. Liknande siffror i Linux, kör sålänge som möjligt.

Kör du den som en server då, eller?

Min Ubuntu-server och Proxmox-låda kan gärna stå och tugga på i månader utan omstart. Lite kris om Home Assistant eller Plex går ner.

Visa signatur

Smurf

Permalänk

Hade det inte varit för strömavbrott så hade nog mina två Windows 10 datorer varit igång över ett år. Jag hade UPS förut men det var för dåligt med ork i dem så de ligger i källaren och skräpar (eller om jag dumpat dem, miljöavfall i så fall, det minns jag inte).
Kommer nog att köpa betydligt mycket större UPS när jag har bättre med pengar.

Permalänk

Jobbdatorn MacBook Pro (M1 Pro)
Tid sedan start: 42 dygn, 7 timmar, 39 minuter

Den gamla speldatorn minns jag inte riktigt när jag startade senast men har inte startat den sen innan sommaren i alla fall.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Frågan känns som lite av en slamkrypare eftersom ordet "omstart" kan tolkas på två sätt:
1. Start efter att den varit avstängd mer än momentant.
2. Kommandot "Omstart" som stänger av datorn tillfälligt och sedan direkt startar den igen.

Min dator är som regel avstängd när den inte används, men kommandot Omstart används som regel bara vid uppdateringar eller problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Kör du den som en server då, eller?

Min Ubuntu-server och Proxmox-låda kan gärna stå och tugga på i månader utan omstart. Lite kris om Home Assistant eller Plex går ner.

Min huvuddator med LTSC 2021 brukar jag hålla igång i ungefär en månad med omstart vid Patch Tuesday-uppdateringar. Då kör jag med WU10Man och avaktiverar Windows Update under den månaden då jag kör lite underhåll på burken vid uppdateringarna - annars skall den vara igång och tillgänglig.

Att starta om varje vecka eller i värsta fall med några dagars mellanrum är inte min melodi. Det är enbart irriterande.

Hittills har LTSC, både 2019 och 2021 varit mycket stabila så några "negativa effekter" från att köra Windows med denna uptime har jag inte noterat. Det påminner mig om när jag körde Mac OS X tidigare och hade liknande uptimes.

För Plex/mediaserver är det liknande procedur - omstart vid uppdatering, annars en månad eller mer i drift där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutralutra:

Nae, har flera olika datorer inkl jobbdator. Med ett VM så har jag allt "viktigt" på den tillgängligt på alla datorerna. Enkel backup, gör bara backup på VM och blåser de hårdvarubaserade vid behov (exkl jobbdator). Spelar jag så kör jag VM på en skärm bredvid.
Jobbdatorn är begränsad i vad jag kan göra med den pga olika policys, men jag kan ansluta till min VM och ha "hemma datorn" tillgänglig.
Behöver inte oroa mig för hårdvarufel annat än på servern (och den är stabil). Kan superenkelt uppgradera hårdvaran efter behov (bara att tilldela mer cores, ram eller disk). Kommer nog att skaffa en vGPU i framtiden när de inte kostar en förmögenhet och även höra gaming via VM.

Aha, ja det är ju rätt smart. Kör också PVE och har gått i liknande tankar... men hårdvaran är ganska gammal nu så det går ju lite segt för min del. Sen tittar jag mycket på youtube/twitch så det är inte så jätteroligt att göra på en VM.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >