Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Inte ett dugg konstigare än när människor blir strandsatta i ett annat land vid flygstrejker.

Nej, det är en enorm skillnad, för då har du ett direkt avtal med företaget som är påverkat, det tror jag ingen har problem med förutom rent egoistiskt då förstås. Det är mer som att du inte får tanka på Preem som sympatistrejkar för att du minsann har en bokad biljett med SAS. Nu är ju en "biljett" dessutom något helt annat än en så pass (för en privatperson) stor investering i en kapitalvara som en bil...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Definiera miljard-företag!?

För jag menar, dom har ju isf. ett öppet mål med t.ex. Foodora, stora delar av restaurang-branschen, bygg-branschen, osv. osv.

I verkligheten är det väl så att man precis som i vilken racket-verksamhet som helst (engelskans version av racket) betalar för en slags beskyddar verksamhet.

Jag menar, titta på facken idag, dom, och dom som dom "skyddar" (sina betalande medlemmar) lever som kungar, att prata om utnyttjande är ju bara löjligt.

Om facket verkligen ville skydda arbetstagarna, i ovan nämnda verksamheter (Foodora m.fl.) så skulle man ju kunna göra det.

Men det vill man ju inte, jag skulle tippa på att 90% av alla Foodora-kunder är fackanslutna höginkomsttagare i Unionen m.fl i innerstäderna, som bor i bostäder byggda mha. byggnadsarbetare här under mer eller mindre slavliknande förhållanden.

Foodora har kollektivavtal.

Permalänk

Kollektivavtal är bra för vissa men inte alla.

Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men det är ju det som är min poäng. Det är inte bara guld och gröna skogar för att man har ett kollektivavtal, men erfarenhet är alltså att trots fördelarna så blir det till en stor jävla nackdel när man tappar möjligheten till att löneförhandla en ökning över märket när man väl är anställd.
Jag har aldrig sagt att kollektivavtal alltid är en nackdel, men i dom anställningar jag varit har det tyvärr varit det, och det går ju inte att snacka bort.

Jag är själv på väg bort från min nuvarande anställning pga att jag inte kan hålla jämn takt i löneökningar med vad jag fått hos andra företag, vissa med, vissa utan kollektivavtal, eftersom arbetsplatsen jag är på konsekvent vägrar ge någon mer än märket.
Det är det absolut, men dom missbrukar ju då kollektivavtalet, och jag hade önskat att facken hade försökt rätta till det, men i mina kontakter med dom har dom inte varit intresserade av att ta den diskussionen.

Här kan man ju dock säga att det inte är svårt att ansluta sig om man redan vet att man ger alla bra mycket mer... Då behövs ju egentligen inte avtalet, utan man gör det mer bara för att det ska se bra ut gissar jag.

Jag försvarar inte på något sätt Tesla, men om det nu är så viktigt för den anställde att ha ett koellektivavtal så får man väl helt enkelt välja att ta en anställning någonstans det finns? Precis på samma sätt som jag försöker söka mig dit det _inte_ finns ett kollektivavtal eftersom det historiskt har gett mig en bättre deal.

Något jag känner saknas i diskussionen är att en av poängerna med den svenska modellen är att produktiva företag ska få rabatt på löner via kollektivavtal. Åt andra håller så ska improduktiva företag tvingas bli effektivare eller gå i konkurs pga ständigt ökande löner. Googla Rehn–Meidner-modellen framtagen av två LO-ekonomer. Att personer inom t.ex. IT som har lätt att få jobb och där det är generell brist på kompetens missgynnas av kollektiv avtal är en "feature" och inte en "bugg". Jag tror inte att det är en slump att man går efter Klarna, Spotify och Tesla när marknaden vänder nedåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Duktig?,ligger väl fan i eget intresse att få så bra avtal som möjligt,och förövrigt har jag rätt i allt jag säger…du råkar möjligtvis inte vara fackligt anställd?

Skulle vara kul att se när 22000 anställda på Volvo Cars skall förhandla fram egna avtal och lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Nej, det är en enorm skillnad, för då har du ett direkt avtal med företaget som är påverkat, det tror jag ingen har problem med förutom rent egoistiskt då förstås. Det är mer som att du inte får tanka på Preem som sympatistrejkar för att du minsann har en bokad biljett med SAS. Nu är ju en "biljett" dessutom något helt annat än en så pass (för en privatperson) stor investering i en kapitalvara som en bil...

