Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skulle vara kul att se när 22000 anställda på Volvo Cars skall förhandla fram egna avtal och lön.

Fast även utan kollektivavtal så förhandlar man ju inte fram ett eget avtal. Företaget sätter oftast en pott och sedan är det utifrån förhandling/resultat/utvecklingssamtal. Det går ju väldigt bra på företag med 1000+ anställda åtminstone så det skalar säkert till 22k om man nu vill.

Fast samtidigt så visar du ju på en situation där företag ofta VILL ha kollektivavtal för att göra det enklare för deras administration (utöver att bidra till den svenska modellen). Volvo cars har dessutom flera kollektivavtal om jag minns rätt.

Skrivet av SUMITOMO:

Efter 21år på Sweclockers kan jag inte minnas att en strejk debatterats här.

Tragisk att det skall behöva vara ett oseriöst företag som tesla som vissa personer tar ställning för.
Folks anställningstrygghet är inte lika viktig som en biljävel uppenbarligen.

Hade det varit en tvättmaskinstillverkare istället hade inte en jävel brytt sig.

Vad är det du tycker är "oseriöst" med dem? Förutom att de inte vill bli tvingade till ett frivilligt kollektivavtal? Jag har bett om länkar som inte är partsinlagor, men det verkar ju vara ytterst få som visar på att de har oseriösa anställningsformer eller hanterar personalen dåligt? Inte ens IF metall verkar ju påstå det i något större utsträckning.

Kan ju också bero att det varit ytterst få strejker in Sverige på 2000 och 2010-talet jämfört med 70- och 80-talet. Finns mig veterligen ingen strejk hos en tvättmaskinstillverkare där man tagit ut sympatiåtgärder på detta sätt? Har du exempel på det?

Skrivet av Fade:

Suck, det var ju du som bad om en länk, inte jag... Jag som ifrågasatte att du bad om en länk till något självupplevt....

Om ett "stort bolag" verkligen fuskar med lönerevisioner har jag ytterst svårt att tro att det inte blir något dom dyker upp i media eller facklig press.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det här är bra läsning för alla hittepåare vad som gäller.

Speciellt när det kommer från stor Arbetsgivarorganisation som Almega.

Läs detta

Med tanke på att punkt 3. är inte direkt sant så frågan är vad mer som är tveksamt. Som någon som faktiskt räknar på pensioner så kan jag säga att den kollektivavtalade premiebestämda lösning skapar markant sämre avkastning över tid för de allra flesta. Nivåerna på inbetalningen är bra (iaf om man tjänar mycket från tidig ålder) men tyvärr styrs en del av kapitalet in i lågavkastande produkter i de flesta kollektivavtal.

Dock inte inom SAF-LO vad jag vet (som är relevant för Tesla ) utan där är det bara Foras avgift på 1,5% samt avgiften för de tvingande försäkringarna som ställs mot eventuella lägre fondavgifter och då kan nog de lägre fondavgifterna resultera i högre nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på att punkt 3. är inte direkt sant så frågan är vad mer som är tveksamt. Som någon som faktiskt räknar på pensioner så kan jag säga att den kollektivavtalade premiebestämda lösning skapar markant sämre avkastning över tid för de allra flesta. Nivåerna på inbetalningen är bra (iaf om man tjänar mycket från tidig ålder) men tyvärr styrs en del av kapitalet in i lågavkastande produkter i de flesta kollektivavtal.

Dock inte inom SAF-LO vad jag vet (som är relevant för Tesla ) utan där är det bara Foras avgift på 1,5% samt avgiften för de tvingande försäkringarna som ställs mot eventuella lägre fondavgifter och då kan nog de lägre fondavgifterna resultera i högre nivå.

Vet du vad jag tror, det är facket, arbetsgivarna och sossarna som konspirerar mot dig.
Så måste det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med tanke på att punkt 3. är inte direkt sant så frågan är vad mer som är tveksamt. Som någon som faktiskt räknar på pensioner så kan jag säga att den kollektivavtalade premiebestämda lösning skapar markant sämre avkastning över tid för de allra flesta. Nivåerna på inbetalningen är bra (iaf om man tjänar mycket från tidig ålder) men tyvärr styrs en del av kapitalet in i lågavkastande produkter i de flesta kollektivavtal.

