Beslutsångest: RTX 4080 16GB eller 7900XTX? Ca 1500kr i skillnad

Permalänk
Medlem

4080 är svalare och går tystare. Jag säger 4080 alla dagar i veckan. XTX vinner i rå prestanda men över en livscykel tror jag 4080 vinner. 3-5 år = 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thebelfry:

Är intresserad, om vi finner en säker lösning.

Ursäkta OT till TS.

Säljes endast via avhämtning i Hässleholm:- ) svårt att se någon säker lösning för oss båda.
Mvh

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Jag stod och valde mellan samma men landade på 4080, då hade jag större prisskillnad också. Jag spelar mest Cyberpunk sedan ett tag tillbaka, då är RT "jätteviktigt" för mig. Jag upplevde även DLSS som bättre än FSR, men det kan såklart vara ändrat nu (köpte datorn innan sommaren).

Jag läste också mycket kring att det var dåliga drivare med AMD, något som jag känner igen själv sedan tidigare. Men om det inte vore för just RT och DLSS hade jag tagit 7900XTX, men det kändes helt enkelt som man missade för mycket. Numera kör jag alltid med DLSS Quality och upplever inga artefakter (förutom att rök har sett konstig ut ibland). Jag är väldigt nöjd med mitt val.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Det finns videos på youtube där de jämför både. Det stämmer inte att XTX klår 4080 i ren prestanda. Finns en ny riktigt bra video på youtube där de jämför. De presterar väldigt likvärdigt i de flesta spel. 4080 lite bättre i många. Bara i Warzone som XTX klämmer ur fler fps av nån anledning. Jag skulle tagit 4080 alla dagar i veckan.

Det är ett riktigt bra kort! Presterar bättre eller likvärdigt som XTX, slår du på RT och DLSS osv så har inte AMD nåt att sätta emot. Det är stabilare med drivrutiner, svalare, strömsnålare. Även bättre för videoredigering om man vill hålla på med det. Det enda är att AMD har överdrivet mer RAM men det är inget problem. 16 GB räcker gott å väl! Är det bara 1400 kr emellan så kör på 4080 skulle jag säga!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kör på 7900 xtx. Mer prestanda och framförallt mycket mer framtidssäkert med 24GB minne.

Och sen mognar amds kort mycket så du får mer prestanda över tid.

Här är test med nya drivrutiner.
7900 XTX presterar rätt mycket bättre än 4080.

https://youtu.be/IT1hnIUYEnU?si=McfcajErQpRAds-x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Kör på 7900 xtx. Mer prestanda och framförallt mycket mer framtidssäkert med 24GB minne.

Och sen mognar amds kort mycket så du får mer prestanda över tid.

Här är test med nya drivrutiner.
7900 XTX presterar rätt mycket bättre än 4080.

https://youtu.be/IT1hnIUYEnU?si=McfcajErQpRAds-x

*tills man använder RT/Pt då tappar man 80% prestanda...

Sen är vram INTE skälet att välja amd då vram hittills inte är en prestanda tjuv. Skilde väl 3fps mellan maxad vram och utan.

Skälet man väljer amd är fps/kr, speciellt för multiplayer, och xtx är inte alltid bättre än 4080, speciellt inte om man tillåter nvidias software jobba.

Sen är det otroligt enkelt att vikta resultat beroende på spelkatalogen som används

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

*tills man använder RT/Pt då tappar man 80% prestanda...

Sen är vram INTE skälet att välja amd då vram hittills inte är en prestanda tjuv. Skilde väl 3fps mellan maxad vram och utan.

Skälet man väljer amd är fps/kr, speciellt för multiplayer, och xtx är inte alltid bättre än 4080, speciellt inte om man tillåter nvidias software jobba.

Sen är det otroligt enkelt att vikta resultat beroende på spelkatalogen som används

men är RT verkligen bra? alla spel har inte RT, sen så har jag även sett på benchmarks att prestanda förloras, ibland markant, när RT är på. Är det kostnaden för bättre grafik, eller är dem spelen utanför normal beteende.

