Antagen till flera YH-utbildningar inom programmering, vilken är "bäst"?

Permalänk

Antagen till flera YH-utbildningar inom programmering, vilken är "bäst"?

Hejsan,

Jag ska börja plugga på YH till hösten och har sökt 5 st utbildningar som verkar har snarlikt kursinnehåll, men viss viktning åt antingen det ena eller andra hållet. Är antagen till alla förutom en där jag är reserv.

De utbildningar jag är antagen till är
- .Net Cloud Developer
- Javautvecklare
- Backend Developer
- Objektorienterad Systemutveckling C#
- .Net utvecklare (reserv)

Detta är på 3 olika skolor i Göteborg; IT-högskolan, Teknikhögskolan samt NBI/Handelsakademin. Min fråga är väl egentligen om det spelar någon stor roll vilken man väljer, om man bortser från skolans rykte osv och bara fokuserar på innehållet, eller t.o.m endast utbildningens namn. Alla innehåller C# som grund, men t ex Cloud och Java så är viktningen mer åt just cloud och java medan de andra är mer generella känns det som. I övrigt snarlikt kursinnehåll, som sagt.

Alla utbildningar innehåller även ca 25% frontend (troligen endast grundligt), annars mest backend vad det verkar.

Ska man tänka på något speciellt eller kolla upp något speciellt innan man bestämmer sig? Svarstiden är ju rätt kort så har 2-3 dagar på mig att bestämma mig. Vilket utbildning ser "bäst" ut, har bäst framtidsutsikter samt bäst lönebild (om vi förutsätter att jag kan bli någorlunda duktig på detta vilket jag tror då jag tycker det är väldigt roligt med framförallt C# men även HTML/CSS). Har googlat ovanstående frågor men vill även höra personliga erfarenheter/åsikter.

En parentes: Jag själv behärskar C# grundligt, men även HTML/CSS och har börjat självstudera Javascript vid sidan om.

Ännu en parentes som jag kom på nu i skrivande stund: Jag är knappa 40 år, hur tror ni mina utsikter ser ut med karriärsbyte mitt i livet till IT-sektorn? Jag jobbar nu inom byggbranschen och har alltid varit väldigt ambitiös med ett gediget CV och flera arbetsledarpositioner inkl personalansvar, samt utbildningar, kan detta spela roll och påverka ens nya lön inom IT när man väl kommer dit efter utbildningen?
Jag kommer oavsett genomföra utbildningen och har en tro på mig själv, men alltid intressant att höra andras, inom branschen, åsikter.

Tacksam om ni tar er tid, vore väldigt uppskattat.

MVH Mike

Permalänk
Medlem

Det spelar inte så stor roll välj den som är närmast och känns bra. Det viktigaste är din egen motivation och att du kan studera på egen hand. Vänta inte med att söka LIA plats , du kan börja söka redan nu.

Jag skulle rekommendera dig att fokusera på C# om det är det du redan kan. Finns många jobb som ger bra betalt .

Permalänk
Avstängd

Cloud developer känns lite... jag vet inte, tveksamt. Väldigt mycket idag är molnbaserat men så länge man inte jobbar med infrastrukturen så är det ju samma utveckling ändå liksom. Det kan absolut vara värt att kolla på Kubernetes exempelvis, men grunden i utvecklaryrket är ju att utveckla. Alltså programmera men också modellera, protoyping, användarvänlighet och så vidare och då tror jag det är bättre att hitta en utbildning som fokuserar på de bitarna. Ska du utveckla mot någon molnlösning så lär du behöva plugga på om den ändå, och det ingår väl i upplärningen på jobbet liksom.

Annars vet jag inte. Det beror på vad som ingår i utbildningarna och förstås ditt intresse. Java eller C# är inte direkt stora skillnader, jag pluggade mest Java men har bara jobbat med dotnet, C# främst, och det har inte varit några problem. Samtidigt, om du tänker dig jobba i Göteborgsområdet också så tror jag C# slår lite högre. IT-branschen här är mer industritung och industrierna litar på Microsoft, eller det är vad jag tror är anledningen i alla fall. Och det gäller inte bara om du vill jobba inom industrin alltså, utan hela IT-branschen här är ju ganska inriktad på dotnet i mångt och mycket.

