Half-Life fyller 25 år – firas med stor uppdatering och dokumentär

Permalänk
Medlem

Vågar vi hoppas på ett Half-Life 3 på Game Awards? Känns som att det varit dags ett tag nu!

Valve vet ju dock inte hur man räknar till tre, så det lär ju inte hända.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Sötast

Jag gör det häftigaste jag någonsin gjort....

Spelade HL1 som barn, varit en enorm fan sedan dess...

Spelar sedan en vecka tillbaka Black Mesa med min yngsta dotter i coop..... det är hennes första 'riktiga' (i min mening) spel och hon tycker det är ren magi!!!! Att få sitta med henne när hon upplever det för första gången? What else could i ever want?

Permalänk
Medlem

Half-life serien är helig för mig, det är något som jag alltid har installerat och redo.

I ärlighetens namn är det dock väldigt länge sen jag spelade igenom riktiga Half-life 1 dock, de gånger jag får feeling för den delen av storyn så startar jag istället Black Mesa.

Behöver man tillägga hur frustrerad man är på Valve att de aldrig får tummen ur arslet och fortsätter serien??? Detta 25års jubileum hade väl varit ett ypperligt tillfälle att släppa "Half-life 3" eller "Half-life 2, episode 3".
En av spelvärldens bästa storylines slutar ju för hel*ete mitt i......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Såg när GamerMuscle lirade, tänkte, okey ser ut så som jag minns det, men vad nice det hade varit med raytracing/pathtracing i spelet för att inte se så platt ut. Älskar q2 rtx. Första gången q2 kom ut, sade jag wow, sen med 3dfx stödet så sade jag wow å sen när rtx versionen kom ut så blev det wow igen.

Spelet har ju typ platta texturer å så, så raytracing gör ju så mycket för dem å de känns då som moderna spel igen då, så hade hoppats på något sånt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Passade på att skaffa bara för att, vi körde dock mest CS och behövde HL för att starta det

Passade på att skaffa Half Life 2 Episode One och Two. Såg att det fanns VR mod tills dessa.
Ska bli nice och köra igenom.
Finns det VR mods till Half Life Alyx när man är klar med det som är värd och köra? Hört talas om den Bioshock modden, Return to rapture.

Permalänk
Medlem

Tror jag kom halvvägs igenom spelet på tiden det begav sig. Grejen då var att få köpte och ens spelade Half Life utan folk köpte det för moddarna, främst CS. Måste vara en väldigt liten andel som faktiskt spelade igenom Half Life då. Annat med Half Life 2 som folk faktiskt spelade igenom storyn på, eller iallafall gjorde ett seriöst försök.

Har på min bucket list att spela igenom Half Life för en gångs skull, men troligen Black Mesa istället. En tredje genomspelning av HL2 är tänkt att göra lagom till HL3 släpps men det är en punkt som förmodligen aldrig skulle kunna strykas. Alyx är inte HL3, även om det nu är det närmaste vi fått något nytt Half Life på... nästan 20 år från Valve.

Sen hade jag gärna sett ett Portal 3 och ett Left 4 Dead 3 också...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att få en sån här påminnelse om hur gammal jag är, numer

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

Hittade i mina gömmor bl.a. "cs_beta1.exe"

BETA 1.2
--------
[7.20.99]

Då är du väldigt tidig, min äldsta exe fil är från Jun 2000

Permalänk
Medlem

Har nog egentligen aldrig direkt spelat HL, inget av dem, oklart varför inte.

Är väl liknande med rätt många spel genom tiderna.
Känner till dem och i grova drag vad de handlar om, har sett videon och läst diskussioner m m, kanske på sin höjd
provat som hastigast hos någon annan el kört något demo.
Men antalet titlar jag verkligen spelat är rätt begränsat.
Har flertalet olika orsaker där den primära är att jag mer sällan haft lämplig hårdvara, endast i perioder. Men även för att tid och ork varit begränsad, för mycket annat hela tiden.

Körde någon tidig version av CS, som då krävde HL, dock i rätt begränsad omfattning. Körde det bl a på LAN med min kusin vid något tillfälle (endast vi två), samt själv mot botar som dock var rätt primitiva. Även svagt minne av att jag vid något enstaka tillfälle försökte spela online, men hade inte en chans då jag inte kunde kartorna och inte alls var van vid tempot.

Permalänk
Medlem

Jag läste detta och har precis skaffat Steam. Hur gör jag för att hitta half-life i steam? Detta är väl en nybörjarfråga i denna moderna spelvärld som jag inte är speciellt insatt i. Jag hittar bara nyare half-life titlar som heter i stil med Alyx, Complete, Episode One, Episode Two osv. Men inte originalet, ska man söka på något speciellt sätt?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag löste det till slut med en del pillande..