Sen så har sweclockers prestandaindex för grafikkort (rådata) 7900 xtx högre än 4080 på 1440p och 4k.

finns intressanta vids från hardware unboxed som jämför 4080 och 7900xtx. Pure rasterization så vinner 7900xtx, men vid RT vinner 4080.

men helt ärligt 15k för 16gb ram är dåligt, även om grafikkortet är starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

men är RT verkligen bra? alla spel har inte RT, sen så har jag även sett på benchmarks att prestanda förloras, ibland markant, när RT är på. Är det kostnaden för bättre grafik, eller är dem spelen utanför normal beteende.

Sen så har sweclockers prestandaindex för grafikkort (rådata) 7900 xtx högre än 4080 på 1440p och 4k.

finns intressanta vids från hardware unboxed som jämför 4080 och 7900xtx. Pure rasterization så vinner 7900xtx, men vid RT vinner 4080.

men helt ärligt 15k för 16gb ram är dåligt, även om grafikkortet är starkt.

RT bra eller dåligt.... Det är en teknik som förbättrar grafiken men kräver mycket kraft.
Om man vill ha det eller inte är en smaksak. Det måste man själv personligen avgöra.

7900 XTX är något snabbare än 4080.
Men vill du använda RT i spel är 4080 betydligt snabbare.
4080 ger dig även tillgång till en just nu bättre uppskalningsteknik (DLSS) och en mer utbredd Frame Generation. Dessa två kan ge en markant boost i flyt utan märkbar inverkan på bildkvalité (kan skilja sig mellan spel).

Sen det här med VRAM. Viktigare att kolla tester och se hur korten presterar mot varandra istället för att jämföra VRAM siffran mot varandra rakt av.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Det beror på vad som är viktigast för dig, och det kan bara du svara på. För mig är rastrering viktigast så jag valde 7900 XTX.

Permalänk
Medlem

Om några år sitter du på en 4K 120 Hz skärm och spelen är ännu mer krävande vilket gör att du stänger av RT och vill ha ren rasteringseringsprestanda.

Med det sagt, skulle jag vänta på 4080 Super eller 4070 Ti Super (om den har 256 bit bus och 16 GB vram). Och köpa en av dessa om inte AMD omedelbart kontrar med en bra prissänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

men är RT verkligen bra? alla spel har inte RT, sen så har jag även sett på benchmarks att prestanda förloras, ibland markant, när RT är på. Är det kostnaden för bättre grafik, eller är dem spelen utanför normal beteende.

Sen så har sweclockers prestandaindex för grafikkort (rådata) 7900 xtx högre än 4080 på 1440p och 4k.

finns intressanta vids från hardware unboxed som jämför 4080 och 7900xtx. Pure rasterization så vinner 7900xtx, men vid RT vinner 4080.

men helt ärligt 15k för 16gb ram är dåligt, även om grafikkortet är starkt.

RT är värt det tycker jag personligen, ger ett större djup och verkligare miljöer och som sagts, dlss kan hjälpa att få det spelbart...

De som säger att rt inte är värt det är oftast dem som sitter på amd kort, undra varför?!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Så mycket skitsnack i den här tråden... Så jag lägger in lite mer skitsnack fast som kan kollas och jag är hyfsat säker på är korrekt.

TL;DR Välj det kort du tycker du får mest ut av för ditt usecase prestanda och ekonomiskt...

Stämmer det att Nvidia är bättre på produktionsprogramvaror? Det beror på programmet. I vissa är AMD snabbare, i vissa är Nvidia snabbare, precis som i spel.

Är Nvidas drivrutiner stabilare? Nej, båda är ungefär samma. Finns flera bra undersökningar om detta.
Just nu har Nvidia problem med drivrutinerna efter 537.58. Dvs många användare tvingas att köra flera månader gamla drivare för att ha stabila datorer. Vi pratar alltså inte enstaka användare utan så många att det syns hos streamers, på forum etc. Många klagar och skriver om att det enda stabila är att gå tillbaka till just 537.58. Mitt 3060 Ti är stabilt med 537.58, samma med en kompis 4070, som hen bytte till ett 4080, ingen av oss är stabil med senare drivrutiner. Jag kör AMD CPU, hen kör Intel...

Dem få fördelar för Nvidia ligger hos RT path tracing, kvalitet vid lägre än 6000kbps streaming via x264 codec (extremt sällan någon streamar med det numera), broadcast (egentligen onödigt då obs gör nästan lika mycket med rätt config för långt mindre resurser), Cuda om man har behov av det samt hårdvara-implementering av Reflex om man äger en Reflex-skärm t.ex. Alienware AW2524H

Ljud och temperatur har mycket mer med vilken kylarlösning som valts framför vilket grafikchipp som sitter på kortet. Grafikchippen idag har liknande max temp för hotspots.

