Dreamhack: ”Vi jämför inte Jönköping och Stockholm”

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Kommer bli sjukt jobbigt och dyrt att parkera i Stockholm och hitta! Jönköping är så mycket bättre med parkering och att komma fram.

Bor i halland och jag kommer inte besöka DH efter jönköping!

Mässan ligger inte mitt i Stockholm utan i Älvsjö som ligger i utkanten och det finns löjligt många parkeringsplatser att välja på. Jag bor på cykelavstånd därifrån

Kommer man från söder/väster så behöver man inte ens åka in i Stockholm om man nu är orolig för det!

https://www.stockholmsmassan.se/infor-ditt-besok/parkering?sc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Mässan ligger inte mitt i Stockholm utan i Älvsjö som ligger i utkanten och det finns löjligt många parkeringsplatser att välja på. Jag bor på cykelavstånd därifrån

Kommer man från söder/väster så behöver man inte ens åka in i Stockholm om man nu är orolig för det!

https://www.stockholmsmassan.se/infor-ditt-besok/parkering?sc...

Elmia har över 6500 och det räcker inte till vid Dreamhack. https://www.elmia.se/om-elmia/massomradet-och-anlaggningen/pa...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan tycka att centralisering i huvudstäderna känns som ett steg åt fel håll, vill vi verkligen ha ett fåtal mycket stora städer?
Minns att Motörhead spelat i Lidköping, en stad med 40 000 invånare.
Sweden Rock hålls i min hemkommun som har runt 17 000 invånare.
Jag är övertygad att fler "småstäder" har både förutsättningar och kompetens att anordna mässor.

Stockholm är en by om du jämför med internationella storstäder som London, New York etc.

Stockholm Befolkning: 975 551 (31 dec. 2020)

London Befolkning 9,3 miljoner invånare 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Elmia har över 6500 och det räcker inte till vid Dreamhack. https://www.elmia.se/om-elmia/massomradet-och-anlaggningen/pa...

Skillnaden är nog att det är betydligt fler som åker bil till Elmia än till Stockholmsmässan. Det finns jättebra buss/tågförbindelser till och i Stockholm samt tre flygplatser, Arlanda, Bromma och Skavsta även om Skavsta är en större avstickare än dom andra.

Permalänk
Medlem

Jag är i grunden en ganska stor "Stockholmshatare". Jag gillar inte betongen, asfalten, alla människorna och hur de rör sig i ett inövat mönster och stressar till ett tunnelbanetåg som kommer på nytt om två minuter. Men. Att DreamHack väljer att etablera sig och flytta ett av evenemangen från Jönköping är logiskt. Det borde ha hänt tidigare. För ärligt talat, det är ett enormt fysiskt evenemang. Och allt färre har en nostalgisk eller annan känslobaserad anknytning till dess historia i Jönköping. När det istället hamnar i Stockholm så kan väldigt många fler ta sig dit - både via väg och via kollektivtrafik. På så sätt kan även Dreamhack bidra till att bli mer klimatvänligt eftersom man på ett helt annat sätt kan uppmuntra och arrangera just kollektiva resor till och från evenemanget. Så detta ligger absolut helt rätt i tid. Mycket bra tänkt!

... i övrigt anser jag att myndigheter och företag ska flytta sina huvudkontor från hela Stockholmsregionen. Dessa kan till ha sina möten i första hand digitala via exempelvis Teams och Zoom och är därför inte beroende av att finnas i regionen.

Permalänk
Medlem

Najs! Massa lättrånade lantisar med dyra datorer, vi kommer råna som bara den. Synd att det bara kommer vara 3500 bilar att göra inbrott i. Hoppas på lite nya katalysatorer. Älvsjö är ju en NoGo-zon för snuten så man får ju jobba ifred.

Skönt att det är så fördomsfritt på Swecs forum. Stockholm är Sveriges största och mest moderna stad, det finns en mängd fördelar och självklart är det ekonomiskt, vad är det för fel med en organisation som vill ha tillväxt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Stockholm är en by om du jämför med internationella storstäder som London, New York etc.

Stockholm Befolkning: 975 551 (31 dec. 2020)

London Befolkning 9,3 miljoner invånare 2020

Du jämför stockholm stad med stor-London. Storstockholm har 2,5 miljoner invånare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm

"The 2023 population of Greater London of just under 10 million"
https://en.wikipedia.org/wiki/London

Jönköping har 125 000 invånare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6nk%C3%B6pings_kommun

Så stockholm är 20 Jönköping. London är fyra Stockholm. Och?

