Alternativ till Telldus

Permalänk

Alternativ till Telldus

Hej, nu när julen börjar vankas så har jag givetvis smällt upp lite ljusslingor i granar och annat sånt där utomhus som man kan snurra runt ljusslingor i. Innan så körde jag med en Telldus basenhet och några on/off strömbrytare. Gick in på schemaläggning och valde "tänd när solen går ned och släck när solen går upp.". Nu har givetvis kapitalismens klor kramat om Telldus rejält så man måste nu betala för att kunna göra en schemläggning. Detta är jag på tok för snål att acceptera.

Så vad finns för alternativ? Så billigt och enkelt som möjligt. Handlar om max ett par strömbrytare som ska kunna schemaläggas för jag orkar inte gå och tända och släcka manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Hej, nu när julen börjar vankas så har jag givetvis smällt upp lite ljusslingor i granar och annat sånt där utomhus som man kan snurra runt ljusslingor i. Innan så körde jag med en Telldus basenhet och några on/off strömbrytare. Gick in på schemaläggning och valde "tänd när solen går ned och släck när solen går upp.". Nu har givetvis kapitalismens klor kramat om Telldus rejält så man måste nu betala för att kunna göra en schemläggning. Detta är jag på tok för snål att acceptera.

Så vad finns för alternativ? Så billigt och enkelt som möjligt. Handlar om max ett par strömbrytare som ska kunna schemaläggas för jag orkar inte gå och tända och släcka manuellt.

Fundera på om du faktiskt behöver bryta strömmen. Jag räknade på det där någon gång, den ökade strömförbrukningen i form av pluggen som satt i 24h drog mer ström än vad jag sparade på att släcka slingan dagtid (9~16). Men har du stora slingor som drar mycket ström, så visst!

Annars behöver du nog ge lite fler detaljer; vilken Telldus basenhet har du och vad för pluggar har du?

Det tråkiga svaret: Om det ska vara billigt och enkelt, varför inte ett skymningsrelä eller en vanlig dum timer? Jula, Clas Ohlson et al har ett utbud av sådana mojänger.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Absolut enklaste är är skaffa en batteridriven 433 MHz fjärrkontroll med timer och display som du kan schemalägg allt med. Ingen dator, inget internet, inga tjänster som kan börja kosta pengar. Nästa steg är en Raspberry Pi, homeassistant och en Tellstick med USB eller liknande som du kan styra sakerna med.

Permalänk
Skrivet av beh:

Absolut enklaste är är skaffa en batteridriven 433 MHz fjärrkontroll med timer och display som du kan schemalägg allt med. Ingen dator, inget internet, inga tjänster som kan börja kosta pengar. Nästa steg är en Raspberry Pi, homeassistant och en Tellstick med USB eller liknande som du kan styra sakerna med.

Aboouu. Nu när du säger det kom jag på att jag köpte en sån där fjärrkontroll som går att använda som timer. Tänkte inte på att man kan ställa in tändningsintervall på den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Fundera på om du faktiskt behöver bryta strömmen. Jag räknade på det där någon gång, den ökade strömförbrukningen i form av pluggen som satt i 24h drog mer ström än vad jag sparade på att släcka slingan dagtid (9~16). Men har du stora slingor som drar mycket ström, så visst!

Det låter som en väldigt effektiv slinga alternativt effekthungrig plugg tycker jag.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det låter som en väldigt effektiv slinga alternativt effekthungrig plugg tycker jag.

Oja, hört att vissa slingor är så effektiva att dom börjar producera el. Det märks att elmätaren börjar gå baklänges helt plötsligt

Permalänk
Medlem

Har samma fråga som trådstartaren (sorry för "hijack").

Har en Tellstick Net som har legat nedpackad sedan flytt i Mars-2022 och då fungerade nog allt som det skulle och som det alltid gjort så länge jag haft den (många år). Idag har jag en lägenhet och inga jättebehov men hade varit trevligt att tända några lampor och speciellt nu adventsljusstakar. Har ett gäng med mottagare liggandes så man har ju ingen lust att hoppa över till annan teknik och har inget behov av att veta att en enhet till 100% är aktiverad. Hade gärna sett att det fanns en Tellstick Net där det vore helt okej om alla enheter låg lagrade i den och inte på någon server hos Telldus eller i molnet, men finns det? Det är numera en djungel i jämförelse när jag köpte Tellstick, då fanns endast dem och ingen annan aktör.