Fiio bakar in hörlursförstärkare i Hifi-tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Fiio bakar in hörlursförstärkare i Hifi-tangentbord

Tangentbordet "KB3" satsar på extra allt – inklusive inbyggd DAC och hörlursförstärkare för ljudentusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fasen så smidigt?!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Jag funderade på något likande vid ett tillfälle för det skulle snyggt och stilrent, men insåg snabbt att jag vill kunna byta mitt tangentbord utan att betala för en ny DAC/AMP, för jag skulle vara tvungen att skaffa ny. Om jag måste ha två tangentbord på bordet samtidigt går "snyggheten" gå in på minus och retar mina sinnen mer än det tidigare skulle kunnat stimulera positivt av denna lösning.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är om något går sönder då kanske man tappar tangentbord & ljud.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Moderator
Testpilot

Varför har ingen tänkt på det här tidigare!? Briljant.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det tråkiga är om något går sönder då kanske man tappar tangentbord & ljud.

"Om" 😅
Det är bara en tidsfråga. Tyvärr.
Har avverkat en dröse tangentbord av kvalitet utan att spilla på dom eller annan yttre påverkan.
Jag är rädd om mina grejer. Dom går sönder ändå.
Det är nästan som att dom är designade för det (insert berättigad foliehatt här) 🤷‍♀️

Jag får säga att jag gillar detta tangentbordet för vad det är.
Jag gillar inte priset, men kan berättiga det om jag kan ta av foliehatten p g a bra garanti.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det hade varit en superb lösning om det inte innebar att du är låst till ett tangentbord ett längre tag. Eller om du inte gillar brytarna.

"Varför har du tre tangentbord på skrivbordet?"
"Jo, jag har ett som är skönt att skriva på men som låter mycket, ett för att inte störa familjen med ljudet och ett för att stoppa in hörlurarna i".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Varför har ingen tänkt på det här tidigare!? Briljant.

Moondrop släppte en för nån månad sen.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Varför har ingen tänkt på det här tidigare!? Briljant.

Det var väldigt populärt men då med analog koppling. Detta är ju bättre säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Det var väldigt populärt men då med analog koppling. Detta är ju bättre säkert.

Bör väl vara analogt nu också

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Varför inte ett U format tangentbord man kan sätta på huvudet, med inbyggda högtalare?

Permalänk
Medlem

det här var ju svin coolt.
vill ha

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Nordisk layout, vitt och TKL så är de hemma.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sperglord:

Det var väldigt populärt men då med analog koppling. Detta är ju bättre säkert.

Var det? Vilket årtionde pratar vi om då? Mitt minne sviker mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hmm, blir intressant att se hur recensionerna av ljudkvalite'n faktiskt blir.
Vågat att kalla något så litet som dac+amp som får plats i ett tgb för "Hifi". Kommer nog få en och annan "hifinörd" att vrida sig i kval. 😀
Men 4,4mm jacket låter ju intressant om det är en balanserad Pentaconn...
Men nä! Jag håller mig nog till en dedikerat amp/dac och ett separat tgb.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

genialt!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså jag gillar ju detta…

Men smal marknad ??
Kostar ju därefter tänker jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Om" 😅
Det är bara en tidsfråga. Tyvärr.
Har avverkat en dröse tangentbord av kvalitet utan att spilla på dom eller annan yttre påverkan.
Jag är rädd om mina grejer. Dom går sönder ändå.
Det är nästan som att dom är designade för det (insert berättigad foliehatt här) 🤷‍♀️

Jag får säga att jag gillar detta tangentbordet för vad det är.
Jag gillar inte priset, men kan berättiga det om jag kan ta av foliehatten p g a bra garanti.

Båda komponenterna har ju iofs. normalt lång livslängd, har haft nuvarande mekaniskt tangentbord i kanske 12 år och nuvarande DAC/AMP i förmodligen 8 år, trodde den höll på att dö för mig för inte så länge sedan, men då var det bara kabeln som strulade. Om priset nu blir 2000 kr så är det inte orimligt utifrån att DAC/AMP lätt kostar uppåt 2000 kr separat och samma för tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Var det? Vilket årtionde pratar vi om då? Mitt minne sviker mig.

