Permalänk
Medlem

Ny gamingdator med 4090

Hej på er!

Det börjar snart bli dags för en ny dator som ska användas för spel, jobb, en del virtualisering, osv. Detta är vad jag har fått ihop:

https://www.inet.se/datorbygge/b1438350/2023-mk3

Jag är inte så intresserad av AMD vs Intel/Geforce-diskussioner, och inte heller typ "du sparar lite pengar om du köper en Kingston-SSD" osv. Detta är kompontenter som har bra rykte och märken jag gillar.

DÄREMOT! Detta blir eventuellt första gången jag kör en AIO-kylare. Denna verkar ha fått himla bra kritik - är det ett bra val?

- Behöver jag noja om jag kör vattenkylning? Jag förstår att risken att saker går sönder är något högre än luft, men det handlar väl fortfarande om en liten procent bara?
- Visst behöver jag väl chassifläktar också - det räcker väl inte med ENBART AIOn? Något newbie på detta.
- Hur funkar det med de andra fläktarna jag har valt? Räcker tre stycken eller bör jag köra ännu fler? Prio ett för mig är så tyst som möjligt i förhållande till kylförmåga.
- Bonusfrågan: Blir det dumt med chassifläktar utan RGB när AIOn har det? RGB är liksom inte nån jättefråga för mig men det får gärna se enhetligt ut och finnas möjlighet att justera lite sådant.

Skulle gärna ta emot lite input på detta. Något annat jag missat eller ser det hyfsat ut? Tack på förhand!

Edit: Kanske ska köra en 13700K istället för 13900K? Ska köra 4K@144hz - men det verkar vara ganska små skillnader i fps och ganska stora skillnader i energiförbrukning och värme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jag är inte så intresserad av AMD vs Intel/Geforce-diskussioner, och inte heller typ "du sparar lite pengar om du köper en Kingston-SSD" osv. Detta är kompontenter som har bra rykte och märken jag gillar.
Edit: Kanske ska köra en 13700K istället för 13900K? Ska köra 4K@144hz - men det verkar vara ganska små skillnader i fps och ganska stora skillnader i energiförbrukning och värme?

Vad sägs om en 13gen vs 14gen diskussion? De kostar lika mycket men är någon enstaka procent bättre. Speciellt om du tänker på att välja i7 istället så blev väl 14700K roligaste "refresh". Så skulle kanske tittat på den.

Skrivet av Werner:

- Behöver jag noja om jag kör vattenkylning? Jag förstår att risken att saker går sönder är något högre än luft, men det handlar väl fortfarande om en liten procent bara?
- Visst behöver jag väl chassifläktar också - det räcker väl inte med ENBART AIOn? Något newbie på detta.
- Hur funkar det med de andra fläktarna jag har valt? Räcker tre stycken eller bör jag köra ännu fler? Prio ett för mig är så tyst som möjligt i förhållande till kylförmåga.
- Bonusfrågan: Blir det dumt med chassifläktar utan RGB när AIOn har det? RGB är liksom inte nån jättefråga för mig men det får gärna se enhetligt ut och finnas möjlighet att justera lite sådant.

-Behöver inte noja.
-Ja.
-Inte heller expert på akvarie-chassi men för enhetlighetens skull hade jag lika väl kört lika många i botten som på sidan. Dvs. Hade kört på 4 st 140mm.
-Igen, inte min expertis. Men jo personligen hade jag nog kört antingen RGB på alla eller av på alla (dvs valt AIOn utan RGB). I och med att man ska kunna se in mycket så kanske RGBn "behövs".

Skrivet av Werner:

Skulle gärna ta emot lite input på detta. Något annat jag missat eller ser det hyfsat ut? Tack på förhand!

Skulle kunna titta på snabbare RAM, 6000 MHz CL30 i alla fall.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Vad sägs om en 13gen vs 14gen diskussion? De kostar lika mycket men är någon enstaka procent bättre. Speciellt om du tänker på att välja i7 istället så blev väl 14700K roligaste "refresh". Så skulle kanske tittat på den.

Sant! Jag tänkte nog mest bara på att det var så pass liten skillnad i prestanda, och jag tänkte mest att 13-serien är lite mer beprövad.

Skrivet av Snusious:

-Behöver inte noja.
-Ja.
-Inte heller expert på akvarie-chassi men för enhetlighetens skull hade jag lika väl kört lika många i botten som på sidan. Dvs. Hade kört på 4 st 140mm.
-Igen, inte min expertis. Men jo personligen hade jag nog kört antingen RGB på alla eller av på alla (dvs valt AIOn utan RGB). I och med att man ska kunna se in mycket så kanske RGBn "behövs".

Hmm... nu har jag fått lite dille på att montera (eller låta Inet montera - om de nu gör sådant) GPUn stående. Frågan är bara hur fläktsetupen ska se ut - AIOn på utblås i toppen är väl ganska givet. Sedan två 140mm som insug på sidan BAKOM GPUn? Sedan två till som insug på undersidan? Sedan en till på utblås på baksidan eller? Det blir ju 5x 140mm vilket Inet säger inte får plats i chassit. Missar jag något nu?