...också rätt vanligt med kollektivavtal som inte ger pensionsavsättning för dig under 25 års ålder samt avslutar inbetalning vid 65 års ålder, t.ex. Unionen. Så även om det är kollektivavtal så gäller detta lusläsa det samt eventuella tillägg som kan förbättra det - framförallt om du byter arbetsgivare OCH kollektivavtal.....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vet du vad jag tror, det är facket, arbetsgivarna och sossarna som konspirerar mot dig.
Så måste det vara.

Först anklagar andra för att vara hittepåare och när du får ett väldigt sakligt bemötande med väldigt relevanta tips om något som man som anställd ska titta på (ta inte dyra/dåliga defaultfonder!!!) samt att SAF-LOs avtal med fondbolag är _BRA_ (med låga avgifter) så tycker du personen är konspiratorisk.. Tycker du det var befogat?

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

...också rätt vanligt med kollektivavtal som inte ger pensionsavsättning för dig under 25 års ålder samt avslutar inbetalning vid 65 års ålder, t.ex. Unionen. Så även om det är kollektivavtal så gäller detta lusläsa det samt eventuella tillägg som kan förbättra det - framförallt om du byter arbetsgivare OCH kollektivavtal.....

Ja Unionens ITP1 är nog en av de sämsta kollektivatalade premiebestämda lösningarna som finns faktiskt då de styr in halva insättningen till traditionell försäkring (och det är inte valbart) som historiskt avkastar markant sämre än indexnära fonder. På en sparhorisont på säg 10 år hade det varit rimligt men när vi pratar pension som ofta är på 40 års sparhorisont så är det inte rimligt eller det som ger bäst förväntat utfall.

Där kan man tappa en stor andel av sin framtida pension jämfört med dels andra bättre kollektivavtalade lösningar eller icke kollektivavtalade sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Om ett "stort bolag" verkligen fuskar med lönerevisioner har jag ytterst svårt att tro att det inte blir något dom dyker upp i media eller facklig press.

Nu gick det ju aldrig så långt på grund av facket, vilket var det första jag skrev... Och också min poäng...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Du menar min åsikt om att de anställda på Tesla själva borde få bestämma hur dom vill ha det snarare än att du, jag eller någon annan ska göra det åt dom för att vi anser oss veta bättre?

Nej jag menade att du ansåg att andra borde hålla sina åsikter för sig själva men att du skulle få uttrycka dina..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nepp inte egenföretagare, bara någon som är trött på att behöva kompensera för att andra inte bidrar med sin del och då tvingas vi andra plocka upp bollen. Löneökningar bör såklart vara motiverade, har haft kollegor som inte dragit in sin egna lön på många år så varför skulle de få en löneökning alls då? Den budgeten tas då från andra som genererar ett överskott i så fall.

Det funkar inte i förlängningen att ge 0% varje år (vilket är lägsta enligt mitt kollektivavtal), funkar något år dock. Och även då kan man behöva hitta på nya titlar och annat som man ger till de man vill ge löneökningarna till för att motivera varför några får 7-10% och andra får 0%. Been there done that så att säga.

Alltid arbetat i verksamheter som håller koll på vad man presterar och speciellt de senaste 7-8 åren där det handlar om verksamheter som spårar direkta intäkter som produktion. Hade inte brytt mig om vad andra gjort om jag inte berördes direkt när jag behöver göra massa extraarbete för att de säger sig inte hinna/kunna massa saker samtidigt som det i slutet på året syns att de inte kommit i närheten av samma produktion.

Vilket är varför jag personligen hade föredragit att inte ha kollektivavtal, då behöver man inte ens tänka på sådana saker. Andra behöver inte hålla med såklart men det är min åsikt som byggts upp under alla år jag arbetat.

Det är ett organisatoriskt fel om medarbetare inte klarar sina arbetsuppgifter, alla misslyckanden kan ofta härledas utifrån ledarskapet. Det är också irrelevant till problemet, en separat fråga att behandla, företagen hade försökt pressa lönen genom att lägga sig under inflationsnivån för att öka vinstmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för ett bra svar.

Jag har så klart ingen insyn i er arbetsplats (eller elektrikerbranschen i största allmänhet) utan blev mer frågande till varför anställda tackar nej till en så stor löneökning om allt som krävs är att gå med i facket. Det får mig att undra om det fackliga medlemsskapet är enda skälet till löneskillnaderna.