Efter 21år på Sweclockers kan jag inte minnas att en strejk debatterats här.

Tragisk att det skall behöva vara ett oseriöst företag som tesla som vissa personer tar ställning för.
Folks anställningstrygghet är inte lika viktig som en biljävel uppenbarligen.

Hade det varit en tvättmaskinstillverkare istället hade inte en jävel brytt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radix_Lectis:

Något jag känner saknas i diskussionen är att en av poängerna med den svenska modellen är att produktiva företag ska få rabatt på löner via kollektivavtal. Åt andra håller så ska improduktiva företag tvingas bli effektivare eller gå i konkurs pga ständigt ökande löner. Googla Rehn–Meidner-modellen framtagen av två LO-ekonomer. Att personer inom t.ex. IT som har lätt att få jobb och där det är generell brist på kompetens missgynnas av kollektiv avtal är en "feature" och inte en "bugg". Jag tror inte att det är en slump att man går efter Klarna, Spotify och Tesla när marknaden vänder nedåt.

Bra input! Tack.

Jag ska givetvis erkänna att jag har nära noll insikt i kollektivavtalsrörelsen i stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Elektrikerna är jävligt dyrt, då den är %.... Folk tycker det är för dyrt men de är inte villiga att förhandla.

Generellt så har man alla möten enligt kollektivavtalet(både anslutna och icke) och sen blir man tilldelad sin pot, vi har nägot poängsystem där den bestämmer % av potten.

Jag själv fick 6-7% förra året mot märkets 4.(minimum var väl 2% (?))
De som inte är medlemmar orkar väl inte kalla till ett extra lönemöte med VDn antar jag.

Anledningen till att jag vet skillnaden är att vi diskuterar fasta lönesteg istället för att minska skillnaderna mellan kunskapsnivåer och då presenterade dem lönesnittet mellan grupperna för full betalda.

Tack för ett bra svar.

Jag har så klart ingen insyn i er arbetsplats (eller elektrikerbranschen i största allmänhet) utan blev mer frågande till varför anställda tackar nej till en så stor löneökning om allt som krävs är att gå med i facket. Det får mig att undra om det fackliga medlemsskapet är enda skälet till löneskillnaderna.

Sett till att du fick mer än märket så antar jag att du är extra eftertraktad av arbetsgivaren, skulle det ändras om bestämde dig för att lämna facket imorgon och leda till sämre lön då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För år 2022 så hamnade Tesla på plats 15 tror jag över antalet sålda bilar.

Enligt Statista (paywall), så är Tesla värderat till 67.7 miljarder dollar (Juni 2023), tvåa är Toyota på 28.5 miljarder dollar, trea Mercedes på 24 miljarder dollar.

Källa: Statista, 2023

Lite hur det går:

Källa: Statista, 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

…och dom har varit lönsamma i typ 2 år, och dom startade precis som alla andra företag ”som en enskild firma som du och jag kan starta”.

Det är fortfarande inte en relevant jämförelse, hade Tesla fortfarande varit ett företag i den storleken som den du och jag kan starta - Då hade den varit det. Nu är det inte en strejk och krav på kollektivavtal mot en liten enskild firma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Länk på?? Medlingsinstitutet kanske? Typ första stycket 1.1 om du nu vill ha källa..
https://www.mi.se/publikationer/pandemin-och-loneutvecklingen...

Det var ju många förbund som just inte lade nya avtal och inte hade revision och sedan körde (i bästa fall) retroaktiva avtal på med låga höjningar som gäller för två lönerevisioner... Sen körde vissa förbund som SYLF lokala förhandlingar 2020...

Detta var ju ytterst medvetna handlingar - förvisso väldigt näringslivsvänligt i ärlighetens namn. Jag var ytterst förvånad när man gjorde det inom vissa sektorer som kanske inte var lika utsatta som t.ex. hotell och restaurang.

Suck, det var ju du som bad om en länk, inte jag... Jag som ifrågasatte att du bad om en länk till något självupplevt....

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Enligt Statista (paywall), så är Tesla värderat till 67.7 miljarder dollar (Juni 2023), tvåa är Toyota på 28.5 miljarder dollar, trea Mercedes på 24 miljarder dollar.

Precis. De är skyhögt värderade om man ser till mängden bilar som de faktiskt säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis. De är skyhögt värderade om man ser till mängden bilar som de faktiskt säljer.

