kan man använda WD40 till en nintendo 64 joystick?

Permalänk
Medlem

kan man använda WD40 till en nintendo 64 joystick?

Jag har köpt en ny kontroll till mitt Nintendo 64 och joysticken är lite glapp eller seg när man styr link (spelar Zelda) när jag spelar och går framåt med link så går han segare i bland som om joysticken inte hänger med, link går långsammare ibland fast han borde springa.
Jag har även testat att spela super Mario 64 och det är samma där, när man går framåt så saktar Mario ner och tappar farten och när jag vänder joysticken bakåt så springer mario normalt.
Tror det är joysticken som inte hänger med ibland för det fungerar som det ska och ibland inte.
Min fråga är om man Kan använda WD 40 till joysticken eller kommer det att bli värre då?
Tänkte om det går att smörja så joysticken så den hänger med.

Permalänk
Medlem

Olja leder inte. Vet inte specifikt hur det är för WD40, men finns elektronikspray som är till för att ge bättre kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Olja leder inte. Vet inte specifikt hur det är för WD40, men finns elektronikspray som är till för att ge bättre kontakt.

Okej tack! Jag ska tarera på om det finns tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy007:

Okej tack! Jag ska tarera på om det finns tillgängligt.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha... Har jag använt till mina PS5 kontroller

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Tack så mycket! Jag har inte hunnit kolla om det finns hemma annars beställer jag en.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med :

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Du lär inte behöva olja. Öppna kontrollern(kräver vanlig skruvmejsel) och öppna spakenheten. Den blir full av "mjöl" som är nedmald styrspak, vilket också är orsaken till glappet. Glappet går inte att åtgärda utan nya delar, men tömmer du ut plastmjölet så slutar iaf spaken vara seg.

Ja det är en riktigt jäkla kass konstruktion

Edit: Rekommenderar starkt en ny spak. Spakarna i "game cube-stuk" är by far de bekvämaste, och ger en betydligt bättre spelupplevelse. Tar ca 4 minuter att byta spak: https://gameshop.se/product/retro/nintendo-64/408589/analog-s... eller https://conceptentertainment.se/produkt/n64-ersattande-analog...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Du lär inte behöva olja. Öppna kontrollern(kräver vanlig skruvmejsel) och öppna spakenheten. Den blir full av "mjöl" som är nedmald styrspak, vilket också är orsaken till glappet. Glappet går inte att åtgärda utan nya delar, men tömmer du ut plastmjölet så slutar iaf spaken vara seg.

Ja det är en riktigt jäkla kass konstruktion

Edit: Rekommenderar starkt en ny spak. Spakarna i "game cube-stuk" är by far de bekvämaste, och ger en betydligt bättre spelupplevelse. Tar ca 4 minuter att byta spak: https://gameshop.se/product/retro/nintendo-64/408589/analog-s... eller https://conceptentertainment.se/produkt/n64-ersattande-analog...

Jag är kass på att skruva och fixa Nintendo kontroller. Jag har testat att skruva isär en Nintendo kontroll för ut och jag fick inte ihop den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag brukar köra med :
<Uppladdad bildlänk>

Okej tack

Permalänk
Medlem

Någon rengöring/smörjning kommer inte att hjälpa överhuvudtaget!
Det kommer troligen bara att bli sämre då det är plasten som är utsliten och rengör man så blir glappet oftas lite större med mer problem som följd.
Och WD-40 och andra rostlösare är inget man ska smörja långvarigt med då dessa löser upp den fett/olja som redan finns där vilket leder till sämre smörjning, samt har tillsatser som ofta kan vara aggressiva mot plaster.
Dom är hygroscopica dvs dom tar upp vatten ur luften vilket inte är bra långvarigt.

Ska man smörja saker så bör man använda olja/fett istället.
Tex till plast bör man använda silikonfett heller grafitfett.
Till istort sett allt annat så använder jag vanlig ATF då det inte är aggresivt mot tex gummi (torkar ut och spricker med tiden) som motorolja är.
Dvs köp en billig oljekanna och en liter av den billigaste ATF oljan du hittar för 100-150:- totalt så har du hushålls smörja för resten av livet.
ATF färgar inte av sig som dom flesta andra oljor gör och jä'mfört med tex wd-40 på en gnällande dörr så handlade det i mitt fall om smärja 4-5 gånger om året med wd-40 till tre droppar ATF för 15 år sedan och dörrfan är fortfarande tyst.

Det finns ENBART två lösningar på detta problem med N64 kontrollers!
1, Byt ut kontrollern, men det är idag ganska svårt att hitta kontrollers som inte är utslitna idag tyvärr.

2, Byt ut joystick'en alternativt byt ut plastdelarna i joysticken.
Var ett par år sedan jag tittade på detta så vet inte hur det ser ut idag men det fanns att köpa nytillverkade delar då en del var bra en del var sämre (menar då att dom slets ut fort).
Fanns även att köpa ståldelar som höll enormt mycket bättre än nintendos egna plastskit, dock var dessa oftas slutsålda minuter efter att dom hade tillverkat en ny batch.

En varning är att det finns "N64 Replacement Joystick GameCube Style" det finns två problem med dessa.
1, Det är inte en N64 joystick dvs den är inte utformad liakdant och har inte samma känsla om detta är viktigt, dom slits dock ut betydligt saktare.