Kan det vara så att detta chassi med glasfront inte passar så bra om man har en GPU på högkant, som täcker insuget på sidan? Inte säker på hur jag ska göra i så fall - det bara slog mig att jag nog helst inte vill köra GPUn i standardläge, eftersom jag vill köra chassit inverterat och då kommer annars GPUn bli uppochned. Och det blir dels fult och sen är det väl inte optimalt att GPUn suger in luft på ovansidan och spottar ut varm luft på undersidan som sedan stiger igen?

Skrivet av Snusious:

Skulle kunna titta på snabbare RAM, 6000 MHz CL30 i alla fall.

Bra input, tack! Det var ändå ganska stor skillnad prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/bild/ZWEeAbjfAzwS0NZHuGl4zCMOC5M...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ZWEeAbjfAzwS0NZHuGl4zCMOC5M/namnlos

Dyrt men fint

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Sant! Jag tänkte nog mest bara på att det var så pass liten skillnad i prestanda, och jag tänkte mest att 13-serien är lite mer beprövad.

Hmm... nu har jag fått lite dille på att montera (eller låta Inet montera - om de nu gör sådant) GPUn stående. Frågan är bara hur fläktsetupen ska se ut - AIOn på utblås i toppen är väl ganska givet. Sedan två 140mm som insug på sidan BAKOM GPUn? Sedan två till som insug på undersidan? Sedan en till på utblås på baksidan eller? Det blir ju 5x 140mm vilket Inet säger inte får plats i chassit. Missar jag något nu?

Kan det vara så att detta chassi med glasfront inte passar så bra om man har en GPU på högkant, som täcker insuget på sidan? Inte säker på hur jag ska göra i så fall - det bara slog mig att jag nog helst inte vill köra GPUn i standardläge, eftersom jag vill köra chassit inverterat och då kommer annars GPUn bli uppochned. Och det blir dels fult och sen är det väl inte optimalt att GPUn suger in luft på ovansidan och spottar ut varm luft på undersidan som sedan stiger igen?

Bra input, tack! Det var ändå ganska stor skillnad prestandamässigt.

Ja hela GPU situationen och fläkt-orientering då lämnar jag åt någon annan. Men kan svara på att 5x 140mm inte får plats då det endast får plats en 120mm på baksidan.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Ja hela GPU situationen och fläkt-orientering då lämnar jag åt någon annan. Men kan svara på att 5x 140mm inte får plats då det endast får plats en 120mm på baksidan.

Hmmm, men då fattar jag inte riktigt. Det finns väl två platser på undersidan, två platser på sidan (där GPUn sitter framför om jag fattar saken rätt), och en plats på baksidan. Då får jag det till fem 140mm (Eller sju 120mm). Kanske missförstår något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Hmmm, men då fattar jag inte riktigt. Det finns väl två platser på undersidan, två platser på sidan (där GPUn sitter framför om jag fattar saken rätt), och en plats på baksidan. Då får jag det till fem 140mm (Eller sju 120mm). Kanske missförstår något.

Sidan: 2x140mm eller 3x120mm.
Under: 2x140mm eller 3x120mm.
Baksidan: 1x120mm.
Så ja antingen sju 120mm eller fyra 140mm plus en 120mm.

Visa signatur

Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Sidan: 2x140mm eller 3x120mm.
Under: 2x140mm eller 3x120mm.
Baksidan: 1x120mm.
Så ja antingen sju 120mm eller fyra 140mm plus en 120mm.

Fattar inte varför Inets datorbyggare säger att det bara får plats fyra fläktar. Datorbyggaren kanske är struntsamma egentligen; det är väl bara att jag lägger till en extra 120mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Fattar inte varför Inets datorbyggare säger att det bara får plats fyra fläktar. Datorbyggaren kanske är struntsamma egentligen; det är väl bara att jag lägger till en extra 120mm?

För Lian Li chassit kan du ha lite olika konfigurationer.
Men vanligast är väl detta;
Baksida 1st 120MM = Utsug
Ovansida 3st 120MM = Utsug
Sidan 3st 120MM = Insug
Undersida 3st 120MM = Insug

Du kan sätta din 360mm AIO som antingen utsug i toppen eller insug på sidan.

Du kan ha 2st 140MM istället för 3st 120mm på Ovansidan och Undersidan.

Själv kör jag;
Baksida 120MM UT
Ovansida 3st 120MM UT
Undersida 3st 120MM IN
Sidan 3st 120MM AIO KYLARE IN

På så vis får både GPU och AIO kylaren kall frisk luft. Detta har gett mig lägst temperaturer.

Jag har även monterat min GPU vertikalt. Annars finns det typ ingen plats alls för strömkabeln. Den slår emot fönstret och böjs skarpt 90 grader då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

För Lian Li chassit kan du ha lite olika konfigurationer.
Men vanligast är väl detta;
Baksida 1st 120MM = Utsug
Ovansida 3st 120MM = Utsug
Sidan 3st 120MM = Insug
Undersida 3st 120MM = Insug

Du kan sätta din 360mm AIO som antingen utsug i toppen eller insug på sidan.