Ser man till elektriska fordon är de marknadsledande då model y & 3 - låg 1 respektive 3 på antalet sålda bilar 2022 med över en 1.1 miljoner sålda fordon, som jämförelse låg ID.4 sjua som enda bil av VW på listan med 175 000 sålda exemplar.

Hur än du vrider och vänder det så är Tesla ett stort globalt företag anser jag. Att deras relativa storlek minskar mot jättar som sysslat med detta i över 100 år gör dem inte små.

Men vi droppar denna diskussion, det är ett sidospår och vi inte lär hitta en gemensam ståndpunkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radix_Lectis:

Något jag känner saknas i diskussionen är att en av poängerna med den svenska modellen är att produktiva företag ska få rabatt på löner via kollektivavtal. Åt andra håller så ska improduktiva företag tvingas bli effektivare eller gå i konkurs pga ständigt ökande löner. Googla Rehn–Meidner-modellen framtagen av två LO-ekonomer. Att personer inom t.ex. IT som har lätt att få jobb och där det är generell brist på kompetens missgynnas av kollektiv avtal är en "feature" och inte en "bugg". Jag tror inte att det är en slump att man går efter Klarna, Spotify och Tesla när marknaden vänder nedåt.

Det där gäller för övrigt på arbetsplatser också, man vill hålla nere löneskillnaderna mellan de som arbetar och de som pillar sig i naveln. För övrigt en av anledningarna till varför jag ogillar kollektivavtal då incitamenten för att producera går ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Hur än du vrider och vänder det så är Tesla ett stort globalt företag anser jag. Att deras relativa storlek minskar mot jättar som sysslat med detta i över 100 år gör dem inte små.

Men vi droppar denna diskussion, det är ett sidospår och vi inte lär hitta en gemensam ståndpunkt

Jag håller helt med dig om att det är ett stort globalt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det där gäller för övrigt på arbetsplatser också, man vill hålla nere löneskillnaderna mellan de som arbetar och de som pillar sig i naveln. För övrigt en av anledningarna till varför jag ogillar kollektivavtal då incitamenten för att producera går ned.

Möjligtvis relevant om du menar kollektivavtal där lönen regleras i detalj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det där gäller för övrigt på arbetsplatser också, man vill hålla nere löneskillnaderna mellan de som arbetar och de som pillar sig i naveln. För övrigt en av anledningarna till varför jag ogillar kollektivavtal då incitamenten för att producera går ned.

Men det argumentet håller inte.
Kollektivavtal innebär per automatik inte att alla har samma betalt.

Många tror verkligen att kollektivavtal innebär lika lön för alla.
Det reglerar lägstalönerna.

På många företag har man lönesystem som innefattar produktivitet, flexibilitet, kompetens o.s.v.
Detta är betydligt lättare att mäta än en navelpillare som sitter på ett kontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Möjligtvis relevant om du menar kollektivavtal där lönen regleras i detalj.

Nej i allmänhet, facken drar öronen åt sig om vissa får stora höjningar medan andra får 0% årligen när kollektivavtal finns.

Skrivet av SUMITOMO:

Men det argumentet håller inte.
Kollektivavtal innebär per automatik inte att alla har samma betalt.

Många tror verkligen att kollektivavtal innebär lika lön för alla.
Det reglerar lägstalönerna.

På många företag har man lönesystem som innefattar produktivitet, flexibilitet, kompetens o.s.v.
Detta är betydligt lättare att mäta än en navelpillare som sitter på ett kontor.

Inte samma men facken börjar peta i det om skillnaderna blir för stora, testa ge några 0% varje år och ge det som de hade fått till några andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej i allmänhet, facken drar öronen åt sig om vissa får stora höjningar medan andra får 0% årligen när kollektivavtal finns.

Inte samma men facken börjar peta i det om skillnaderna blir för stora, testa ge några 0% varje år och ge det som de hade fått till några andra.

Nej men sluta trolla nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Nej men sluta trolla nu!

Så du menar alltså att facket inte lagt sig i ifall en grupp inte fick löneförhöjning alls i säg 10 år medan en annan grupp fick hela potten i löneförhöjning? För det är inte så det ser ut i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du menar alltså att facket inte lagt sig i ifall en grupp inte fick löneförhöjning alls i säg 10 år medan en annan grupp fick hela potten i löneförhöjning? För det är inte så det ser ut i verkligheten.

Självklart gör de det.
Det fattat väl du också.
Vad är det för företag som inte skulle betala löneökningar på 10år?
Är det du? För du är väl egenföretagare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du menar alltså att facket inte lagt sig i ifall en grupp inte fick löneförhöjning alls i säg 10 år medan en annan grupp fick hela potten i löneförhöjning? För det är inte så det ser ut i verkligheten.

Jag undrar vilken verklighet du lever i för det finns gott om folk som får lägsta löneökningen (beroende på kollektivavtal så är det från 0% till en minsta löneökning, oftast någon hundring) bland både kollektivare och tjänstemän där jag arbetar.

Dock är det inte fritt fram för företaget att bara sätta lägsta utan dom måste motivera det vid lönerevison som förhandlas med facket.

Sen är min högst personliga uppfattning att folk som stör sig på så kallade "navelpetare" ofta lika oengagerade fast det ser dom inte för dom är så oerhört fokuserade på vad andra gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej i allmänhet, facken drar öronen åt sig om vissa får stora höjningar medan andra får 0% årligen när kollektivavtal finns.

Det normala i det fallet är att man får motivera varför utfallet är som det är.

Jag har suttit på bägge sidorna när det gäller löneförhandlingar och min erfarenhet är att fack såväl som arbetsgivare normalt representeras av förnuftiga människor som det går att föra en dialog med. Läser man denna och andra trådar så känns det som att jag kanske har haft tur på alla de olika arbetsplatser där jag har jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

90% stannar kvar på sina tjänster = tycker att kollektivavtal är onödigt och vill inte strejka.
Lägg ner personangreppen, blir bara löjligt.

50% av arbetande i Sverige tjänar under 34000:- = tycker att högre än medianlönen är onödig och vill inte ha löneökning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Självklart gör de det.
Det fattat väl du också.
Vad är det för företag som inte skulle betala löneökningar på 10år?
Är det du? För du är väl egenföretagare?

Nepp inte egenföretagare, bara någon som är trött på att behöva kompensera för att andra inte bidrar med sin del och då tvingas vi andra plocka upp bollen. Löneökningar bör såklart vara motiverade, har haft kollegor som inte dragit in sin egna lön på många år så varför skulle de få en löneökning alls då? Den budgeten tas då från andra som genererar ett överskott i så fall.

Skrivet av tonii:

Jag undrar vilken verklighet du lever i för det finns gott om folk som får lägsta löneökningen (beroende på kollektivavtal så är det från 0% till en minsta löneökning, oftast någon hundring) bland både kollektivare och tjänstemän där jag arbetar.

Dock är det inte fritt fram för företaget att bara sätta lägsta utan dom måste motivera det vid lönerevison som förhandlas med facket.

Sen är min högst personliga uppfattning att folk som stör sig på så kallade "navelpetare" ofta lika oengagerade fast det ser dom inte för dom är så oerhört fokuserade på vad andra gör.

Det funkar inte i förlängningen att ge 0% varje år (vilket är lägsta enligt mitt kollektivavtal), funkar något år dock. Och även då kan man behöva hitta på nya titlar och annat som man ger till de man vill ge löneökningarna till för att motivera varför några får 7-10% och andra får 0%. Been there done that så att säga.

Alltid arbetat i verksamheter som håller koll på vad man presterar och speciellt de senaste 7-8 åren där det handlar om verksamheter som spårar direkta intäkter som produktion. Hade inte brytt mig om vad andra gjort om jag inte berördes direkt när jag behöver göra massa extraarbete för att de säger sig inte hinna/kunna massa saker samtidigt som det i slutet på året syns att de inte kommit i närheten av samma produktion.

Vilket är varför jag personligen hade föredragit att inte ha kollektivavtal, då behöver man inte ens tänka på sådana saker. Andra behöver inte hålla med såklart men det är min åsikt som byggts upp under alla år jag arbetat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nepp inte egenföretagare, bara någon som är trött på att behöva kompensera för att andra inte bidrar med sin del och då tvingas vi andra plocka upp bollen. Löneökningar bör såklart vara motiverade, har haft kollegor som inte dragit in sin egna lön på många år så varför skulle de få en löneökning alls då? Den budgeten tas då från andra som genererar ett överskott i så fall.

Det funkar inte i förlängningen att ge 0% varje år (vilket är lägsta enligt mitt kollektivavtal), funkar något år dock. Och även då kan man behöva hitta på nya titlar och annat som man ger till de man vill ge löneökningarna till för att motivera varför några får 7-10% och andra får 0%. Been there done that så att säga.

Alltid arbetat i verksamheter som håller koll på vad man presterar och speciellt de senaste 7-8 åren där det handlar om verksamheter som spårar direkta intäkter som produktion. Hade inte brytt mig om vad andra gjort om jag inte berördes direkt när jag behöver göra massa extraarbete för att de säger sig inte hinna/kunna massa saker samtidigt som det i slutet på året syns att de inte kommit i närheten av samma produktion.

Vilket är varför jag personligen hade föredragit att inte ha kollektivavtal, då behöver man inte ens tänka på sådana saker. Andra behöver inte hålla med såklart men det är min åsikt som byggts upp under alla år jag arbetat.

Har du haft kollegor som presterat så dåligt under många år så ligger inte problemet där.
Är det din personliga uppfattning att de presterar så dåligt?
De kanske inte har lika lätta jobb som det är lätt att dra in pengar på?

Är det verkligheten så är jag mer förvånad över vilka dåliga chefer ni har som låter det fortgå.
Det är där det verkliga problemet ligger.

https://lawline.se/answers/kan-man-bli-uppsagd-pa-grund-av-ko...
https://www.arbetsgivarverket.se/arbetsgivarguiden/arbetsgiva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Alla företag med 10+ anställda ska ha kollektivavtal i någon form, allt annat är oseriöst från företagets sida

Ok, då har vi lärt oss att du tycker hälften av sveriges företag är oseriösa och i förlängningen arbetar de flesta i sverige åt en massa oseriösa aretsgivare.

Undrar vad eller vem som är oseriös är...

Skrivet av Swedishchef_90:

De omförhandlas och strejka kan man inte bara göra för att man känner för det...

Det är ju fritt fram att strejka om omförhandlingarna drar ut på tiden och det tekniskt inte finns ett giltigt avtal. Facken har därmed en ensidig makt och ett incitament att dra ut på förhandlingarna för att strejken försätter dem i en bättre förhandlingssits.

Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att tesla och X har samma ägare

Elon äger 13% av Tesla. Du kanske ska börja kolla lite mer på fakta innan du försöker förklara hur saker och ting fungerar.

Skrivet av Chrisj:

Eller så har du missförstått fackets slutmål inte är att alla företag ska gå under utan bara kämpar för att arbetarna inte ska utnyttjas.

Det klingar illa med att facket säger att de hellre tvingar bort företagen än att de finns kvar utan kollektivavtal.

Skrivet av SUMITOMO:

Tragisk att det skall behöva vara ett oseriöst företag som tesla som vissa personer tar ställning för.
Folks anställningstrygghet är inte lika viktig som en biljävel uppenbarligen.

Just anställningstrygghet är något kollektivavtal skyddar väldigt dåligt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett kollektivavtal är en av grundstommarna i den svenska modellen, och gör så att vi slipper ha mer detaljerad lagstiftning i förhållandet mellan arbetsgivare och anställda.

Kollektiv­avtalet ger dig som arbetsgivare en grundtrygghet på arbetsplatsen, alla vet vad som gäller och du kan alltid hänvisa till avtalet och känna dig stärkt och säker på att avtalets innehåll följer alla lagar och regler.

https://www.almega.se/2023/11/9-myter-om-kollektivavtal/?fbcl...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Elon äger 13% av Tesla.

Japp, och han är den enskilt största ägaren.
Näst största ägare är The Vanguard Group med knappt 7%
Vad ville du ha sagt?

Många i tråden som behöver läsa detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Just anställningstrygghet är något kollektivavtal skyddar väldigt dåligt.

Detta gör min dag tryggare än att vara utan.

För de flesta branscher innehåller kollektivavtalspaketet avtal om allmänna anställningsvillkor, löneavtal, arbetstidsavtal, huvudavtal (med till exempel regler om omställnings- och kompetensstöd), avtal om tjänstepension, tjänstegrupplivförsäkring och trygghetsförsäkring vid arbetsskada, Kompetensutvecklingsavtal.

Permalänk
Medlem

Det här är bra läsning för alla hittepåare vad som gäller.

Speciellt när det kommer från stor Arbetsgivarorganisation som Almega.

Läs detta