2, Dom har inte samma analoga sving, svår förklarat men det är att det avstånd man kan röra joysticken från att tex mario börjar att gå tills mario springer är betydligt mindre med gamecube style joystick än med n64 orginal joysticken.
Vilket gör en hel del manövrar i en många spel betydligt svårare!
Så ej rek att köra med dessa med andra ord.
Nu var det ju ett par år sedan jag kollade på detta så om det kanske finns gamecube style som funkar på rätt sätt idag men inget jag har sett/hört på dom retro sidor jag hänger på så gissar på NEJ.

Googla lite snabbt och såg denan butik https://store.kitsch-bent.com/collections/replacement-parts
Dom var populära och hade bra ersättnings delar för ett par år sedan och verkar vara det även idag.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Håller med ovanstående är troligare att din styrpinne är döende.

N64 kontrollerna är ju ökända för att ha en väldigt usel styrspak och brukar visa sig som det du beskriver.

Finns nyproducerade ersättning styrpinnar på ebay, amazon och liknande för nån hundralapp och tar typ 15- 20 min att byta eller 1h kanske om man aldrig öppnat en n64 kontroll innan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Tommy007:

Jag är kass på att skruva och fixa Nintendo kontroller. Jag har testat att skruva isär en Nintendo kontroll för ut och jag fick inte ihop den.

Ta foton på förloppet så blir det nog inte så svårt att göra samma sak fast tvärtom. Så gör alltid jag när jag skruvar isär saker jag aldrig hanterat tidigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Tommy007:

Jag är kass på att skruva och fixa Nintendo kontroller. Jag har testat att skruva isär en Nintendo kontroll för ut och jag fick inte ihop den.

Du gav upp för lätt helt enkelt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy007:

Jag är kass på att skruva och fixa Nintendo kontroller. Jag har testat att skruva isär en Nintendo kontroll för ut och jag fick inte ihop den.

Vilken Nintendo kontroller var det?
Har själv haft isär Nes/Snes som är extremt enkla att ta isär o få ihop, N64 är något svårare men fortfarande väldigt enkel.
Plocka isär/sätta ihop/byta ut delar på styrspaken är igen något svårare men fortfarande ganska enkelt.

Kolla ett par youtube´s om detta så bör även den som har 69 tummar i båda nävarna klara det relativt bra
Tex https://www.youtube.com/watch?v=o3GYtAyRCOo
Är visserligen en gamecube style n64 stick dom sätter i men hur man gör är exakt likadant.
Och här har du varför "gamecube N64" inte är det bästa för en del, och igen om detta gäller alla gamecube style n64 sticks vet jag inte.
Titta i nån min tills zelda så ser du vilken skillnad det är mellan org och gamecube style vid "små rörelser".
https://youtu.be/o3GYtAyRCOo?t=482

Här har du en mer i detalj hur du byter delar i styrspaken.
https://www.youtube.com/watch?v=5M85bTsla7s
Inte svårt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy007:

Jag har köpt en ny kontroll till mitt Nintendo 64 och joysticken är lite glapp eller seg när man styr link (spelar Zelda) när jag spelar och går framåt med link så går han segare i bland som om joysticken inte hänger med, link går långsammare ibland fast han borde springa.
Jag har även testat att spela super Mario 64 och det är samma där, när man går framåt så saktar Mario ner och tappar farten och när jag vänder joysticken bakåt så springer mario normalt.
Tror det är joysticken som inte hänger med ibland för det fungerar som det ska och ibland inte.
Min fråga är om man Kan använda WD 40 till joysticken eller kommer det att bli värre då?
Tänkte om det går att smörja så joysticken så den hänger med.

Är den ny så reklamera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Hittade sidan som säljer stål delar till N64 kontroler.
https://steelsticks64.com/
Men alla delar finns ej i lager så blir o vänta på att få hem allt.
Det är ju inte direkt gratis heller tex 125$ för en hel joystick modul.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Tommy007:

Jag har köpt en ny kontroll till mitt Nintendo 64 och joysticken är lite glapp eller seg när man styr link (spelar Zelda) när jag spelar och går framåt med link så går han segare i bland som om joysticken inte hänger med, link går långsammare ibland fast han borde springa.
Jag har även testat att spela super Mario 64 och det är samma där, när man går framåt så saktar Mario ner och tappar farten och när jag vänder joysticken bakåt så springer mario normalt.
Tror det är joysticken som inte hänger med ibland för det fungerar som det ska och ibland inte.
Min fråga är om man Kan använda WD 40 till joysticken eller kommer det att bli värre då?
Tänkte om det går att smörja så joysticken så den hänger med.

Använd aldrig oljebaserade smörjmedel till plast, du måste använda silikon för att smörja, men om joysticken redan är trasig är det försent.

Är det här en ny eller begagnad kontroller? Det finns joysticks som inte är gjorda av Nintendo och dessa är riktigt dåliga, har du en sån och kontrollen är ny skulle jag reklamera och se om du kan få en bättre.

Hur som, har du testat att kalibrera den?

Släpp joysticken, och tryck LR+start samtidigt.