Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tydligen minst en servicekille som inte är så sugen på att bli fackansluten.
https://x.com/ekonomigurun_/status/1726524191531561310?s=20

Lite humor att de tryckt upp reflexvästar med "Tack det är bra" för att de inte orkar med strejkvakterna....

Vem tror du har betalat för de där västarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kanske missat den delen, men poängen med kollektivavtal för arbetsköparen är att deras anställda då har fredsplikt, det vill säga de får inte strejka. Gör man det ändå är risken stor att det räknas som arbetsvägran, vilket är en solid grund för avsked.

Jag har inte missat den delen, men det ändrar ingenting. Var tredje år eller vad nu kollektivavtalen brukar löpa på är det ju fritt fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag har inte missat den delen, men det ändrar ingenting. Var tredje år eller vad nu kollektivavtalen brukar löpa på är det ju fritt fram.

De omförhandlas och strejka kan man inte bara göra för att man känner för det...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har man företag i sverige ska dom följa svenska lagar o regler,passar inte det kan dom ta sitt pack o flytta.
Det är möjligt dom tjänar bra nu för tillfället,fast va händer när det börja gå dåligt?...tror nog alla deras förmåner dras in ganska fort samt att folk får kicken på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är just det att man kan vägra arbeta (dvs strejka) och företaget inte kan göra något åt saken. Det här borde ju i princip göra att alla företag skulle gå på knäna. Den enda förklaringen jag kan komma på att det inte sker är att de som leder facken antingen är inkompetenta eller köpta.

Precis. Jag är som alla andra egoistisk och gör det som är bäst för mig, men det betyder inte att man inte kan ha andra åsikter om hur samhället ska styras som skulle göra det omöjligt för mig att vara så egoistisk i de situationerna.

Vad menar du att företaget inte kan göra något åt det? Uppenbarligen är det inte olagligt att ta in strejkbrytare och fortsätta sin verksamhet och på så vis få verksamheten att gå runt ändå.

Vad för dig att tro att du ens kommer tas ut i strejk? En icke godkänd strejk är så kalla "vild strejk", sådan som hände i somras på MTR. Det gick inte sådär jättebra för dom som deltog i den trots att deras sakfråga val extremt välmotiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bra källa, twitter är ju känt för trovärdigheten 😉

Inte alls. Men troligen minst lika bra som metalls medlemstidning. 😉

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Vem tror du har betalat för de där västarna?

Personligen tror jag de själva - om - det Inte är fake... Jag skulle lätt ha gjort det om än förmodligen inte lika invektiv-frltt....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Inte alls. Men troligen minst lika bra som metalls medlemstidning. 😉

Med tanke på att tesla och X har samma ägare och jag tror inte teknikern betalat västen själv, samt att hela inlägget känns konstigt...

Så tror jag nog den ena är sämre än den andra

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Tydligen minst en servicekille som inte är så sugen på att bli fackansluten.
https://x.com/ekonomigurun_/status/1726524191531561310?s=20

Lite humor att de tryckt upp reflexvästar med "Tack det är bra" för att de inte orkar med strejkvakterna....

Då är det ju bara att låta bli att bli medlem, vi har ju föreningsfrihet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Personligen tror jag de själva - om - det Inte är fake... Jag skulle lätt ha gjort det om än förmodligen inte lika invektiv-frltt....

Skulle du pröjsat 400-500 spänn för en speciell väst??

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är just det att man kan vägra arbeta (dvs strejka) och företaget inte kan göra något åt saken. Det här borde ju i princip göra att alla företag skulle gå på knäna. Den enda förklaringen jag kan komma på att det inte sker är att de som leder facken antingen är inkompetenta eller köpta.

Eller så har du missförstått fackets slutmål inte är att alla företag ska gå under utan bara kämpar för att arbetarna inte ska utnyttjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De omförhandlas och strejka kan man inte bara göra för att man känner för det...

Precis, men de borde begära precis så mycket i löneökning att företaget inte lägger ner och flyttar till ett annat land och inte nöja sig med ett öre mindre.

Skrivet av tonii:

Vad menar du att företaget inte kan göra något åt det? Uppenbarligen är det inte olagligt att ta in strejkbrytare och fortsätta sin verksamhet och på så vis få verksamheten att gå runt ändå.

Bra poäng. Så i princip kan företaget anställa helt fritt då och ge de nyanställda sparken när/om strejken tar slut?

Dock så är ju facken så stora och mäktiga att de bara sätter in fler och fler personer runt om i det hela. Man vägrar ta in varor i hamnarna till företaget, sedan utökar man till att inte köra några transporter alls till företaget, och sedan kommer man väl vägra leverera el och vatten till företaget osv osv.