Permalänk
Medlem

"LAN-deltagarna utgör ungefär 20% av våra besökare. Vi väntar oss fler lokala besökare i Stockholm, dels i LAN:et men framför allt för festivalbesökarna" = "Besökare från Stockholm är det viktigaste, om folk besöker från andra delar av Sverige är det väl bra men inte lika viktigt"

Det var några år sedan jag besökte Dreamhack sist så det påverkar ju inte mig, men trevligt var det ju att det anordnades i närheten. Oh well, det är inte hela världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Jag är i grunden en ganska stor "Stockholmshatare". Jag gillar inte betongen, asfalten, alla människorna och hur de rör sig i ett inövat mönster och stressar till ett tunnelbanetåg som kommer på nytt om två minuter. Men. Att DreamHack väljer att etablera sig och flytta ett av evenemangen från Jönköping är logiskt. Det borde ha hänt tidigare. För ärligt talat, det är ett enormt fysiskt evenemang. Och allt färre har en nostalgisk eller annan känslobaserad anknytning till dess historia i Jönköping. När det istället hamnar i Stockholm så kan väldigt många fler ta sig dit - både via väg och via kollektivtrafik. På så sätt kan även Dreamhack bidra till att bli mer klimatvänligt eftersom man på ett helt annat sätt kan uppmuntra och arrangera just kollektiva resor till och från evenemanget. Så detta ligger absolut helt rätt i tid. Mycket bra tänkt!

... i övrigt anser jag att myndigheter och företag ska flytta sina huvudkontor från hela Stockholmsregionen. Dessa kan till ha sina möten i första hand digitala via exempelvis Teams och Zoom och är därför inte beroende av att finnas i regionen.

Om man nu skall resonera så, så borde väl den logiska platsen vara Malmö där det finns bra tågförbindelse med köpenhamn och Kastrup tänker jag?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Jag ser ett lysande tillfälle som jag tror just detta forumet besitter!
Jag ser en möjlighet att påverka!
Jag ser hur den lilla människan skulle kunna kunna ändra på saker och ting.

Dreamhack behöver sina 1000 tals besökare med sina datorer.
Av dessa besökare kan jag bara gissa men för mig är det svårt att tro att en majoritet av dessa inte skulle ha ett swecloclockers eller fragzone konto eller iallafall vara besökare på sajten.

Det bör därför med inte allt för stora medel om det råder stort missnöje med hur Dreamhack aggerar att helt enkelt slå ihop er och börja visa med uteblivna biljettinköp att nu får det vara nog.

Jag är alltid av den åsikten att om tillräckligt många agerar så kommer företagen följa efter eller försvinna.
I just detta fallet ser jag hur detta forumets användare om de bara organiserade sig lite och stod upp för vad de tycker faktiskt skulle kunna få till ändringar kring detta.
Jag hoppas ni kan starta en tråd kring detta kanske, få med swec själva kanske m.m.

Det är som sagt var högst troligt att just detta forumet skulle kunna påverka kring detta.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Om man nu skall resonera så, så borde väl den logiska platsen vara Malmö där det finns bra tågförbindelse med köpenhamn och Kastrup tänker jag?

Inte nödvändigtvis.

Malmö är absolut optimalt - om målet är att attrahera i huvudsak de som bor inom regionerna/landskapen Skåne, Halland, Blekinge och utvalda delar av Småland. För övriga så skulle det innebära liknande logistiska problem som det gör till Jönköping idag. Många, förutom de som bor längs med tåglinjen Stockholm <-> Malmö skulle behöva göra flera byten. Dessutom skulle de som bor norr om Stockholm finna det mer krångligt än Jönköping. Bor du i exempelvis Uppsala, Västerås, Örebro så är det enklare att nå Stockholm/Jönköping oavsett färdmedel än vad det är att åka till Malmö.

Fördelen för Stockholm är som sagt att de allra flesta tar sig dit relativt enkelt. Den som flyger har Arlanda och Bromma, varifrån de "enkelt" kommer åt Älvsjömässan. Den som åker tåg har mer eller mindre antingen en direktlinje eller bara ett byte för att nå Stockholm C (därefter kan det bli krångligare, om man inte har Älvsjö som stoppstation när man kommer söderifrån). Och i ett bilperspektiv är det ungefär som talespråket om att "Alla vägar leder till Rom"; E4, E22, E20/E18, E45/E18. Till och med norsken om den vill åka från Oslo kommer snabbt fram genom att köra E18 hela vägen till Stockholm. Dessutom; kör du bil och kommer in på E20 tar du enkelt av i Västertorp och glider riksväg 271 till Stockholmsmässan, svinenkelt för många.