Du kan ha 2st 140MM istället för 3st 120mm på Ovansidan och Undersidan.

Själv kör jag;
Baksida 120MM UT
Ovansida 3st 120MM UT
Undersida 3st 120MM IN
Sidan 3st 120MM AIO KYLARE IN

På så vis får både GPU och AIO kylaren kall frisk luft. Detta har gett mig lägst temperaturer.

Jag har även monterat min GPU vertikalt. Annars finns det typ ingen plats alls för strömkabeln. Den slår emot fönstret och böjs skarpt 90 grader då.

Toppen, tack! Kul med någon som kör samma chassi. Hur blir det om jag kör AIOn på ovansidan monterar GPUn på högkant (ej att förväxla med vertikalt) då? Då blir det två 140mm på utsidan om GPUn antar jag? Eller ersätter GPUn fläktplatserna på sidan? Finns det risk att det blir för dåligt luftflöde om man kör två 140mm fläktar som insug och sätter GPUn framför liksom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Toppen, tack! Kul med någon som kör samma chassi. Hur blir det om jag kör AIOn på ovansidan monterar GPUn på högkant (ej att förväxla med vertikalt) då? Då blir det två 140mm på utsidan om GPUn antar jag? Eller ersätter GPUn fläktplatserna på sidan? Finns det risk att det blir för dåligt luftflöde om man kör två 140mm fläktar som insug och sätter GPUn framför liksom?

Vertikalt är väl högkant? Pratar om denna typ av montering som behöver ett Kit med Riserkabel https://www.inet.se/produkt/6905819/lian-li-universal-4-slots...

Horizontell är vanlig montering direkt mot moderkortet.

Oavsett om du monterar vertikalt eller horizontellt så kan du använda alla fläktplatser. Grafikkortet kommer inte blockera någon.

*Jaha, såg nu att du skrev om detta tidigare att du vill montera grafikkortet på SIDAN, typ stående. Då har jag tyvärr inte en aning om hur det fungerar. Men känns som den kommer blockera insug från sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Vertikalt är väl högkant? Pratar om denna typ av montering som behöver ett Kit med Riserkabel https://www.inet.se/produkt/6905819/lian-li-universal-4-slots...

Horizontell är vanlig montering direkt mot moderkortet.

Oavsett om du monterar vertikalt eller horizontellt så kan du använda alla fläktplatser. Grafikkortet kommer inte blockera någon.

Kanske blir lite missförstånd. Vertikalt verkar i allmänhet innebära att man monterar kortet på högkant fast på långsidan. Jag menar högkant på kortsidan (vertically vs upright). Kanske finns nån bättre term på det. Då är det inte det kitet, utan ett annat. Men då kommer kortet ersätta AIOn i ditt fall - då tänker jag att jag sätter min AIO högst upp och sedan 2x 140mm + GPUn på sidoplatsen.

Förutsatt att det nu är tänkt att ha chassifläktarna på sidan och GPUn på insidan av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

*Jaha, såg nu att du skrev om detta tidigare att du vill montera grafikkortet på SIDAN, typ stående. Då har jag tyvärr inte en aning om hur det fungerar. Men känns som den kommer blockera insug från sidan.

Japp, det känns så också, och köra den som mesh med fläktar på framsidan tar bort lite av grejen med detta chassi.

Det jag stör mig på är att Geforce RTX-logon blir uppochned när man kör vanlig horisontell montering, men det kanske inte blir några konstigheter att köra vertikalt som du har gjort då? Det kanske är ett alternativ i så fall. Och då är det alltså bättre att köra AIOn på sidan och två 140mm-flätar i toppen istället för vice versa?

Eller iofs... kommer inte luften tryckas suboptimalt om jag kör chassit reverserat? Om jag kör GPUn på vertikalt + reverse så kommer väl luften att tryckas mot moderkortet?

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag tänkt om på några saker. Vad tror vi om detta?

Inte lika tysta fläktar, men klart snyggare. Och bättre RAM.

Som sagt, jag vill köra chassit i inverterat/reverse mode och GPUn monterad stående på högkant på kortsidan. Tänker köpa riserkabel + bracket för detta. Lite frågor:

- Vad tycker vi om dessa fläktar? Har hört gott om dem, men någon med erfarenhet? Bra grejer?

- Finns det risk att det inte går att montera kortet stående pga den extra höga AIOn? Just Arctic Liquid Freezer II 360 är typ dubbelt så hög som en vanlig AIO - kommer det fortfarande bli snyggt eller kommer AIOn täcka en bra bit av grafikkortet? Finns det risk att det påverkar kylkapaciteten? Svårt att svara på antar jag men lika svårt att gissa utan att testa.

- Blir det snyggt med det grafikkortet ståendes, tro? Hittade inga andra som körde det, alla på youtube kör ett Strix då det är creme de la creme. Men har hört att just Strix-kortet har stora problem med coil whine så inte säker på att jag vågar köra det själv.

Uppskattar era tankar.