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Min relation till Half-Life började någon gång i december 1998. Jag, då 14 år gammal, åkte in till stan för att julhandla och köpa ett nytt spel. Spelet jag ställt in siktet på var Trespasser, men när jag väl kom till spelbutiken såg jag kartongen till Half-Life på hyllan. Hade inte hört särskilt mycket om Half-Life vid den tiden, annat än att det hajpats av bland annat PC Gamer, men det var hela 50 kronor (!) billigare än Trespasser – något som innebar att jag kunde lägga dem pengarna på julklappar istället.

Sagt och gjort, Half-Life åkte ned i påsen och Trespasser blev kvar på hyllan, och tacka fan för det med tanke på vilket jäkla skitspel det sistnämnda var. Half-Life var, och är, fantastiskt och återbesöker det fortfarande med jämna mellanrum. Första genomspelningen blev dock lite knackig då jag på grund av menyslarv råkade köra det på mitt Nvidia Riva 128 istället för mitt Voodoo 2, med väldigt skakig prestanda som resultat. Märkte lyckligtvis missen efter en fjärdedel av spelet hade passerat.

Permalänk
Medlem

om dom kunde fixa hl:source också...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Dags att spela om det igen blir aldrig gammalt detta spelet. Hade varit nice med en icke VR version av Alyx också (vet att det finns en mod, men har inte vågat prova den än) Gillar inte riktigt VR, obekvämt och omständigt och blir trött i ögon och huvud.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

kul att fler får chansen att spela Uplink lite lättare. jag fick det med ett nummer av PCGamer i begynnelsen. måste dragit genom det en 20 gånger innan man fick lira riktiga Half-Life

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tror jag kom halvvägs igenom spelet på tiden det begav sig. Grejen då var att få köpte och ens spelade Half Life utan folk köpte det för moddarna, främst CS. Måste vara en väldigt liten andel som faktiskt spelade igenom Half Life då. Annat med Half Life 2 som folk faktiskt spelade igenom storyn på, eller iallafall gjorde ett seriöst försök.

Njae, jag tror du rätt grovt underskattar singleplayerspelandet, det var många som köpte och älskade kampanjen, och den hajpades hårt i pressen på den tiden.
Sen var det förstås också många som bara lirade CS

Skrivet av som99:

När det begav sig var jag otroligt kluven mellan Half-Life och första Unreal, är fortfarande kluven och tycker Unreal får lite för lite ros jämfört med half-life.

Kan hålla med en del att Unreal känns underskattat nuförtiden: det var tekniskt grymt avancerat och byggde en för sin tid mäktig och storskalig "fantasyvärld" med väldig speciell stämning.
Men sett på helheten håller Half life ihop bättre som spel och berättelse skulle jag nog säga.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan hålla med en del att Unreal känns underskattat nuförtiden: det var tekniskt grymt avancerat och byggde en för sin tid mäktig och storskalig "fantasyvärld" med väldig speciell stämning.
Men sett på helheten håller Half life ihop bättre som spel och berättelse skulle jag nog säga.

Unreal är ju en klassisk MP-Pangare, snyggt som attans och med många roliga settings man lätt kunde skruva på (Gravity var en klassiker att slå på medans Half-Life har ju en story då det inte är ett MP spel i samma mån men ändå lever mycket på CS (Saknar Day of Defeat som var en höjdare)

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Unreal är ju en klassisk MP-Pangare, snyggt som attans och med många roliga settings man lätt kunde skruva på (Gravity var en klassiker att slå på medans Half-Life har ju en story då det inte är ett MP spel i samma mån men ändå lever mycket på CS (Saknar Day of Defeat som var en höjdare)

Där håller jag absolut inte med. Både Unreal och Half-life är single player först och främst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Unreal är ju en klassisk MP-Pangare, snyggt som attans och med många roliga settings man lätt kunde skruva på (Gravity var en klassiker att slå på medans Half-Life har ju en story då det inte är ett MP spel i samma mån men ändå lever mycket på CS (Saknar Day of Defeat som var en höjdare)

Första unreal och även half life skulle jag (som Nioreh) klassa som single player i första hand, men unreal tournament är förstås klassisk mp

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Satt hela sommaren 1999 och spelade HL, fanns ingenting som kunde få mig att lämna datorn den sommaren.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Där håller jag absolut inte med. Både Unreal och Half-life är single player först och främst.

Skrivet av Roger W:

Första unreal och även half life skulle jag (som Nioreh) klassa som single player i första hand, men unreal tournament är förstås klassisk mp

Ber om ursäkt, tror att jag enbart kört Unreal som MP så det blev bara en massa tok. Lär ju luska fram orginal Unreal och se vad det är för något

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Ber om ursäkt, tror att jag enbart kört Unreal som MP så det blev bara en massa tok. Lär ju luska fram orginal Unreal och se vad det är för något

Gissar att du menar Unreal: Tournament