Och vad jag förstår så är DreamHacks huvudsakliga målgrupp stora delar av Sverige, när den arrangeras i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Och var ska alla parkera, det har du inte tänkt på ?

Har du missat ett trevånings (övanför mark i alla fall) parkeringshus bredvid mässan?

Permalänk
Medlem

Nu när det inte blir nått DH i Jönköping så finns ju alla möjligheter för nån som är driftig att starta ett eget LAN där. Traditionen finns och gör man det till ett renodlat LAN så lär man hitta publik.

Jag tror DH i Älvsjö kommer bli en hit, inte som LAN utan som event. Det finns många som kan tänka sig att besöka det som ett event och kolla på prylar och höra på folk som är lite äldre gamers och tekniknördar. Dustin Expo drog ju en hel del folk och tom SweC var ju där. Så underlaget finns definitivt i Stockholm.

Men som sagt, det är dags att sluta gnälla och göra nått åt saken. Elmia lär säkert vara intresserade av det för det har ju satt dem på kartan när det gäller IT och vill nog inte tappa det. Några är ni nog som har fixat mindre LAN och nu har chansen att skapa nått stort.

Ni kan tom få ett namnförslag, MagicLAN eller jag bjuder på ett till SmåLAN om ni hellre vill köra ett mer nationellt namn

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Stockholm är en by om du jämför med internationella storstäder som London, New York etc.

Stockholm Befolkning: 975 551 (31 dec. 2020)

London Befolkning 9,3 miljoner invånare 2020

Stockholms tätort, dvs sammanhängande bebyggelse är 1,6M sedan man bröt ut UpplandsVäsby/Sollentuna med 150k (Sveriges 5:e största tätort fö). Storstadsområdet 2,4M. Men visst i ett internationellt perspektiv är Stockholm en liten by.

8,8 i London 2021. Men väljer man London Urban Area så är det 14,8.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du jämför stockholm stad med stor-London. Storstockholm har 2,5 miljoner invånare.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Storstockholm

"The 2023 population of Greater London of just under 10 million"
https://en.wikipedia.org/wiki/London

Jönköping har 125 000 invånare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%B6nk%C3%B6pings_kommun

Så stockholm är 20 Jönköping. London är fyra Stockholm. Och?

Stockholm är en väldigt liten stad internationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Stockholm är en väldigt liten stad internationellt.

Snacka inte skit om Nordens Venedig 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Snacka inte skit om Nordens Venedig 😄

Jag är född i Stockholm och bor i Stockholm men det finns betydligt vackrare städer, jag avskyr även Sveriges klimat så en utlandsflytt till solen kommer jag så småningom göra. Mina framtida flyttplaner har dock inte bara med vädret att göra utan utvecklingen i Sverige.

Jag tycker det är bra att Dreamhack kommer hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag är född i Stockholm och bor i Stockholm men det finns betydligt vackrare städer, jag avskyr även Sveriges klimat så en utlandsflytt till solen kommer jag så småningom göra. Mina framtida flyttplaner har dock inte bara med vädret att göra utan utvecklingen i Sverige.

Jag tycker det är bra att Dreamhack kommer hit.

Ja, jag skojade bara. Är själv Stockholmare sedan många generationer tillbaka. Är också sugen på att flytta härifrån pga utvecklingen men då jag har mina två barn varannan vecka så funkar det inte. Det är väldigt stor skillnad på Stockholm nu och när jag växte upp i början på 80-talet 😟

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt detta är början på slutet, DH kommer bli en festival mera och mera och LAN delen kommer dö ut.
Varit med flera år och salarna blir tommare och tommare medan besökare och barn blir flera och flera

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag tror faktiskt detta är början på slutet, DH kommer bli en festival mera och mera och LAN delen kommer dö ut.
Varit med flera år och salarna blir tommare och tommare medan besökare och barn blir flera och flera

Pratades om ”digital festival ” sen jag var crew på DH för över 10 år sen. Det var sjukt stort redan då. Intresset för att sitta på LAN sjunker hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Stockholm är en väldigt liten stad internationellt.