Ett grafikkort borde istället passas mot vilka behov som finns så som spel du spelar just nu, och vilka av dessa som är viktigast att ha optimal prestanda i sig samt ekonomi rörande.

Nvidia har fortfarande problem med 4090 som smälter kontakter fast nya finns, dessa smälter också, men inte i lika stor utsträckning.

AMD's drivrutin panel är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT bättre än Nvidias. Sjukt mycket mer användarvänlig.

RT är en inlevelse grej tycker jag, om det ger rätt inlevelse är det värt det oavsett AMD eller Nvidia. Och så stor är inte skillnaden i prestandan i användbara RT lägen. Så mycket snabbare är inte Nvidia i dagsläget.

I min dator sitter ett Nvidia 3060 Ti. Har tidigare ägt både AMD och Nvidia. Frustrationerna med Nvidias nonchalans om drivrutinsstabilitet sedan 537.58 gör att jag helst väljer ett AMD nästa gång, då i mitt usecase inte finns någon skillnad om jag väljer AMD eller Nvidia. Så jag tänker att jag kan slippa betala Nvidia skatten och lägga det på andra komponenter där det ger betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

RT är en inlevelse grej tycker jag, om det ger rätt inlevelse är det värt det oavsett AMD eller Nvidia. Och så stor är inte skillnaden i prestandan i användbara RT lägen. Så mycket snabbare är inte Nvidia i dagsläget.

Eh?
Xtx är I paritet med 3070 med Ray tracing på.... 4080 är dubbelt så snabb som xtx med RT på

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Källa på det tack...

Permalänk
Medlem

Källa är swec test i Alan wake bland annat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Källa är swec test i Alan wake bland annat

Alltså om man vill bara se med en vinkel så klart man kan göra det men det gagnar bara just det enskilda fallet och inte vad ens situation är överlag... men kör på du med tunnelseende

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Alltså om man vill bara se med en vinkel så klart man kan göra det men det gagnar bara just det enskilda fallet och inte vad ens situation är överlag... men kör på du med tunnelseende

Xtx får ju väldigt buffade siffror i spel med RT fast väldigt lite implementerat typ Guardian of Galaxy.

I spel där det använts ordentligt får den runt 20-25fps i 4k
3070 ligger runt 17-20

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Åsså räknar vi procenten då, 20-25 fps i 4k vs 17-20 fås är 15-25 % högre RT prestanda enligt dina exempel, OJDÅ. Knappast samma...

Sedan att just du vill spela i 4k, gäller inte alla, utan ditt usecase. Samma sak om vilket spel, inte många som lirar Alan Wake II om och om igen... sedan skulle vi säkert kunna plocka sönder huruvida Alan Wake II är ett bra RT exempel. Men det vore att frångå trådens syfte.

Permalänk
Medlem

Det blir mycket prat i tråden om RT är värt eller inte, och jag kan inte hålla mig från att flika in. Jag spelar mycket SP, som sagt mycket CP2077 där RT och DLSS är väl implementerat. Jag tycker det är STOR skillnad i inlevelse och det är fortfarande så att jag ibland stannar upp och bara kollar hur snyggt något är.

Att ett 4080 har bättre RT-prestanda är givet, men det är inte lika givet om du kommer värdesätta det. Usercase spelar roll. Jag hade själv aldrig valt ett 7900xtx för den prisskillnaden, men jag förstår att andra värderar saker annorlunda.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Åsså räknar vi procenten då, 20-25 fps i 4k vs 17-20 fås är 15-25 % högre RT prestanda enligt dina exempel, OJDÅ. Knappast samma...

Sedan att just du vill spela i 4k, gäller inte alla, utan ditt usecase. Samma sak om vilket spel, inte många som lirar Alan Wake II om och om igen... sedan skulle vi säkert kunna plocka sönder huruvida Alan Wake II är ett bra RT exempel. Men det vore att frångå trådens syfte.

Nej det är båda likvärdiga, ospelbara kort i 4k/1440p med RT och allt ultra.