Citat:

Vad för dig att tro att du ens kommer tas ut i strejk? En icke godkänd strejk är så kalla "vild strejk", sådan som hände i somras på MTR. Det gick inte sådär jättebra för dom som deltog i den trots att deras sakfråga val extremt välmotiverad.

Jag vet inte vad du menar med den här frågan. Jag är inte med i något fack och även om jag var det är jag knappast i en bransch där man brukar strejka (IT). Jag sade bara att om jag fick strejka ibland (dvs fick extra semester) skulle jag gå med i facket. Men som det ser ut nu känns det avlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att tesla och X har samma ägare och jag tror inte teknikern betalat västen själv, samt att hela inlägget känns konstigt...

Så tror jag nog den ena är sämre än den andra

Fast den som twittrat är ju ekonmigurun, Christian Karlsson, och inte X.... Sedan kan han förstås ha motiv att posta något som inte är sant, antingen politisk övertygelse eller för att ta poänger. Men knappast mindre trovärdig..

Skrivet av Lofen:

Då är det ju bara att låta bli att bli medlem, vi har ju föreningsfrihet..

Fast nu var det ju inte det det handlade om, det handlade ju om att kunna nixa dem och slippa påträngande strejkvakter precis som man (kanske) vill slippa Jehovas eller hyresrättsföreningen...

Skrivet av Swedishchef_90:

Skulle du pröjsat 400-500 spänn för en speciell väst??

Varför inte? Är väl knappast annorlunda än att trycka upp någon rolig t-shirt, eller?

Är det så otroligt att människor inte vill vara med i facket eller ha kollektivavtal och brinner för det? Jag är själv med i ett seco-förbund, men enbart för deras a-kassa och inkomstförsäkring... Fanns de billigare utanför skulle jag definitivt gå ur.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Fast den som twittrat är ju ekonmigurun, Christian Karlsson, och inte X.... Sedan kan han förstås ha motiv att posta något som inte är sant, antingen politisk övertygelse eller för att ta poänger. Men knappast mindre trovärdig..

Fast nu var det ju inte det det handlade om, det handlade ju om att kunna nixa dem och slippa påträngande strejkvakter precis som man (kanske) vill slippa Jehovas eller hyresrättsföreningen...

Varför inte? Är väl knappast annorlunda än att trycka upp någon rolig t-shirt, eller?

Är det så otroligt att människor inte vill vara med i facket eller ha kollektivavtal och brinner för det? Jag är själv med i ett seco-förbund, men enbart för deras a-kassa och inkomstförsäkring... Fanns de billigare utanför skulle jag definitivt gå ur.

Det finns billigare a kassa och inkomst försäkring utanför....
A kassa behöver du inte vara medlem för heller så vitt jag vet...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns billigare a kassa och inkomst försäkring utanför....
A kassa behöver du inte vara medlem för heller så vitt jag vet...

Kollade på det för några månader sedan och det var minst 1500 kr/år dyrare för samma nivå som Akavia med skatteavdrag. Men kan väl inte säga att jag jämförde mer än några få alternativ. Har du förslag på inkomstförsäkring?

AEA är som sagt fristående från medlemskapet.

Lite ot, kan faktiskt skapa en ny tråd om detta...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Precis, men de borde begära precis så mycket i löneökning att företaget inte lägger ner och flyttar till ett annat land och inte nöja sig med ett öre mindre.

Bra poäng. Så i princip kan företaget anställa helt fritt då och ge de nyanställda sparken när/om strejken tar slut?

Nu vet jag inte hur dom löst arbetskraften men tveksamt att det är anställda då det inte är bara att göra sig av med fast personal. bemanning däremot har rätt kort varsel.

Citat:

Dock så är ju facken så stora och mäktiga att de bara sätter in fler och fler personer runt om i det hela. Man vägrar ta in varor i hamnarna till företaget, sedan utökar man till att inte köra några transporter alls till företaget, och sedan kommer man väl vägra leverera el och vatten till företaget osv osv.

Facken sitter med några tiotal miljarder i olika former. lösa pengar, kortsiktiga och långsiktiga investeringar som är mer eller mindre lätt att omsätta i pengar.
Arbetsgivarorganisationerna sitter med hundratals miljarder så ur en ekonomisk synvinkel är facken relativt svaga. Det facken kanske är bättre på att samverka kring är sakfrågor som rör arbetstagarna medan många företag ser om sig själv först. Ska nämnas att dom medel som facken använder idag har företagen rätt att använda också som t.ex. lockout.

Citat:

Jag vet inte vad du menar med den här frågan. Jag är inte med i något fack och även om jag var det är jag knappast i en bransch där man brukar strejka (IT). Jag sade bara att om jag fick strejka ibland (dvs fick extra semester) skulle jag gå med i facket. Men som det ser ut nu känns det avlägset.