Permalänk
Medlem

Kan du redan C# kanske det finns en vits med Java för att bredda kunskaperna litegrann? Är trots allt inte så stor skillnad mellan de två språken syntax-mässigt, men kan ju se bättre ut på CV:t med 2 olika språk? Större skillnader tycker jag ligger i ramverk och verktyg.

Tror tyvärr det kommer förekomma en del åldersdiskriminering mot en nyexad 40 åring, trots att 40 inte är nån ålder. Men så länge du kommer på intervju och får visa vad du kan så funkar det säkert. Skulle eventuellt kikat lite på agil utveckling, Scrum, projektledning etc för att kanske få lite nytta av ledarskapsbitarna från tidigare jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothxx:

Tror tyvärr det kommer förekomma en del åldersdiskriminering mot en nyexad 40 åring, trots att 40 inte är nån ålder. Men så länge du kommer på intervju och får visa vad du kan så funkar det säkert. Skulle eventuellt kikat lite på agil utveckling, Scrum, projektledning etc för att kanske få lite nytta av ledarskapsbitarna från tidigare jobb.

Jag är nyutbildad (2år) och har precis fyllt 40. För min del har jag inte upplevt någon som helst diskriminering. Tvätt om upplever jag att min tidigare livs- och arbetslivserfarenhet varit en positiv sak. Men det kan säkert variera på olika platser.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte mycket om IT-högskolan eller Teknikhögskolan men har en nära anhörig som läst Backend developer på Handelsakademin. Överlag en bra utbildning, de hade någon lärare i någon kurs som egentligen var Java-utvecklare och han fick googla sig fram i C# under lektionerna. Kursen "C# fördjupning" (verkar bytt namn till C# fortsättning) var mest fokuserad på Blazor, så det kan ju vara bra att veta. Alla dessa utbildningar är ju ganska grundläggande oavsett, och det mesta kokar väl ned till att få en bra praktikplats och försöka få in foten den vägen.

Som någon nämnde så är C#/.NET ganska dominant i Göteborgsområdet och kan du redan grunderna i det så är det ju lika bra att gå djupare?

Permalänk

Stort tack för era synpunkter och åsikter.

Som jag nämnde så är alla utbildningarna väldigt lika gällande kursinnehåll, flera av dom innehåller moln och säkerhet även fast det inte står i titeln så att säga. Såhär ser t ex Cloud Developer ut,

Programmering med C# 50p
Databashantering 30p
Webbutveckling 50p
Cloud programmering mot Azure 30p
Agila metoder 30p
Publicering av molntjänster 40p
LIA 1 40p
Cloud arkitektur 30p
LIA 2 80p
Examensarbete 20p

Objektorienterad systemutveckling:

Introduktion till systemutveckling 10
Introduktion till objektorientering 10
Objektorienterad programmering, grundläggande 60
Objektorienterad analys 15
Objektorienterad design 15
Databaser 30
LiA 1 45
Agil projektledning 10
Webbapplikationer 60
Objektorienterad programmering, avancerad 60
LiA 2 70
Examensarbete 15

Och Javautvecklare:

Javaprogrammering i ett sammanhang
Backend i ett sammanhang
Frontend i ett sammanhang
LIA 1
Databaser i ett sammanhang
Objektorienterad analys och design
Producera och leverera mjukvara
LIA 2
Examensarbete

... för att ge tre exempel. Nu såg jag att ingen av dessa förutom Cloud Developer innehåller just moln som jag sa, men de två andra som jag inte listat gör det. Men vill ändå kolla med er som har erfarenhet om det är något som sticker ut som man bör kunna eller som är kurser i vissa utbildningar som är "onödiga" som man ändå kommer lära sig när man väl arbetar med det så att säga. Synpunkter på ovanstående utbildningar/kurser?