Sett till att du fick mer än märket så antar jag att du är extra eftertraktad av arbetsgivaren, skulle det ändras om bestämde dig för att lämna facket imorgon och leda till sämre lön då?

Nej lönerna kan ju inte sänkas men då jag är huvudskyddsombud så kräver det att jag är facklig ansluten, vilket är lite skevt.
Sen ger ju iaf SEF (elektrikerna) lite förmåner som väger upp lite. Typ 500kr rabatt på försäkringen hemma och lite andra försäkringar som ingår... Sen kan man väl boka någon stuga I fjällen gratis etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Först anklagar andra för att vara hittepåare och när du får ett väldigt sakligt bemötande med väldigt relevanta tips om något som man som anställd ska titta på (ta inte dyra/dåliga defaultfonder!!!) samt att SAF-LOs avtal med fondbolag är _BRA_ (med låga avgifter) så tycker du personen är konspiratorisk.. Tycker du det var befogat?

Ja det är lite förvånande när någon reagerar sådär på påståenden som utgår från matematik, det är inget tyckande i att förväntat utfall för det ena är högre än förväntat utfall för det andra. Men jag har lärt mig att diskussioner kring fack och kollektivavtal rör upp känslor hos vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej lönerna kan ju inte sänkas men då jag är huvudskyddsombud så kräver det att jag är facklig ansluten, vilket är lite skevt.

Mig veterligen är det inget krav att man som skyddsombud måste vara fackligt ansluten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Mig veterligen är det inget krav att man som skyddsombud måste vara fackligt ansluten.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/skyddsom...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Nej jag menade att du ansåg att andra borde hålla sina åsikter för sig själva men att du skulle få uttrycka dina..

Läs gärna vad jag faktiskt skrev och så tar vi det därifrån.

Permalänk
Medlem

Precis.

” Skyddsombudet själv behöver inte nödvändigtvis tillhöra ett fackförbund även om detta är det vanligaste.”

Permalänk
Medlem

Tror nog att den 'Svenska modellen' fungerar ganska bra. Att bestämma med lagar vet jag inte riktigt om jag tror på eftersom då kommer det bara bli 'Politik' av det hela.

Sedan argumentet som jag har sett återkommande att en majoritet av teslas anställda ska bestämma själva om de vill ha ett kollektivavtal så tycker jag inte det heller. Jag tycker att det räcker med en som känner sig orättvist behandlad. Jag tror att det är bra att ha ett avtal som tex. begränsar övertidstimmar som man kan peka på, annars riskerar nog maktbalansen i anställningen bli väldigt ensidig. Det är inte säkert att det alltid är lätt att bara säga upp sig och byta jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

. Jag tror att det är bra att ha ett avtal som tex. begränsar övertidstimmar som man kan peka på, annars riskerar nog maktbalansen i anställningen bli väldigt ensidig.

Det regleras i arbetstidslagen. Kollektivavtal kan ändra det som står i lagen då delar är dispositiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det regleras i arbetstidslagen. Kollektivavtal kan ändra det som står i lagen då delar är dispositiv.

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/lagar-oc...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Läs gärna vad jag faktiskt skrev och så tar vi det därifrån.

Ja, jag gick tillbaka och läste, gör det du med, ditt första stycke. Jag vidhåller min ståndpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis.

” Skyddsombudet själv behöver inte nödvändigtvis tillhöra ett fackförbund även om detta är det vanligaste.”

Jag vet faktiskt inte om det går att bli vald som skyddsombud om företaget har en facklig klubb då det är dem som utser skyddsombud i första hand.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag vet faktiskt inte om det går att bli vald som skyddsombud om företaget har en facklig klubb då det är dem som utser skyddsombud i första hand.

Det står ju att det går men att det inte är det vanligaste eftersom det är klubben dom väljer. Det står i klartext. Om klubben inte har någon medlem som vill bli skyddsombud men dom hittar en lämplig kandidat som inte är medlem så får dom om dom vill use denna kandidat. Står det men med färre ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Ja, jag gick tillbaka och läste, gör det du med, ditt första stycke. Jag vidhåller min ståndpunkt.

Då är det förmodligen ingen vits att jag försöker förklara det en tredje gång men likt de anställda på Tesla har du så klart rätt till din egen åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Det står ju att det går men att det inte är det vanligaste eftersom det är klubben dom väljer. Det står i klartext. Om klubben inte har någon medlem som vill bli skyddsombud men dom hittar en lämplig kandidat som inte är medlem så får dom om dom vill use denna kandidat. Står det men med färre ord.

