Permalänk
Medlem

Drivrutiner till moderkort

Hej!
Har ett B650M Gaming X AX moderkort som jag flashat med senaste BIOS. Jag tänkte undvika att ladda ner Gigabytes software för och slippa allt krimskrams som följer med och istället ladda hem drivrutinerna själv här: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-GAMING-X-AX-rev-10...

Det finns ganska många och välja på men den högst upp i respektive lista ser ut att vara den senaste vilket jag kör på. Nu till frågorna.

1. Under Audio finns det 1 version med DHC och en utan. Blir inte klok på vad DHC innebär och undrar således vilken jag ska ta

2. Under chipset har jag laddat hem båda filerna då jag tror mig behöva APU drivrutinen för att kunna utnyttja den inbygda grafiken i mitt 7600x om jag skulle behöva felsöka mitt grafikkort i framtiden, är detta korrekt?

3. under lan, behöver jag pre install driver eller räcker det med senaste från realtek?

4. sata/raid är inget jag använder så där tänkte jag inte ladda hem något alls. hoppas jag tänker rätt.

5. under lan har jag laddat hem amd bluetooth samt amd wifi

Jag har inte monterat datorn än då jag väntar på cpu kylaren som kommer imorgon så jag tog tillfället i akt och försöker förbereda allt jag behöver på en USB sticka inför imorgon. Jag är något taggad så att säga :).

Permalänk
Medlem

Ladda ner chipset drivrutiner från amd och strunta i resten.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Hej!
Har ett B650M Gaming X AX moderkort som jag flashat med senaste BIOS. Jag tänkte undvika att ladda ner Gigabytes software för och slippa allt krimskrams som följer med och istället ladda hem drivrutinerna själv här: https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650M-GAMING-X-AX-rev-10...

Det finns ganska många och välja på men den högst upp i respektive lista ser ut att vara den senaste vilket jag kör på. Nu till frågorna.

1. Under Audio finns det 1 version med DHC och en utan. Blir inte klok på vad DHC innebär och undrar således vilken jag ska ta

2. Under chipset har jag laddat hem båda filerna då jag tror mig behöva APU drivrutinen för att kunna utnyttja den inbygda grafiken i mitt 7600x om jag skulle behöva felsöka mitt grafikkort i framtiden, är detta korrekt?

3. under lan, behöver jag pre install driver eller räcker det med senaste från realtek?

4. sata/raid är inget jag använder så där tänkte jag inte ladda hem något alls. hoppas jag tänker rätt.

5. under lan har jag laddat hem amd bluetooth samt amd wifi

Jag har inte monterat datorn än då jag väntar på cpu kylaren som kommer imorgon så jag tog tillfället i akt och försöker förbereda allt jag behöver på en USB sticka inför imorgon. Jag är något taggad så att säga :).

Hejsan!

Om du laddar hem chipset drivers från AMD till B650 kretsen bör det mesta ingå och installeras per automatik. Drivrutiner som inte ingår i chipsetpaketet kan ersättas av en windows/legacy drivrutin under en period innan windows hittar och installerar rätt drivrutin. Om du känner oro så letar du självklart upp drivrutinen/drivrutinerna som saknas men jag hade väntat med det tills systemet är up and running, enklare då imho.

Glhf!

Permalänk
Medlem

bara så att jag förstår er rätt nu, ni rekomenderar alltså bara att jag laddar hem:
AMD Chipset Driver
OS: Windows 11 64bit,Windows 10 64bit
[5.03.24.2328] 63.68 MB Mar 31, 2023

i det bör då wifi kicka igång osv? då jag läst att windows uppdateraren ibland får för sig att ersätta drivrutiner installerade via adrenaline software (jag har 7800 xt) så tänkte jag stänga av att windows uppdaterar drivrutiner via windows update nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

bara så att jag förstår er rätt nu, ni rekomenderar alltså bara att jag laddar hem:
AMD Chipset Driver
OS: Windows 11 64bit,Windows 10 64bit
[5.03.24.2328] 63.68 MB Mar 31, 2023

i det bör då wifi kicka igång osv? då jag läst att windows uppdateraren ibland får för sig att ersätta drivrutiner installerade via adrenaline software (jag har 7800 xt) så tänkte jag stänga av att windows uppdaterar drivrutiner via windows update nämligen.

Wifi bör kicka igång, windows innehåller massvis med drivrutiner, men för att vara på säkra sidan kanske just wifi drivare kan vara skönt att ha till hands, kan ju även finnas mjukvara kopplad till ditt wifi som du kanske vill använda, även gpu drivare. Brukar själv ladda hem chipset och gpu drivare och sedan slänga in dem före jag ansluter till nätet.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Wifi bör kicka igång, windows innehåller massvis med drivrutiner, men för att vara på säkra sidan kanske just wifi drivare kan vara skönt att ha till hands, kan ju även finnas mjukvara kopplad till ditt wifi som du kanske vill använda, även gpu drivare. Brukar själv ladda hem chipset och gpu drivare och sedan slänga in dem före jag ansluter till nätet.

Glhf!

Tackar, det gjorde det hela mycket enklare.
Drar hem chipset drivrutinen samt senare till mitt 7800 xt då bara innan jag kopplar in nätverkskabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Tackar, det gjorde det hela mycket enklare.
Drar hem chipset drivrutinen samt senare till mitt 7800 xt då bara innan jag kopplar in nätverkskabeln

Tummen upp!

Permalänk
Medlem

Har en ny fråga jag hoppas ni kan svara på. Jag har inte Case än så ska ha moderkortet liggandes på lådan till en början för att få igång allting och installera systemet osv. kommer inte att belasta komponenterna.
Hur kan jag starta datorn? Såg en knapp på moderkortet och utgick från att det var en start men nu när jag läser på så inser jag att den är till för att återställa moderkortet i form av CMOS. "RST_SW" står de.

Finns det något sätt att starta? Hittar ingen power knapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Har en ny fråga jag hoppas ni kan svara på. Jag har inte Case än så ska ha moderkortet liggandes på lådan till en början för att få igång allting och installera systemet osv. kommer inte att belasta komponenterna.
Hur kan jag starta datorn? Såg en knapp på moderkortet och utgick från att det var en start men nu när jag läser på så inser jag att den är till för att återställa moderkortet i form av CMOS. "RST_SW" står de.

Finns det något sätt att starta? Hittar ingen power knapp

Man får bygla start pinnarna som sitter i nederkant. Heter något med Sw

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Finns det något sätt att starta? Hittar ingen power knapp

Kortslut de två pinnarna som heter Power switch för att starta moderkortet, med tex en skruvmejsel.

Det ger samma resultat som att trycka på en inkopplad power knapp på chassit.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

<Uppladdad bildlänk>

Kortslut de två pinnarna som heter Power switch för att starta moderkortet, med tex en skruvmejsel.

Det ger samma resultat som att trycka på en inkopplad power knapp på chassit.

tusen tack. pw + och - är tredje och fjärde pin på övre raden på mitt moderkort så jag provar en skruvmejsel mellan dom.
tänkte lägga moderkortet uppe på en wellpapplåda och sen fästa 2-3 fläktar runt om med band bara så ska det förhoppningsvis
funka medans jag bestämmer mig för ett case.

fick en rätt stor låda som några av komponenterna kom i så kan till och med fälla ned locket om de skulle säkra ytterligare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

tusen tack. pw + och - är tredje och fjärde pin på övre raden på mitt moderkort så jag provar en skruvmejsel mellan dom.
tänkte lägga moderkortet uppe på en wellpapplåda och sen fästa 2-3 fläktar runt om med band bara så ska det förhoppningsvis
funka medans jag bestämmer mig för ett case.

fick en rätt stor låda som några av komponenterna kom i så kan till och med fälla ned locket om de skulle säkra ytterligare

CPU fläkt är det som är viktigt.
Chassi fläktarna är mest till för att få ut värmen ur chassit.

Personligen hade jag inte försökt stänga in delarna i en låda.
Lägg bara moderkortet ovanpå.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

CPU fläkt är det som är viktigt.
Chassi fläktarna är mest till för att få ut värmen ur chassit.

Personligen hade jag inte försökt stänga in delarna i en låda.
Lägg bara moderkortet ovanpå.

Osäker på hur jag laddar upp bild men jag har lagt moderkortet på en skiva wellpapp (skar ut från en låda) och sen har jag satt 2 fläktar jag band ihop med buntband framför för att imitera chassifläktar i fronten på ett chassi.

CPU fläkt har jag peerless assasin och gpu tar ju in luft själv också.

Behöver jag något som fungerar som standoffs under moderkortet eller funkar wellpappen att lägga direkt på?

Permalänk
Medlem

Får ingen bild. Har provat hdmi och dp kabel i både moderkortet och gpu.

Nu monterade jag om cpu kylaren lite ”lösare” och har bara 1 ram dricka i första slotten samt ingen gpu inkopplad men fortfarande svart skärm.

CPU fläkten är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Får ingen bild. Har provat hdmi och dp kabel i både moderkortet och gpu.

Nu monterade jag om cpu kylaren lite ”lösare” och har bara 1 ram dricka i första slotten samt ingen gpu inkopplad men fortfarande svart skärm.

CPU fläkten är igång

AM5 system kan ta lång tid på sig för en första boot, ha det i åtanke när du startar första gången men antar att du låtit den stå på länge... Om ditt moderkort har Q-flash eller liknande kan det vara id'e att uppdatera bios, det skulle mycket väl kunna hjälpa.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

AM5 system kan ta lång tid på sig för en första boot, ha det i åtanke när du startar första gången men antar att du låtit den stå på länge... Om ditt moderkort har Q-flash eller liknande kan det vara id'e att uppdatera bios, det skulle mycket väl kunna hjälpa.

Glhf!

Helt riktigt!
Datorn startar fort nu men de krävdes en bios uppdatering 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Helt riktigt!
Datorn startar fort nu men de krävdes en bios uppdatering 😎

Härligt!

Happy gibbing!