Intressant det där med ålder, det kan säkert variera som någon skrev men har en känsla av att arbetsgivare vet vad de får om man har arbetslivserfarenhet och kan visa upp bra utveckling samt närvaro osv i ett CV. Pratar av egen erfarenhet vid rekryterings-situationer, även om saker såklart kan se väldigt snyggt ut på papper när det i verkligheten inte är det. Men ett sidospår.

Hade ingen aning om att olika språk var mer frekventa i olika delar av landet, intressant. Ang framtida jobb så är planen att iallafall (förhoppningsvis) jobba i Bohuslän nånstans i något år eller två för att få lite kött på benen, sen går flyttlasset mot Linköping med omnejd.

Permalänk
Medlem

Jag går Java-utvecklare på ITHS i Göteborg och är mycket nöjd hittills. Tycker verkligen jag haft tur med läraren. Helt sjukt kunnig och svarar oftast jättefort när man skriver och vill ha hjälp. Några lite svagare i klassen hade dock svårt med honom, de tyckte han var opedagogisk och hade för snabbt tempo. Men den största delen av klassen är jättenöjda med honom.
I övrigt. Ofta dåligt med parkeringsplatser runtomkring.
Skolans lokaler är okej. Ventilationen kunde varit bättre i vissa av rumen men ändå helt okej överlag.

Viktigaste är nästan att man har tur med läraren tycker jag. Gör nog inte stor skillnad om man läser Java eller .NET.
Man lär sig ändå väldigt mycket samma saker.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av cchriss:

Jag går Java-utvecklare på ITHS i Göteborg och är mycket nöjd hittills. Tycker verkligen jag haft tur med läraren. Helt sjukt kunnig och svarar oftast jättefort när man skriver och vill ha hjälp. Några lite svagare i klassen hade dock svårt med honom, de tyckte han var opedagogisk och hade för snabbt tempo. Men den största delen av klassen är jättenöjda med honom.
I övrigt. Ofta dåligt med parkeringsplatser runtomkring.
Skolans lokaler är okej. Ventilationen kunde varit bättre i vissa av rumen men ändå helt okej överlag.

Viktigaste är nästan att man har tur med läraren tycker jag. Gör nog inte stor skillnad om man läser Java eller .NET.
Man lär sig ändå väldigt mycket samma saker.

Jag håller med om att Lärare är A och Ö för en relativt lyckad Kodutbildning.

I min pågående Webbutvecklingsutbildning på distans så har det funnits två lärare som har varit knepiga att ha att göra med, medan resten är helt perfekta enligt mig och många andra i min virtuella klass!

Självklart var då kurserna med de två knepiga lärarna de klurigaste kurserna på grund av det.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Jag går Java-utvecklare på ITHS i Göteborg och är mycket nöjd hittills. Tycker verkligen jag haft tur med läraren. Helt sjukt kunnig och svarar oftast jättefort när man skriver och vill ha hjälp. Några lite svagare i klassen hade dock svårt med honom, de tyckte han var opedagogisk och hade för snabbt tempo. Men den största delen av klassen är jättenöjda med honom.
I övrigt. Ofta dåligt med parkeringsplatser runtomkring.
Skolans lokaler är okej. Ventilationen kunde varit bättre i vissa av rumen men ändå helt okej överlag.

Viktigaste är nästan att man har tur med läraren tycker jag. Gör nog inte stor skillnad om man läser Java eller .NET.
Man lär sig ändå väldigt mycket samma saker.

Intressant input!
Hur kommer det sig att du valde JAVA-utveckling?
Valde du mellan något annat också?
Funderar själv på Molnutvcklare/Cloudutvecklare men är nyfiken på hur andra tänker som väljer/har valt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikePikeParon:

Stort tack för era synpunkter och åsikter.