Hade nått Razer från 2010 om jag inte minns helt fel på år.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Bör väl vara analogt nu också

Jag menade analogt mellan dator och tangentbord. 3,5mm!

Permalänk
Medlem

Är rätt stor cross-over mellan hörlurar och mekaniska tangentbord-folken men att lansera en produkt som ska tillfredsställa båda? Mjae jag vette tusan. Modigt att Fiio vågar testa i alla fall!

(Sen är 4.4mm den vanligaste kontakten för "balanserade" hörlurar.)

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Alternativet är att köra deras dongel så slipper man binda sig till ett tangentbord.
För det inbyggda lär inte vara superavancerat.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sperglord:

Hade nått Razer från 2010 om jag inte minns helt fel på år.

Jag skulle försiktigt ifrågasätta om det verkligen var väldigt populärt men ok, det är inte nytt iaf, idén har funnits där innan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Hade nått Razer från 2010 om jag inte minns helt fel på år.

Razer BlackWidow (introducerat 2010) brukade ha genomförning, allt i en fast monterad kabel som fögrenade sig till fyra i datorändan (USB till tangentbordet, USB-passthrough, mikrofon, hörlur).

Och det var många fler. Steelseries 7G och iOne Scorpius (rebrandat som flera varumärken) bland andra hade liknande också.

Men sen blev trenden att alla tangentbord skulle ha USB-C istället för fastmonterad kabel.
Det säljs fortfarande tangentbord som heter "Razer BlackWidow" men de ser inte ut som förr, har USB-C och saknar förstås hörlursutgång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Jag funderade på något likande vid ett tillfälle för det skulle snyggt och stilrent, men insåg snabbt att jag vill kunna byta mitt tangentbord utan att betala för en ny DAC/AMP, för jag skulle vara tvungen att skaffa ny. Om jag måste ha två tangentbord på bordet samtidigt går "snyggheten" gå in på minus och retar mina sinnen mer än det tidigare skulle kunnat stimulera positivt av denna lösning.

Eftersom tangentbordet är hotswap så tordes väl problem som får en att vilja byta tangentbord, tekniska problem då, kunna åtgärdas utan större problem?

Permalänk
Medlem

Bra idé men det kan också bli lite som en kombimaskin för tvätt eller en laddhybrid, du får en sämre version av båda världar.

Permalänk
Medlem

Någon slags shrinkflation på numpads som jag missat eller vad är det som pågår här ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Eftersom tangentbordet är hotswap så tordes väl problem som får en att vilja byta tangentbord, tekniska problem då, kunna åtgärdas utan större problem?

Jo, men det finns många anledningar till att vilja byta tangentbord (för att inte tala om DAC/AMPEN), så då hjälper det ju föga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Om" 😅
Det är bara en tidsfråga. Tyvärr.
Har avverkat en dröse tangentbord av kvalitet utan att spilla på dom eller annan yttre påverkan.
Jag är rädd om mina grejer. Dom går sönder ändå.
Det är nästan som att dom är designade för det (insert berättigad foliehatt här) 🤷‍♀️

Jag får säga att jag gillar detta tangentbordet för vad det är.
Jag gillar inte priset, men kan berättiga det om jag kan ta av foliehatten p g a bra garanti.

Säger inte att du har fel. Jag vill bara påpeka att jag har också haft ett "dröse" tangentbord sedan 80talet och har inte lyckats göra sönder ett enda änsålänge. Jag är också rädd om mina grejjer men förr på t ex demopartyn och liknande hände det väl att man både sov och åt på/över tangentbordet. Transport av prylarna på både cykel och moppe i ösregn var inte heller ovanligt. Otaliga slag av diverse frustration har heller aldrig gett något resultat. Allt från riktiga b-tangentbord till löjligt dyra gamingtangetbord, alla har de konsekvent vägrat att gå sönder på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag gillar däremot att ha hörlurstärkaren integrerad i mikrofonen, om den nu ska vara inbakad i något.

Har det till barnen och mig själv, kör med jbl quantum stream och då kan man justera volymen med ratten på micken.
Volymen på ljudet får en skjuts och man slipper alt-tabba/funktionsknappa för att höja/sänka volymen.

Samt då vaklart att man kan köra vilka lurar man vill, det behöver inte vara gaminglurar med en ful mick på, vilket tydligen är väldigt viktigt för dottern 😂