Larvigt påstående som är helt relativt. Det är Sveriges största stad med stor marginal, var fjärde svensk bor i Stockholm. Men ja, Sverige har bara 0,13% av jordens befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Mina framtida flyttplaner har dock inte bara med vädret att göra utan utvecklingen i Sverige.

Nyfiken på vad som har blivit sämre i Sverige som är bättre i ett land med varmare klimat. Knappast internethastigheter i alla fall om man skall hålla sig till ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nyfiken på vad som har blivit sämre i Sverige som är bättre i ett land med varmare klimat. Knappast internethastigheter i alla fall om man skall hålla sig till ämnet.

Alla skjutningar och bombningar. Jag skulle kunna tänka mig att bo på tex Kreta eller Kanarieöarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Alla skjutningar och bombningar. Jag skulle kunna tänka mig att bo på tex Kreta eller Kanarieöarna.

Jag har bott på Teneriffa ett år. Trafikdödligheten är ungefär 100x större än här, narkotika betydligt mer förekommande, spädbarnsdödligheten betydligt högre, skattefusket löjligt utbrett, prostitution laglig och utbredd, britter på flykt från rättvisan ser man dagligen. Men ja, jag vill flytta tillbaka dit. Mest pga klimatet men också för att pga av allt skit som finns där känns det mindre dömande och mindre självgratulatoriskt. Pga att det är en ö så är det hög latency tyvärr så räkna inte med att spela CS. Hoppas du inte har barn i skolåldern för det är antingen hemskt eller skitdyrt, samma med vården, skattefusket är ju så utbrett att det saknas pengar för sånt. Korruptionen är också utbredd så bli kompis med borgmästaren om du vill få något tillstånd. Bästa med Teneriffa är att man slipper vinterkläder, man kan äta ute året om, maten är fantastisk och spanska relativt lätt att lära sig. Långt ifrån överallt klarar man sig på engelska, vill du äta den bästa maten uppe i byarna är det spanska som gäller, myndigheter är hit'n'miss om det pratar engelska, skaffa någon du litar på därnere som kan följa med när du söker residens etc. Det finns mycket pengar på Teneriffa vilket är en stor fördel. Apropå bombningar så tänkte en person fel och missförstod en situation och bombade min kompis bil. Totalförstörd, den var parkerad utanför hans hus när det hände. Pga prostitutionen har det lockat framförallt rumänska yrkeskriminella till ön men även andra utan rent mjöl i påsen, det drabbar sällan någon oskyldig men visst mördas det en del. Misshandla inte eller stjäl inte från en prostituerad om du vill kunna gå i framtiden. Norra Teneriffa är lugnare men också svalare.

Teneriffa är huvudön i kanarieöarna och också den största och den med störst variation i klimat och vegetation.

Mitt betyg på att bo där är 5+ om man inte vill spela CoD online. Tror inte Kreta är bättre förutom vattentemperatur på sommaren. Jobbigt att både lära sig ett nytt språk och ett nytt alfabet.

EDIT ett tips till, läs inte spanska tidningar eller kolla på spanska nyheter då kommer du vilja flytta hem till sverige ganska snart om du ogillar organiserad brottslighet, narkotikamissbruk, illegal invandring och människohandel. Fortsätt däremot att läsa Aftonbladet (vilket alla utlandssvenskar gör) för till slut kommer du få en så förvanskad bild att du inte kommer våga åka tillbaka till Sverige för att träffa släktingar.

Ignorance is bliss
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har bott på Teneriffa ett år. Trafikdödligheten är ungefär 100x större än här, narkotika betydligt mer förekommande, spädbarnsdödligheten betydligt högre, skattefusket löjligt utbrett, prostitution laglig och utbredd, britter på flykt från rättvisan ser man dagligen. Men ja, jag vill flytta tillbaka dit. Mest pga klimatet men också för att pga av allt skit som finns där känns det mindre dömande och mindre självgratulatoriskt. Pga att det är en ö så är det hög latency tyvärr så räkna inte med att spela CS. Hoppas du inte har barn i skolåldern för det är antingen hemskt eller skitdyrt, samma med vården, skattefusket är ju så utbrett att det saknas pengar för sånt. Korruptionen är också utbredd så bli kompis med borgmästaren om du vill få något tillstånd. Bästa med Teneriffa är att man slipper vinterkläder, man kan äta ute året om, maten är fantastisk och spanska relativt lätt att lära sig. Långt ifrån överallt klarar man sig på engelska, vill du äta den bästa maten uppe i byarna är det spanska som gäller, myndigheter är hit'n'miss om det pratar engelska, skaffa någon du litar på därnere som kan följa med när du söker residens etc. Det finns mycket pengar på Teneriffa vilket är en stor fördel. Apropå bombningar så tänkte en person fel och missförstod en situation och bombade min kompis bil. Totalförstörd, den var parkerad utanför hans hus när det hände. Pga prostitutionen har det lockat framförallt rumänska yrkeskriminella till ön men även andra utan rent mjöl i påsen, det drabbar sällan någon oskyldig men visst mördas det en del. Misshandla inte eller stjäl inte från en prostituerad om du vill kunna gå i framtiden. Norra Teneriffa är lugnare men också svalare.

Teneriffa är huvudön i kanarieöarna och också den största och den med störst variation i klimat och vegetation.

Mitt betyg på att bo där är 5+ om man inte vill spela CoD online. Tror inte Kreta är bättre förutom vattentemperatur på sommaren. Jobbigt att både lära sig ett nytt språk och ett nytt alfabet.

EDIT ett tips till, läs inte spanska tidningar eller kolla på spanska nyheter då kommer du vilja flytta hem till sverige ganska snart om du ogillar organiserad brottslighet, narkotikamissbruk, illegal invandring och människohandel. Fortsätt däremot att läsa Aftonbladet (vilket alla utlandssvenskar gör) för till slut kommer du få en så förvanskad bild att du inte kommer våga åka tillbaka till Sverige för att träffa släktingar.

Har bott på Gran Canaria och det ser ungefär likadant ut där. Trafiken är en mardröm. Var och varannan dag så körde man förbi en olycksplats kändes det som. Och kriminaliteten är hög, framför allt droger och stöld av olika slag (t.ex. bilstölder och identitetsstölder). Säkerheten att gå själv, vare sig det var på dagen eller natten, skulle jag dock vilja påstå är densamma som i t.ex. Stockholm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har bott på Teneriffa ett år. Trafikdödligheten är ungefär 100x större än här, narkotika betydligt mer förekommande, spädbarnsdödligheten betydligt högre, skattefusket löjligt utbrett, prostitution laglig och utbredd, britter på flykt från rättvisan ser man dagligen. Men ja, jag vill flytta tillbaka dit. Mest pga klimatet men också för att pga av allt skit som finns där känns det mindre dömande och mindre självgratulatoriskt. Pga att det är en ö så är det hög latency tyvärr så räkna inte med att spela CS. Hoppas du inte har barn i skolåldern för det är antingen hemskt eller skitdyrt, samma med vården, skattefusket är ju så utbrett att det saknas pengar för sånt. Korruptionen är också utbredd så bli kompis med borgmästaren om du vill få något tillstånd. Bästa med Teneriffa är att man slipper vinterkläder, man kan äta ute året om, maten är fantastisk och spanska relativt lätt att lära sig. Långt ifrån överallt klarar man sig på engelska, vill du äta den bästa maten uppe i byarna är det spanska som gäller, myndigheter är hit'n'miss om det pratar engelska, skaffa någon du litar på därnere som kan följa med när du söker residens etc. Det finns mycket pengar på Teneriffa vilket är en stor fördel. Apropå bombningar så tänkte en person fel och missförstod en situation och bombade min kompis bil. Totalförstörd, den var parkerad utanför hans hus när det hände. Pga prostitutionen har det lockat framförallt rumänska yrkeskriminella till ön men även andra utan rent mjöl i påsen, det drabbar sällan någon oskyldig men visst mördas det en del. Misshandla inte eller stjäl inte från en prostituerad om du vill kunna gå i framtiden. Norra Teneriffa är lugnare men också svalare.

Teneriffa är huvudön i kanarieöarna och också den största och den med störst variation i klimat och vegetation.

Mitt betyg på att bo där är 5+ om man inte vill spela CoD online. Tror inte Kreta är bättre förutom vattentemperatur på sommaren. Jobbigt att både lära sig ett nytt språk och ett nytt alfabet.