Som jag nämnde så är alla utbildningarna väldigt lika gällande kursinnehåll, flera av dom innehåller moln och säkerhet även fast det inte står i titeln så att säga. Såhär ser t ex Cloud Developer ut,

Programmering med C# 50p
Databashantering 30p
Webbutveckling 50p
Cloud programmering mot Azure 30p
Agila metoder 30p
Publicering av molntjänster 40p
LIA 1 40p
Cloud arkitektur 30p
LIA 2 80p
Examensarbete 20p

Objektorienterad systemutveckling:

Introduktion till systemutveckling 10
Introduktion till objektorientering 10
Objektorienterad programmering, grundläggande 60
Objektorienterad analys 15
Objektorienterad design 15
Databaser 30
LiA 1 45
Agil projektledning 10
Webbapplikationer 60
Objektorienterad programmering, avancerad 60
LiA 2 70
Examensarbete 15

Och Javautvecklare:

Javaprogrammering i ett sammanhang
Backend i ett sammanhang
Frontend i ett sammanhang
LIA 1
Databaser i ett sammanhang
Objektorienterad analys och design
Producera och leverera mjukvara
LIA 2
Examensarbete

... för att ge tre exempel. Nu såg jag att ingen av dessa förutom Cloud Developer innehåller just moln som jag sa, men de två andra som jag inte listat gör det. Men vill ändå kolla med er som har erfarenhet om det är något som sticker ut som man bör kunna eller som är kurser i vissa utbildningar som är "onödiga" som man ändå kommer lära sig när man väl arbetar med det så att säga. Synpunkter på ovanstående utbildningar/kurser?

Intressant det där med ålder, det kan säkert variera som någon skrev men har en känsla av att arbetsgivare vet vad de får om man har arbetslivserfarenhet och kan visa upp bra utveckling samt närvaro osv i ett CV. Pratar av egen erfarenhet vid rekryterings-situationer, även om saker såklart kan se väldigt snyggt ut på papper när det i verkligheten inte är det. Men ett sidospår.

Hade ingen aning om att olika språk var mer frekventa i olika delar av landet, intressant. Ang framtida jobb så är planen att iallafall (förhoppningsvis) jobba i Bohuslän nånstans i något år eller två för att få lite kött på benen, sen går flyttlasset mot Linköping med omnejd.

Hur har det gått med valen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Intressant input!
Hur kommer det sig att du valde JAVA-utveckling?
Valde du mellan något annat också?
Funderar själv på Molnutvcklare/Cloudutvecklare men är nyfiken på hur andra tänker som väljer/har valt 🙂

1. Jag visste att jag ville jobba med backend eller fullstack och inte enbart frontend.
2. Jag hade hållit på lite med Java förut så kände mig lite mer bekväm med det.
3. Arbetsmarknaden verkade bäst för det när jag lite slarvigt kollade före min utbildning.
4. Jag ville inte vara tvungen att köpa en ny windows laptop (.net fungerar bäst i windows).
5. Jag sökte några olika men den var den första jag kom in på. Tackade ja och sen såg jag ingen större anledning att byta.

Namnet Java-utvecklare är lite missvisande även om det är det vi hållit på med mest.
Hela denna terminen fram tills nu har vi hållit på med JS, HTML/CSS, Node och Vue.
Hade nog tyckt det varit bättre om vi lärt oss React istället för Vue då det är mycket vanligare hoss företag men det skall vara enkelt att byta från till React när man väl lärt sig Vue.

Såhär i efterhand verkar dock arbetsmarknaden vara lite bättre för JS och .NET åtminstone här i GBG.
Volvo har nyligen sagt upp 1300(?) pers varav många är Java-utvecklare så det verkar som att jag kommer få syssla mest med Python och kanske React (om jag vill) på min Lia.
Men det gör i inget. Ofta är det väldigt lätt att göra samma sak som man gjort tidigare fast i ett annat språk.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Hur har det gått med valen?

Gått bra tack, jag valde .Net-utvecklare och ångrar inte en sekund Verkar vara väldigt bred utbildning med frontend, backend, C#, sql, moln etc. väldigt roligt hittills!