Snabbkoll: Samlar du på achievements?

Permalänk
Medlem

Thimbleweed Park gjorde det rätt när dom la in samlande av "specks of dust" överallt i spelet bara för att driva med hur meningslösa achievements är.

Permalänk
Medlem

I openworld eller GAAS spel så krävs det nästan något att sträva efter för att spelen inte ska urarta till en oändlig grind utan få ett avslut.
Sedan så kan achivements ge lite motivation för att leta upp sidequests.
Men det är sällan man fastnar i nya spel så det har inte blivit så mycket achievements på något år.

Annars får det gärna vara saker som kommer naturligt när man spelar igenom spelet,
det finns alltför många achivments med collectibles som bara kan hämtas på ett visst ställe en gång per genomspelning.

Vill man få en liten meta-kick och jaga igenom backloggen , gamepass eller hitta tillbaka till gamla spel
så kan jag tipsa om trueachievements.com / truetrophies.com och deras återkommande events,
just nu kör de 12 days of christmas som ger nya uppdrag varje dag och allt handlar om achievements.

Permalänk

Achivements är det värsta som hänt spelvärlden, hatar det på alla sätt

Permalänk
Medlem

Generellt sett är jag ingen trophy/achievements hunter, är helt klart spelet i sig som är viktigast. Men det händer ibland att jag går för att ta alla trophies (på främst PlayStation). Jag är lite av en "completionist" och om jag verkligen gillar ett spel så vill jag försöka att verkligen göra allt i spelet. Jag föredrar därför den typen av trophies/achievements som fokuserar på att man ska göra så mycket som möjligt i spelet, d.v.s. inte skippa en massa och bara spela main storyn. Trophies/achievements där dom vill att man ska göra olika tricks och utmaningar som går emot min spelstil tycker jag inte om alls, då skippar jag oftast att jaga dom helt.

Permalänk
Medlem

Endast på Garmin Connect

Permalänk
Medlem

Jag är totalt obrydd om dylikt! Hade önskat att de gick att stänga av/gömma så att när man är som mest i spelvärlden slipper bli tagen ur den för "Grattis! Du har nu fångat din första fisk!" eller vad fasen det kan vara poppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag är inte beroende av dem och mår långt ifrån dåligt om jag "bara" samlat ihop 50 procent av achievements när jag är klar med ett spel. Däremot ser jag de som en krydda i mitt spelande. När jag klarat en svinsvår bana eller boss, eller när jag gjort något annat extraordinärt, då får jag definitivt en dopaminkick av att få en achievement. Och är ett spel riktigt roligt och jag är OK med grind, då ger det spelet extra livslängd genom att nöta extra timmar för att få en platinum trophy.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk

Ett tips Microsoft och Cisco har fina archivements som man kan ta.

Permalänk
Medlem

Samlar och samlar, achievement får man ju från spel i Steam vare man vill ha dom eller inte.

Men vi brukar kolla vän flödet och då upptäcker vi ju varandras achievement notiser, och då blir det lite tävlingsinstinkt som uppstår...t.ex kan en av mina vänner bemärka att jag hade en NMS achievement som mindre än 3 procent av alla spelare har, så går han direkt I tävlings humör och sten lirar NMS tills han har nåt jag inte har

Det är ju lite roligt det med

Permalänk
Medlem

Generellt ointressant.
Med några få titlar som jag älskar villkorslöst och därför tycker det är kul att samla på mig dom, bara för att

Permalänk
Medlem

Absolut inte.
Sett att Trophy systemet på playstation är en e-penis tävling för fanboys

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nope. Sen spelar jag också mest äldre spel där trophys och achievements inte existerar.

Permalänk
Medlem

Normalt sett nej, är dock lite inne på att "jaga" några i CK3 just nu för att tvinga mig att lira de regioner etc. som jag inte lirat än för lite variation genom kortare rundor i mer speciella omständigheter, snarare än att som jag normalt gör spendera större delen av tiden med ett världsomspännande megaimperium. Händer att jag gör liknande för att mjölka ut innehåll i spel, men i regel bara när jag börjar känna mig klar med dem men fortfarande vill lira lite till.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Helt ointressant är det med achievements för mig. Känns som en meningslöst grind, jag spelar spel bara för att det är kul. Mitt jobb är mitt grind, det räcker så.

Permalänk
Medlem

Ett axplock från Steam för mig. Det med störst andel är alltså Skyrim som jag spelat extremt mycket. Ändå inte mer än runt en tredjedel där.

4/56
3/50
26/75
9/320
6/127
3/32

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Diablo 3 och WoW är de enda spelen jag engagerat mig i Achievments

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 5 2600 | Arctic Freezer 34 eSports DUO | HyperX Savage 16GB 2400Mhz | MSI Tomahawk B450 max | AMD Radeon RX 6700XT | Evga SuperNova 750w | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Kingston SSD 960GB | Logitech G27 Steering Wheel

Permalänk
Medlem

Nej, det lockar inte så mycket av någon anledning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Beror på spelet. I WoW där liksom hela grejen är att samla på saker så blir det mer naturligt.

Permalänk
Avstängd

Nej fy

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Ja. Det här är mitt drogberoende. Det förstör min upplevelse av de flesta spelen men jag är beroende och kan inte sluta

Spelar du på Steam kan du använda Steam Achievement Manager och bocka i alla achievements innan du börjar spela. Då finns det inget att samla på.

Permalänk
Medlem

Ibland spelar jag för att klara 100%, men det har inte med achievments att göra egentligen, bara att jag vill klara/testa allt

Permalänk
Medlem

Ja, ibland.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Mest om det ger något i spelet självt. Så oftast inte.

Permalänk
Medlem

Brukar gå för platinum i spel jag tycker mycket om, givet att man inte behöver följa en guide med en massa saker som man kan missa att samla eller att det kräver en lång andra genomspelning. Det är tyvärr min back log för lång för.

Permalänk
Medlem

Beror på hur det är upplagt och vad det gäller.
Ett bra spel där achievements är gjorda för att uppmuntra till att uppleva mer av spelet är positivt, om det mest handlar om meningslöst samlande el liknande blir det bara tråkigt. Syftet ska vara att folk ska uppleva hela spelet, inte att plåga spelaren med ett meningslöst harvande.
Sen finns det ju achievements som måste vara designade av sadister, som kräver att spelaren gör saker som är närmast omöjliga el enormt tidskrävande.

Permalänk
Medlem

818 spel / 773 dlcs hos Steam, men endast 27% achievements i snitt, hehe.

Dvs inte speciellt intresserad av achievements.

Permalänk
Medlem

Tror senast man försökte med sånt ordentligt var när tony hawk spelet kom ut.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Klart man satsar på "achievements" men bara dom man kan klarar av

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Gjorde det i några spel. Men sedan kom en tid då achievements fick så konstiga krav att jag tröttnade. Exempel är att man ska hitta alla föremål X, men dessa föremål X är gömde på så idiotiska ställen att man måste fuska för att få tag i dem. Nej, tack.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Så länge de inte ger reward är det totalt ointressant