% är ju 4080 25-50% bättre ön xtx enligt dina grafer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Absolut är ett 4080 bättre i RT aldrig någon som hävdat något annat. Din poäng var att dra ned XTX till 3070, vilket är långt från någon objektiv sanning. Återigen usecase. Är 30 fps det man anser som spelbart, eller är det 60 fps? Många tycker det ena och många tycker det andra. Med DLSS och FSR3 går det ju att bosta fps till runt 60-70 med båda korten. Frågan är hur hårt man tänker hålla sig till Ultra.

Med din logik så är inget annat än 4080 och 4090 "spelbart" i 4k med RT. Då är frågan, är RT värt det överhuvudtaget...

Mina grafer är det ju inte, det är en källas grafer om genomsnittsprestanda för RT.

Permalänk
Inaktiv

hur ofta ökar FPS med RT on kontra FPS som förloras med RT on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Om några år sitter du på en 4K 120 Hz skärm och spelen är ännu mer krävande vilket gör att du stänger av RT och vill ha ren rasteringseringsprestanda.

Med det sagt, skulle jag vänta på 4080 Super eller 4070 Ti Super (om den har 256 bit bus och 16 GB vram). Och köpa en av dessa om inte AMD omedelbart kontrar med en bra prissänkning.

Om spelen blir mer krävande och man uppgraderat till en 4K skärm så skulle jag personligen tagit 4080 för att ta del av en bättre uppskalningsteknik samt mer utbredd frame generation. Det kommer hjälpa betydligt mer än några procent bättre rasterprestanda.
Sen kan man ju spekulera i om det är någon skillnad i dessa tekniker mellan AMD och Nvidia om ett par år. Men just nu är det. Det är nu man gör köpet. Skulle inte vilja spekulera och hoppas på något när vi pratar som så dyra grafikkort.

Skrivet av anon352238:

hur ofta ökar FPS med RT on kontra FPS som förloras med RT on.

Aldrig? Vet du vad Ray-Tracing är? Förstod du inte mitt tidigare svar?
Ray-Tracing är en krävande teknik som förbättrar grafiken främst gällande skuggor, ljussättning och reflektioner.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Aldrig? Vet du vad Ray-Tracing är? Förstod du inte mitt tidigare svar?
Ray-Tracing är en krävande teknik som förbättrar grafiken främst gällande skuggor, ljussättning och reflektioner.

FPS förloras alltså vid RT on? Är det då ens värt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

FPS förloras alltså vid RT on? Är det då ens värt...

Klart det gör. Det är en avancerad teknik som kräver mycket kraft.
Vad som är värt är upp till en själv och kan variera mellan spel.
Jag tycker det är värt att slå på i de flesta singelplayer spel då det förbättrar grafiken. Cyberpunk 2077 är väl det bästa exemplet där det verkligen förbättrar grafiken.
Så länge det fortfarande är spelbart med tillräcklig FPS så använder jag RT.

Men de som inte bryr sig så mycket om grafik behöver inte bry sig.
Frågan är då varför man ens ska betala så mycket för ett grafikkort då

Ett 3060 Ti klarar av alla spel på lägre grafikinställningar i 1440p.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Haha ååh detta igen.. Jag hade upp en tråd om detta för någon vecka sedan också och nu fick jag samma beslutsångest igen efter att ha läst tråden..

Skillnaden är att jag fick mitt RTX 4080 för 11.699kr från Amazon, XTX kortet var väl ner som bäst under black friday på något liknande tror jag? Och där drog jag slutsatsen att ett 4080 för det priset är för "bra" för att neka.

Men med vanliga priser är jag rätt säker på att jag hade valt XTX kortet först, man kan diskutera det olika funktionerna korten har men i slutändan så är det väl främst priset mellan dem som får styra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men de som inte bryr sig så mycket om grafik behöver inte bry sig.
Frågan är då varför man ens ska betala så mycket för ett grafikkort då

Input latency är en anledning, speciellt om man försöker klättra i rank i multi-player spel eller spelar competitive.

Permalänk
Medlem

Fråga dig själv.

Hur mycket kommer du bry dig om dom 1700 kronorna om 5 månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HinFoo:

Fråga dig själv.

Hur mycket kommer du bry dig om dom 1700 kronorna om 5 månader?

Eller om 3-5 år när ett 4080 ger mer pengar än XTX om man kollar historiskt.

Permalänk
Medlem

4080 FTW!!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz