Permalänk
Medlem

Sladdlös dammsugare

Hej,

Jag har ett presentkort på Amazon.se och tänkte köpa en sladdlös dammsugare. Även om jag hört att Tyson är den bästa så vill jag inte lägga så mycket utan max 2000kr. Har ni några tankar? Funderar på någon av de här kanske:

https://www.amazon.se/PRETTYCARE-stickdammsugare-Bilstickdamm...

https://www.amazon.se/Electrolux-900277334-EERC72EB-kvast-ebe...

Permalänk
Medlem

Satsa på en ny SSD eller nåt istället.
En skaftdammsugare för 2k så får du något som fungerar för lite kaksmulor.
Dubbla priset så får du något som fungerar skapligt för städning.

Permalänk
Medlem

De första ser ut som en billig kinesisk kopia på Dysons dammsugare.. ‎180 watt är inte mycket att hänga i granen, jämför det med normala dommsugare som brukar ligga på 1000W och uppåt, så kan du ju räkna ut hur mycket (eller lite) den suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

De första ser ut som en billig kinesisk kopia på Dysons dammsugare.. ‎180 watt är inte mycket att hänga i granen, jämför det med normala dommsugare som brukar ligga på 1000W och uppåt, så kan du ju räkna ut hur mycket (eller lite) den suger.

Vanliga kanske har 1000w men sladdlösa brukar inte ha det. En sladdlös ligger på mellan 200-700w ungefär. Men ja. 180W är inte mycket. Min Dyson V15 har 660W men den gör också ett grymt jobb.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag har elektroluxen. Inte riktigt den modellen men liknande. Helt fantastisk. Det du ska undvika vad gäller elektrolux är dom som ska vara extra tystgående och ha massa allergifilter. Dom är totalt värdelösa. Jag tror den du länka till har fritt blås.

Permalänk
Medlem

Tack för feedback, ska nog inte köpa någon dammsugare därifrån utan någon mer teknisk pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Tack för feedback, ska nog inte köpa någon dammsugare därifrån utan någon mer teknisk pryl.

Just det, var ju du som hade ett presentkort på 2000 Kr hos Amazon? Hur länge gäller detta presentkort?

Om det gäller fram till Black Week i slutet va november så kan det ju vara läge att vänta in tills dess med att handla elektronik...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Just det, var ju du som hade ett presentkort på 2000 Kr hos Amazon? Hur länge gäller detta presentkort?

Om det gäller fram till Black Week i slutet va november så kan det ju vara läge att vänta in tills dess med att handla elektronik...

Presentkortet gäller till 11 oktober 2033 så det är lugnt med att vänta

Men brukar sällan handla på Black Week, tycker det är svårt att veta om de verkligen sänkt priserna eller om de ökat innan black week och sedan sänkt den veckan. Men skulle kunna spara lite på presentkortet tills dess annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Men brukar sällan handla på Black Week, tycker det är svårt att veta om de verkligen sänkt priserna eller om de ökat innan black week och sedan sänkt den veckan. Men skulle kunna spara lite på presentkortet tills dess annars.

Det lär inte vara sämre än nu tänker jag iaf. Och alla reor kommer försvinna nu närmsta veckan för att kunna hålla med svensk lag (måste visa lägsta pris senaste 30 dagarna) så det är nog kört med deals på ca 1 månad.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det lär inte vara sämre än nu tänker jag iaf. Och alla reor kommer försvinna nu närmsta veckan för att kunna hålla med svensk lag (måste visa lägsta pris senaste 30 dagarna) så det är nog kört med deals på ca 1 månad.

Klart det kommer finnas deals.
Företag vill sälja under alla månader på året.
Sen kanske inte vissa prylar kommer med på BF.

Permalänk
Medlem

Behöver en dammsugare som komplement till roboten. Vi har inte en enda matta, endast parkettgolv.

Jag står och velar mellan Bosch unlimited series 8 för 3k på elgiganten, samt samsung Jet 75 för 3700.

Boschen har trevlig belysning som jag tror att jag kommer värdera. Samtidigt levereras den med en multiborste. Samsungen å andra sidan har mjukborste för parkett som standard, men saknar belysning. Det går att köpa en mjukborste med belysning till boschen för ca 800-1000kr.

Boschen har standardbatteri som lätt går å köpa nya, samsungen har dyra special.

Jag vill absolut inte betala mer än vad dessa kostar. Det är trots allt en dammsugare…

Finns det något råd att få?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det gör de inte alls, eftersom det inte är tillåtet i EU längre. Nya dammsugare får inte ha högre effekt än 900 W och alla kommer inte upp i det ens. Jag har två Miele, en gammal på 2000+ och en ganska ny som jag har för mig ligger på maxgränsen idag. Knappast någon väsentlig försämring, utan de är rätt lika i sugeffekt på max bara det att den gamla är som att dra igång ett bastuaggregat.

Permalänk
Medlem

Funderar mellan en Samsung Jet 75 och en enkel Electrolux Ergorapido.

Är Samsungen så pass mycket bättre att det motiverar ett tre gånger så högt pris?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Funderar mellan en Samsung Jet 75 och en enkel Electrolux Ergorapido.

Är Samsungen så pass mycket bättre att det motiverar ett tre gånger så högt pris?

Har själv Samsungen hemma sen nått åt tillbaka. Har den som ett komplement till vår robot dammsugare. Tycker Samsungen gör ett bra jobb både på matta och parkett. Kan rekommendera denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Har själv Samsungen hemma sen nått åt tillbaka. Har den som ett komplement till vår robot dammsugare. Tycker Samsungen gör ett bra jobb både på matta och parkett. Kan rekommendera denna.

Ergorapido känns väl mer som en "borste" än en dammsugare. Ser du Samsungen som en dammsugare?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Råd & Rön brukar vara en bra resurs för såna här frågor, men det är bakom paywall:

https://www.radron.se/tester/koksmaskiner-stadning/dammsugare...

Ser att de batteridrivna tydligen har gått och blivit bra till slut, förutom det gamla vanliga som förstås är svårt att komma undan: urusel batteritid (5 minuter på full effekt är inte ovanligt, och allt utom full effekt är för låg effekt ).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Du har ju även Prime days som brukar ha en del fina rabatter, samt att det poppar upp lite bra deals i fyndtråden från Amazon till och från. Så kan ju vara värt att sitta på det tills du hittar något du vill ha till ett bra pris (eller behöver) då det inte är akut med tanke på när det går ut ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ergorapido känns väl mer som en "borste" än en dammsugare. Ser du Samsungen som en dammsugare?

Ja jag ser samsungen som en dammsugare