Som någon postade tidigare så snittar antalet strejkande på ett år på ca 8k personer i Sverige. att du skulle vara en av dom som tas ut i strejk är nästintill osannolikt även om din arbetsplats avtal löper ut och dom centrala parterna förhandlar i flera månader innan dom kommer överens. Att du tror att det är en semester att strejka visar hur lite du egentligen vet om vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Har inget emot att de strejkar. Däremot börjar sympatistrejkerna gå över styr. Som Elektrikerna som har hängt fejk lappar på superchargers att de ej fungerar och ej kommer fixas.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Har inget emot att de strejkar. Däremot börjar sympatistrejkerna gå över styr. Som Elektrikerna som har hängt fejk lappar på superchargers att de ej fungerar och ej kommer fixas.

Håller med, och jag tror man missbedömt hur det tas emot.

Tidigare har man ju aldrig låtit strejker gå ut över fjärde part så att säga. Jag tycker ju det är förkastligt att en privatperson ska straffas för att de köpte en Tesla för säg 4-5 år sedan och inte ens servar sin bil hos Tesla och att de sedan inte ska få laga en lackskada eller byta däck på en fristående verkstad som inte har något med Tesla att göra. Känns mer som rent hämdbegär i ärlighetens namn.

Märkligt att det ens kan vara lagligt. Kan ju bli rent farligt om man gör det med vissa andra produkter/företag framgent om det blir kutym att göra på detta sätt.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Lol, verkar inte som många minns dom stora strejkerna på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Har man företag i sverige ska dom följa svenska lagar o regler,passar inte det kan dom ta sitt pack o flytta.
Det är möjligt dom tjänar bra nu för tillfället,fast va händer när det börja gå dåligt?...tror nog alla deras förmåner dras in ganska fort samt att folk får kicken på dagen.

Blanda inte ihop gällande rätt med detta. Det är helt frivilligt att ingå kollektivavtal för en arbetsgivare, det finns inget som tvingar en arbetsgivare att göra det enligt några lagar eller regler. Det är långt ifrån alltid det är en fördel för arbetstagarna att bolaget har kollektivavtal, det kan mycket väl vara så att de anställda har _bättre_ anställningsvillkor utan kollektivavtal. Däremot så gillar inte facket det, eftersom de inte gillar företag som går sin egen väg. Facket vill ha inflytande och kontroll. Man är också orolig över att den "svenska modellen" ska hotas om fler och fler företag väljer att inte teckna kollektivavtal och förhandla avtal centralt.

I vissa situationer kan det såklart vara så att villkoren är sämre än de villkor som gäller enligt relevant kollektivavtal. Jag vet inte hur de ser ut på just Tesla dock, det tycks råda lite delade åsikter.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Håller med, och jag tror man missbedömt hur det tas emot.

Tidigare har man ju aldrig låtit strejker gå ut över fjärde part så att säga. Jag tycker ju det är förkastligt att en privatperson ska straffas för att de köpte en Tesla för säg 4-5 år sedan och inte ens servar sin bil hos Tesla och att de sedan inte ska få laga en lackskada eller byta däck på en fristående verkstad som inte har något med Tesla att göra. Känns mer som rent hämdbegär i ärlighetens namn.

Märkligt att det ens kan vara lagligt. Kan ju bli rent farligt om man gör det med vissa andra produkter/företag framgent om det blir kutym att göra på detta sätt.

Tycka vad man vill, men har varit med om väldigt stora arbetsgivare som försökt i stort sett lura sina anställda genom att flytta lönerevisionsdatum utan ordentlig ersättning. Här tycker säkert storstadsbor att det bara är att byta arbetsplats, men bor man i en mindre ort så är det inte alltid så lätt utan att flytta hela livet. Tack vare facket så fick arbetsgivaren smäll på fingrarna, med hänvisning till kollektivavtalet.

Här handlar det om arbetsgivare som är välkända och enormt stora utan att nämna namn.

Tycker vi arbetare, oavsett branch, ska vara rätt glada ändå till att det finns någon som ser till att regler och villkor hålls. Utan facken hade det nog varit en arbetsmarknad mer lik den i Staterna och det är det inte många som tjänar på (förutom företagarna). Ett fåtal absolut, men gemene man, näddu.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tycka vad man vill, men har varit med om väldigt stora arbetsgivare som försökt i stort sett lura sina anställda genom att flytta lönerevisionsdatum utan ordentlig ersättning.

Det vill jag gärna se länk på då man utan kollektivavtal i de flesta fall avtalar om datum/period för lönerevision. Dessutom kan man ju då lika gärna ta upp motsatsen under pandemin - min fru fick ingen lönerevision (kollektivavtal) och jag (utan kollektivavtal) fick lönejustering som vanligt 2020....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att tesla och X har samma ägare och jag tror inte teknikern betalat västen själv, samt att hela inlägget känns konstigt...

Så tror jag nog den ena är sämre än den andra

Ja, allt är en konspiration. Precis allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är det någon som sett några intervjuer, tweets eller liknande av anställda som verkligen vill vara fackanslutna, jag tycker det verkar extremt tyst.

Jag har bara sett en anonym partsinlaga från Arbetet och sedan dikeskörningen från SVT när de missat den lilla detaljen att personen var politiskt aktiv i sossarna och var tvungen att pudla.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/tobias-strejkar-fran-t...

SVTs förmåga att "råka" intervjua någon aktiv politiker inom S, MP eller V som en representant för allmänheten är närmast legendarisk. Har för mig det till och med finns en FB grupp bara för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag jobbar själv på ett företag där vi är ca 50/50 som är anslutna och vi som är anslutna har i snitt 1500 mer i grundlön per månad än de som inte är anslutna.

Och då kan de övriga alltså få 1500 kr mer i månaden bara genom att gå med i facket men väljer att ändå inte göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med tanke på att tesla och X har samma ägare och jag tror inte teknikern betalat västen själv, samt att hela inlägget känns konstigt...

Så tror jag nog den ena är sämre än den andra

Musk äger 13% av Tesla.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som upplever det som närmast absurt med alla känslostormar och starka tyckande kring denna konflikt så länge vi inte vet ifall dom som jobbar där faktiskt vill ha kollektivavtal eller inte?

Min inställning till detta är väldigt enkel, det är dom som jobbar, i detta fall på Tesla, som ska avgöra om dom vill ha kollektivavtal eller inte. Ingen annan. Vill en majoritet ha det så tycker jag självklart att Tesla ska teckna kollektivavtal redan imorgon, vill däremot en majoritet inte ha det så är det inte jag, LO, politiker etc. som ska bestämma åt dom. Det borde inte vara så svårt att ta reda på t.ex. genom en omröstning. Om en majoritet vill ha kollektivavtal men Tesla vägrar, då är det Tesla som är problemet. Vill dom däremot inte ha det men IF Metall vägrar inse det så är det IF Metall (LO) som är problemet.

Svårare än så är det inte, så vida inte konflikten egentligen handlar om något helt annat så klart och så väl arbetarna på Tesla som Teslaägarna snarare är bondeoffer för något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ja? Varför skulle de ge pengar till folk som inte är medlemmar? Då får de snällt gå med om de vill ha stöd från facket. Det är ju så det fungerar.

Det gick tolka ditt inlägg som att alla som strejkar skulle få från strejkkassan eftersom det var det inlägget du svarade på frågade, därför jag skrev så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag jobbar själv på ett företag där vi är ca 50/50 som är anslutna och vi som är anslutna har i snitt 1500 mer i grundlön per månad än de som inte är anslutna.

Frågan här är då om det finns kollektivavtal eller inte?

Finns det ska det gälla alla, även de som inte är anslutna. Sedan är ju nästa fråga om det skillnaden verkligen är enbart mellan anslutna och icke anslutna. Det brukar normalt finnas någon slags lönetrappa i kollektivavtal osv. Påstår inte att du far med osanning, bara att det kanske inte är riktigt hela bilden.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det bara jag som upplever det som närmast absurt med alla känslostormar och starka tyckande kring denna konflikt så länge vi inte vet ifall dom som jobbar där faktiskt vill ha kollektivavtal eller inte?

Min inställning till detta är väldigt enkel, det är dom som jobbar, i detta fall på Tesla, som ska avgöra om dom vill ha kollektivavtal eller inte. Ingen annan. Vill en majoritet ha det så tycker jag självklart att Tesla ska teckna kollektivavtal redan imorgon, vill däremot en majoritet inte ha det så är det inte jag, LO, politiker etc. som ska bestämma åt dom. Det borde inte vara så svårt att ta reda på t.ex. genom en omröstning. Om en majoritet vill ha kollektivavtal men Tesla vägrar, då är det Tesla som är problemet. Vill dom däremot inte ha det men IF Metall vägrar inse det så är det IF Metall (LO) som är problemet.

Svårare än så är det inte, så vida inte konflikten egentligen handlar om något helt annat så klart och så väl arbetarna på Tesla som Teslaägarna snarare är bondeoffer för något annat...

Om det är så absurt med tyckande varför uttrycker du då din åsikt istället för att bara acceptera gällande system så som du tycker andra borde göra?

Det är väl solklart att denna konflikt handlar om något annat än om några fåtal miljondelar av Sveriges befolkning...