EDIT ett tips till, läs inte spanska tidningar eller kolla på spanska nyheter då kommer du vilja flytta hem till sverige ganska snart om du ogillar organiserad brottslighet, narkotikamissbruk, illegal invandring och människohandel. Fortsätt däremot att läsa Aftonbladet (vilket alla utlandssvenskar gör) för till slut kommer du få en så förvanskad bild att du inte kommer våga åka tillbaka till Sverige för att träffa släktingar.

Jag känner folk som bor på Teneriffa Santa Cruz och dom ger mig inte den bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Har bott på Gran Canaria och det ser ungefär likadant ut där. Trafiken är en mardröm. Var och varannan dag så körde man förbi en olycksplats kändes det som. Och kriminaliteten är hög, framför allt droger och stöld av olika slag (t.ex. bilstölder och identitetsstölder). Säkerheten att gå själv, vare sig det var på dagen eller natten, skulle jag dock vilja påstå är densamma som i t.ex. Stockholm.

"Generellt är det väldigt tryggt och säkert på Gran Canaria med liten risk att råka ut för brott. Den lokala polisen tillsammans med Guardia Civil ser till att det är ordning och reda för det mesta.

Den upplevda tryggheten är exempelvis högre i Las Palmas jämfört med Stockholm. Enligt jämförelsesajten Numbeo har Stockholm ett Crime Index på 46 medans Las Palmas endast har 25 (lägre siffra är bättre)."

Källa

Permalänk
Medlem

" Vi väntar oss fler lokala besökare i Stockholm, dels i LAN:et men framför allt för festivalbesökarna. Med pendeltågsstationen precis utanför och kommande resepaket som kommer erbjudas är vi tillsammans med mässan säkra på att vi har kapaciteten som behövs. Därtill är en barriär till deltagande i Jönköping bristen på hotellrum för de som inte sover i vår sovhall. "

Inte fler besökare totalt men lokala...alltså stockholmare.

Pendeltågen lär knappast lösa parkerings behoven för de som är tillresta då de knappast vill parkera någon annanstans och bära med sig sin rigg på pendeltåget.

Bristen på hotellrum och platser i Jönköpings sovhall har alltid täckts av de som sover vid sin dator på golvet eller med pannan mot tangenbordet och som inte vill bo på hotell, killgissar på att det funnits lediga rum under DH i Jönköping.

Ursäkta språket men det lukter ********.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag känner folk som bor på Teneriffa Santa Cruz och dom ger mig inte den bilden.

Norra Teneriffa är definitivt lugnare och prostitution etc inte lika synligt. Majoriteten av brottsligheten är ju kopplad till turism och nästan all turism till Teneriffa är till södra delen. Santa Cruz är ju en riktig stad, något som inte finns på södra Teneriffa. Men att folk inte ger den bilden beror på att man inte ser/tänker på brottslighet om man inte vet hur det kan se ut. Läser man inte spanska tidningar så är man lyckligt ovetande. Få av lokalbefolkningen har koll, konspirationsteorier och myter på spanska (och Italienska) facebook är i en egen klass jämfört med sverige. Bildningsgraden är enormt låg och det finns gott om analfabeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

"Generellt är det väldigt tryggt och säkert på Gran Canaria med liten risk att råka ut för brott. Den lokala polisen tillsammans med Guardia Civil ser till att det är ordning och reda för det mesta.

Den upplevda tryggheten är exempelvis högre i Las Palmas jämfört med Stockholm. Enligt jämförelsesajten Numbeo har Stockholm ett Crime Index på 46 medans Las Palmas endast har 25 (lägre siffra är bättre)."

Källa

Det beror på att de inte läser nyheter. 99% av otryggheten i Stockholm är kvällspress, resten är verklighet. Det enda kanarier bryr sig om är hur många turister som kommer och om det är fattiga eller rika turister (såklart inte helt sant men inte långt från sanningen).

Du har ju en miljard gånger risk att utsättas för bedrägerier på kanarieöarna, time-share, gatu-gambling men framförallt kapade kortterminaler. Känner ingen kanarier som inte råkat ut för det minst en gång. Går du på fel gata på natten blir du garanterat rånad. Ensamma kvinnor bör inte vandra på bakgatorna på natten.

Bloggaren är ju till synes löjligt svensknaiv, lever man som turist ser man såklart inte brotsligheten på samma sätt (om man inte köper droger eller människor).

Här är en av en uppsjö av våldtäkter.
https://thecanarynews.com/2023/03/three-men-detained-for-an-a...