Jo men vi har 115 anställda och 5 skyddsombud, så jag vet inte om man kan bli ombud då vi redan har. Jag förstår också om ingen finns så tar man det som finns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har jobbat på ett par skit jobb och idag är facket svagt. De som kan få hjälp är ofta invandrare som inte kan språket och inte vet sina regler. De utnyttjas ofta hårt även MED kollektivavtal.
Jobbat som skyddsombud och de som man inte kan skydda och är absolut värst utsatta är de som är inhyrda. De som kan bli ordföranden för klubben som anses kunna utgöra ett hot får ett nytt jobb på kontoret, väldigt vanligt där jag jobbade. Även mutor till ordföranden förekom.
Som alltid så kan man fuska så kommer man göra det.
Fick dock höra att mitt gamla jobbs nya ordförande är riktigt jävlig mot företaget. Problemet var att de gamla ordföranden av någon anledning sparade alla dokument de fick betalt för att ignorera och skita i och nu har den nya hittat alla dessa och det är tydligen härligt kaos hos ledningen. Den nya ordföranden tar varken mutor eller backar. Mycket underhållning

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Såg några här som försökte spela ner Musks roll i företaget och därmed beslutet att inte skriva på ett kollektivavtal.

https://www.di.se/nyheter/ordern-fran-elon-musk-tesla-far-int...

"Läget i konflikten mellan Tesla och IF Metall är bottenfruset. Företagets svenska gren får inte skriva på något avtal, enligt medlaren Kurt Eriksson. Samtidigt dras fler och fler företag in i blockaden för varje dag. "

Tyvärr paywall - Så det är Musk vs. Svenska modellen. En man mot en nation?

Permalänk
Medlem

Lever vi i en diktatur är min fråga? Där man ska tvinga företag och folk till något de egentligen inte vill.
tycker det här är ett stort skämt och ett hot mot hela samhället, det som pågår nu med tesla.
De som jobbar på tesla är till största delen nöjda med sina avtal och har bättre än vad de kommer få med kollektivavtal.
Bara punkten att facken ska fixa lönerna och det vet vi ju hur bra de är på det, fackpampen får betalt av företaget och skriver ner kraven och accepterar lägre höjningar.

Mig veterligen är det ett under att folk fortfarande betalar in till facken. Många människor hade fått sig en stor löneökning av att bara gå ur facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Lever vi i en diktatur är min fråga? Där man ska tvinga företag och folk till något de egentligen inte vill.
tycker det här är ett stort skämt och ett hot mot hela samhället, det som pågår nu med tesla.
De som jobbar på tesla är till största delen nöjda med sina avtal och har bättre än vad de kommer få med kollektivavtal.
Bara punkten att facken ska fixa lönerna och det vet vi ju hur bra de är på det, fackpampen får betalt av företaget och skriver ner kraven och accepterar lägre höjningar.

Mig veterligen är det ett under att folk fortfarande betalar in till facken. Många människor hade fått sig en stor löneökning av att bara gå ur facket.

Vad har du för källa till dina påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då är det förmodligen ingen vits att jag försöker förklara det en tredje gång men likt de anställda på Tesla har du så klart rätt till din egen åsikt.

Vad stort av dig att jag får ha min åsikt. Då kan du väl låta de andra här också få rätt att uttrycka sina åsikter utan att bli kallade absurda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Många människor hade fått sig en stor löneökning av att bara gå ur facket.

Där jag jobbar gör vi inte någon åtskillnad på om man är med i facket eller inte. Vi göra inte heller åtskillnad på om man är man eller kvinna eller om man är svensk medborgare eller inte utan det är prestationen som räknas. Det kanske är annorlunda där du jobbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vad har du för källa till dina påståenden?

Nära vänner

Skrivet av joakim99:

Där jag jobbar gör vi inte någon åtskillnad på om man är med i facket eller inte. Vi göra inte heller åtskillnad på om man är man eller kvinna eller om man är svensk medborgare eller inte utan det är prestationen som räknas. Det kanske är annorlunda där du jobbar?

Självklart inte, men om du inte förstår så, är arbetet kollektivt anslutna och i detta fall Metall så är det dem som förhandlar och gör klart lönerna för folk i samråd med företaget.