Den stora tråden om Peka-och-klicka-spel (både gamla och nya)
Jag som växte upp under det tidiga 90-talet var en av dem som har otroligt fina minnen av de så kallade peka-och-klicka-spelen från bland annat Sierra och Lucasarts.
Därför anser jag att vi behöver en diskussionstråd om fenomenet i sig.
Det som gjorde dem så intressanta från andra spel var att kontrollen var simpel då oftast endast en datormus användes medan spelen kunde vara både kluriga och (oftast) mördande svåra i sina pusselupplägg.
Har du spelat peka-och-klicka-spel tidigare? Vilka är dina favoriter?
Vad tycker ni om konceptet med "dead ends" i peka-och-klicka-spel? Vad det betyder är att om du använder fel föremål eller glömmer ta med ett föremål vid en viss del av spelet så kan du inte längre klara spelet utan måste ladda en ny sparning. Det är mest något som man råkar ut för i Sierras äventyrsspel.
Några av mina favoriter är:
Space Quest V

Äventyrsspel med bra humor och roliga sci-fi-inslag. Ett måste om du är ett fan av Star Trek.
Curse of Monkey Island

En av de mest långlivade spelserier och del tre är en av mina största favoriter. Du spelar som Guybrush Threepwood som är (enligt honom själv) en mäktig pirat som ska rädda sin käresta Elaine från en förbannelse som drabbat henne.
Conquest of the Longbow

Ett av Sierras klart mindre kända spel. Du spelar som Robin Hood och ska försöka samla ihop lösensumma för att rädda Kung Richard Lejonhjärta från fångenskap. Det kräver att du använder både list och mod (och med största sannolikhet en guide) för att ta dig igenom spelet första gången. Flera olika slut finns också baserat på vilka val man gör under äventyrets gång.
För dig som aldrig spelat genren tidigare så kan jag rekommendera att testa fan-remaken på första King's Quest som både är ganska kort men också rätt så okomplicerat i sitt gameplay.
Det finns även en möjlighet att stänga av "dead ends" i spelet så att du inte kan fastna:
http://www.agdinteractive.com/games/kq1/
Vad för slags spel föredrar du?
Humor eller allvar?
Fantasy eller Sci-fi? Eller både och?
Sierra eller Lucasarts?
Tipsa gärna om nya eller kommande peka-och-klicka-spel i tråden!
På Internet sedan 1997.